kalk en mangaan verwijderen

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

kalk en mangaan verwijderen

Bericht door kockie »

Heeft iemand ervaring met het verwijderen van mangaan en kalk uit water? We hebben hier op de boerderij een eigen waterpomp, Helaas zit in het water dat hij oppompt nogal wat kalk en mangaan. Voor de dieren geen probleem, maar wel voor de wasmachine die ik ermee zou willen vullen. We hebben nu een paar maandjes proef gedraaid en het is gebleken dat witte was niet wit blijft :( Het is wel weer schoon te krijgen, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. De hardheid van het water is 18 duitse graden, dat zou 10 meer zijn dan het leidingwater.

Iemand een idee om op een goedkope manier kalk en mangaan te verwijderen, of kan ik beter het idee aan de kant zetten en leidingwater gaan gebruiken voor het wassen en doorspoelen van het toilet?

Eventueel is regenwater ook wel een optie, alleen moeten er dan tanks aangeschaft worden.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Als het alleen kalk is of dit het grootste probleem voor de was kun je je denken aan een ander wasmiddel.
Mangaan heb je weinig last van totdat het zich gaat binden aan zuurstof.
Goedkope oplossingen kwa filtering zou ik 1,2,3 niet zo gauw weten.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

Hallo,

Ik zou er nog een vraag aan toe willen voegen: hoe te ontijzeren? Op kleine schaal, dus zonder professionele, kolossale installatie. Ca. 500 liter per dag. Met kattegrit of iets dergelijks??

Groet,
John
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Ontkalken gaat goed met het klassieke systeem met harskorrels.

Van ijzer heb ik al eens gehoord dat het oxideert en bezinkt in een tank die belucht wordt. Misschien dat dit ook voor mangaan werkt?

Voor het opvangen van regenwater kan met niet te veel moeite een ondergrondse tank gemetseld of gestort worden.

Dirk
pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

Bericht door pdkl »

Mangaan verwijder je idd door te beluchten, net zoals ijzer. Veelal wordt het water daarna over een zandfilter geleid wat van tijd tot tijd teruggespoeld moet worden. Kalk is een heel ander verhaal en vergt te veel ingrepen om dat, laten we zeggen in een huis-tuin-en keuken situatie te verwijderen. De hardheid geeft al aan dat dit een lastige zaak zal worden. Daarnaast wordt de hardheid ook nog niet eens enkel bepaald door kalk, maar ook door bicarbonaat etc, zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Waterhardheid.

Ik gebruik zelf regenwater voor het toilet. Alle aggresieve rotzooi die toch niet werkt zoals antikal en van die smerige stinkende blokjes zijn nu overbodig. Perfect gewoon. Mensen die het regenwater ook gebruiken voor wassen zijn hier zeer tevreden over. Ze gebruiken ook nauwelijks waspoeder. Dus ik zou kiezen voor regenwater als je dakoppervlak en ruimte voor een tank hebt (septictank op marktplaats 45€)

Patrick
WESTHEKING
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 nov 2014, 17:45

Re: kalk en mangaan verwijderen

Bericht door WESTHEKING »

Ik werk bij een waterbehandelingsbedrijf en de oplossing voor ijzer mangaan en kalk is een ionenwisselaar "lees ontharder".
ik zou voor een duplexionenwisselaar gaan i.c.m met een licht pompje
duplex omdat er dat altijd behandeld water wordt geleverd er staat altijd 1 fles in bedrijf.
deze installatie gebruikt wat zout voor het reinigen van het filter
Een moderator wijzigde dit bericht:
Tips zijn fijn, commerciële boodschappen worden verwijderd
Laatst gewijzigd door kockie op 04 nov 2014, 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Werving verwijderd
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: kalk en mangaan verwijderen

Bericht door gerard »

Toch prettig om zo'n 7 jaar later te horen hoe je de witte was weer wit krijgt. Hebben jullie na zoveel tijd überhaupt nog wel iets wits Kockie?
groet,
Gerard
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: kalk en mangaan verwijderen

Bericht door kockie »

Nee, we dragen tegenwoordig alleen maar driedelig grijs...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie