Oude RAIS-kachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Freek Verdonckt
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 apr 2008, 18:09

Oude RAIS-kachel

Bericht door Freek Verdonckt »

Ik heb in een vorige topic wijze raad gekregen over een ABC-kachel die we op het oog hadden maar kennelijk veel te hoog hadden ingeschat. Die kachel is ondertussen afgeschreven, de verkoper wilde niet zakken tot een prijs die hier als aanvaardbaar werd geacht.

Omdat we echt wel wat naar die industriële stijl op zoek zijn, val ik opnieuw op een oud en blokvormig exemplaar (tips voor dat soort modellen zijn altijd welkom). De kachel dient als hoofdverwarming in een atelier (binnen geisoleerde schil) van zo'n 150m3 en moet dus best snel zijn warmte geven. Hij zal in de winter pakweg wekelijks branden.

Deze keer heb ik een uit 1980 daterende RAIS kachel (model onbekend) die op de koopjessite vooral geprezen wordt voor zijn designer (maar dat lijkt me hier niet echt relevant). De kachel komt uit een gerenovereerde woning en de verkoper heeft ze zelf nooit zien branden. Hij wijst op een achterplaat die hij niet ziet en er zou aan de rooster ook iets schelen. Ik zet hier het linkje alsook de link naar foto's met dat zogenaamde kapotte roostertje.
http://www.2ememain.be/mobilier-am%C3%A ... dium=email
en de extra foto's
https://mega.co.nz/#F!4tt0FD4b!Bp7y90lE0bXumKu9DXKKPw

Over de prijs valt mogelijk te discussieren. Ik hoor hier graag opnieuw jullie gedacht wat ik van deze kachel verwachten mag en hoe compleet jullie hem achten.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Oude RAIS-kachel

Bericht door Erikvr »

Als je deze alleen voor het uiterlijk koopt, ok. Maar het is een weinig ecologische houtvreter met een laag rendement.
groet,
Erik
thijssie
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 mar 2008, 17:02
Locatie: Midden in de Ooijpolder

Re: Oude RAIS-kachel

Bericht door thijssie »

Hallo Freek,

Ik stook momenteel (ben afgelopen weekend besmet met het "bouw je eigen rocket mass heater virus" :mrgreen:) boxer van Harrie Leenders (De eerste versie). Die voldoet imho aan de eisen die jij aan het uiterlijk stelt; ik vind het persoonlijk nog steeds 1 van de mooiere (conventionele) kachels.
Qua rendement mag je hem natuurlijk niet vergelijken met een echte massa-kachel, maar door de 2 keramische zijwanden, is het een aardige tussenoplossing.

Je komt ze op marktplaats vaak genoeg tegen, maar het is wel ff zoeken, want de meeste weten de prijzen wel :x

De door jou geposte kachel ken ik niet, maar puur op het uiterlijk afgaande van de foto's die je hebt gepost deel ik de mening van Erikvr :mrgreen:
Freek Verdonckt
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 apr 2008, 18:09

Re: Oude RAIS-kachel

Bericht door Freek Verdonckt »

Een minimum aan rendement is inderdaad nodig om het ook nog verantwoord te maken.

Ik probeer onze opties wat te verfijnen. Die industriële looks vind je helaas vooral terug bij jaren '80 modellen. De boxer van Leenders hadden we ook al in het zicht gehad (maar pokkeduur), ik wist echter niet dat ie zo dikwijls op Marktplaats kwam.

Een wat basic uitziende kachel voor snelle warmte (massakachel heeft in ons atelier geen zin) mét verantwoord rendement - zoek maar eens... of het moet een rocket kachel met stalen bell zijn. Bestaan zulke kachels in het commerciele circuit? Ik kwam van Bullerjan een nieuw ontwerp tegen waarvan ik me afvroeg of dit hier geen variant op is (eenvoudige kachel met grote naverbrandingsruimte erboven op): http://www.bullerjan.com/nl/producten/bullerjan-b2/ Eveneens onbetaalbaar.
Plaats reactie