moeilijke vloerverwarming

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

moeilijke vloerverwarming

Bericht door martijn1984 »

Goedenavond forumleden.
Het opzoeken van problemen op de zoekmachine bracht mij hier.
Ik heb een foto bijgevoegd van onze vw verdeler.
Onze ketel is een nieuwe remeha tzerra cw5.
Onze woning beslaat 75m2 en ligt in de plavuizen met vw.
In de woonkamer en keuken hangen twee radiatoren.
Pas als ik deze knijp of dichtzet krijg ik warm water richting mijn vw verdeler. Ik heb hier thermostaatkranen op zitten, deze staan op 18 graden. Onze kamerthermostaat op 20 en s nachts op 19.
De volgende morgen is de vloer koud, verdeler koud. Pas na t dichtdoen vd radiatoren krijg ik weer warm water.
Heeft dit te maken met een actief of passief systeem?
De grundfoss pomp is vernieuwd, pijl staat goed.
Thermostaat knop eraf, indrukken met een voorwerp en word gelijk warm of koud, dus kraan zelf ook goed.
Het complete cv is vrij van lucht.
Ook de zes groepen zijn doorgespoeld. Overigens staan er twee dicht, vd bijkeuken en de hal.

Wie kan mij verder helpen een constante vloer temperatuur te krijgen?

Groetjes Martijn
bej
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:26

Re: moeilijke vloerverwarming

Bericht door bej »

De radiators en de VWW zijn opgenomen in dezelfde kring? Aangesloten op de zelfde collector?
Radiators al ooit ingeregeld?
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: moeilijke vloerverwarming

Bericht door martijn1984 »

Er bevind zich inderdaad 1 kring, eerst langs de radiatoren en de verdeler op t eind, ongeveer 10 meter leiding vanaf de ketel.
Wat bedoel je met collector?
Inregelen kan niet want er zit niks tussen de retour leiding vanaf de radiatoren, dit kan ook niet want de radiatoren hangen ongeveer 4 a 5 cm vanaf de grond. En gaan boven in en onder dus uit.
bej
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:26

Re: moeilijke vloerverwarming

Bericht door bej »

martijn1984 schreef:Er bevind zich inderdaad 1 kring, eerst langs de radiatoren en de verdeler op t eind, ongeveer 10 meter leiding vanaf de ketel.
Wat bedoel je met collector?
Inregelen kan niet want er zit niks tussen de retour leiding vanaf de radiatoren, dit kan ook niet want de radiatoren hangen ongeveer 4 a 5 cm vanaf de grond. En gaan boven in en onder dus uit.

Met collector bedoelde ik of de radiators samen met de vloerverwarming op dezelfde verdeler/ collector zat aangesloten.

Vermits alles voorzien is in 1 kring zal het debiet dat je pomp levert de makkelijkste weg gaan zoeken. In dit geval zijn dat de radiators. De VVW ligt verder weg en deze geeft uiteraard meer weerstand aan het water dan de radiators. Waardoor de VVW niet correct werkt (stroomt bijna geen water door) . Heb je dit probleem altijd gehad? Of is het een nieuwe/aangepaste installatie en heb je het probleem nog maar recent?
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: moeilijke vloerverwarming

Bericht door martijn1984 »

Wij hebben dit huis pas, verder is er niks gewijzigd dus moet al langer een probleem zijn.
De radiatoren zitten niet op de verdeler.
Er gaat een 22 mm leiding vanaf de cv door de kruipruimte, bij de radiatoren zit een T-stuk omhoog naar 15mm. Aan t eind bij de vvw gaat hij ook over op 15 mm dan een thermostaatkraan, de verdeler in.
Verdeler uit 15 mm en in de kruipruimte weer 22 mm terug.
Ik kan helaas geen foto mee krijgen vd verdeler
bej
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:26

Re: moeilijke vloerverwarming

Bericht door bej »

Zoals jij omschrijft zitten ze in dezelfde kring. Je zal de radiators wat moeten smoren zodat er genoeg debiet door je vloerverwarming gaat.
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: moeilijke vloerverwarming

Bericht door martijn1984 »

Dat klopt hier was ik al achter gekomen.
Echter moet ik ze helemaal dicht zetten en heb juist die twee radiatoren gehouden voor een snelle bij verwarming van de leefruimte.
Helpt het om de leiding van 22 mm te verlengen tot in mn verdeler, de laatste meter is nu 15 vanwege de thermostaatkraan waarschijnlijk.
Ook een probleem is de snelheid vd vvw pomp, op stand 1 blijft hij warm mee pakken, zet ik hem op twee of drie daalt de temperatuur in de verdeler, aanvoer tot aan de thermostaat voelt/is gewoon heet.
bej
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:26

Re: moeilijke vloerverwarming

Bericht door bej »

Dat stuk buis vervangen door 22mm zal niet veel gaan helpen vrees ik. Snap ik het nu goed dat jij 2pompen in 1kring hebt zitten?
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: moeilijke vloerverwarming

Bericht door martijn1984 »

Ik zal een foto plaatsen op mijn facebook, zoek even op martijn boesveld.
Ik krijg met geen mogelijkheid een foto onder de 1 mb hier geplaatst.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: moeilijke vloerverwarming

Bericht door GTV6 »

Zoals ik het zie kom je aan met een 22 mm leiding die gaat over in 15 mm en dan is er een t stuk 15, dus nog een aftakking. In die aftakking zie ik dat in de retour die leiding verderop 22 wordt. Tenminste als de hoofdleiding van bovenaf komt. In elk geval zou de leiding tot het T stuk 22 moeten zijn met 2x 15 mm afgaand. Maar die aftakking lijkt later bijgemaakt en hier is het waarschijnlijk mis gegaan. Dat het water in de verdeler kouder wordt bij een hogere stand van de pomp is logisch doordat meer retourwater wordt bijgemend.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: moeilijke vloerverwarming

Bericht door kockie »

martijn1984 schreef:Ik zal een foto plaatsen op mijn facebook, zoek even op martijn boesveld.
Ik krijg met geen mogelijkheid een foto onder de 1 mb hier geplaatst.
Kijk even hier: viewtopic.php?f=8&t=735 . Daar staat ook beschreven hoe je plaatjes kunt verkleinen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: moeilijke vloerverwarming

Bericht door martijn1984 »

Bovenop de 2 T-stukken zitten automatische ontluchters.
Er komt 22 aan vanaf de cv vanaf onder, de kruipruimte.
Verloopt na 15, t stuk, thermostaatkraan dan de verdeler in.
Uitgaand 15, afsluiter /smoorklep, t stuk met ontluchter, dan weer 22 mm de kruipruimte in, terug naar de cv.

Op 1 stand mengt hij maar warm bij, als ik de pomp of andere stand zet vd vijf, gaat hij alleen in de verdeler circuleren. Pomp is de alpha2, nw van grundfos gemiddeld 8 watt stroomverbruik
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: moeilijke vloerverwarming

Bericht door martijn1984 »

Hierbij de foto

En is dit een zogeheten neutraal of actief systeem?
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: moeilijke vloerverwarming

Bericht door GTV6 »

Stukkie beter deze foto, aansluiting is oke 15 mm is voldoende. Als dit het laatste is op de hoofdaansluiting kun je nog naar de stand van je ketelpomp kijken.
Tja wat kan het zijn, op de retour zit een inregelventiel, het dopje heb je er al af, meestal zit hier een inbus in, staat dit open?
De thermostaatknop heeft een afstandvoeler met capilair, waar is die afstandvoeler (bulb) geplaatst?
Op welke temperatuur staat de thermostaatknop van de verdeler?
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: moeilijke vloerverwarming

Bericht door martijn1984 »

Ketel is een tzerra plus met a label pomp, de snelheid kun je niet instellen.
Het imbusje staat open.
De voeler zit in de voorste balk dus aanvoer vd groepen.
De temperatuur knop staat op 50 graden, maar de stand maakt niet uit.
Elke morgen als ik de cv aanzet, moet ik mijn twee radiatoren dichtzetten, eerder gaat er geen water naar mijn vvw. Als hij eenmaal bij mengt kan ik de radiatoren rustig weer open zetten
Plaats reactie