Welke inheemse waterplanten

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Welke inheemse waterplanten

Bericht door Dutch John »

Ben bezig met de aanleg van een zgn. paddenpoel. Een fikse "natuurlijke" vijver. Om wat leven in het water te brengen ben ik van plan om inheemse waterplanten links en rechts uit sloten en poelen te steken. Breng zo ook bacterieleven en insecten mee. Tzt zetten we ook nog wat inheemse vis uit.

Nu mijn vraag. Speurend op het net lijkt bijna alles te woekeren behalve de waterlelie. Met welke planten en hoe krijg ik een evenwicht op termijn? Of beter helemaal niets doen?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Welke inheemse waterplanten

Bericht door Brit »

Hoi DJ,

Naar ik aanneem is deze poel geen natuurlijke poel en zal je een natuurlijk evenwicht moeten forceren. Dit komt er uiteindelijk op neer dat een overschot moet worden verwijdert en een tekort van water of planten moet worden aangevuld. Bij een goede basis hoeft dat maar 1 keer per jaar te gebeuren. 8)

Succes,
Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Welke inheemse waterplanten

Bericht door Dutch John »

Hallo Brit,

Het is wel de bedoeling om de poel te laten verwilderen. Jaarlijks onderhoud is niet de bedoeling en praktisch lastig uivoerbaar vanwege de omvang, zo'n 1500 m3. Er ligt dus geen vijverfolie in.....

Een klein beetje hulp de eerste jaren door het aanvoeren van inheems spul mag natuurlijk wel. Om niet direkt een toekomstig evenwicht te blokkeren is het zaak niet-woekerende planten te nemen. Maar welke?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Welke inheemse waterplanten

Bericht door frans »

Nu mijn vraag. Speurend op het net lijkt bijna alles te woekeren behalve de waterlelie. Met welke planten en hoe krijg ik een evenwicht op termijn? Of beter helemaal niets doen?

Volgens mij hoef je je daar geen zorgen over te maken.
De waterlelies zijn bij mij echt een plaag, en ze vormen een dusdanig massief wortelstelsel dat ik de moed al heb opgegeven om het nog te beteugelen.
Het gevolg ervan is dat je veel blad krijgt dat boven het wateroppervlak uitsteekt en in verhouding minder bloemen, ze vallen in ieder geval minder op.
Het betreft in mijn geval witte en roze lelies.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Welke inheemse waterplanten

Bericht door Brit »

Hoi DJ,
Dutch John schreef:Het is wel de bedoeling om de poel te laten verwilderen. Jaarlijks onderhoud is niet de bedoeling en praktisch lastig uivoerbaar vanwege de omvang, zo'n 1500 m3. Er ligt dus geen vijverfolie in.....
1500 kuub? :shock: Dan hebben we het al snel over een meer!!! Of bedoel je 1500 m2? In dat geval is het eerste probleem het vol krijgen met planten en pas over een paar jaar het verwilderen van bepaalde stukken indammen.

Nu ben ik eigenlijk nieuwsgierig naar de uitgangs situatie? Moet het nog worden uitgegraven, of is er een laag grasland/weiland dat je onder water kan zetten, enz? Is de ondergrond van klei, zavel, zand of veen? Zijn er gedeelten die aansluiten op een bos, duin of dijk?
Zulke zaken sluiten soms mogelijkheden uit, maar geven des te vaker mogelijkheden die het woekeren van bepaalde planten beperken en dus een gematigde groei geven.

Overgens moet je er wel van uitgaan dat alle planten uiteindelijk gaan overheersen als je er niets aan doet! Een poel wordt eens een moeras en daarna een veengrondsteppe die langzaam een bos wordt als er geen gigantische natuurkrachten tussen schieten :twisted: . De natuur hou je alleen tegen met enig onderhoud. Hoe snel en hoe vaak hangt van de bovenstaande vragen en de plantenkeus af 8)

Groeten Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Welke inheemse waterplanten

Bericht door Dutch John »

OK Brit,

Gezien jouw gerichte vragen, heb ik het idee dat je in deze materie thuis bent. Ik zal proberen een zo volledig mogelijke beschrijving te geven.

1500 kuub als het peil hoog staat en ik schat 1000 kuub als het peil laag staat. Gaat met het grondwater op en af. Ik had niet verwacht dat de niveauverschillen zo groot zouden zijn. Ik schat de wateroppervlakte in m2 de helft van de kuubs. De vorm is niet rond of ovaal, maar lijkt een beetje op een breed uitlopende, afgesloten rivierarm. Dus veel oever in verhouding tot de inhoud. In het diepste gedeelte staat ca. 3,5 meter water, het ondiepste deel zal de helft van de tijd droog vallen. Het enige advies betreffende de water/oeverplanten, dat ik van de ontwerper kreeg was: gebruik geen riet of wilgen.

Het is nu voor de helft uitgegraven uit een weiland. Het waterpeil staat nu op het laagste niveau sinds de aanvang van uitgraven begin dit jaar, ongeveer 1,5 m onder maaiveld. De poel grenst strak aan een klein dennenbosje. Het bosje zal bepaalde delen van de dag schaduw werpen in de poel. De poel wordt straks omzoomd door gemengd bosplantsoen, volgens de eisen die Brabants Landschap stelt. Met de uitgegraven zwarte grond maken we glooiingen rondom de poel. De gele grond wordt afgevoerd als vulzand voor de bouw. Is vrij scherp, licht leemhoudend.

Ik ben me ervan bewust dat dergelijke kleine natuurprojecten nooit helemaal zonder onderhoud kunnen. We laten de mogelijkheid om met een wielkraan de poel deels uit te kunnen baggeren, maar ik denk dan aan 10-jaarlijks onderhoud. Vandaar mijn vraag naar inheemse planten die een redelijk evenwicht kunnen creëren.

Frans,

Dus waterlelie's woekeren ook al?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Welke inheemse waterplanten

Bericht door Brit »

Hoi DJ,

Ik denk dat woekeren van planten meer een mening is van wat iemand ervaart i p v een vaststaand feit :)

Zo te horen heb je als bovenlaag een veengrond en daaronder een zavelgrond. In de buurt heb je waarschijnlijk meer akkerlanden en kwekerijen dan weilanden als het waterschap het grondwaterpijl zo laat wisselen.

De planten moeten tegen een verzurende water Ph kunnen en tegen veel licht. Als je de beperking van de lage Ph niet wil kan je ieder jaar tussen de 100 en 150 Kg mearlkalk over het water strooien.

Verder zal ik me maar niet te druk maren over het woekeren van de planten op zo'n oppervlak. De meeste planten hebben een sterke voorkeur voor een waterniveau en zullen dus worden gepest door het wisselen ervan. Alleen riet en bamboe kan daar goed tegen.
De wilg is een van de weinige bomen die erg goed tegen deze wisselingen kan, dus van dat advies snap ik de motivatie niet. Andere inheemsen die dat ook kunnen hebben zijn Els en Es. Voor een mooie uitheemst kan je een Moerascyprus aanplanten in een stuk dat soms wel en soms niet onder water staat, dan krijgt deze namelijk luchtwortels. De wetenschappelijke naam voor de kwekerij is Taxodium distichum. :lol:

In Zo'n vijver zou ik zeker ook een paar waterlelies zetten, want die houden van de dode bladeren en naalden die in de vijver vallen. dit scheeld onderhoud in het diepe :mrgreen: . Verder zal het toch een beetje uitproberen worden! Bv Gele Lis in de zon op een (half) droge oever. Maar voor het zelfde geld willen die bij jou niet en dan moet je weer Sigarenriet (je weet wel) proberen, want deze twee zie je zelden bij elkaar. Enz. Enz. Enz. :wink:
Zulke dingen zijn misschien van te voren te doorzien door een doorgewinterde medewerker van het waterschap of een erg ervaren vijverbouwer uit de buurt. Ik zou nu alleen een papyrusrol van 100 meter volschrijven met theorieën als ik verder ga 8)

Succes en de groetjes,
Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Welke inheemse waterplanten

Bericht door Dutch John »

Dankje Brit, hier kan ik voorlopig mee verder.

Wilg zou ook te veel woekeren. Elzen zitten bij het bosplantsoen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Peter 1962
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 jul 2009, 09:51

Re: Welke inheemse waterplanten

Bericht door Peter 1962 »

Een plant die je zeker moet hebben, is Ceratophyllum Demersum (Grof Hoornblad). Is een snelgroeiende plant, ideale zuurstofplant, wortelloos dus als hij teveel begint te woekeren, dan kun je dat met een riek of een hark gemakkelijk uitdunnen/wegnemen. Je kunt die in elke vijverwinkel vinden, komt ook veel in het wild voor. Bij de opstart van aquariums zowel als bij vijvers is deze plant echt aan te bevelen omdat hij bijzonder snel groeit, en dus heel veel Nitraat en Phosfaat opneemt. Resultaat : geen groene algen ! Sommige auteurs beweren ook dat de plant een stof vrijgeeft, die vrij zwevende algen in het water tegengaat.

Opletten met waterlelies, best in plantenbakken zetten, anders gaat die meter per meter je hele vijver koloniseren.
Plaats reactie