Nogmaals Open Expansie

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Nogmaals Open Expansie

Bericht door JantjeV8 »

Het 'dode' systeemwater/medium zal met een membraamvat (hoe schrijf je dat eigenlijk??) de expansie kwijt moeten, immers anders loopt de druk van het systeem. (in geval van gesloten systeem).

Bij een open systeem is er niets nodig. De druk wordt verzorgd door het open drukvat wat op voldoende hoogte boven het systeem uitsteekt.

De ILC dient in de koude aanvoer VOOR het 1e warmteapparaat te zitten.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Nogmaals Open Expansie

Bericht door kockie »

Ik heb me misschien niet duidelijk genoeg uitgedrukt. Het gaat in beide gevallen om SWW. Het water dat door het verwarmingssysteem stroomt wordt NIET automatisch aangevuld. Dat is gelukkig ook niet nodig.

Membraanvat
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Nogmaals Open Expansie

Bericht door deleted »

K,

En op je warm tapwatercircuit zit ook een eigen (gesloten) expansievat?
Dan is het wel logisch dat je inlaatcombi geen water druppelt. Dat is namelelijk ook de bedoeling.
Slechts als het SWW oververhit of het gesloten expansievat stuk is treedt het overdrukventiel in werking. (zo begrijp ik het toch)

Een membaanvat noem ik(hierboven) een gesloten expansievat.

G
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Nogmaals Open Expansie

Bericht door kockie »

Ik heb geen expansie in het sww circuit zitten.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Nogmaals Open Expansie

Bericht door deleted »

Ow?
Hoe vang jij die druk dan op ? (vermits het overstortventiel ook niet aangesproken wordt)
Door zeer weinig SWW te stockeren middels tapspiraal misschien ?
Of je laat de druk zo hoog oplopen door een overstortventiel te monteren dat erg hoog staat afgesteld?
Is dat wijs ? Mag dat bij elke boiler ?

G
Laatst gewijzigd door deleted op 29 aug 2014, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Nogmaals Open Expansie

Bericht door kockie »

Ik heb een boilervat van 200 liter. Ik van niks op. Het water dat "teveel" is na uitzetting wordt door de inlaatcombinatie geloosd.

De druk in de boiler loopt tijdens het opwarmen wel op. Hoeveel weet ik niet, ik heb er geen manometer aanzitten. Ik merk het als ik de kraan opendraai als de boiler aan het opwarmen is...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Nogmaals Open Expansie

Bericht door deleted »

:?:
Ok?

Hier nog een uitleg van Chatchanky ivm een luchtbel in de boiler die dienst doet als expansieruimte:
http://www.ecobouwers.be/forum/post/expantie-vat

Zo'n verhaal had ik ook al eens gelezen over oude CV installaties met gietijzeren radiatoren.
Een installateur kon nergens een expansievat vinden en toch gaf de installatie geen problemen.
Na het 'servicen' het ene probleem na het andere.
Wat liep mis ? Blijkbaar had men vroeger expres een luchtbel in de radiatoren zitten om expansie op te vangen. Nadat de radiatoren 'goed ontlucht' werden begonnen de problemen ...
(was bij een systeem met natuurlijke circulatie en een éénpijpsysteem met de aansluitingen links en rechts onderaan de radiator)

G
Jimmeuh
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:46
Locatie: Borgloon

Re: Nogmaals Open Expansie

Bericht door Jimmeuh »

Kockie werkt je ventiel überhaupt?
Huisje breek mij niet...
Jimmeuh
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:46
Locatie: Borgloon

Re: Nogmaals Open Expansie

Bericht door Jimmeuh »

Vorige reactie vooraleer ik de thread op ecobouwers las.

Vind het alleen bizar. Thuis op de oude installatie met elektrische boiler, geen vatje en wekelijks giet ik de 10 liter emmer leeg.
Nooit bij stilgestaan eigenlijk.
Huisje breek mij niet...
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Nogmaals Open Expansie

Bericht door kockie »

Mijn ventiel werkt goed. Hij druppelt nu gestaag. Het is natuurlijk logisch dat de druk in de boiler eerst hoger moet worden dan de waterleidingdruk, omdat anders het ventiel continu zou lekken...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Nogmaals Open Expansie

Bericht door deleted »

Jimmeuh schreef:Kockie werkt je ventiel überhaupt?
Moet je aan z'n ega vragen.


G
Jimmeuh
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:46
Locatie: Borgloon

Re: Nogmaals Open Expansie

Bericht door Jimmeuh »

kockie schreef:Het is natuurlijk logisch dat de druk in de boiler eerst hoger moet worden dan de waterleidingdruk, omdat anders het ventiel continu zou lekken...
Ah ah thuis eens even de druk controleren straks van de waterleiding.

G: ega?
Huisje breek mij niet...
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Nogmaals Open Expansie

Bericht door deleted »

oeps:eega

G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Nogmaals Open Expansie

Bericht door Dutch John »

Gandalf schreef:twee extra vragen:
1.Waarom een tweede boiler? Bijna elke boiler heeft wel de mogelijkheid om zo'n elektrische spiraal bij in te bouwen.
2.Waarom de inlaatcombi in de tweede ? Komt het koudste water niet best in het begin van de keten in, daar waar ook het koudste (minst warme) water te verwachten valt,dus de eerste van de twee boilers ?

NB: Je bent langs mijn eerste vraag gefietst ! :gandalf:
1. De oude boilers die ik gebruik, hebben niet de mogelijkheid een spiraal toe te voegen. Heb nog wel een elektrische boiler.
2. Je hebt gelijk.

NB: was voor mij ook een vraag.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Nogmaals Open Expansie

Bericht door kockie »

Om even wat wilde fantasieen de wereld uit te helpen.... De Inlaatcombinatie werkt prima. Loost water als de druk in de boiler te hoog wordt.

Mijn eigen ventiel werkt prima, getuige een 3-tal juniors waar alleen op geheel natuurlijke wijze aan gewerkt is. Misschien zelfs wel in permacultuur :mrgreen:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie