Rocket in enkele bell.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Rocket in enkele bell.

Bericht door Sandman79 »

ok, de voorkant word sowieso nog met leem bekleed. maar de achterkant /deel zijkanten kan ik niet aankomen. :) ik kan gelukkig wel altijd makkelijk in de kachel raken.

Wat voor leem zou ik best zetten? gewoon basisleem zonder stro? of net met? Droogtijd alvorens te gebruiken?
Vuurvaste mortelkit is mij ook een optie, maar daar kom ik wat lastiger aan...
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Rocket in enkele bell.

Bericht door deleted »

Sandman79 schreef:ok, de voorkant word sowieso nog met leem bekleed. maar de achterkant /deel zijkanten kan ik niet aankomen. :)
Het best was natuurlijk als je de voegen 'vol en zat' geplaatst had/hebt. Maar de luchtdichting is ook nog goed te krijgen door het leem aan de voorkant en de aansluiting met de bestaande (bakstenen) muren goed af te dichten. (kachelkoord)

Wat voor leem zou ik best zetten? gewoon basisleem zonder stro? of net met? Droogtijd alvorens te gebruiken?
Vuurvaste mortelkit is mij ook een optie, maar daar kom ik wat lastiger aan...
Ik neem aan dat je het over de buitenkant hebt ?
Ik zou dan voor een vrij dunne raaplaag (paar cm) gaan met goed wat wapening (stro of andere vezel) Eerst eens testen hoe de warmte-afgifte is voordat je er een heel dikke raaplaag op zet. (Hij staat al behoorlijk ingesloten, wat hem nogal traag zal maken)

G
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Rocket in enkele bell.

Bericht door Sandman79 »

Afbeelding

Jeuj, het eerste vuurtje erin...

Afbeelding

Het ijzer van het luik gaat me iets te bol staan. Tijdens de opstart lekte er veel rook naar de kamer... Morgen of iig snel wat dikker kachelkoord plakken en wat meer schroeven zetten...

Afbeelding

Van allerlei vocht wat aan de onderkant van het luik komt gekropen... misschien van de kachelkit /mortel die ik gisteren nog rijkelijk daar heb gesmeerd. Deze was lekker smeuig iig.

Verder is na een anderhalf uurtje branden de bovenste helft van de kachel lekker warm, nu eens kijken hoe de kamer erop reageert.

Wel is er nog altijd rijkelijk veel witte rook uit de schoorsteen aan het komen. Hopelijk gewoon wat vocht wat uit de kachel gestookt wordt...

Het opstarten ging ook niet super makkelijk, ik heb ook slechts 4 meter schouw, misschien een metertje buis erbij opzetten...
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Rocket in enkele bell.

Bericht door kockie »

Gefeliciteerd!!

Witte rook is normaal. De kachel is nu nog erg nat van alle "bouwvocht". Paar keer stoken en dan is dat wel weg.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Rocket in enkele bell.

Bericht door Sandman79 »

Merci, dat de rook wit is, is mij nu ook niet zo een bezwaar op dit moment, eerst eens kijken wat de warmteafgifte wordt se :)
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Rocket in enkele bell.

Bericht door deleted »

Sandman,

Je heb hem toch mooi aan 't werk gekregen voor de koude dagen. Proficiat.

Voor de deur hoop ik dat de plaat de temperatuurverschillen aan kan tussen onder en boven.
Bij een houtgestookt fornuis heb je ook een temperatuurverloop op de kookplaat. En daar wordt de gietijzeren plaat niet vastgeschroefd , maar geklemd zodat er enige zijwaartse uitzetting kan gebeuren.

G
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Rocket in enkele bell.

Bericht door Sandman79 »

Hi Gandalf,


Dat is voor mij ook een hoop. Nu, voorlopig houdt de plaat dit. ze ging een klein beetje golfen, wat bij de eerste opstart voor wat rook zorgde, maar gedurende de rest van de stook niet. Ik ga nog een framepje van L-ijzer lassen op de plaat langs de binnenkant, Dit zou ze nog veel moeten verstevigen, en ook wat dikker kacheltouw gebruiken. De plaat krijgt natuurlijk wat temperatuurverschil tussen boven en beneden, maar is ook niet zo klein als een kookplaat, en relatief ver van de riser, al wordt ze vooral aan de bovenkant wel redelijk warm. Mocht de plaat echt niet werken, dan maak ik de opening dicht. Al wil ik wel nog 2 dingen in de kachel zetten, eerst een klep voor de rookgassen, en ook nog achteraf een warmtewisselaar, al zal dat laatste niet meer voor dit stookseizoen meer zijn denk ik :)



Voorlopig bij de 2e stook nog geen rook van de kachel in de huiskamer gekomen. Dus dat is in ieder geval weer beter.

Nog iemand een tip hoe ik een hendel in de mantel van de bell kan boren zonder dat door dat gaatje ook rookgassen de kamer kunnen ontsnappen? ;)
Richard-III
Berichten: 59
Lid geworden op: 10 aug 2009, 19:40

Re: Rocket in enkele bell.

Bericht door Richard-III »

Misschien de gaten waar de bouten voor de bevestiging van de plaat doorgaan groter boren.
Bv, als je een bout van M8 gebruikt hebt een gat boren van 11mm, dan monteren met rondel tussen boutkop en plaat,tegen draaien,niet vastdraaien.
Hierdoor kan de plaat wat "werken".

groet
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Rocket in enkele bell.

Bericht door ritsaert snijder »

Gefeliciteerd!

Over de rook en de schoorsteen; heeft de rocket het rocketgeluid?

Sandman schreef;
Nog iemand een tip hoe ik een hendel in de mantel van de bell kan boren zonder dat door dat gaatje ook rookgassen de kamer kunnen ontsnappen?
Pijpje door een goed passend pijpje, gaatje boren en buitenste pijpje plaatsen en goed afdichten. Een afdekplaatje met afdichting helpt ook.
Bijlagen
klep.jpg
groet!

Ritsaert
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Rocket in enkele bell.

Bericht door Sandman79 »

De rocket buldert lichtjes ja :)
Nu enkel een pijpje door een goed passen pijpje vinden, dan kan ik die klep ook fabriceren.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Rocket in enkele bell.

Bericht door Sandman79 »

En na bijna 2 daagjes meer als tevreden van het resultaat. Kachel is beduidend zuiniger dan de vorige, en de warmte is veel geleidelijker in verloop als met de gietijzeren kachel. momenteel wordt de Leefruimte ( een veertig vierkante meter) en de keuken (een 20 vierkante meter) netjes opgewarmd.

Ik kan nog steeds een paar gaatjes maken in de oorspronkelijke schouwmantel om hem nog wat sneller te krijgen, voorlopig voldoet de kachel aan mijn verwachtingen.

Tijd om hem ook wat verder af te werken met leem. ik zou dus maar een minimale laag leem willen plaatsen, puur als afwerking en niet zozeer als buffer bedoeld. Zou een laag van 1.5-2 cm dik basisleem met stro, afgewerkt met leemstuc goed zijn? Hoe dit best te verwerken zonder dat er scheuren optreden of hoe kan ik dit best minimaliseren? :)
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Rocket in enkele bell.

Bericht door ritsaert snijder »

Ik zou in de toplaag jute of gaas meenemen, waar moet het precies op hechten?
groet!

Ritsaert
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Rocket in enkele bell.

Bericht door Sandman79 »

in de toplaag jute of gaas? :s De afwerkingslaag is volgens tierrafino maar 2-3 mm dik? :s?
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Rocket in enkele bell.

Bericht door Lieve »

Of een andere fijne lange vezel, misschien liever iets dat niet verkoold?

Ik zou een voeg laten in de leem tussen de metaalplaat en de steen, verschil in uitzetting zal altijd blijven.

Ziet er erg keurig uit.
Jimmeuh
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:46
Locatie: Borgloon

Re: Rocket in enkele bell.

Bericht door Jimmeuh »

Mooi! hoop dat ze je zo blijft meevallen!
Ben benieuwd, moet eens komen kijken (heb nog altijd wat staan voor je...)

Ik heb van dat stukadoorgaas gebruikt (ben de naam kwijt...)
Werkt prettig en niks scheurtjes.
Eerst dikke laag, dan gaas en afwerking.
Huisje breek mij niet...
Plaats reactie