Solar 2050

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Solar 2050

Bericht door Dutch John »

Denk je dat de prijsdaling in de aanschaf groter zal zijn dan de nog volgende jaren met saldering tegen het volledige kWh-bedrag? Of ben je zodanig tegen subsidie, dat je die zelf weigert te ontvangen?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Solar 2050

Bericht door Tim »

Nou,

Ik ben blij dat ik nog wat energiebelasting terugkrijg via de saldering. Ik heb 2x de terugverdientijd garantie op de omvormer, dus dat zou goed moeten gaan.

Daarna zien we wel weer....

Tim
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Solar 2050

Bericht door Ingir »

Dutch John schreef:Denk je dat de prijsdaling in de aanschaf groter zal zijn dan de nog volgende jaren met saldering tegen het volledige kWh-bedrag? Of ben je zodanig tegen subsidie, dat je die zelf weigert te ontvangen?
Ik wil niet zeggen dat ik die salderingssubsidie zal weigeren maar ik doe wel m/n best om eerst het stroomverbruik tot een minimum terug te brengen. Tegen de tijd dat wij beginnen met zonnepanelen (2016-2017) is er weinig tijd om nog van de salderingsregeling gebruik te maken. Ik heb er geen moeite mee als die regeling al eerder afgeschaft gaat worden, zoals gezegd is het resultaat van salderen dat men verspillend woongedrag gaat financieren met belastingopbrengsten.

De Wp-prijs (nu €1,20) zal de komende 5 jaar verder dalen tot zo'n € 0,80... dat verschil plus de gerealiseerde verlaging van de stroombehoefte (minder PV nodig) zorgen dat ik goedkoper uit ben dan door nu zoveel mogelijk de salderingsregeling te benutten.

Stel dat ik de komende jaren 2.400 kWh blijf verbruiken en dit afdek met 2.750 Wp zonnepanelen (11st@250Wp) dan ben ik € 3.300 kwijt aan PV. Door eerst het stroomverbruik omlaag te krijgen heb ik straks € 1.600 aan investering voor PV plus € 1.800 aan stroomverbruik bij gelijke stroomtarieven. Bij stijgende netstroomprijs is het zinvol om eerder PV aan te schaffen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Solar 2050

Bericht door pelletpower »

Hier ontgaat me elke logika, maar dat zal wel komen omdat ik ziek ben.
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Solar 2050

Bericht door Ingir »

pelletpower schreef:Hier ontgaat me elke logika, maar dat zal wel komen omdat ik ziek ben.
Vertel waar je me kwijtraakt, dan zal ik een poging doen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Solar 2050

Bericht door Tim »

Ingir,

Simpel, je legt nu je energiedoelstelling op je dak en laat die grotendeels betalen door de sufferds uit Den Haag.

Na 2 jaar heb je al 40ct/Wp korting gespaard tov je 1,20 per Wattpiek. Als je het zelf legt is het zelfs al 1,08 per Wp. Dan heb je nog 3 jaar (van je 5) over om nog meer saldering te sparen, misschien zelf uit je 18Miljard potje. Dat is pas win/win!!

Ondertussen zit jij mogelijk al dicht bij je energie doelstelling en betaal je helemaal niets meer.

Tim
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Solar 2050

Bericht door OBL-Rien »

Tim schreef:Simpel, je legt nu je energiedoelstelling op je dak en laat die grotendeels betalen door de sufferds uit Den Haag.
:D precies. Daarom zal dit systeem ook instorten. Onhoudbare zaken subsidiëren gaat op den duur altijd mis. Zoveel te meer mensen er gebruik van gaan maken, zoveel te eerder gaat het mis.


En weet je hoe je kunt zien of iets onhoudbaar is?
.
.
.
.
... er is subsidie voor te krijgen :lol:
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Solar 2050

Bericht door Ingir »

OBL-Rien schreef:
Tim schreef:Simpel, je legt nu je energiedoelstelling op je dak en laat die grotendeels betalen door de sufferds uit Den Haag.
:D precies. Daarom zal dit systeem ook instorten. Onhoudbare zaken subsidiëren gaat op den duur altijd mis. Zoveel te meer mensen er gebruik van gaan maken, zoveel te eerder gaat het mis.


En weet je hoe je kunt zien of iets onhoudbaar is?

... er is subsidie voor te krijgen :lol:
Dus die windmolens zijn snel verleden tijd, want wat daar aan subsidie naar toe gaat loopt in de tientallen miljarden... Dat is dan weer een geruststelling. Dat de salderingssubsidie wordt opgeheven is vrij duidelijk, dat systeem is inderdaad ook onhoudbaar. Desondanks gaan zonnepanelen uiteindelijk toch renderen door een combinatie van dalende aanschafkosten en stijgende nettarieven.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Solar 2050

Bericht door pelletpower »

Ingir, ik was je kwijt in een ingewikkeld verhaal. Zeur niet en leg die panelen op je dak! En zoveel om je toekomstig gebruik af te dekken. Of doe niet zo interessant en zeg dat je geen geld hebt.
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Solar 2050

Bericht door Ingir »

pelletpower schreef:Ingir, ik was je kwijt in een ingewikkeld verhaal. Zeur niet en leg die panelen op je dak! En zoveel om je toekomstig gebruik af te dekken. Of doe niet zo interessant en zeg dat je geen geld hebt.
Geen geld is wel erg dramatisch, maar dat ik geen geld in overvloed heb is wel een reden om de beschikbare middelen zo goed mogelijk in te zetten. Nu 2.500 Wp zonnepanelen plaatsen zou best kunnen, dat zou dan ten koste gaan van wat isolatiewerken die ik dan moet opschorten. Isolatie bespaart niet alleen maar draagt vooral bij aan het klimaatcomfort van de woning. Zonnepanelen dragen niets bij aan het comfort van de woning en met de dalende trend van de Wp-prijs is de keuze dan snel gemaakt.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Plaats reactie