wat te doen en wat is slim - Houtvergasser

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

WernerDeJong
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2014, 11:54
Locatie: Lettele

Re: wat te doen en wat is slim - Houtvergasser

Bericht door WernerDeJong »

Ha Pietje, Gandalf,

Wederom dank voor de input. Jullie hebben gelijk wat betreft de hoeveelheid werk. Een houtvoorraad van 90 m3 in een keer aanleggen is geen doen. Een dergelijke hoeveelheid hout in 1 keer voorbereiden voor meerdere winters is geen doen. Slimmer is om de infrastructuur aan te gana leggen voordat de kachel komt. Dat neem ik dan ook mee uit de suggesties. Isoleren is een bekend punt en dat gaat zeker verder.

Dank allemaal voor de antwoorden.

Samenvattend:
- In de antwoorden raden jullie per definitie een houtkachel af als een huis niet goed geisoleerd. eerst isoleren dan pas nadenken over een hout cv.
- 30 m3 hout nodig voor de verwarming, immer begroot alles op de 5800 m3 gas / afgelopen winter viel het mee met de kou
- 3 jaar vooruit als je alles zelf wil sprokkelen en 0 geleverd wil krijgen is niet te doen want 90 m3 zijn een boel uurtjes hak en sjouw werk om te maken / nog los van het stoken.

conclusie, geen houtkachel kopen.

Laatste vraag:
Is het niet zo dat iedere M3 gas die je bespaard door een duurzamer alternatief = per definitie winst. Dus stel dat ik in plaats van 30 m3 om totaal 0 gasverbruik te hebben, 10 m3 stook (bijvoorbeeld dus 30% minder gasverbruik) wat meer behapbaar is om aangeleverd te krijgen ook niet interresant is?


ps. over de visualisatie dat ik in weer en onweer buiten moet lopen... we hebben een hond die meermaals buiten moet lopen / weer of geen weer. Dat ben ik wel gewend :)
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: wat te doen en wat is slim - Houtvergasser

Bericht door deleted »

In principe moet je jaarlijks aanvullen wat je verstookt. Dus een 30 tal m3. Maar het moet drogen, dus er ligt wel steeds een 90m3.

Maar ik dacht dat je een inschatting van de buffergrootte ging maken ?
Heb je een idee van het 24-uur gasverbruik op de koudste winterdagen ?

G
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: wat te doen en wat is slim - Houtvergasser

Bericht door Sandman79 »

Je kan ook de juiste kachel kopen, en pas erna je huis verder aanpassen zodat het voldoet aan betere isolatienormen, zolang je maar goed weet waar je gaat uitkomen.

30 kuub per jaar is doenbaar, maar het is toch veel, en beschouw het dan zeker ook als een hobby, niet alleen o beter te zin voor het milieu en om de factuur te zien minderen.
Persoonlijk had ik afgelopen jaar 13-14 stere nodig. In de toekomst, met meer verwarmingscomfort en een beter geïsoleerd huis denk ik richting de 8-9 stere te kunnen raken. Misschien wel 6-7.

Ik heb eens even op mijn geschatte tijdbesteding gekeken, en ik tel toch vlug een kleine 2 uur bezigheid per stere, en dit is met mijn nieuwe werkwijze. Op mijn oude werkwijze, meer manueel, kwam ik uit op een 4 uur per stere...

In jouw huidige situatie (5800 gas was ook een jaar dat 20% zwaarder was als gemiddeld, dus ipv 30 stere hout gemiddeld een 25 stere tellen) = 25 * 4 = 100 uren werk. ofte 2.5 werkweek, of ook 12 weekenddagen. Kan je dat halveren, is dat al een hele slok op een borrel.

Als het is om bij te stoken, zou ik zeker een massakachel overwegen, zeker omdat je dan veel stilstands en transportverliezen al gewoon kan uitschakelen, en het verbrandingsrendement ligt ook al enorm hoog. Verder moet je dan ook geen buffer plaatsen, en wordt het qua techniek ook wat eenvoudiger.

Maar had je al op mijn eerder geposte link gekeken? En ingeschat welke energiewinst je kan behalen door beter te isoleren?
WernerDeJong
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2014, 11:54
Locatie: Lettele

Re: wat te doen en wat is slim - Houtvergasser

Bericht door WernerDeJong »

Ha Gandalf,

Een beetje laat antwoord maar was de afgelopen dagen druk doende de zolder 20 cm harde isolatie laat zich niet makkelijk door een smal trapgat op de zolder heisen en al helemaal niet in schuine kleine hoekjes stoppen zonder een beetje gezaag, zweet, tranen en de hele rambam van menselijke emoties als het plaatje eindelijk op zijn plek zit. :)

In ieder geval nog 2 m2 te gaan en dan is weer een dakhelft af. Hurray. (Alleen nog aftimmeren maar dat kan wel als het weer kouder is) Nog 80 m2 te gaan.

Ik heb een boel lopen zoeken over het gasverbruik maar helaas op een 24 uurs detail nivo kwam ik niet tegen. Wel de volgende cijfers:

14-04-2013 14-06-2013 337 m3
14-06-2013 20-08-2013 96 m3
20-08-2013 20-10-2013 274 m3
20-10-2013 20-12-2013 814 m3
20-12-2013 19-02-2014 951 m3
19-02-2014 21-04-2014 499 m3

Als ik uitga van de piek periode 20-12-2013 tm 19-02-2014 met 951 m3 gas dan kom ik op een gemiddelde uit van 16 (afgerond) m3 per dag. Laat ik daar 30% bij optellen, zit ik op ongeveer 21m3 verbruik.

Ik vond een mooi overzichtje:

Energiewaarde
100 % droog hout (theoretisch) 5 kWh/Kg
Normaal droog hout (15-20 % vocht) 4,22 kWh/Kg
Zomergedroogd hout (20-35 % vocht) 3,4 kWh/Kg
Vers hout (50-60 % vocht) 2 kWh/Kg

Tevens vond ik een mooi statement over 1 m³ laagcalorisch gas. kWh per m3 kan liggen tussen een waarde van 9,5 en 10,7 kWh/m3.

Als ik uitga van 1m3 gas (10 kWh/m3) uitgedrukt in (Normaal droog hout) zit ik op 2,5kg droog hout. Dus dan kom ik uit op circa 52 kg hout wat ik die dag verstookt zou moeten hebben?

Ander ding dat ik vond: hardhout heeft circa gewicht van 544 Kg/m3 en zachthout 350 Kg/m3. (Overigens geen idee of al dit klopt want internet) dus ik zou op 1 piekdag (uitgaande van zachthout) 1/7e m3 hout hebben verstookt.

Hoe dat te vertalen naar een buffer duizelt me een beetje :D De cijfers dansen voor de oogjes.

Sandman, dank je wel voor de bemoedigende woorden dat het slechts 12 weekend dagen zijn. Het is zeker en vast een hobbie om met warmte bezig te zijn en het buitenleven bevalt me uitstekend. De familie is ook belangrijk en weekenden blijven schaars ivm het reguliere snoei, onkruid en andere hobby activiteiten zoals wandelen door de bossen of wilde plannen broeden met leuke DIY wind en zon projecten :mrgreen:
Jeroen1
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 apr 2014, 21:42

Re: wat te doen en wat is slim - Houtvergasser

Bericht door Jeroen1 »

Beste allemaal

Interessante discussie. Ik zit in een vergelijkbare situatie als Werner. Woon in een vrijstaand huis met plafonds van 3,4 m hoog. Toen wij er kwamen wonen verstookte de vorige bewoners 6000 kuub gas. Ik heb de de kap geisoleerd, dubbel glas geplaatst en ben nu bezig met vloer isolatie. Daarnaast de radiatoren op de eerste verdieping zo goed als uit. Met open ramen slapen is altijd gezonder. Vervolgens 2 houtkachels van altech tweedehands gekocht en die branden heel wat uurtjes in de winter. Gasverbruik zit nu net beneden de 3000 kuub. Meeste ervan gaat op in het opwarmen van het huis in de ochtend. Thermostaat staat standaard op 17,5 graad, in de avond op 12.

Ik ga nu de laatste kamer verbouwen en de vloer isoleren en vervangen, dit is tevens de koudste kamer waar nu een Altech staat. Omdat de vloer dadelijk open ligt wil ik de Altech vervangen door een hout cv kachel en dan trek ik de CV door naar het atelier van mijn vrouw wat ik nu nog electrisch verwarm. Veel kachels heb ik bekeken, ook hout vergassers. De Waltherm vind ik echt een prachtige houtvergasser met een mooie techniek. Nadeel is de prijs (6.000 excl instalatie) en het feit dat je deze 45 min moet voorverbranden wat niet meegeteld is in het geheel rendement. Waar ik waarschijnlijk op uit ga komen is de Nordic Fire Nora, 19,5 kw en 15kw cv zijdig. In Nederland te koop voor 4.500 maar in Duitsland voor 3.000 onder het merk La Nordica. Ik wil deze combineren met een buffervat van 800 l en de gasrekening moet dan flink omlaag zodat ik net beneden de 1000 kuub kom. Alle opties van buitenplaatsing en zo heb ik ook bekeken. Is te ingewikkeld, teveel rendementsverlies, etc. Ook goedkope oplossingen als Prity heb ik bekeken. Een kennis van me heeft zo'n kachel maar die was na 1 stookseizoen al kapot. Ik stook nu ongeveer 8 kuub hout per jaar, dat gaat waarschijnlijk verdubbelen. Voor mij geen probleem daar ik een eigen stuk bos heb waar ik nog jaren van kan stoken. Ben nu het leidingwerk aan het uittekenen om te kijken of ik het echt ingepast krijg, dan nog iemand vinden die mij kan helpen bij de juiste instalatie. Het is niet de bedoeling de gasketel te vervangen maar wel om de warmte in het huis beter te spreiden en de gasrekenig omlaag te krijgen. Vanuit Duitsland nu een offerte voor kachel, buffervat en alle appendages voor 4.500 Euro.

Werner, misschien help deze info je ook.

gr Jeroen
WernerDeJong
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2014, 11:54
Locatie: Lettele

Re: wat te doen en wat is slim - Houtvergasser

Bericht door WernerDeJong »

Ha Jeroen,

Dank je wel! Zoiezo is alle informatie, gedachten en kritische noten meer dan welkom.

De Waltherm heb ik ook naar gekeken. Ziet er ontzettend gelikt uit en een mooie vergasser. De reclame met kindjes die samen spelen is natuurlijk een zeer realistisch als ik naar mijn (b)engeltjes thuis kijk. ;) Het was me niet bekend dat die kachel 45 min moet voorverwarmen. Voorverwarming van vergassers heb ik nog niet echt gezien. Je moet ze aanmaken met een klein vuurtje en als de circulatie dan op gang komt word het al snel heet en efficient. (Natuurlijk alles van het internet dus geen idee of dat realistisch is)

De nordic fire lijkt op het eerste oog een normale houtkachel (met cv aansluiting)? Ziet er wel erg mooi uit! Ook een groter broertje met 20kw. Er staat dat er een naverbrander in zit maar geen idee wat ze daarmee bedoelen / wat dat met je rendement dan wel benodigde hout hoeveelheid doet :)

Wellicht handig als je een eigen draadje opstart mocht je op jouw situatie hulp nodig hebben qua tekeningen, buffers e.d. :) Zover ben ik nog niet.

OT: iemand wel eens een betonnen gierput ondergronds gebruikt als buffer? Mijn huis gebruikt de gierput nog actief dus niet het idee daar warm water in te gaan pompen maar er kan altijd nog een tank naast! :)

In ieder geval ben ik de komende tijd even de duitse wouden aan het bekijken met de familie. Dank in de tussentijd als er nog suggesties dan wel kritische zaken zijn. Nogmaals alles is welkom!
WernerDeJong
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2014, 11:54
Locatie: Lettele

Re: wat te doen en wat is slim - Houtvergasser

Bericht door WernerDeJong »

De drukke zomer is weer achter ons / de schuur is bijna klaar waarvoor ik enkel nog het plafond erin moet zetten, een 5tal wanden moet stucken (2 reeds gedaan) en dan kan ik weer gaan nadenken over meer warmte in ons stulpje.

Na alle adviezen en suggesties de afgelopen tijd te hebben gelezen hebben we besloten om het houtvergasser project achter ons te laten. Buiten, binnen, buffervaten etc. Er zijn teveel onderdelen waar ik als klusser te weinig ervaring mee heb. We hebben de hout verzameltip ten harte genomen en het blijkt dat we vrij eenvoudig rond de 5 a 6m3 pallet hout kunnen krijgen van de buurtjes. (Er ligt nu 2m3 in kleine stukjes onder een zeiltje en 5m3 aan snoeihout uit onze eigen tuin)

Om al dat mooie hout nu goed te gaan gebruiken ga ik me inlezen in de rocket methodiek in combinatie met massa.

Het forum al flink doorgeplozen :) :) In ieder geval als ik iets van gedachten heb zou ik weer graag gebruik willen maken van jullie kennis en kunde om mijn wilde plannen af te schieten dan wel met verbeteringen te komen.

In ieder geval attached alvast een 2 tal plaatjes waar het gevaarte moet komen ter vervanging van de huidige gaskachel.
Bijlagen
gaskachel geplaatst tegen noordkand van huis
gaskachel geplaatst tegen noordkand van huis
gaskachel geplaatst tegen noordkand van huis
gaskachel geplaatst tegen noordkand van huis
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: wat te doen en wat is slim - Houtvergasser

Bericht door wiha »

Werner,

Heb je draad vluchtig doorgelezen : denk dat je de juiste tips reeds gekregen hebt.

Persoonlijk denk ik dat je met de gegeven isolatie en gasverbruik i.d. min 30 kub zou nodig hebben, indien je met een HV zou stoken ( éénmaal per dag ) geeft dit een 100 kw versie met 5000 Liter buffertank.
Tweemaal stoken : 40/50 Kw versie met 3000 liter buffer, dit werkt dan weer beter als je voornamelijk radiatoren moet voeden. = meer branduren.
SWw Tank in tank : niet doen als er veel kalk in het leiding water aanwezig is.
Alles hangt natuurlijk sterk af van het gewenste comfort ( temperatuur).

Als hout verzamelen je winter hobby is en je beschikt over voldoende opslagruimte, materieel... is het haalbaar.

Ben benieuwd hoe het verder loopt.

grt, Wiha
WernerDeJong
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2014, 11:54
Locatie: Lettele

Re: wat te doen en wat is slim - Houtvergasser

Bericht door WernerDeJong »

Ha Wiha,

Ik denk het ook en ben blij met de hulp om mijn chaotische plannen een beetje in het gareel te krijgen. :)

Eigenlijk de 1e post was al.. waarom geen massa kachel. Destijds had ik nog het idee dat alles in het huis verwarmt moest worden met name mijn ega wil het warm hebben op de slaapkamer en tsja, daar schik ik me bij in. Simpel als wat.

Echter begin ik nu met de rocket en bell constructie steeds meer het idee te krijgen dat dit voor nu de beste oplossing is.

Ik vraag me alleen af of ik een nieuw draadje moet openen / deze afsluiten of hierin verder gaan voornemens een bell te maken (plan ergens volgend jaar zomer uitvoeren en de komende tijd voorbereiden, tekenen en rekenen)
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: wat te doen en wat is slim - Houtvergasser

Bericht door wiha »

werner,
Ik denk het ook en ben blij met de hulp om mijn chaotische plannen een beetje in het gareel te krijgen. :)
Chaotisch ? denk ik niet..., met dezelfde inspanningen geraak je er hier wel uit, simpel is het niet, weinigen beheersen de materie.
Eigenlijk de 1e post was al.. waarom geen massa kachel. Destijds had ik nog het idee dat alles in het huis verwarmt moest worden met name mijn ega wil het warm hebben op de slaapkamer en tsja, daar schik ik me bij in. Simpel als wat.
Lijkt me een wat dubbelzinnige zin ?
Gewenst comfort, daar hangt veel van af in de keuze, ken ook de keerzijde !
Echter begin ik nu met de rocket en bell constructie steeds meer het idee te krijgen dat dit voor nu de beste oplossing is.
Kan best...., geef het de tijd.
De keuze hangt af van veel factoren : gewenst comfort,rendement, bouwvorm,constructie,budget,wanneer kan er gestookt worden enzzz.
Keuze te maken na maximaal isoleren zoals eerder hier al werd aangegeven.
Heb niet alles al goed doorgelezen, maar er lijkt nog wel wat informatie te ontbreken..

Ik vraag me alleen af of ik een nieuw draadje moet openen / deze afsluiten of hierin verder gaan voornemens een bell te maken (plan ergens volgend jaar zomer uitvoeren en de komende tijd voorbereiden, tekenen en rekenen)
Ben geen moderator, maar het lijkt me wel een goed idee als het echt die kant uit gaat, zo blijven we door het bos de bomen zien...

grt, Wiha
Plaats reactie