Flammen Pilot

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Flammen Pilot testervaringen over 3 weken

Bericht door Dutch John »

sprokkelhout schreef: Waar zou je zijn zonder smartphone , pc, cv- thermostaat, wasmachine, wasdroger, magnetron , digitale camera, boordcomputer in de auto, afstandsbediening voor tv en/ of cd speler et. etc.?
Nou, het leven gaat hier zonder veel van die prulzooi best aardig door. Sterker, telkens als we weer definitief afscheid kunnen nemen van zo'n zogenaamd gemak brengend apparaat, voelt het als een bevrijding. Tijden veranderen. Het wordt zaak om weerbaarder te worden en meer zelf na te denken.

Maar dat terzijde. Ik zie rookgastemperaturen van 400 en meer graden. Dat kan toch niet waar zijn?! Een goede kachel aan een goed geïsoleerde schoorsteen zou nooit boven 100-120 graden mogen komen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
sprokkelhout
Berichten: 78
Lid geworden op: 02 feb 2014, 18:18

Re: Flammen Pilot testervaringen over 3 weken

Bericht door sprokkelhout »

Dutch John schreef:
sprokkelhout schreef: Waar zou je zijn zonder smartphone , pc, cv- thermostaat, wasmachine, wasdroger, magnetron , digitale camera, boordcomputer in de auto, afstandsbediening voor tv en/ of cd speler et. etc.?
Nou, het leven gaat hier zonder veel van die prulzooi best aardig door. Sterker, telkens als we weer definitief afscheid kunnen nemen van zo'n zogenaamd gemak brengend apparaat, voelt het als een bevrijding. Tijden veranderen. Het wordt zaak om weerbaarder te worden en meer zelf na te denken.

Maar dat terzijde. Ik zie rookgastemperaturen van 400 en meer graden. Dat kan toch niet waar zijn?! Een goede kachel aan een goed geïsoleerde schoorsteen zou nooit boven 100-120 graden mogen komen.

Groet,
DJ
Ik hoop dat je nog niet bevrijd bent van een wasmachine of een digitale camera.
Wanneer je de juiste kwaliteit koopt, van wat jij prulzooi noemt, voelt het zeker niet als gevangen zitten in een high-tech wereld waaruit ik bevrijd zou willen worden. Maar dat terzijde.

De houtkachel die in de FlammenPilottest is gebruikt heeft inderdaad erg hoge rookgastemperaturen. De gemiddelde temperaturen behorend bij de FP4, FP3, FP2 en FP1 verbrandingscycli bedroegen respectievelijk 373, 325, 278 en 252 graden.

Zoals ik al eerder stelde in mijn FP test:
De intensiteit van de vlammen wordt gemeten. Zodra het rendement ongunstig is krijgt de gebruiker een signaal om de extra primaire luchttoevoerkanalen te sluiten (bij houtkachels met warmteopslag) of hout bij te vullen (bij kachels zonder warmteopslag). De FP gebruikt echter voor de metingen nooit de rookgastemperatuur. Dit omdat deze waarde voor elke kachel anders is en per houtkachel verschillend kan zijn, en tot afwijkende resultaten kan leiden. Mijn houtkachel heeft een rookgasomleiding en dus een lagere rookgastemperatuur in vergelijking met standaard kachels.
De FP werkt dus goed bij elk type houtkachel.

Mijn houtkachel, een Wanders Olaf Eco, gekoppeld aan het gebruik van de FlammenPilot levert een maximale rookgastemperatuur van 230 graden en een gemiddelde rookgastemperatuur van 185 graden. Daarachter zit nog een bovenaansluiting als warmtewisselaar. Uiteindelijk gaat er rookgas met een temperatuur van gemiddeld 120 graden mijn schoorsteen in.
Dat zijn dus zeer acceptabele temperaturen!

Voordat ik de FP gebruikte lag de gemiddelde rookgastemperatuur per verbrandingscyclus op 215 graden. Nu dus 30 graden lager.

groet, Lodewijk Rondeboom
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Flammen Pilot

Bericht door JantjeV8 »

Eerlijk is eerlijk, volgens mij heb je een keurige test gedaan. Ik blijf sceptisch, 25% zijn nogal getallen... Maar ik krijg er geen gat in geschoten.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Flammen Pilot

Bericht door holtere »

Maar ik krijg er geen gat in geschoten
Das die man z'n vak ook :-)

Grz,
Holtere
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Flammen Pilot testervaringen over 3 weken

Bericht door Pietje »

sprokkelhout schreef:Wanneer je de juiste kwaliteit koopt, van wat jij prulzooi noemt, voelt het zeker niet als gevangen zitten in een high-tech wereld waaruit ik bevrijd zou willen worden. Maar dat terzijde.
Prulzooi en (diens) kwaliteit zijn twee aspecten van hetzelfde. Je heb namelijk ook prulzooi van uitmuntende kwaliteit. Dan ga ik er even vanuit dat de FB van uitmuntende kwaliteit is ;-). Maar high tech spullen hebben een hoop eigenschappen, waarvan "werken voor het geld om er 1 te kopen" de venijnigste is. 8)
- Ik hoef nu niet meer op te letten, dat doet mijn assistent nu veel beter! Het akoestische signaal hoor ik ook op mijn werkkamer op de eerste verdieping.
Ik zit vaak bij de kachel.... (nee, niet gaan zeggen dat werk op je werkkamer geen inkomsten genereren ;-) )

Ik kan me voorstellen dat je een aanmerkelijke winst hebt behaald bij een slechte kachel met veel te hoge afgastemperatuur. Ook zonder FP was dat gelukt. Maar 25% zonder graad-dagen-berekening met een winter als 2013/14 er in... :?

Ik blijf vertrouwen op mijn ervaringen met mijn eigen kacheltje. Met veeeel lagere afgastemperaturen.

Wat niet wegneemt dat ik het prima vind dat je er veel plezier van hebt. Maar ik zie in je grafieken (follow the money) geen overtuigend bewijs dat ik er een moet hebben. Helaas...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: Flammen Pilot

Bericht door RuudBalk »

Waarom over die afgastemperatuur praten, is volgens mij niet relevant.
Er is nu eenmaal voor deze kachel gekozen om mee te testen. Heeft maar een rendement van 71% (zie bijlage).

Veel interessanter is bijvoorbeeld -in relatie met de eerdere draad van Pigion- o.a. de curve van de fijnstof uitstoot. Die wordt (ik hoop dat de grafiek de waarheid vertelt) wel beter (lager dus).

Groet,
Ruud.

P.S. tot heden heb ik maar één optie voor het meten van fijnstof: Janco de Jong in Gorredijk (Van de JAnus en JAcobus kachels). Maar óf hij dat zal doen, ik denk het niet. Het kan gebeuren dat de kachel van de concurrent beter scoort op fijnstof als zijn eigen kachels.
Bijlagen
Buderus_Blueline_Nr3.doc
(36 KiB) 115 keer gedownload
sprokkelhout
Berichten: 78
Lid geworden op: 02 feb 2014, 18:18

Re: Flammen Pilot

Bericht door sprokkelhout »

@Ruud en Pietje,

Ik ben het met Ruud Balk eens dat het in deze discussie vooral niet alleen moet gaan over rookgastemparaturen.
Dat bleek voor mijzelf ook een makkelijke valkuil omdat ik alleen de afgastemperatuur kan meten.

Dus het relatief slechte kacheltype uit de FP test, het kacheltje met de veel lagere rookgastemperatuur van Pietje of de houtkachel van Lodewijk zijn in dit verband niet relevant.

De FlammenPilot meet zoals al eerder al besproken geen rookgastemperatuur maar "leest" het infrarode vlammenbeeld en geeft een signaal om op het juiste tijdstip hout bij te vullen.

De hiermee behaalde milieuwinsten per stookbeurt:

een lagere CO uitstoot,
een lagere fijnstof uitstoot,
een hoger warmterendement,
en een lager houtverbruik.

Wat mij persoonlijk betreft is hiermee het het belangrijkste in de FlammenPilot discussie gezegd.

Ik zou er zelfs een voorstander van zijn dat bij de aankoop van een nieuwe houtkachel de FlammenPilot standaard zou moeten worden meegeleverd. (of geeft dit weer stof voor een vervolgdiscussie?)

met een vlammende infrarode groet,
Lodewijk Rondeboom
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Flammen Pilot

Bericht door deleted »

Lodewijk,

Misschien zijn je ervaringen hier met de beste bedoelingen gedeeld en geschreven vanuit een oprechte bekommernis naar kachelrendementen.
Maar het hoeft toch geen betoog dat Freelance Online Marketeers met argusogen bekeken worden ?
Ondertussen heb ik een brede kennis op het gebied van marketing en communicatie opgebouwd, waarbij tegenwoordig de focus vooral ligt op online marketing. Zoek je iemand die jouw online aanwezigheid kan vergroten, of campagnes voor je in kan stellen inclusief conversiemetingen? Neem dan contact met mij op. Ik ben vrijwel altijd freelance inzetbaar!
Ik kan me voorstellen dat de google-statistieken aardig omhoogschieten als je je produkt kan linken met een forum dat hoog scoort op houtstook in google.
Fijn dat de klanten dat niet door hebben.

Ik zou zeggen: *gecensureerd*

G
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Flammen Pilot

Bericht door kockie »

Hmm, dat werpt wel een ander licht op de zaak... Is Lodewijk hier als enthousiaste privé persoon, of als ordinaire reclamerakker.... Gezien de reactie op de website van een kachelverkoper....

Ik ben benieuwd naar een reactie...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Flammen Pilot

Bericht door JantjeV8 »

Hmmm, gevalletje naaien zonder m'n eigen vrouw?? :?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Flammen Pilot

Bericht door Pietje »

sprokkelhout schreef:een lagere CO uitstoot,
een lagere fijnstof uitstoot,
een hoger warmterendement,
en een lager houtverbruik.
Afgezien van vermoede verstrengelde belangen ben ik het helemaal niet eens met de conclusie.

Als je later bijvult, heb je per uur minder hout verstookt. Maar je nominale vermogen gaat ook naar beneden, net zoals de afgastemperatuur naar beneden gaat. Dat laatste meten we, dus dat het nominale vermogen naar beneden gaat is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te verwachten.

Fijnstof is niet gemeten, dus deze claim kan meteen de prullenbak in.

CO-uitstoot naar beneden? Misschien. Maar dan zet het meer zoden aan de dijk om een andere kachel te kopen.
Ik zou er zelfs een voorstander van zijn dat bij de aankoop van een nieuwe houtkachel de FlammenPilot standaard zou moeten worden meegeleverd. (of geeft dit weer stof voor een vervolgdiscussie?)
Als we gaan reguleren, dan is stoppen met het verkopen van ouderwetse, stalen kacheltjes een maatregel die echt zoden aan de dijk zet. Maar ik snap heel goed dat een handelaar in deze commerciële prullen dat graag zou zien :fff
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Flammen Pilot

Bericht door GTV6 »

Het is zeker geen afdoende test, over fijnstof is echt niets te zeggen evenals CO en rendement. De proef zegt weinig.
Maar om nu te zeggen dat het om eigen gewin gaat is te kort door de bocht. Het heeft de schijn tegen maar het zijn aannames. Ook daar is geen onderbouwing van. Dat iemand aangeeft van dat hij van marketing zijn vak maakt zegt niet alles. Bij deze de uitnodiging dit te verhelderen.
sprokkelhout
Berichten: 78
Lid geworden op: 02 feb 2014, 18:18

Re: Flammen Pilot

Bericht door sprokkelhout »

@ Gandalf, Kockie, JantjeV, Pietje en GTV6,

Bedankt voor jullie kritische en deels wantrouwende reacties.

Maar over tot de inhoudelijke orde van het onderwerp zelf:

Allereerst ben ik geen freelance online marketeer. Het citaat uit Gandalfs bijdrage komt trouwens ook niet uit deze FP-draad, maar dat heeft hij van het internet geplukt. Dat is de eerste valkuil bij onvolledige "google-research " met als gevolg voorbarige aannames.

Voor alle duidelijkheid : Ik ben gepensioneerd. Tussen 1975 en 2012 werkzaam geweest als bos- en natuurbeheerder bij Staatsbosbeheer (SBB) en Geldersch Landschap en Kasteelen.(GLK)

Als geinteresseerde houtstoker heb ik domweg aan het begin van deze draad de vraag gesteld of iemand ervaring had met de FP. (Ik zal de volledige naam nu niet meer gebruiken.) Er zijn overigens geen vergelijkbare produkten op de markt. Als dat wel het geval was had ik mij daar ook in willen verdiepen.

Uiteindelijk heb ik zelf de FP gekocht omdat ik nieuwsgierig ben en pas een oordeel wil vellen nadat ik eerst de FP zelf heb gebruikt.
En niet op een veilige afstand onder een pseudoniem het onderwerp bij voorbaat wilde afbranden en/of ongenuanceerde conclusies wil trekken.

Wat betreft de fijnstof- en koolmoxidemetingen uit de FP test: Deze test is uitgevoerd door de Duitse Schornsteinfegersakademie. Dit is wat mij betreft een betrouwbaar en onafhankelijk instituut dat zijn naam en faam niet zo maar in de waagschaal zal zetten.

http://www.schornsteinfeger-nrw.de/M/Pr ... l,2040,672

Tenslotte : wat stalen houtkachels betreft:
Er zijn er anno 2015 genoeg te koop die aan alle strengste Duitse, Oostenrijkse milieunormen voldoen ondanks de op dit forum regelmatige geventileerde afkeer van dit type houtkachels.

groet,

Lodewijk Rondeboom
Laatst gewijzigd door sprokkelhout op 28 jan 2015, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Flammen Pilot

Bericht door deleted »

sprokkelhout schreef:het citaat uit Gandalfs bijdrage komt trouwens ook niet uit deze FP-draad, maar dat heeft hij van het internet geplukt
Dat klopt. Uit de linkedin pagina van een zekere Lodewijk Rondeboom.(zonder tussen-n zoals ook in alle eerdere posts hier op het forum en het online review) Marketeer met een eenmanszaak die zijn activiteiten zo zelf beschrijft:
Expertises:

Free Publicity
Google Adwords
Online Marketing Strategie
Search Engine Optimization
Online Advertising
Dit gekoppeld aan het discours alhier (dat toch aardig hoog scoort op de Duck-test) verklaart toch niet zonder reden het kritisch onthaal.
Zoals ik in vorige post al aangaf.

Ik hoop dat de moderatoren duidelijkheid kunnen scheppen aan de hand van ip-adressen en emailgegevens of het hier -al dan niet- over een naamgenoot gaat.

Indien dat zo is, uiteraard mijn oprechte excuses.

Anderzijds was het geen voorbarige aanname, maar werd het hier precies zichtbaar teruggekoppeld om duidelijkheid te verkrijgen.
Ik neem aan dat het in niemands belang is dat je onuitgesproken de schijn tegen hebt ?

G
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Flammen Pilot

Bericht door dormos »

Heb nog even het forum doorgespit, maar telkens wordt de naam zonder -n gespeld. Na "ontmaskering" ineens met.
Via Google geen enkel hit op "Lodewijk Rondenboom", en ook niet op "Rondenboom". Wel apart dat er verder niemand zo lijkt te heten. Zit wat mij betreft toch wel een luchtje aan.

Groet,

Hans
Plaats reactie