Ecologische vakman/bedrijven

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Plaats reactie
EcoBart
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 jan 2015, 16:25

Ecologische vakman/bedrijven

Bericht door EcoBart »

Ik ben benieuwd naar de meningen en feiten over het begrip "ecologische vakman", en dan met name over volgende:

- wanneer mag je je bijvoorbeeld een ecologische hovenier of tuinbedrijf noemen, welke vereisten worden daaraan gesteld en wat wordt er door de consument verwacht?
- wanneer mag je je als aannemer of ander soort bouwer ecologisch noemen
- zijn er categorieën/gradaties in het ecologisch ondernemen?
- wat verstaan consumenten onder ecologisch, zie ook vraag 1.
- waarin wijkt de inhoud van de woorden duurzaam, ecologisch, milieubewust van elkaar af en wat hebben ze gemeen?
- zijn er websites waar ik een ecologische vakman kan vinden?

Ik verneem graag van jullie1
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Ecologische vakman/bedrijven

Bericht door Dutch John »

Ongetwijfeld zijn er in dit overgeorganiseerde land bepalingen en definities voor een ecologisch bedrijf of vakman.....

Ecologie kent allerlei gradaties. Van oppervlakkig marketingmisbruik tot de meer fundamentele diepe ecologie. De consument kent waarschijnlijk alleen de eerste en wil niets met de laatste te maken hebben. De vraag is daarom waar jij je als vakman thuis voelt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
EcoBart
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 jan 2015, 16:25

Re: Ecologische vakman/bedrijven

Bericht door EcoBart »

Bedankt voor je reactie.

toch zou ik er graag wat meer inhoudelijk op in gaan.... ik hoop dat er mensen zijn hier die ervaring hebben met ecologisch ondernemen.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Ecologische vakman/bedrijven

Bericht door Pietje »

John beschrijft precies de kern van het probleem....

Laten we een paar aspecten bekijken:
1. ons betaalmiddel, de Euro, is alles behalve duurzaam. Geldcreatie-monopolie bij banken die absurde rentes vragen leggen een druk op de maatschappij om bezig te zijn voor geld ipv kwaliteit van leven. Als je je alleen al laat betalen voor je werk....?
2. Zodra je je auto start om naar een klant te rijden, stijgt je voetafdruk.
3. Elk "duurzaam" materiaal is tenminste niet-duurzaam getransporteerd. Hergebruik, lokaal geproduceerd? Hoeveel energie zit er in de produktie, transporten en verwerking van afval?

Laat je licht eens schijnen op de begrippen permacultuur en EROEI. Als je deze werkelijk begrijpt, dan zal je vraagtekens zetten bij elke claim van duurzaamheid.

Mensen willen graag een goed gevoel hebben bij wat ze doen. Als leveranciers voorliegen hoe groen iets is, zullen klanten er een goed gevoel aan overhouden, zelfs al weten ze dat het niet klopt. Zo zijn mensen. Wil je daar in meegaan?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Ecologische vakman/bedrijven

Bericht door Tim »

Bart,

Een bedrijf zul je niet snel vinden, die moeten geld verdienen en dat gaat niet of nauwelijks met de methode die jij noemt.

Ik denk dat je meer succes hebt met een zzp'r, die hetzelfde gedachtegoed meedraagt. Jij bied hem/haar een jaar werk, hij/zij krijgt de tijd het goed voor jou uit te zoeken.

Een label of certificaat eraan hangen, dan mag je er vanuit gaan dat het al niet meer klopt.

Tim
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Ecologische vakman/bedrijven

Bericht door mro »

Ik zou dit ook wel eens willen weten...

Zelf werk ik als zelfstandig elektricien en doe mijn verplaatsingen bijna altijd met mijn cargofiets (voornamelijk herstellingen en renovatie, in een stedelijke omgeving).

Zelf heb ik niet de behoefte om daar labels of speciale uitdrukkingen (groen, ecologische, duurzaam) bij te sleuren...

Voor mij zijn de voordelen voornamelijk: efficiënt werken, voordelen op gebied van marketing (je valt op in de straat), sociaal contact (je wordt sneller aangesproken).
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Ecologische vakman/bedrijven

Bericht door pelletpower »

10 punten. Jammer dat dat niet voor iedereen weggelegd is. Echt tof
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Ecologische vakman/bedrijven

Bericht door Dutch John »

mro schreef: Zelf heb ik niet de behoefte om daar labels of speciale uitdrukkingen (groen, ecologische, duurzaam) bij te sleuren...
Helemaal goed. Je instelling en manier van werken doen het. Zoiets heeft geen bureaucratisch bedacht label nodig. Integendeel.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Ecologische vakman/bedrijven

Bericht door mro »

Ik ben niet alleen hoor. Ik kan zeker een tiental gelijkaardige bedrijfjes opnoemen die ook een gelijkaardige fiets hebben als die van mij (soms naast hun bestelwagen).

In het grotere plaatje bekeken stelt het misschien nog allemaal niet veel voor maar er is niemand die ontkent dat het echt wel efficiënter werken is in een stedelijke omgeving en voor bepaalde taken.

Kwestie van een bestaande situatie durven in vraag stellen en klein beginnen...
Plaats reactie