biogas digestaat aanbrengen op je moestuin

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: biogas digestaat aanbrengen op je moestuin

Bericht door David86 »

Ik heb het nog niet geprobeerd, ik heb er wel redelijk vertrouwen in. Het digestaat word getapt uit een redelijk "dode zone" in de vergister. de grove delen bevinden zich in de vergister voornamelijk op de bodem en het oppervlak (uiteraard afhankelijk van het roeren). Het deel van de voedingsmiddelen waar ik van hoop dat ze het goed doen in een hydrocultuur is opgelost in het water. Waarschijnlijk is het wat probeer werk met zeefmaten. De doorstroom hoeft niet groot te zijn, als het binnen 24 uur door de zeven heen is is het prima. (dan wordt er opnieuw gevoerd dus ook weer nieuw digestaat afgetapt)

Ik heb de stille hoop dat een installatie als deze lekker gaat draaien en ik i.p.v. schoffelen wat leuks kan gaan doen.

Ik ben nog op zoek naar een huis tuin en keuken of hobby lab manier om de npk waarde van de voeding te bepalen en een microscoop met pc koppeling om de pietjes te bekijken (ik ben erg benieuwd welke pietjes in het groeibed gaan leven als je de planten voert met digestaat). Tips zijn welkom
..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: biogas digestaat aanbrengen op je moestuin

Bericht door kockie »

Het bekijken van bacteriën is leuk, maar zal je niet bieden waar je naar op zoek bent. Je kunt kijken of je te maken hebt met bijvoorbeeld staven of coccen, maar om de echte families en soorten te onderscheiden heb je echt een compleet laboratorium nodig met verschillende voedingsbodems, een broedstoof, bonte rijen etc. Ik heb wel (ergens) een microscoop staan die je een tijdje mag gebruiken, deze is monoculair en zonder pc-koppeling.

Om bewegende bacterien te bekijken moet je een "hangende druppel preparaat" glas hebben. De microscoop moet een vergroting hebben van 1000 x (oculair is meestal 10) het objectief 5, 10, 50, 100 of iets dergelijks.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: biogas digestaat aanbrengen op je moestuin

Bericht door David86 »

Dat is een duidelijk verhaal. Het lijkt me erg interessant om de bacteriesoorten die meewerken aan het proces in kaart te brengen.

Vandaag alvast wat voorbereidingswerkzaamheden gedaan en de vergister verplaatst en een onderhoudsbeurt gegeven:
biogas hydrocultuur.jpg
Van de week het leidingwerk aansluiten
..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: biogas digestaat aanbrengen op je moestuin

Bericht door kockie »

Je laat er, zoals gewoonlijk, geen gras over groeien. Mooie tank heb je daar!

Misschien kan Tim een tipje van de sluier oplichten over bewoners van een vergister?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: biogas digestaat aanbrengen op je moestuin

Bericht door Tim »

David,

Voor NPK teststrips zou je even in een aquarium winkel kunnen kijken. Dan met demiwater een verdunning maken. Je dikke fractie kun je niet makkelijk meten, maar logischerwijs zitten daar minder oplosbare stoffen in, zouten en dergelijk. In de praktijk zit in het dikke deel vaak het gros aan fosfaat. De rest is aardig gelijk. Dit is ook de reden dat er tegenwoordig veel mest wordt geperst, zo komen we van ons fosfaat af :roll:

De microscoop vergeten. Je kan er een levenswerk van maken of accepteren dat het zo werkt. Elke andere situatie en feedstock is een andere mix van koloniën.

Die tanks zul je moeten gaan afdekken, die gaan stinken. Scheiden wil idd prima. https://www.youtube.com/results?search_ ... separation

Filteren zal langzaam gaan. Misschien muggengaas? Of een dichte compostbak, waar je het percolaat opvangt en anders gebruikt? Persoonlijk zou ik het gewoon zo gebruiken. Geen stank en geen vieze handen.

Tim
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: biogas digestaat aanbrengen op je moestuin

Bericht door David86 »

He Tim,

Dat levenswerk bewaar ik dan nog maar even tot ik met pensioen ben dan. Die aquariumstrips is een briljant idee.. daar ga ik mee aan de slag.

Stinkende bakken is niet helemaal mijn bedoeling, het digestaat dat uit de vergister komt heeft (vers) de geur van potgrond/bos. Ik verwachtte zelf dat in een eb en vloed systeem andere beestjes gaan leven (het niet stinkende type beestje dat je vind in helofieten filters of "aquacultuur systemen" b.v.) en de anaerobe beestjes zullen sterven vanwege de rijkelijke hoeveelheden zuurstof waar ze aan bloot gesteld worden.

Op het moment dat het digestaat de vergister verlaat kun je er nog alle kanten mee uit, zodra je het op de grote hoop deponeert is de kans verkeken om het aan te wenden in een efficiënte productielijn. Op de composthoop zal een groot deel van de voedingstoffen uitspoelen en een deel ten prooi vallen aan ongewenste kruiden. Als je het daarna aanbrengt op je moestuin gaan die ongewenste kruiden er wederom mee aan de haal en sta je een halve dag per week met die schoffel in de hand met ze te strijden in een poging je gewenste gewassen op een haast onmogelijke voorsprong te krijgen.

Dat moet anders kunnen... door de verdraaiing van de omstandigheden ten voordele van het gewenste gewas en het scheiden van het digestaat en doelbewust toepassen b.v.. Het is alleen een beetje in het donker tasten.. maar dat heeft ook zijn charmes :)

Als je de vergister bekijkt als conventionele energie bron komt het waarschijnlijk allemaal een beetje onzinnig over om een project als dit te starten, als je hem bekijkt als schakel in een voedselkringloop (zoals ik) dan zijn het wel interessante mogelijkheden om te onderzoeken. De netto energiewinst in termen van elektriciteit, gas etc. gaat zeker naar nul maar als dat een makkelijk beheersbaar onderhoudsvrije voedsel kringloop oplevert die zich beperkt tot afval in ---> voedsel uit dan is dat voor mij geen probleem.
..
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: biogas digestaat aanbrengen op je moestuin

Bericht door Brit »

Hoi David,
David86 schreef: Op de composthoop zal een groot deel van de voedingstoffen uitspoelen en een deel ten prooi vallen aan ongewenste kruiden.
Als je denkt dat de voedingsstoffen uitspoelen, is het tijd om de composthoop af te dekken zodat het teveel aan regen geen problemen geeft en dan zal er ook minder verdampen uit de hoop, wat het proces op gang houdt. ik gebruik een stuk foam plastic wat ze hier gebruiken om de tegels te beschermen voor transport. Maar zelf een paar lagen oude kranten op een hoop met een bolling of dat naar een kant afloopt zou al prima werken.
David86 schreef:Als je het daarna aanbrengt op je moestuin gaan die ongewenste kruiden er wederom mee aan de haal
Wat ik ervan heb begrepen is digestaat niet echt geschikt om op de grond te verwerken, maar beter in de grond gespit voor het planten. Ik heb hier persoonlijk geen ervaring mee, maar ben het wel vaak tegen gekomen toen ik me over het onderwerp aan het inlezen was.
David86 schreef:Als je de vergister bekijkt als conventionele energie bron komt het waarschijnlijk allemaal een beetje onzinnig over om een project als dit te starten, als je hem bekijkt als schakel in een voedselkringloop (zoals ik) dan zijn het wel interessante mogelijkheden om te onderzoeken. De netto energiewinst in termen van elektriciteit, gas etc. gaat zeker naar nul maar als dat een makkelijk beheersbaar onderhoudsvrije voedsel kringloop oplevert die zich beperkt tot afval in ---> voedsel uit dan is dat voor mij geen probleem.
Dat is voor mij de reden om een composttoilet te gaan nemen in ons nieuwe huis. Goed opgezet kan je al je organisch afval erin composteren. Voor de veiligheid èn om nog wat energie te oogsten, wil ik het heet gaan na-composteren in een biomeiler....
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Plaats reactie