moeilijke vloerverwarming

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: moeilijke vloerverwarming

Bericht door GTV6 »

Als je het toerental van de ventilator begrenst (= vermogen ketel) zal de ketel rustiger starten en langer blijven doorstoken

Ik mag toch hopen dat dat niet zomaar lukt, vermogen begrenzen prima maar luchtfactor wijzigen is toch wel de limit over zonder meter. Miss kwam het onbedoeld wat beroerd in de letters maar anders zou ik mij maar afzijdig houden van advies INGIR.
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: moeilijke vloerverwarming

Bericht door martijn1984 »

Gtv6

Dit is wat ik bedoel, iedereen zegt wat anders.

Mijn aanvoer staat op 50 - 55 graden
De temperatuur in de verdeler word dan 35 tot 40 met bijmenging van koud water.

Op de retour slangen van de vloerverwarming meet ik 30-35 graden.
Retour bij de ketel 30 graden.

Zijn dit zulke rare afwijkende getallen dan of veel te hoog?

Ik zal inderdaad dan mijn radiatoren wat bij moeten stellen.
Heb ze nu met thermostaatkranen op 18 staan
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: moeilijke vloerverwarming

Bericht door martijn1984 »

Weet de hoh maat niet, woning pas gekocht
Beneden 95 m2 op 5 groepen vd verdeler.
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: moeilijke vloerverwarming

Bericht door Ingir »

Bij de Remeha Tzerra wordt het maximale vermogen van de cv-ketel voor verwarming ingesteld met parameter P17 (Maximum volumestroom van de
ventilator (Verwarming). Door het toerental te beperken zal er automatisch minder gas bijgemengd worden en zal het vermogen dalen. Deze ketel moduleert ook door het toerental van de ventilator te variëren.
De fabrieksinstelling voor het maximale toerental bij verwarming is 60 en voor het minimum 11. Dat is het bereik dat je kunt instellen. Je zou kunnen beginnen met een P17-instelling van 20 en dan kijken hoe de verwarming functioneert.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: moeilijke vloerverwarming

Bericht door martijn1984 »

Ok duidelijk.
Heeft dit geen invloed op mn sanitair warm water?
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: moeilijke vloerverwarming

Bericht door Ingir »

martijn1984 schreef:Mijn aanvoer staat op 50 - 55 graden
De temperatuur in de verdeler word dan 35 tot 40 met bijmenging van koud water.

Op de retour slangen van de vloerverwarming meet ik 30-35 graden.
Retour bij de ketel 30 graden.

Zijn dit zulke rare afwijkende getallen dan of veel te hoog?

Ik zal inderdaad dan mijn radiatoren wat bij moeten stellen.
Heb ze nu met thermostaatkranen op 18 staan
Het is even zoeken naar de juiste instelling. Als de radiatoren te laag staan zal de ruimte onvoldoende op temperatuur komen, staan ze te hoog dan zal de ruimte snel op temperatuur komen en de ketel afslaan terwijl je juist zo lang mogelijk wilt blijven verwarmen.

Daarom eerst het vermogen naar beneden en de radiatoren in de woonkamer iets hoger instellen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: moeilijke vloerverwarming

Bericht door Ingir »

martijn1984 schreef:Ok duidelijk.
Heeft dit geen invloed op m'n sanitair warm water?
SWW wordt ingeregeld met parameter P18, zodat de ketel met 2 verschillende maxima kan werken: een laag maximum voor verwarming en een hoog maximum voor SWW.

De gegevens kun je terugvinden in de installatie & servicehandleiding onder het kopje Documentatie op de site van Remeha: http://www.remeha.nl/professioneel/prod ... m-39c-cw5/
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: moeilijke vloerverwarming

Bericht door martijn1984 »

Ok gaan we hiermee aan de gang.

Wat kun jij me vertellen over de waardes van mijn temperaturen in de verdeler en vloer?

En wat is een goede cv temp na t verlagen van het ketel vermogen?
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: moeilijke vloerverwarming

Bericht door Ingir »

Dat is moeilijk te zeggen, hangt af van veel factoren. De vloertemperatuur zou ik niet te hoog stoken, hooguit tot zo'n 28-30°C, de aanvoertemperatuur (verdeler) zou dan 35-40°C zijn. De aanvoertemperatuur van de cv-ketel (parameter P1) moet afgestemd worden op de radiatoren. Je zou kunnen beginnen op 50°C en dat mogelijk verhogen naar 55-60°C als het echt koud wordt.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: moeilijke vloerverwarming

Bericht door Ruuben »

Ingir schreef:Bij de Remeha Tzerra wordt het maximale vermogen van de cv-ketel voor verwarming ingesteld met parameter P17 (Maximum volumestroom van de
ventilator (Verwarming). Door het toerental te beperken zal er automatisch minder gas bijgemengd worden en zal het vermogen dalen. Deze ketel moduleert ook door het toerental van de ventilator te variëren.
De fabrieksinstelling voor het maximale toerental bij verwarming is 60 en voor het minimum 11. Dat is het bereik dat je kunt instellen. Je zou kunnen beginnen met een P17-instelling van 20 en dan kijken hoe de verwarming functioneert.


Hier heb ik ook wat aan. Tnx.

Maar heeft Martijn dan de servicetool? Anders kan je dit toch niet instellen?
@Inger,

Bij nadere bestudering lijkt het kastje verdacht veel op de qsense. Hij communiceert via OpenTherm protocol met een modulair stekker... het zal toch niet waar wezen dat ik dit ook fijn kan instellen? Er komt een gekoesterde wens uit....
ik heb de isense: heb je een idee hoe ik de bedrading van de servicetool naar isense loopt? Ik vermoed alleen de OpenTherm op de juiste modulair pennetjes klemmen....
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: moeilijke vloerverwarming

Bericht door martijn1984 »

Dit kan gewoon op je qsense/isense

Installateursmenu code 0012

Bedankt ingir
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: moeilijke vloerverwarming

Bericht door Ruuben »

:-D bedankt martijn
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: moeilijke vloerverwarming

Bericht door Ingir »

Wel mooi dat je al die instellingen vanaf de kamerthermostaat kunt maken, ik moet me behelpen met 2 knopjes op de ketel zelf voor keteltemperatuur en vermogen. :(
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: moeilijke vloerverwarming

Bericht door Ruuben »

Ingir schreef:Wel mooi dat je al die instellingen vanaf de kamerthermostaat kunt maken, ik moet me behelpen met 2 knopjes op de ketel zelf voor keteltemperatuur en vermogen. :(
:shock: .?... is dit een gevalletje bij de schilder thuis moet alles nog een likje hebben.....?
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: moeilijke vloerverwarming

Bericht door Ingir »

Onze 15 jaar oude gasketel is inderdaad niet state-of-the-art maar zolang dat oude beestje goed werkt ga ik niet investeren in een nieuwe ketel. Ik denk sowieso dat dit onze laatste gasketel zal zijn en dat we verdergaan met een warmtepomp als basis voor ruimteverwarming en SWW, en de houtkachel als bijverwarming tijdens de koudste dagen in het jaar. Door de gasaansluiting op te zeggen besparen we jaarlijks al zo'n € 200 aan vaste lasten.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Plaats reactie