moeilijke vloerverwarming

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: moeilijke vloerverwarming

Bericht door GTV6 »

Wat is het merk en type van de ketelpomp dan?
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: moeilijke vloerverwarming

Bericht door martijn1984 »

Een modulerende
Wilo yonos para
Hb 15/7 pwm1 w

Heel verhaal maar meer staat er niet op t plaatje
Vermogen 3-42 watt
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: moeilijke vloerverwarming

Bericht door martijn1984 »

Kan de modulatiestand wel aanpassen op de thermostaat, getal van 0 (uit) tot 5 (vollast).
Ik weet niet of dit mij helpt, hij staat standaard op 0, aangezien de ketel nieuw is en ik nog geen instellingen gewijzigd hebt.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: moeilijke vloerverwarming

Bericht door GTV6 »

Daar zou ik mee beginnen, als het kan de opvoerhoogte vergroten.
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: moeilijke vloerverwarming

Bericht door martijn1984 »

Kan hem niet wijzigen helaas, alleen aflezen.
Met welke parameter vergroot ik de opvoerhoogte?
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: moeilijke vloerverwarming

Bericht door GTV6 »

Ik kan van die ketel of pomp net effe geen bruikbare handleiding vinden, logischerwijze komt de sturing vanuit de ketel, bij de standaardhandleiding is echter sprake van een aan uit pomp, geregelde pomp is een optie, zitten er geen boekjes bij?
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: moeilijke vloerverwarming

Bericht door martijn1984 »

Het boekje praat over een zelf regelende, modulerende pomp. Die draait als een warmtevraag is, verder stilstaand.
Kan de wilo yonos para pomp vinden maar de oude had net als grundfoss pompen een standenschakelaar.
Deze heeft 1 tiptoets (achter de afscherming) maar nergens af te lezen wat je doet of indrukt, ook geen snelheid hoorbaar
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: moeilijke vloerverwarming

Bericht door GTV6 »

Er is op zeker iets in te stellen en zoek dan de opvoerhoogte die moet hoger. Als je links hebt naar handleiding dan kan ik je verder helpen. Maar die pomp is het met zijn besturing. Er kunnen gekkere dingen zijn maar dit is het makkelijkst eerst.
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: moeilijke vloerverwarming

Bericht door martijn1984 »

www.qualifloor.nl/yonos1.pdf

Op pagina 16 als ik het goed zag begint het hoofdstuk van de 15/7 pomp.
Deze zit in de tzerra plus ketels
De oudere 15/6 zit in de gewone tzerra ketel, deze is schakelbaar.
Ik heb de tzerra plus, op die site word gepraat over een pwm kabel / signaal om te wijzigen
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: moeilijke vloerverwarming

Bericht door martijn1984 »

Hallo.

Inmiddels via de parameters mijn pomp toerental verhoogt. Het minimum stond op 20% en max toerental op 90%.

Heb deze waarden nu veranderd in 50 en 90 resp.
Wel iets meer stromingsgeluid maar duidelijk meer warm water in mn vvw verdeler, ook terwijl boven nog een radiator los staat.

Nu mijn volgende vraag, de temperatuur.
Overal lees is max 50 tot 55 graden.

Wat is volgens jullie max temp in de verdeler en max vloertemp?
Ik heb plavuizen.
Aanvoertemperatuur inmiddels terug gezet naar 50 graden, retour temperatuur is ongeveer 30 graden bij de ketel.
Vloer temperatuur ligt rond de 28, echter behaal ik nu een ruimte temperatuur van 19 graden, dit zou nog iets hoger mogen ook met de koude dagen voor de deur.
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: moeilijke vloerverwarming

Bericht door Ingir »

martijn1984 schreef:Onze ketel is een nieuwe RemehaTzerra CW5.
Onze woning beslaat 75m² en ligt in de plavuizen met vww.
Dit zegt mij al voldoende: een te zware ketel voor een kleine woning. Minimale vermogen ketel 6,1 kW en benodigde vermogen hooguit 2 kW. Bij aanvang van de stook gaat de ketel vol vermogen (36 kW) branden waardoor de ketel ook vrijwel direct weer afslaat.

Die CW5 is echt belachelijk voor een appartement van 75m², schandalig dat installateurs dit nog steeds flikken.

Maar goed, je hebt deze ketel en dan maar het beste er van maken. Begin maar met het vermogen van de ketel terug te schroeven tot de minimale instelling, zo voorkom je in ieder geval dat de ketel met volle bak inkomt bij elke start. Volgende stap is om dit vermogen zo goed mogelijk in de vloer te krijgen en wat minder in de radiatoren omdat deze de temperatuur snel zullen laten stijgen waardoor de ketel ook weer snel afslaat via de kamerthermostaat. Dit kun je bereiken door de keteltemperatuur terug te zetten naar 45-50°C.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: moeilijke vloerverwarming

Bericht door martijn1984 »

Ingir,

75 m2 moet zijn 95m2, fout nog nooit gezien.
Het is een vrijstaand huis, 25 jr oud, wel geïsoleerd.
En staat buitenaf, keuze cw5 is ook vanwege stortdouche etc. Maar je hebt een punt.

Nou kan ik alleen niet de parameters vinden van het vermogen, alleen toerental vd ventilator. Maar hier veranderd ook de verbranding toch?

Radiatoren zijn niet ad orde, er is er 1 in gebruik op de babykamer middels thermostaatkraan.
Beneden volledig op vv.

Ik had mijn aanvoer temperatuur staan op 40-45 maar toen kwam mijn ruimte temperatuur niet hoger als 18,5 graden.

De vvw heb ik de thermostaatkraan af, deze was ook kapot. Pomp is de alpha 2, deze staat inmiddels op maximaal toeren ( afname maar 18 watt), op halve toeren werd mijn vloer al niet egaal warm overal, waarschijnlijk door de vijf groepen op al die m2, zesde groep is badkamer boven
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: moeilijke vloerverwarming

Bericht door martijn1984 »

En moet er nog bijzeggen dat hij met de i sense redelijk goed moduleert.
Met deze instellingen brandt hij bijna een half uur, dus niet veel starts en volgens mij op heel laag vermogen.
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: moeilijke vloerverwarming

Bericht door Ingir »

martijn1984 schreef:Het is een vrijstaand huis, 25 jr oud, wel geïsoleerd.
En staat buitenaf, keuze cw5 is ook vanwege stortdouche etc. Maar je hebt een punt.

Nou kan ik alleen niet de parameters vinden van het vermogen, alleen toerental vd ventilator. Maar hier veranderd ook de verbranding toch?

Radiatoren zijn niet ad orde, er is er 1 in gebruik op de babykamer middels thermostaatkraan.
Beneden volledig op vv.

Ik had mijn aanvoer temperatuur staan op 40-45 maar toen kwam mijn ruimte temperatuur niet hoger als 18,5 graden.

De vvw heb ik de thermostaatkraan af, deze was ook kapot. Pomp is de alpha 2, deze staat inmiddels op maximaal toeren ( afname maar 18 watt), op halve toeren werd mijn vloer al niet egaal warm overal, waarschijnlijk door de vijf groepen op al die m2, zesde groep is badkamer boven
Oké, dit is een heel ander beeld dan ik voor ogen had (relatief nieuw appartement met vloerverwarming en radiatoren vs oude vrijstaande woning met alleen vloerverwarming). In dat geval is de woning onvoldoende geïsoleerd om het warmteverlies te compenseren met de warmteafgifte van de vloer. Die vloerverwarming zal aangelegd zijn als bijverwarming en niet als hoofdverwarming, je hebt wel degelijk enkele radiatoren nodig om de woning op temperatuur te krijgen.

Als je het toerental van de ventilator begrenst (= vermogen ketel) zal de ketel rustiger starten en langer blijven doorstoken.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: moeilijke vloerverwarming

Bericht door GTV6 »

Je stookt je vloer kapot met 55 graden, de max is toch 45 en dat is al veel. Wat is de hoh van de slangen?
Plaats reactie