Klimaat

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Klimaat

Bericht door Ingir »

PaulBE schreef:
Ingir schreef:Het is niet mijn keuze om een bom onder de toch al magere economie te leggen door de energievoorziening duurder en onbetrouwbaar te maken omwille van vage klimaatclaims.
Zouden we niet allen beter af zijn mocht energie veel duurder zijn (10 keer of meer) dan nu?

- Lokale arbeidsintensieve productie zou weer interessant worden.
- Super geïsoleerde huizen worden vanzelfsprekend.
- Verse lokale voeding wordt goedkoper t.o.v. processed food.
- Gedaan met files
- Gedaan met import van goedkope Chinese brol die we niet nodig hebben.
- ...

Ik zie enkel maar voordelen!
Leg die voordelen maar eens uit aan gezinnen die nu al moeite hebben om rond te komen en hun energieverbruik al drastisch verlaagd hebben volgens het minder met minder-principe.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Klimaat

Bericht door deleted »

Ingir schreef: Leg die voordelen maar eens uit aan gezinnen die nu al moeite hebben om rond te komen en hun energieverbruik al drastisch verlaagd hebben volgens het minder met minder-principe.
Dus die fantastische economie waar we geen bom onder mogen leggen heeft na 50 jaar exponentiële groei niet veel bijgebracht aan deze gezinnen ? Gezinnen die dan nog het geluk hebben in het rijke Westen te leven.
Hoog tijd dat die gezinnen eens anders gaan denken over hun geleverde inspanningen (goederen, diensten, investeringen ) en de return (amper rond komen?) die ze er voor krijgen.
Met de verderzetting en optimalisering van het huidige systeem gaan we er duidelijk niet geraken, dat zouden de 50 (energie) vette jaren ons toch geleerd moeten hebben.

G
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Klimaat

Bericht door Pietje »

Ingir schreef:Leg die voordelen maar eens uit aan gezinnen die nu al moeite hebben om rond te komen en hun energieverbruik al drastisch verlaagd hebben volgens het minder met minder-principe.
De omgekeerde wereld... "omdat ons huidige systeem de mensen onderaan de ladder heeft uitgebuit, rest ons niets dan doorgaan met deze uitbuiting".

Even een duidelijke parallel. Honger in Ethiopie bestrijdt je niet door die mensen eten te geven. Nou, eventjes helpt het. Maar beter help je ze om ze te leren zelf eten te laten verbouwen. En door ze te laten stoppen met oorlog voeren.

Als je mensen in NL wilt helpen, dan helpt het maar heel eventjes om een energieakkoord tegen te houden. Want er komt vast weer een nieuw regeltje met als doel uitbuiting uit de koker van onze overheid. Wil je mensen dus echt helpen, dan zal je ze beter kunnen inspireren hoe ze het huidige systeem kunnen verlaten (of er in elk geval minder afhankelijk van te worden). Dat lijkt anarchistisch, of "prepper" of idealistisch. Maar ik kan uit eigen ervaring vertellen dat ik er heel gelukkig van wordt, en toch gewoon deelneem aan onze samenleving.

We dwalen af van het klimaat.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Klimaat

Bericht door Pietje »

Ingir schreef:Het is niet mijn keuze om een bom onder de toch al magere economie te leggen door de energievoorziening duurder en onbetrouwbaar te maken omwille van vage klimaatclaims.
Tot nu toe heb ik alleen nog maar vage klimaat-argumenten van jou gehoord, Ingir. Mijn klimaatargumenten zijn niet vaag. Waren ze dat maar, dan zou ik het onderwerp niet zo belangrijk vinden.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Klimaat

Bericht door Ingir »

Pietje schreef:
Ingir schreef:Het is niet mijn keuze om een bom onder de toch al magere economie te leggen door de energievoorziening duurder en onbetrouwbaar te maken omwille van vage klimaatclaims.
Tot nu toe heb ik alleen nog maar vage klimaat-argumenten van jou gehoord, Ingir. Mijn klimaatargumenten zijn niet vaag. Waren ze dat maar, dan zou ik het onderwerp niet zo belangrijk vinden.
Gelukkig zijn argumenten voor veel mensen die het werkelijk betreft wel duidelijk. Wij zitten hier een beetje salon-ecologie te beoefenen terwijl elders mensen dagelijks de voor- en nadelen van klimaatveranderingen ervaren. Het zal hen aan hun achterwerk oxideren of de klimaatverandering al of niet wordt veroorzaakt door het IPCC. Voor hen telt alleen dat de natuur zich herstelt en dat hun landbouw steeds beter rendeert. Er is weer te eten, er wordt weer gehandeld, de levensverwachting neemt toe... Het bericht dat "wij" ons zuurverdiende geld in de wind laten wegwaaien met het idee dat daarmee het klimaat zal veranderen zal elders op de wereld wel met schaterlach ontvangen worden.

In Bangladesh zal men ook met verbazing de onzin aanhoren over hoe hun land door zeespiegelstijging onder water loopt. Door overbevolking (1.120 inwoners per km² versus 400 inw/km² in NL) wordt het land kaalgeslagen waardoor tropische regenbuien veranderen in dodelijke modderstromen. Desondanks is het sterftecijfer in Bangladesh lager dan in Nederland (5,9 vs 8,4 per 1000 inwoners). Ook de levensverwachting is nooit zo hoog geweest (71 jr in 2012 tegen 60jr in 2000).

In een Sahelland als Niger zouden mensen van de honger omkomen, maar ook hier is het sterftecijfer lager dan in NL (6,0 vs 8,4), hun economie groeit met 5% terwijl die in NL blijft haperen op ca. 0%. De levensverwachting in Niger is in 10 jaar tijd gestegen van 42 jr naar 54 jr.

Deze cijfers zijn niet vaag maar zeer verhelderend.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Klimaat

Bericht door deleted »

Sooo,

Sta jij zeker al op de wachtlijst voor de woon- en werkvergunning voor Bangladesh of Niger ?
Zal niet makkelijk worden met al die Nederlanders en Belgen die naar daar willen emigreren.

Misschien moet je proberen of je mag ruilen met een Nigerees of Bengalees die nog gek genoeg is om naar hier te willen komen ? Zou ik wel niks van die windmolens zeggen, want dan willen ze helemaal niet meer ...

Succes !

G
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Klimaat

Bericht door dormos »

Groene Rekenkamer Statistiek, oftewel creatief/selectief omgaan met cijfers:

Nederland
Leeftijdsopbouw: 0-14 jaar: 17% (mannen 1.466.218/vrouwen 1.398.463)
15-64 jaar: 67,4% (mannen 5.732.042/vrouwen 5.624.408)
65 jaar and over: 15,6% (mannen 1.141.507/vrouwen 1.484.369) (2011 est.)

Niger
Leeftijdsopbouw: 0-14 jaar: 49,6% (mannen 4.129.164/vrouwen 4.045.412)
15-64 jaar: 48% (mannen 3.944.586/vrouwen 3.964.249)
65 jaar and over: 2,3% (mannen 170.741/vrouwen 214.734) (2011 est.)

Bangladesh
Leeftijdsopbouw: 0-14 jaar: 34,3% (mannen 27.551.594/vrouwen 26.776.647)
15-64 jaar: 61,1% (mannen 45.956.431/vrouwen 50.891.519)
65 jaar and over: 4,7% (mannen 3.616.225/vrouwen 3.778.119) (2011 est.)

Zou het hogere sterftecijfer in Nedereland wellicht gewoon verklaard kunnen worden doordat de bevolking in Nederland ouder is dan in zowel Niger als Bangladesh? In Niger bijvoorbeeld is bijna de helft van de bevolking jonger dan 14, in Nederland maar 17%.
Gezien het feit dat in die landen maar 2.3% en 4.7% procent ouder is dan 65 lijkt de levensverwachting me nog steeds een stuk lager dan in Nederland

Hans
WillemLimmen
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 okt 2014, 11:47

Re: Klimaat

Bericht door WillemLimmen »

dormos schreef:Groene Rekenkamer Statistiek, oftewel creatief/selectief omgaan met cijfers:
Je was me net voor..
Ingir schreef:In Bangladesh zal men ook met verbazing de onzin aanhoren over hoe hun land door zeespiegelstijging onder water loopt. Door overbevolking (1.120 inwoners per km² versus 400 inw/km² in NL) wordt het land kaalgeslagen waardoor tropische regenbuien veranderen in dodelijke modderstromen. Desondanks is het sterftecijfer in Bangladesh lager dan in Nederland (5,9 vs 8,4 per 1000 inwoners). Ook de levensverwachting is nooit zo hoog geweest (71 jr in 2012 tegen 60jr in 2000).

In een Sahelland als Niger zouden mensen van de honger omkomen, maar ook hier is het sterftecijfer lager dan in NL (6,0 vs 8,4), hun economie groeit met 5% terwijl die in NL blijft haperen op ca. 0%. De levensverwachting in Niger is in 10 jaar tijd gestegen van 42 jr naar 54 jr.
BNP NIGER per mannetje US$ 800 (2011)
BNP BANGLADESH per mannetje US$ 1700 (2011)

ALFA-betisme NIGER 30% (dus 70% kan lezen noch schrijven)
ALFA-betisme BANGLADESH 60% (dus 40% kan lezen noch schrijven)

...Jumping to conclusions.. Ingir..
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Klimaat

Bericht door deleted »

WillemLimmen schreef: BNP NIGER per mannetje US$ 800 (2011)
BNP BANGLADESH per mannetje US$ 1700 (2011)
En laten we niet vergeten dat het gemiddelde loon per mannetje ook nog niet hetzelfde is als het loon van het gemiddeld mannetje.

G
WillemLimmen
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 okt 2014, 11:47

Re: Klimaat

Bericht door WillemLimmen »

Gandalf schreef:En laten we niet vergeten dat het gemiddelde loon per mannetje ook nog niet hetzelfde is als het loon van het gemiddeld mannetje.
Klopt, onze bengaalse chauffeur in Saudi, kreeg US$ 2,50 per dag, en mocht van zijn 'sponsor' eens per drie jaar 2 weken naar huis.. Ben bang dat veel Europeanen dat niet genoeg vinden om te emigreren naar dit soort landen met ongekende 'mogelijkheden'...
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Klimaat

Bericht door hotglass »

Tja............. zo werd er weer eens iemand duchtig om de oren geslagen met cijferwerk. :fff


Groet,

Ed
Bauke
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 jun 2014, 09:38

Re: Klimaat

Bericht door Bauke »

Werk jij voor Shell ofzo, Ingir?
Jouw redeneringen zijn weinig steekhoudend.
En je baselt allerlei 'feiten' die ik nergens eerder ben tegengekomen.
Welke bronnen heb je gebruikt voor jouw antibetoog?
De Telegraaf misschien...?!

(Voor je weer allerlei onzin gaat braken ... Ik ben een universitair geschoolde docent.)
Het leven gaat niet op rolletjes. En als het wel op rolletjes gaat, dan leef je niet.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Klimaat

Bericht door Pietje »

http://nos.nl/artikel/2009916-snakken-n ... storm.html

Een witte kerst heeft echter de meeste aandacht bij de gemiddeld Nederlander... :roll:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Klimaat

Bericht door Ingir »

Ik heb dit jaar op de redactie vaak de vraag gekregen of dit nu het gevolg is van klimaatverandering. Nee, was altijd mijn eerste reactie op deze vraag. Maar ik neig de laatste tijd toch meer naar een "ja". Natuurlijk is een warm jaar nooit een bewijs voor een opwarmend klimaat. Dit jaar was immers mede zo warm door toevallig veel zuidenwind. Maar 2014 zou nooit zo warm zijn geworden zonder de door CO2-uitstoot veroorzaakte gestage opwarming van de afgelopen anderhalve eeuw.
Daarom kijken we naar de temperatuurmetingen en niet naar gevoelens van weermannen. En die metingen vertellen ons: geen opwarming van de aarde.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Klimaat

Bericht door pelletpower »

?
Record na record sneuvelt en geen opwarming? Dan moet toch in de leer bij de groene rekenkamer, die lukt het beter mensen voor de gek te houden.
Plaats reactie