dampopen maar regen buiten "platen"

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

dano
Berichten: 90
Lid geworden op: 13 mar 2013, 09:38

dampopen maar regen buiten "platen"

Bericht door dano »

voor een houtskelet/strobalen huisje: weet iemand DIY dampopen maar regen buiten "platen" die ik in het dak boven de strobalen kan verwerken?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: dampopen maar regen buiten "platen"

Bericht door Pietje »

Een vriend van me heeft folie met eigenschappen die je beschrijft verwerkt in zijn Yurt, vandaag, dus ik heb nog geen resultaten...

Maar als je strobalen in het dak wilt verwerken dan zou ik boven de met leem afgesmeerde strobalen een goed ventilerende spouw maken met bijvoorbeeld drainagefolie (= noppenfolie met vlies / vilt) en daaroverheen waterdichte (en dampdichte ;-) ) neopreen.
Afbeelding
Het blijft tricky strobalen in het dak te verwerken: bij een lekkage is je stro verpest en kan vervangen worden...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
PaulBE
Berichten: 70
Lid geworden op: 02 jul 2013, 14:52

Re: dampopen maar regen buiten "platen"

Bericht door PaulBE »

Is Celit 4D niet wat je zoekt? Dit is een dampopen en waterwerende plaat voor hellende daken.
Het is uiteraard wel de bedoeling dat daar nog dakbedekking boven komt.

Dit ligt hier ook op mijn dak, wel boven glaswol.
dano
Berichten: 90
Lid geworden op: 13 mar 2013, 09:38

Re: dampopen maar regen buiten "platen"

Bericht door dano »

Zoiets als die Celit 4D bedoel ik, maar dan een DIY oplossing die ik ook (zoveel mogelijk) zelf kan maken
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: dampopen maar regen buiten "platen"

Bericht door Lieve »

Celit is wel prijzig.
dano
Berichten: 90
Lid geworden op: 13 mar 2013, 09:38

Re: dampopen maar regen buiten "platen"

Bericht door dano »

Das dan nog een reden om het zelf te maken..
dr plop
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 feb 2013, 22:09

Re: dampopen maar regen buiten "platen"

Bericht door dr plop »

Er zijn ook alternatieven voor Celit hoor. Gutex, Pavatex, Steico, ...
'Celit' is z'n 'Kodak' woord, een merknaam die soortnamen worden.
dano
Berichten: 90
Lid geworden op: 13 mar 2013, 09:38

Re: dampopen maar regen buiten "platen"

Bericht door dano »

Maar is er ook een alternatief dat je zelf kunt maken?
PaulBE
Berichten: 70
Lid geworden op: 02 jul 2013, 14:52

Re: dampopen maar regen buiten "platen"

Bericht door PaulBE »

dano schreef:Zoiets als die Celit 4D bedoel ik, maar dan een DIY oplossing die ik ook (zoveel mogelijk) zelf kan maken
Ik dacht dat je de platen gewoon zelf wilde monteren maar begrijp ik nu dat je die platen zelf wil maken?

In dat geval gaat dit mijn persoonlijke DIY ambities, kennis, ervaring en vooral lef te boven. :mrgreen:
dano
Berichten: 90
Lid geworden op: 13 mar 2013, 09:38

Re: dampopen maar regen buiten "platen"

Bericht door dano »

Het hoeven niet perse platen te zijn ;)
dr plop
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 feb 2013, 22:09

Re: dampopen maar regen buiten "platen"

Bericht door dr plop »

In verschillende lagen werken?
Onderste laag z'n doek die dakwerkers gebruiken. Ok, dat is weer niet volledige DIY, maar veel kost dat niet.
Dan een paar latjes zodat er tocht onder kan.
En dan een plaat met EPDM erop, of gewoon pannen op de latjes.

Nu, 'celit' in een helling zal wel wat sneller gedaan zijn.

Voor een 'ooit-eens' plan zou ik Celit gebruiken als dak van een kippenhok. En daar boven, en vrijstaand en geplooid betonnet waar ik een klimplant laat op groeien. Die zorgt er wel voor dat mijn Celit maar een klein stukje (domme, net de winter natuurlijk) echt in de regen ligt. De rest van het seizoen hebben mijn kipjes en niet te veel regen op hun kot/dak en een laag die de zonnewarmte tegen kan houden. En mijn 'kot' kan mss nog een beetje schoon zijn ook.
Mss lukt zo iets ook bij jullie.
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: dampopen maar regen buiten "platen"

Bericht door MaartenB »

Kan het niet met dakpannen? Zeker in kleine hoeveelheden vrij voordelig te krijgen.
dano
Berichten: 90
Lid geworden op: 13 mar 2013, 09:38

Re: dampopen maar regen buiten "platen"

Bericht door dano »

@MaartenB je bedoeld 2 lagen dakpannen? tenslotte zitten die celit platen er als extra laag ter voorkoming van het nat worden van je stro bijvoorbeeld ingeval van doorslag langs je pannen toch.

een vraagje weet iemand of die regentegenhoudende laag meer functie heeft dan alleen de regen/vocht tegenhouden naar binnen toe? draagt die bijvoorbeeld bij aan het binnenklimaat of juist niet, aan het vochttransport naar buiten of juist niet?

- in lagen kan denk ik goed zoals met lagen hout zoals shingles/dakpannen of een speciaal ontworpen houten lamellenachtige constructie
- wellicht kan die laag ook gemaakt worden met zoiets als riet (of kan het riet niet goed in een dampopen constructie)?
- hoe zou je zelf zo'n dampopen maar regen tegenhoudende plaat kunnen maken zoals die 4d of pavatex etc?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: dampopen maar regen buiten "platen"

Bericht door Pietje »

Dano, misschien moet je even een plaatje maken van de constructie zoals je die van plan bent te maken, en over welk deel er van je je twijfels hebt. Misschien zijn er heel andere oplossingen, of zijn je twijfels niet nodig...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
dano
Berichten: 90
Lid geworden op: 13 mar 2013, 09:38

Re: dampopen maar regen buiten "platen"

Bericht door dano »

een tekening kan ik vanavond maken. ik bedoel in het algemeen een houtskeletbouw waarbij ook in het dak de strobalen worden doorgezet. normaliter komen op de strobalen (aan het houtskelet) dampopen platen zoals celit 4d, pavatex, etc. en dan spouw (tengels) en dan de dakbedekking. wat ik zoek is een diy alternatief voor die 4d, pavatex platen.
Plaats reactie