keuze zelfbouw kachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: bestaande houtkachel om bouwen naar hout cv

Bericht door kockie »

Bedenk maar een nieuwe naam voor deze topic; ik kan 'm denk ik wel veranderen ;)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: bestaande houtkachel om bouwen naar hout cv

Bericht door wbe »

ik dacht misschien "keuze zelfbouw kachel" of zo iets.

groet watze
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door kockie »

Ik heb een topic aangemaakt over het samen bouwen cq experimenteren met een warmtewisselaar voor een rocket.
viewtopic.php?f=3&t=4746
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door wbe »

iedereen een gezond, gelukkig en interessant nieuw jaar gewenst :-D :D

ik zit me al een tijdje af te vragen of het ook mogelijk is om een RBB van hittebestendig metaal te maken en die dan te isoleren.
Het zou bijvoorbeeld van inconel 601 gemaakt kunnen worden dat is bestand tegen temperaturen tot 1250 graden Celsius.
Dat dit qua kosten plaatje niet interessant is weet ik wel maar het is misschien wel een leuk experiment misschien kan ik van mijn werkgever wel wat afval stukken overnemen tegen schrootprijs.

het is zo maar een idee :fff

groet Watze
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door swake »

Wat kost inconel 601 misschien?

In de proces industrie wordt dat veel gebruikt kon ik horen. Daar zijn zeker 'standaard' maten te verkrijgen die mits een minimale aanpassing (beetje bijslijpen) bruikbaar kunnen worden. Iemand zicht hierop?
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door marini »

ja maar een rocket gieten kost iets van een 200-300euro en die is al door zichzelf matig geisoleerd, De riser moet zowieso goed geisoleerd zijn. Metaal lijkt me dan niet optimaal maar het is een leuk experiment natuurlijk, en misschien wel makkelijker verplaatsbaar.(pizzaovens en dergelijke)
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door wbe »

het is maar een gedachte natuurlijk maar ik had hier ergens gelezen dat het gieten van vuurvast beton nog niet zo eenvoudig is en je iig een triltafel moet hebben. Aangezien ik nog nooit met dit soort materiaal gewerkt heb en wel veel las ervaring heb zou het voor mij misschien een uitkomst kunnen zijn.

Het gaat mij dus niet om kosten besparing maar wel om een kwalitatief goede RBB te maken.

Het isoleren van het geheel is geen probleem lijkt mij.

Alle meningen over het wel of niet kunnen werken van dit idee zijn welkom.


groet Watze
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door wbe »

als ik heb van inconel zou gaan maken is het dan handig om het materiaal zo dun mogelijk te houden of is een dikte van 1 cm ook geen probleem?

een dunnere warmt natuurlijk wel sneller op dat lijkt mij een voordeel of zijn daar ook nadelen aan ?

groet watze
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door swake »

Hoe 'stevig' is dat inconel nog bij 1400°C als het maar pakweg 1mm dik is?
Hoe stevig moet het zijn? Welke krachten werken er op in? Welke gewichten moet het dragen? En vergeet geen veiligheidsmarge in te bouwen. De lassen die je gaat maken, die zijn bij dezelfde temperatuur misschien niet zo goed bestand tegen die krachten als het inconel?

En dan sleet. 'Verslijt' dat door de constante blootstelling aan die warme en bewegende gassen? Die zullen er op termijn wel wat afschuren zekers? Geen idee hoe aan die informatie te komen, maar hoe weinig ook, hoeveel is het en hoeveel jaar moet je ding mee gaan?

Misschien kan je voor het gemak afkijken van een bestaand product.
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door wbe »

1400 graden? gaat het echt zo heet worden? inconel 601 gaat maar tot 1250 graden geloof ik.

1 mm is zeker te dun vind ik maar zat zelf meer te denken aan het verschil tussen 3mm of 10 mm.

wat betreft de krachten die er op komen denk ik dat het allemaal wel mee valt de grootste belasting zal waarschijnlijk komen door verwarmen en afkoelen (uitzetten en krimpen)

wat betreft het afkijken van een bestaand product heeft iemand een idee waar van ik dan af zou moeten kijken?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door kockie »

Ik heb wel een doorgebrande rvs-heatriser liggen als je die zou willen bekijken...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door wbe »

even een paar vragen over die riser
heb je ook een idee welk type rvs die riser van is ?
wat was de oorspronkelijke dikte daar van?
hoelang is deze functioneel gebleven?

het lijkt mij dat de riser het heetste gedeelte is of zie ik dat verkeerd?
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door Lieve »

Een riser moet zo geïsoleerd mogelijk zijn, en dan is rvs echt niet het beste idee, je zal de riser hoe dan ook moeten isoleren.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door kockie »

wbe schreef:even een paar vragen over die riser
Misschien kan Peterberg deze vragen beter beantwoorden, maar ik wil best een poging wagen...

Het was een enkelwandig rvs schoorsteenpijp, omgeven door een paar cm vermiculiet
De dikte is denk ik tussen 0.5 en 1 mm
Ik schat dat ie ongeveer een kleine 50 uur gefunctioneerd heeft en daarna is ingestort.

Als het goed is, is de riser inderdaad het heetste gedeelte van de (batch) rocket.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: keuze zelfbouw kachel

Bericht door wbe »

Lieve schreef:Een riser moet zo geïsoleerd mogelijk zijn, en dan is rvs echt niet het beste idee, je zal de riser hoe dan ook moeten isoleren.

zoals ik al eerder aangaf zal de RBB ook geisoleerd moeten worden en het isoleren van de riser lijkt mij ook geen probleem.

wat betreft de materiaal keuze ik heb het over inconel 601 dit is natuurlijk niet te vergelijken met een 304 of 316
Plaats reactie