TV met AAA-label?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

Bericht door pdkl »

Ha die Bert,

Mooi dat je die keuze hebt gemaakt. Alleen dat standby verbruik.... :shock: stekker eruit 's avonds (doe ik zelfs al bij 0,7 W standby van de tv, maar daar hangt ook nog een dvd recorder van 3 W aan en die stelt zelf de tijd in zodra deze weer aan gaat). Totaal bespaar ik op jaarbasis toch weer zo'n 20 kWh. Ja ik weet het: met zonnepanelen op je dak wordt je toch een klein beetje gek, maar het werkt wel, met nog een totaal verbruik van 1.400 kWh (en dat wordt nog minder (nieuwe opstelling panelen, andere omvormer zodat ik op zonnige dagen er tegen de 2.000 uit kan persen).

Patrick
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

Bert schreef:
Ondertussen heb ik gisteren een TV gekocht. Het is een LCD geworden met een schermdiameter van 20" (51cm). Waarom het toch een LCD geworden is en geen goedkopere CRT :

Bert
welk merk en type, hier wordt er ook nog naar gekeken, vandaar deze vraag.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Inderdaad, wat een onverwachte interesse in dit onderwerp! Wow!

Ik had ondertussen ook Manuel gevraagd om een aantal analoge Wattmeters voor enkelfasige stroom te kopen. Ik meen dat die ergens in de buurt nog geen 15 euro per stuk kosten. Dat is bovendien handig om een aantal metingen gelijktijdig en onder dezelfde omstandigheden uit te voeren.
:P

Dirk
Bert
Berichten: 133
Lid geworden op: 06 feb 2006, 21:43

Bericht door Bert »

@ Gerbe : ik zal het vervolg met veel interesse volgen!

@ Patrick : ja, dat standby verbruik vond ik ook shockerend. Gelukkig zit de tv achter een stopkontakt-schakelaar! Gelukkig hebben wij die standby functie niet nodig. Het wordt toch tijd dat fabrikanten het echte verbruik op het toestel of minstens op de verpakking vermelden!

@Kees : merk : Samsung, type : 20" Super-Slim LCD TV
model : LE 20 S5 1 BP
made in Slowakia
prijs : ? 588,- 2 jr garantie incl.
Er was ook een Philips, ?30 goedkoper, maar het beeld was minder mooi.
Ook vond ik bij de grotere LCD teevees het beeld vaak niet overtuigend, behalve bij de allerduurste, maar dan zit je al bijna in de plasma-prijzen...

Bert
christophe
Berichten: 34
Lid geworden op: 10 feb 2006, 23:26
Locatie: zwalm (belgie)
Contacteer:

Bericht door christophe »

dirk,

een goedkope verbruiksmeter spreekt mij wel aan!! kwil er eigenlijk dringend eens een huren/kopen om het verbruik van de PCs te meten! want momenteel verbruikt huis + woning samen zo een 250 kWh per maand, en dat lijkt met teveel (alles spaarlampen etc... wel een balansventilatie die continu aanstaat). ik wil dus weten hoeveel mijn PCs etc... verbruiken!

groeten,
christophe
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Cristophe,

Er waren nog slechts 3 analoge wattmeters in deze winkel. We hebben die alle drie gekocht. Om parallelle metingen onder dezelfde omstandigheden te kunnen verrichten.

De winkel noemt Euroshop http://www.euroshop.be . Misschien hebben ze in de andere vestigingen van deze keten nog dergelijke meters.

Wat het verbruik in jouw woning betreft. Je hebt waarschijnlijk toch ook een ijskast, diepvries, wasmachine en misschien ook nog een droogkast en afwasmachine ?

Dirk
Gast

Bericht door Gast »

christophe schreef:want momenteel verbruikt huis + woning samen zo een 250 kWh per maand, en dat lijkt met teveel (alles spaarlampen etc... wel een balansventilatie die continu aanstaat). ik wil dus weten hoeveel mijn PCs etc... verbruiken!

groeten,
christophe
Hallo Christophe,

Ik ben eens gaan opzoeken wat het gemiddelde gezinsverbruik aan electriciteit is. Voor Vlaanderen vond ik : 3500-4000 kWh/jaar/gezin.

Voor Nederland, gezin met 4personen: 4300kWh/jaar, met volgend detail:

Percentage kWh uur Kosten per jaar
Koelkast en vriezer 17% 750 ? 127,50
(Af)Wassen en drogen 21% 900 ? 153,-
Verwarming 15% 650 ? 110,50
Verlichting 16% 700 ? 119,-
Audio, Video en Computerapparatuur 15% 650 ? 110,50
Koken 6% 250 ? 42,50
Overig 10% 400 ? 68,-
Totaal 100% 4.300 ? 731,-

Dus met jouw 3000kWh (12*250), zit je al een stuk onder het gemiddelde.
Waarschijnlijk ligt je zomerverbruik lager dan nu, dus wordt het jaarresultaat nog beter.

Het grappige is dat je huidige maandverbruik ongeveer even groot is als de jaaropbrengst van de kleine enflo windmolen


We hebben duidelijk nog werk voor de boeg!
Bert
Bert
Berichten: 133
Lid geworden op: 06 feb 2006, 21:43

Bericht door Bert »

Die gast was ik..sorry voor de slordige tabel, de forumsoftware kan bepaalde tabellen blijkbaar niet weergeven.
Gerbe Ouwehand
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 feb 2006, 13:04
Locatie: Twello

Bericht door Gerbe Ouwehand »

Bert schreef:Die gast was ik..sorry voor de slordige tabel, de forumsoftware kan bepaalde tabellen blijkbaar niet weergeven.

Ik heb inmiddels ook wat tabellen over het energieverbruik van wat toestellen (o.a. TV's).
Maar zou niet weten hoe die hierin te zetten zijn.
Wie helpt? Vast bedankt,
Gerbe.
Gerbe Ouwehand
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 feb 2006, 13:04
Locatie: Twello

Bericht door Gerbe Ouwehand »

Van een aantal huishoudelijke toestellen heb ik de vermogens, stromen en cosphi gemeten.
Ik gebruikte daarvoor een speciaal voor dit doel ontwikkelde meter merk: Power Monitor Pro.
Aansluiting is zeer simpel, je steekt het apparaat in de stekkerdoos en sluit daarna de contactstop van het te meten toestel op het meetapparaat aan.
Alle van belangzijnde waarden konden daarna worden gemeten, zoals:
Stroom, Spanning, Pw (werkelijkvermogen), Ps (schijnbaarvermogen), Pb (blindvermogen) en cosphi.

Daar het mij helaas niet lukt om een wat uitgebreidere tabel op de forumpagina te plaatsen volsta ik met enkele voorzichtige conclusies.

- het standby vermogen van de verschillende toestellen loopt zeer uiteen.

LCD TV 26 inch 1,1 Watt (nieuw toestel)
CTR TV 55 cm 14 Watt (oud toestel)
CTR TV 63 cm 5,3 Watt (oud toestel)

- de cosphi in standby van vrijwel alle gemeten toestellen is zeer slecht

LCD TV 26 inch 0,17 (nieuw toestel)
CTR TV 55 cm 0,56 (oud toestel)
CTR TV 63 cm 0,47 (oud toestel)
Het gevolg hiervan is dat de kosten voor de levering van elektriciteit voor het elektriciteitsbedrijf soms 4 tot 5 keer meer is dan voor de consument.
(dit had ik niet verwacht)

- bij de meeste moderne toestellen maakt het standby vermogen niet uit of het toestel is in- of uitgeschakeld.

Je moet daarbij dus echt de stekker eruit halen om geen sluipverbruik te hebben.

-het gemeten werkelijk vermogen Pw tijdens bedrijf, hiervoor betaal je ook echt, was voor de drie gemeten toestellen.

LCD TV 26 inch 111 Watt (nieuw toestel)
CTR TV 55 cm 56 Watt (oud toestel)
CTR TV 63 cm 72 Watt (oud toestel)

Uit deze laatste gegevens kan overigens niet geconcludeerd worden dat LCD toestellen meer verbruiken, immers het beeldoppervlak is groter.

Voorlopig meet ik nog even door,maar wie meer gegevens wil kan ik het excel bestand natuurlijk mailen.

Bert, je super zuinige AAA toestel ben ik nog niet tegen gekomen.
Gerbe.
pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

Bericht door pdkl »

Gerbe,

Dat is interessant, deze metingen. Het zou inderdaad wel eens zo kunnen zijn dat de verbruiken gelijk zijn. Heb je ook al verschil opgemerkt tussen lichte en donkere beelden. Bij mijn laptop is dat verschil iig wel duidelijk merkbaar, maar ik weet niet of de meter geheel betrouwbaar is. Die Power Monitor Pro kun je trouwens nog steeds bij Conrad bestellen ?39,95 ex verzendkosten. Ik heb het kleinere broertje ervan, maar die hangt tussen de zonnepanelen. Ik heb twee draden omgedraaid en nu meet ie, al een paar jaar, hetgeen door de panelen wordt opgebracht. Ik heb af en toe wel eens de neiging om deze meter er vantussen te halen omdat ie exacter is dan het Lidl ding wat ik ook heb, maar ja dan moet ik die draadjes weer omdraaien. Ik ben met name geinteresseerd in van die kleine dingen, zoals kabelmoden, router, draadloze telefoon. ik dacht winst te halen met het afschaffen van ISDN (die is er wel door een veel goedkoper abo via de kabel) maar nu moet dat kabelmodem weer altijd aan.....

Ik wil trouwens hierbij nog een oproep doen aan de forumleden en bezoekers: hebben jullie enig inzicht in je continue standby verbruik (dus geen koelkasten enz) en wat doe je eraan?? En wat is jullie jaarlijkse elek verbruik. Ter info: wij nemen nu (met de zonnepanelen) nog zo'n 1400 kWh af, het werkelijk verbruik ligt na saldering (dus wat de panelen hebben opgeleverd minus het aan het netgeleverde) rond de 1800 kWh.

Patrick
Bert
Berichten: 133
Lid geworden op: 06 feb 2006, 21:43

Bericht door Bert »

Gerbe Ouwehand schreef:
Daar het mij helaas niet lukt om een wat uitgebreidere tabel op de forumpagina te plaatsen volsta ik met enkele voorzichtige conclusies.
Gerbe, zie mijn 'test' in de zandbak. Het werkt!

MVG
Bert
Gast

Bericht door Gast »

Heb je ook al verschil opgemerkt tussen lichte en donkere beelden. Bij mijn laptop is dat verschil iig wel duidelijk merkbaar, maar ik weet niet of de meter geheel betrouwbaar is.
Patrick,
Ik zal dat eens meten, ook maakt het uit hoe hard het geluid staat.
Die Power Monitor Pro kun je trouwens nog steeds bij Conrad bestellen ?39,95 ex verzendkosten.

Dat wist ik niet, dus een goede tip voor de anderen, de specificaties geven aan dat het toestel nauwkeurig is, maar het eigen gebruik bedraagt ca 1 W, en dat betekent dat lage standby waarden onnauwkeurigheden kunnen bevatten tot ca 100%.
Ik ben met name geinteresseerd in van die kleine dingen, zoals kabelmoden, router, draadloze telefoon. ik dacht winst te halen met het afschaffen van ISDN (die is er wel door een veel goedkoper abo via de kabel) maar nu moet dat kabelmodem weer altijd aan.....
Die ga ik ook meten, de bedoeling is inzicht te krijgen in mijn standby gebruik en eens een voorzichtige schatting te maken en hoe zich dat verhoudt tot de voor bv. Nederland totaal overbodige opgewekte elektrische energie. ik verwacht interessante gegevens.
Ik wil trouwens hierbij nog een oproep doen aan de forumleden en bezoekers: hebben jullie enig inzicht in je continue standby verbruik (dus geen koelkasten enz) en wat doe je eraan?? En wat is jullie jaarlijkse elek verbruik. Ter info: wij nemen nu (met de zonnepanelen) nog zo'n 1400 kWh af, het werkelijk verbruik ligt na saldering (dus wat de panelen hebben opgeleverd minus het aan het netgeleverde) rond de 1800 kWh.
Dat is een goed idee, ik doe mee.
Mijn tabellen kan ik volgens Bert hier wel kwijt dus dan komen die nog na.
Gerbe.
Manuel
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 feb 2006, 22:38
Locatie: Sint-Niklaas

Bericht door Manuel »

pdkl schreef: Die Power Monitor Pro kun je trouwens nog steeds bij Conrad bestellen ?39,95 ex verzendkosten
Ik heb diezelfde meter ook bij Conrad besteld, ik wacht er wel nog altijd op.

Als hij binnen is ga ik er op mijn werk zeker een aantal toestellen op aansluiten en de resultaten hier meedelen.
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

Manuel schreef:
pdkl schreef: Die Power Monitor Pro kun je trouwens nog steeds bij Conrad bestellen ?39,95 ex verzendkosten
Ik heb diezelfde meter ook bij Conrad besteld, ik wacht er wel nog altijd op.

Als hij binnen is ga ik er op mijn werk zeker een aantal toestellen op aansluiten en de resultaten hier meedelen.
ik heb die dure van Conrad, maar lees ook de gebruiksaanwijzing, want je gelooft je ogen niet; een deprimerend apparaat. :cry:

zou door ieder bonusgeleid energiebedrijf in NL geleverd moeten worden aan klanten die niet overstappen :idea:

Over internet en draadloos gesproken: qua energie was ouderwets inbellen toch verreweg het goedkoopste. Gewoon aanzetten, inbellen en vervolgens weer uitzetten. Zo zullen er meer voorbeelden zijn. Ik ga het niet over energiebesparende vaatwassers hebben. :oops:
Plaats reactie