Voorstellen

Dit forumonderdeel is bedoeld om je voor te stellen aan andere forumdeelnemers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
pelagosdiver
Berichten: 27
Lid geworden op: 24 okt 2014, 16:17

Voorstellen

Bericht door pelagosdiver »

Mijn naam is Stef, woonachtig te Puurs, België.

Ik heb reeds lang interesse in ecologie en energie. 10 jaar geleden mijn woning verbouwd en uitgebreid, waarbij ik mijn houtkachel verving door een Tulikivi speksteenkachel.
4 jaar geleden de bestaande mazout cv ketel vervangen door een Vaillant gasketel.
Sinds 3 jaar zonnepanelen.
Omdat ik graag meer met hout wenste te verwarmen ben ik 2 maanden geleden begonnen aan een houtvergassersproject. Showroommodel Pyroburn Burnit Alpha 40kw gekocht met een 2000 liter buffer.
Met veel info van dit forum de installatie buiten naast mijn huis geïinstalleerd en er een geïsoleerd houten hok rondgebouwd. De buffer is verbonden met de bestaande cv-collectoren via de kruipruimte.
Ik bestuur het geheel via een Raspberry Pi computer.
Momenteel draait het 14 dagen en schijnt het wel te werken. Enkel nog gasverbruik voor sanitair warm water.
Ik hoop hier nog heel wat bij te leren van jullie ervaringen.

Mvg,

Stef
Gerj
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 jan 2014, 21:33

Re: Voorstellen

Bericht door Gerj »

Hoe heet is het water in je buffervat
Als je een beetje handig bent pomp je dit water via platenwisselaars en maak je zelf je warme water
Werkt bij mij prima .
Mijn gasverbruik voor dit jaar komt op ongeveer 50m3 uit
Bijlagen
image.jpg
pelagosdiver
Berichten: 27
Lid geworden op: 24 okt 2014, 16:17

Re: Voorstellen

Bericht door pelagosdiver »

Hey,

Ik stook momenteel 1-2x/dag. Buffer is dan max zo'n 80-82°.
Ben benieuwd als het buiten nog kouder gaat worden. Ik heb 2 thermostaten in huis, 1 voor de Gas-CV, hetgeen
een moderne gemoduleerde ketel is en dus geen gewone aan/uit thermostaat is, maar via een ebus protocol werkt.
Daar kan ik momenteel softwarematig niet op ingrijpen. Daarom heb ik een 2 thermostaat voor de houtvergasser die een graadje hoger staan.
Deze gaat dus eerst aanspringen bij warmtevraag in huis. De Raspberry leest die uit en indien de buffer warm genoeg is (> 45°), dan schakelt hij
een circulatiepomp aan die water van de buffer naar mijn collectoren stuurt.
Is de buffer te koud, dan doet hij niets en zakt de temperatuur in huis 1° en neemt de gas het over.

Ik ga dat idee van warmtewisselaar eens bekijken, dat lijkt me wel haalbaar.

Stef
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door kockie »

Hallo Stef,

Welkom op dit forum. Lees ik nu goed dat je 1 tot 2 keer per dag stookt? Stook je dan de volledige buffer op temperatuur, of steek je 2 keer de ketel aan?

Hoe meet je nu je temperaturen en hoe schakel je (hard- en softwarematig). Ik wil mijn arduino's gaan vervangen door raspberrys en kan ook altijd info gebruiken.

Ik maak mijn warme water met een zonneboiler met -indien nodig- naverwarming door de houtcv dmv een 2e spiraal in de zonneboiler.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelagosdiver
Berichten: 27
Lid geworden op: 24 okt 2014, 16:17

Re: Voorstellen

Bericht door pelagosdiver »

Dag Kockie,

Ik steek de vergasser terug aan als de buffer zowel boven als beneden gedaald is tot zo'n 50 °.
To hiertoe stookte ik een drie kwart lading droog canada hout (populier), hetgeen op 2 uur weggebrand was maar voldoende hitte gaf om de buffer op te laden. Nu het wat kouder wordt leg ik onderaan canada en daarboven een laag droge gekloven eiken stukken balk. Dat brand dan wel een uur of 5.

Voor de Raspberry kocht ik een Pitft screen, dat je op de computer klikt. Dat is handig zodat je geen groot scherm moet installeren om te monitoren. Ik heb een printplaatje gemaakt, verbonden met de digitale pins van de raspberry, waarop ik eenerzijds 3 DS18B20 temperatuursondes heb aanhangen (en eenvoudig uitbreidbaar) . Deze sondes zijn in een behuizing met draad verkrijgbaar. Gewoon nog iets langer stuk draad aangesoldeerd en op print aangesloten. 1 sensor meet boven in boiler, 1 onderaan en de laatste heb ik in de brander gestoken, weet ik gelijk de keteltemperatuur op afstand.
Voorts zit er een relaisbordje in dat een 220v circulatiepomp kan aansturen via een andere gpio pin van de Pi. Tenslotte gebruik ik nog een input gpio pin verbonden met een gewone goedkope aan/uit kamerthermostaat.
Ik heb een eenvoudig Python programma geschreven dat in een lus continu de waardes meet en op het tft scherm weergeeft. Voorts staat er een tightvnc server op de Pi geinstalleerd, en hangt hij zowel draad als draadloos aan mijn netwerk. De Pi heeft een vast ip adres dat via noip service verbonden is met internet. Ik kan dus zowel in huis of elders ter wereld via vnc de situatie in de gaten houden.
Dan knutselde ik nog een programmaatje dat elk uur de temperaturen upload naar een google spreadsheetdocument, alsook de tijdstippen dat de thermostaat aan of uit schakelt.

De software is nog niet echt gestroomlijnd, maar het werkt wel.

By the way, dat was ik die je daarover enkele malen gemaild had vorige weken :D

Groetjes

Stef
Plaats reactie