Wisselaar in buffervat

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
BastiaanPot
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 dec 2014, 20:35

Wisselaar in buffervat

Bericht door BastiaanPot »

Hallo,

zal mij eerst eens even voorstellen. Ik ben Bastiaan, 26 jaar en woon in Nieuw-Buinen, drenthe dus. Regelmatig aan het lezen geweest op dit forum voor tips en trics.
Zelfvoorzienend leven kwa energie is een streven van ons waar we langzaam naar toe werken. Eerste aanschaf was een traditionele voorzet houtkachel. 2e project was 12 zonnepanelen, 245 wp per stuk. Alles succesvol in bedrijf.

Nu gaan de gedachten uit naar warm water, zowel cv als tapwater. Nu dmv een bosch hr ketel. ( straks als backup )
Aangezien ik koelmonteur ben is het de bedoeling om een airco splitunit als basis te nemen. Dmv een platenwisselaar het buffervat opwarmen waarin een wisselaar voor de vloerverwarming dient te komen van onze badkamer en een wisselaar voor tapwater. Het buffervat is trouwens drukloos.

Nu is mijn vraag, waarom word er altijd een koperen of rvs spiraal toegepast ipv een rvs tankje in het buffervat. Puur om de opwarmtijd? Voor cv water zie ik het voordeel van een spiraal.... maar voor tapwater? In mijn geval met ongeveer 50 graden water in het buffervat maakt dit toch niet zo een groot verschil?

Hoor hier graag meerdere meningen over
12 x Topsola poly 245wp
1x Delta Solivia 2.5 G4
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Wisselaar in buffervat

Bericht door ritsaert snijder »

Bastiaan,
welkom!
groet!

Ritsaert
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Wisselaar in buffervat

Bericht door JantjeV8 »

Ik denk dat jij een vat-in-vat principe bedoeld?

De keuze voor zoiets of een spiraal heeft met het oppervlak te maken, dat bepaald het vermogen om warmte over te dragen. Een doorstroom verwarmingssysteem (bijvoorbeeld met collectoren) heeft meer aan een spiraal dan een voorraadvat wat tijd genoeg krijgt om mee op te warmen op het moment dat de buffer opgewarmd wordt.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Wisselaar in buffervat

Bericht door holtere »

Buiten dat is een buffervat natuurlijk goedkoop uit te voeren met een spiraal. Prijstechnisch interessant vermoed ik. Ook speelt hygiene natuurlijk ook een rol. Een spiraal spoelt mooi door bij iedere keer dat je water pakt!

grz,
Holtere
BastiaanPot
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 dec 2014, 20:35

Re: Wisselaar in buffervat

Bericht door BastiaanPot »

In ieder geval bedankt voor de antwoorden..

wat prijstechnisch betreft, voor een paar tientjes heb ik één of meerdere rvs vaatjes / tankjes.
Vandaar dat ik in 1e instantie ook deze vraag stelde...
Met een vaatje zal de opwarmtijd wel iets langer zijn neem ik aan, maar met meerdere kleine vaatjes word deze tijd weer verkort vermoed ik zo.
12 x Topsola poly 245wp
1x Delta Solivia 2.5 G4
BastiaanPot
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 dec 2014, 20:35

Re: Wisselaar in buffervat

Bericht door BastiaanPot »

Zijn er nog meer mensen die ervaring hebben met een vaatje/tankje ipv een spiraal? Kan momenteel namelijk 2 rvs vaatjes/tankjes kopen van 20 ltr.
12 x Topsola poly 245wp
1x Delta Solivia 2.5 G4
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Wisselaar in buffervat

Bericht door holtere »

Voor een paar tientjes heb je ook een geribbelde en zeer buigzame rvs buis van een aantal meters. Te koop bij iedere zonnecollectorenboer. Ksnap niet wat je wilt klooien?

grz,
Holtere
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Wisselaar in buffervat

Bericht door Pietje »

BastiaanPot schreef:Zijn er nog meer mensen die ervaring hebben met een vaatje/tankje ipv een spiraal? Kan momenteel namelijk 2 rvs vaatjes/tankjes kopen van 20 ltr.
Ik verwacht het niet. Een spiraal is zoveel efficienter dan een vaatje in een vat dat ik me de moeite zou besparen...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Wisselaar in buffervat

Bericht door nck »

BastiaanPot schreef: In mijn geval met ongeveer 50 graden water in het buffervat maakt dit toch niet zo een groot verschil?
Ik denk dat je hier toch even over na moet denken wat betreft de temperatuur in verband met legionella.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
BastiaanPot
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 dec 2014, 20:35

Re: Wisselaar in buffervat

Bericht door BastiaanPot »

Legionella lig ik niet zo wakker van. Electrisch naverwarmen 1x per week volgens mij, frequentie weet ik niet zeker.....

Wat ik wil klooien, zelf een warmtepompsysteem bouwen, lucht/water en met een platenwisselaar dan een buffervat opwarmen. Dit weer tbv tapwater en vloerverwarming badkamer. Rest van het huis word momenteel verwarmd dmv een houtkachel, in de toekomt word deze waarschijnlijk vervangen door een pelletkachel..
12 x Topsola poly 245wp
1x Delta Solivia 2.5 G4
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Wisselaar in buffervat

Bericht door nck »

Ok, wanneer je je maar bewust bent van het bestaan en gevaar van legionella bij te lage temperaturen.
Regel is praktisch toch minimaal 1 keer per week richting 75-80 graden.
Wanneer je de boiler in de voorloop zet na de pelletketel dan wel houtkachel komt de temperatuur elke keer boven de kritische temperatuur tegen legionella.


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Picard
Berichten: 105
Lid geworden op: 11 aug 2012, 17:50

Re: Wisselaar in buffervat

Bericht door Picard »

RVS tankje lijkt mij prima,
om corrosie tegen te gaan zou ik dan ook een RVS boiler nemen.
BastiaanPot
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 dec 2014, 20:35

Re: Wisselaar in buffervat

Bericht door BastiaanPot »

Een spiraal geeft dus het beste rendement begrijp ik uit de antwoorden. Gaan we daar mee verder denken. Was het vragen waard :D
12 x Topsola poly 245wp
1x Delta Solivia 2.5 G4
Plaats reactie