keuze zelfbouw kachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door wbe »

kockie schreef:
wbe schreef:even een paar vragen over die riser
Misschien kan Peterberg deze vragen beter beantwoorden, maar ik wil best een poging wagen...

Het was een enkelwandig rvs schoorsteenpijp, omgeven door een paar cm vermiculiet
De dikte is denk ik tussen 0.5 en 1 mm
Ik schat dat ie ongeveer een kleine 50 uur gefunctioneerd heeft en daarna is ingestort.

Als het goed is, is de riser inderdaad het heetste gedeelte van de (batch) rocket.

oke met ingestort bedoel je dat hij ingezakt was en verkreukelt neem ik aan.

een rvs schoorsteen pijp zal waarschijnlijk van 304 of 316 zijn of iets in die richting wat echt niet te vergelijken is met inconel.

ik geloof ergens gelezen te hebben dat de temeratuur van de riser ongeveer 1000 graden celsius wordt klopt dat ?

inconel zal dat nog wel aankunnen lijkt mij

groet Watze
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door ritsaert snijder »

Wbe,
Inconel is toch een legering van chroom en nikkel wat hogere temperaturen aan kan? Dat zou best wat kunnen zijn. Maar weet je welke temperaturen die variant aan kan?
groet!

Ritsaert
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door wbe »

ritsaert snijder schreef:Wbe,
Inconel is toch een legering van chroom en nikkel wat hogere temperaturen aan kan? Dat zou best wat kunnen zijn. Maar weet je welke temperaturen die variant aan kan?

idd inconel 601 kan volgens de specificatie tot 1250 graden celsius gebruikt worden.

heb nog even gegoogeld 304 en 316 zou tot 870 graden gebruikt kunnen worden
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door ritsaert snijder »

dan moet dat kunnen
groet!

Ritsaert
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door swake »

Rvs zal misschien iets minder snel smelten dan inconel, maar het gaat zeker veel sneller zijn mechanische eigenschappen verliezen bij die hoge temperaturen, vandaar de instorting. Inconel is net gefabriceerd om bij hoge temperatuur 'stevig' te blijven. Maar die stevigheid neemt ook af natuurlijk.
wbe schreef:1400 graden? gaat het echt zo heet worden?
Misschien is het wel wat minder ja. Ben nog beetje in nieuwjaarsfeeststemming :mrgreen: Wie heeft het al gemeten of kent het juiste antwoord?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door Dutch John »

Voor de bouw van m'n eerste houtgasgenerator is door een machinebouwer voorgesteld om voor de kritische plekken (1.400 graden) inconel te gebruiken. Had er wel oren naar, totdat ik de prijs hoorde. Bij dergelijke temperaturen moet je geen metaal meer willen gebruiken. Steen is dan duurzamer. Of de hittebron isoleren in z'n eigen (gebakken) as.

Waarom voor een gewone kachel metaal gebruiken, als steen duurzamer is?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door wbe »

Dutch John schreef:Voor de bouw van m'n eerste houtgasgenerator is door een machinebouwer voorgesteld om voor de kritische plekken (1.400 graden) inconel te gebruiken. Had er wel oren naar, totdat ik de prijs hoorde. Bij dergelijke temperaturen moet je geen metaal meer willen gebruiken. Steen is dan duurzamer. Of de hittebron isoleren in z'n eigen (gebakken) as.

Waarom voor een gewone kachel metaal gebruiken, als steen duurzamer is?

Groet,
DJ
wat bedoel je met isoleren met gebakken as ?

het idee is bij mij ontstaan omdat ik veel meer ervaring met metaal heb en geen met vuurvast beton. Daarbij komt dat ik misschien wat inconel afval tegen schroot prijs over kan nemen.

het zelf storten van de vuurkamer zie ik nog niet zo zitten misschien dat ik ergens eentje kan kopen?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door Dutch John »

Als je as maar matig afvoert, dan sintert de oude as aan elkaar, geholpen door wat creosoot tijdens de opstart. Bij een houtgasgenerator werkt dit beter dan bij een kachel, omdat het hout bij de eerste wat mooier van formaat is en een vriendelijke aanvoer kent. In een kachel beperkt de askoek zich tot de hoeken tussen bodem en zijwanden. Gesinterde as weegt bijna niks, waardoor het een heel goede isolatie is.

Ben altijd een metaalman geweest. Maar voor een kachel is steen of leem het meest hufterproofe materiaal. Er kan een scheurtje in komen, maar net als een huis blijft het geheel stabiel. Staal werkt meer en daar moet je rekening mee houden door het expansie te geven en door losse verbindingen. Bovendien is er bijna niets dat de tegenwoordig hoge brandtemperaturen, gecombineerd met restzuurstof langdurig kan weerstaan. Metaal is mooi om iets te testen of voor de behuizing, maar voor bijvoorbeeld een heat-riser moet je rekening houden met een beperkte levensduur.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door MaartenB »

@wbe: dan heb je geluk, ik heb en geen ervaring met metaalbewerking en niet echt met beton, wellicht kan je iemand helpen hier op het forum met zeg een warmtewisselaaar, een deurstel oid, en kan diegene je helpt met het maken van de vuurkamer. Misschien heeft iemand nog een mal liggen zelfs, en metselen kan natuurlijk ook?
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door wbe »

weet niet of ik het hier er over mag hebben (anders meteen verwijderen) maar zag op een ander forum de gietstukken voor een rocket 177 en 177 xl aan geboden worden. misschien dat het voor mij handiger is om ze zo te kopen maar heb geen idee of ze duur of goedkoop zijn.

heeft iemand een idee wat de materiaal kosten om een rocket te maken ongeveer zijn?

het idee dat ik iemand help en dan zelf ook geholpen word is ook goed maar heb het idee dat er hier niet veel mensen uit noord Nederland komen.

groet watze
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door ritsaert snijder »

Je kan er een van vuurbeton kopen. Die van mij is gescheurd. Je kan er ook zelf een metselen. Stenen kosten rond de 2 euro (afhankelijk van de soort en het formaat) en zijn met wat te zoeken wel te vinden. Je kan ze ook kopen bij de Hornbach. Als je in het Noorden zit kan je forumlid Bertus een mailtje sturen (had hele mooie stenen op de forumdag). Je kan metselen met witte kleipoeder of chamotteklei (in poedervorm). De kosten voor een 177 vallen wel mee maar het is even verzamelen. Wat duurder is het vuurvaste glas voor een raampje.
groet!

Ritsaert
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door wbe »

oke metselen klinkt inderdaad beter te doen voor mij.

die Bertus is dat een verkoper of had hij gewoon nog een partijtje over?

hornbach zou ook wel kunnen zit wel in groningen geloof ik en die klei verkopen ze die daar ook?

zal ook eens op mp of zo kijken wat daar aangeboden word heb echter geen idee wat goed is en wat niet.
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door MaartenB »

@wbe: ik zit ook niet ver van Groningen, als je een jaar de tijd hebt dan wil ik wel een gietmal voor je maken :) trillen wil wel met een schuurmachine maatje groot of een hamerboor denk ik, als jij dan een warmtewisselaar voor mij kan lassen ;). Maar ja, hij staat bij mij pas in de planning voor volgend jaar, dat duurt je vast te lang.
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door wbe »

MaartenB schreef:@wbe: ik zit ook niet ver van Groningen, als je een jaar de tijd hebt dan wil ik wel een gietmal voor je maken :) trillen wil wel met een schuurmachine maatje groot of een hamerboor denk ik, als jij dan een warmtewisselaar voor mij kan lassen ;). Maar ja, hij staat bij mij pas in de planning voor volgend jaar, dat duurt je vast te lang.
bedankt voor het aanbod maar denk niet dat ik mij nog zo lang in kan houden :D

bedenk me net dat mijn werkgever wel een tril element heeft dus zou misschien toch wel kunnen gieten met de nodige info van hier.

maar wat is nu eigenlijk beter een mal maken en dan gieten of alles op metselen?
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door kiekeboe »

@wbe: ik woon ook in groningen (provincie), en wil ook een cv kachel.

ik ben van plan een gietstuk te kopen, en misschien wel een hele kachel.
de wisselaar maak ik zelf.

@ritsaert: is het een scheur die stabiel is? of komen er na verloop van tijd steeds meer scheuren?
En denk jij dat een gemetselde beter heel blijft?
Kun jij de gietstukken redelijk eenvoudig demonteren?
Plaats reactie