houdbaarheid en max. dikte wilgenstekken voor knotwilgen

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: houdbaarheid en max. dikte wilgenstekken voor knotwilgen

Bericht door ritsaert snijder »

Ik laat een winter passeren voordat ik ze knot.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: houdbaarheid en max. dikte wilgenstekken voor knotwilgen

Bericht door Atlas »

Ritsaert,

Wat is daarvan de reden? hebben ze eerst vorst nodig? is het net zoals met snoeien van appelbomen dat je met wat flinke kou of een vorst vooraf minder kans hebt op inwerking van bacteriën en ziektes?

atlas
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: houdbaarheid en max. dikte wilgenstekken voor knotwilgen

Bericht door Pietje »

Het heeft te maken met de tijdsduur dat de wonden "droog" staan. Hoe dichter je tegen het moment van uitlopen aan begint met knotten hoe minder de schors (cambium) er uitdroogt en afsterft.

Als je een knotwilg in november knot, dan moet je kleine kapstokjes laten zitten om er voor te zorgen dat een gedeelte van het cambium de winter overleeft. Knot je echter in maart, dan kan je veel korter knotten, en daar krijg je mooiere knotten van.

Knot je in november heel kort, dan heb je kans dat een gedeelte van de knot niet meer uitloopt doordat het cambium verdroogd is.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: houdbaarheid en max. dikte wilgenstekken voor knotwilgen

Bericht door MatthiasD »

Ik zou ze dit jaar überhaupt nog niet knotten, laat ze eerst nog maar een jaartje energie steken in het ontwikkelen van een gezond wortelgestel.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: houdbaarheid en max. dikte wilgenstekken voor knotwilgen

Bericht door nck »

MatthiasD schreef:Ik zou ze dit jaar überhaupt nog niet knotten, laat ze eerst nog maar een jaartje energie steken in het ontwikkelen van een gezond wortelgestel.
Mee eens.

Ik laat mijn stekken een jaar of vier gaan, dan pas knotten.
De bast moet eerst de neiging hebben ruw te worden.
In die vier jaar worden ze tegen de 8-10 meter hoog, de lengte geeft een mooie sterke onderstam.
Mijn ervaring is dat wanneer je te vroeg knot de onderstam ielig blijft.
Wanneer je hem de lucht in laat gaan moet de onderstam weerstand bieden tegen doorbuiging in de wind en ontwikkeld zich sterker.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Plaats reactie