Wie kent deze houtkachel met CV aansluiting????

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

goos
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 mei 2006, 21:40

Wie kent deze houtkachel met CV aansluiting????

Bericht door goos »

Wie kent deze houtkachel met CV aansluiting?
Wel merk is het?
Wie heeft er ervaring mee.
Er schijnt een CV aansluiting op ter zitten voor een CV met waterreservoir.
Er moet nog wel het e.e.a. aan toebehoren tussen.[attachment=0]houtkachel met cv.
Bijlagen
houtkachel met cv.JPG
houtkachel met cv.JPG
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: Wie kent deze houtkachel met CV aansluiting????

Bericht door chathanky »

Ervaring met dit type? Nee.
Als ik de plaatjes zie dan ziet het er erg goedkoop.
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
dirk007
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 apr 2008, 06:36

Re: Wie kent deze houtkachel met CV aansluiting????

Bericht door dirk007 »

Net eentje aan huis laten leveren ..ziet er alvast degelijk uit.....nu nog tussen de bestaande installatie inpassen.........
goos
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 mei 2006, 21:40

Re: Wie kent deze houtkachel met CV aansluiting????

Bericht door goos »

hou me even op de hoogte hoe het gaat!
zet je op je CV of alleen op je vloerverwarming.
Als ik vragen mag, wat koste de kachel en wat kosten de toebehoren?
Heb je hem in Raalte gekocht?
dirk007
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 apr 2008, 06:36

Re: Wie kent deze houtkachel met CV aansluiting????

Bericht door dirk007 »

Ga het ding tussen de cv inbouwen.Mijn bedoeling is het als hulpbrander te gaan gebruiken.met de gasprijzen tegenwoordig moet dat stukken voordeliger uitkomen
Gekocht van een man uit Goes die een houthandel heeft en dit er als toemaatje bij doet.Heeft naar eigen zeggen gemerkt dat dergelijke ketels in de lift zitten wat de vraag aangaat
De ketel die er life best ok uitziet(inwendig gelaste dik plaatstalen constructie) komt met alle bijhorigheden zoals overdrukkleppen ,waterpomp,etc en kost rond de 800 euro voor het grootste model.Met enige technische kennis en handigheid is het niet bepaald moeilijk om het zaakje zelf te monterenVan zodra de weersomstandigheden het toelaten om mijn cv installatie uit dienst te nemen monteer ik de boel en laat wel iets weten.
beetle
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 aug 2008, 22:58

Re: Wie kent deze houtkachel met CV aansluiting????

Bericht door beetle »

ik heb zojuist een identieke haard aan(laten) sluiten, is een aardige klus wat met een beetje installatie kennis goed te doen is, lastigste is het mooi wegwerken van alle appendages welke bij de kachel geleverd worden, kombinatie met cv ketel is goed gegaan, cv ketel accepteert het geheel en slaat niet op storing wat nog wel eens voorkomt.

haard heeft een aanzienlijk vermogen (13kw) maar hebben ze ook in lagere vermogens.

al met al een leuke haard voor een goede prijs zeker gezien de constructie, tevens zijn de meegeleverde appendages allen van A- merken dus geen china export kwaliteit.

ga hem deze winter/herfst uitgebreid stoken natuurlijk dus weet dan meer over de haard en z,n werking.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Wie kent deze houtkachel met CV aansluiting????

Bericht door kockie »

Hou ons op de hoogte!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Wie kent deze houtkachel met CV aansluiting????

Bericht door Pigion »

Ik heb deze kachel al vaak op andere stook gerelateerde sites gezien. Stooktechnisch is de kachel voor hout minder geschikt. De kachel heeft een veel te kort vlamtraject. Goede houtkachels moeten min. 1 a 1,5 M vlamtraject hebben, waarbij de vlam niet wordt afgekoeld en turbulentie om goede menging met tertiair toegevoerde lucht mogelijk te maken. Dat betekend veel onverbrand in de vorm van roet. Voor kolen of cokes kan met een kort vlamtraject worden volstaan. Voor deze brandstof is plaatstaal niet geschikt. Kan dan alleen nog goed gaan met vuurvaste stenen rond de vuurhaard. Ik denk echter dat dit er niet bij is, gezien de prijs.
Pigion
DWN
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 sep 2008, 01:26

Re: Wie kent deze houtkachel met CV aansluiting????

Bericht door DWN »

Hallo Pigion

Wat je hier verteld klopt niet

Mijn zelfgemaakte turbo houtkachel heeft een kleine stookruimte met direkt er boven de vlamplaat een klein vlam trajekt dus wanneer de lucht op de juiste manier toegevoegd word
onderkant rooster en onderkant deur krijg je een perfekte verbranding met een zeer klein vlam
trajekt.
Mijn kachel is ZONDER wisselaar kraakwit van binnen en tot de eerste meter rookafvoer ook.
Bij het vegen van mijn schouw jaarlijks een halve emmer roet door de controleren zie je het.

DWN
beetle
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 aug 2008, 22:58

Re: Wie kent deze houtkachel met CV aansluiting????

Bericht door beetle »

De kachel bevalt ons goed, brand perfect (zowel op hout als gloeien op bruinkool) ,het duurt even voordat alles op temperatuur is maar daarna kan je met weinig verbranding alles aardig op temperatuur houden, Wij hebben hem zo ingesteld dat bij 55 graden (geadviseerd is 65 graden) het verwarmde water naar de radiatoren gaat, hiermee kunnen we de binnen temperatuur op zo,n 20 graden krijgen en houden.( woongedeelte is volledig geisoleerd, glas,vloer wand en plafond) . Wij hebben hem als bijverwarming in een boerderij met een begane grond opp van ongeveer 140 m2 in combinatie met CV( nefit) gaat dit goed, geen storingen tot nu toe, tot op heden hoeft de CV niet bij te springen om e.e.a. op temperatuur te houden, wellicht verandert dit nog naarmate het buiten kouder wordt.

Installatie kost naast een hoop tijd het nodige denkwerk om e.e.a. mooi te kunnen wegwerken.
jvg
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 okt 2008, 10:23

Re: Wie kent deze houtkachel met CV aansluiting????

Bericht door jvg »

Ik ben inmiddels ook al behoorlijk enthousiast geworden voor zo'n kachel, maar ik blijf met wat onbeantwoorde vragen zitten, die jullie misschien zo kunnen beantwoorden ?

Hebben de mensen die deze kachel hebben gekocht nog problemen ervaren met installeren ?
Daarnaast ben ik nieuwsgierig bij wie in Goes die kachel met toebehoren is gekocht. Wellicht dat deze ook ergens in het oosten word aangeboden ? Ik heb wel zo'n type kachel gevonden, maar zie niets over het pakket aan toebehoren om deze aan te kunnen sluiten.
Met welk type cv (Nefit HR ?) is deze kachel nu verbonden ?

Hopelijk kunnen jullie deze nieuweling op dit gebied wat meer vertellen.

Bijvoorbaat dank hiervoor.

Groeten uit de Achterhoek.
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Wie kent deze houtkachel met CV aansluiting????

Bericht door bonkelaar »

beetle schreef:De kachel bevalt ons goed, brand perfect (zowel op hout als gloeien op bruinkool) ,het duurt even voordat alles op temperatuur is maar daarna kan je met weinig verbranding alles aardig op temperatuur houden, Wij hebben hem zo ingesteld dat bij 55 graden (geadviseerd is 65 graden) het verwarmde water naar de radiatoren gaat, hiermee kunnen we de binnen temperatuur op zo,n 20 graden krijgen en houden.( woongedeelte is volledig geisoleerd, glas,vloer wand en plafond) . Wij hebben hem als bijverwarming in een boerderij met een begane grond opp van ongeveer 140 m2 in combinatie met CV( nefit) gaat dit goed, geen storingen tot nu toe, tot op heden hoeft de CV niet bij te springen om e.e.a. op temperatuur te houden, wellicht verandert dit nog naarmate het buiten kouder wordt.

Installatie kost naast een hoop tijd het nodige denkwerk om e.e.a. mooi te kunnen wegwerken.
In CV installaties op hout wordt geadviseerd om de temperatuur van het retourwater op te hogen met een mengventiel dat is verbonden met de warme uitgang van de ketel. Het retourwater moet minimaal 60 graden bedragen als het de ketel binnenkomt. Dit wordt gedaan om condensvorming op de kachel-binnenwanden en de schoorsteen tegen te gaan. Doe je dit niet dan krijg je onherroepelijk te maken met een sterk verkorte levensduur van de ketel of kachel.
Zo te lezen (we hebben hem ingesteld op) heb je ook zo'n mengventiel in je installatie, de Duitsers noemen het Rücklaufanhebung. Zorg dat je de kacheltemperatuur een beetje hoog houdt, er mag best water van 80 graden of meer uit komen zeker als het nog een beetje gaat winteren.
Bij mijn eerste conventionele hout CV was ik te voorzichtig. De kachel rustig laten branden, vroeg naar beneden laten regelen met de luchtklep. Het resultaat was een te koude kachel, rook en roetvorming, teer dat uit de kachel liep, een grote bende.
Met een week de schoorsteen en de warmtewisselaar in de kachel helemaal dichtgekoekt.
Na verloop van tijd de kachel een stuk warmer ingesteld en ziedaar, de kachel en de schoorsteen brandden schoon, nagenoeg geen rook, weinig as, kortom stookplezier.
Als bij-verwarming zul je steeds op moeten letten dat de kachel zijn warmte kwijt kan, anders zal hij ook gaan knijpen met dezelfde problemen als beschreven.
Je ontkomt dan bijna niet aan een buffervat om overtollige warmte op te slaan en later te gebruiken, je hoeft dan niet te knijpen en kunt het volle vermogen benutten.

Ben benieuwe hoe je installatie verder is ingericht, buffer, koelspiraal, overdrukventiel, expansie.

met vriendelijke groet,

Jos.
jvg
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 okt 2008, 10:23

Re: Wie kent deze houtkachel met CV aansluiting????

Bericht door jvg »

bonkelaar schreef:
beetle schreef:De kachel bevalt ons goed, brand perfect (zowel op hout als gloeien op bruinkool) ,het duurt even voordat alles op temperatuur is maar daarna kan je met weinig verbranding alles aardig op temperatuur houden, Wij hebben hem zo ingesteld dat bij 55 graden (geadviseerd is 65 graden) het verwarmde water naar de radiatoren gaat, hiermee kunnen we de binnen temperatuur op zo,n 20 graden krijgen en houden.( woongedeelte is volledig geisoleerd, glas,vloer wand en plafond) . Wij hebben hem als bijverwarming in een boerderij met een begane grond opp van ongeveer 140 m2 in combinatie met CV( nefit) gaat dit goed, geen storingen tot nu toe, tot op heden hoeft de CV niet bij te springen om e.e.a. op temperatuur te houden, wellicht verandert dit nog naarmate het buiten kouder wordt.

Installatie kost naast een hoop tijd het nodige denkwerk om e.e.a. mooi te kunnen wegwerken.
In CV installaties op hout wordt geadviseerd om de temperatuur van het retourwater op te hogen met een mengventiel dat is verbonden met de warme uitgang van de ketel. Het retourwater moet minimaal 60 graden bedragen als het de ketel binnenkomt. Dit wordt gedaan om condensvorming op de kachel-binnenwanden en de schoorsteen tegen te gaan. Doe je dit niet dan krijg je onherroepelijk te maken met een sterk verkorte levensduur van de ketel of kachel.
Zo te lezen (we hebben hem ingesteld op) heb je ook zo'n mengventiel in je installatie, de Duitsers noemen het Rücklaufanhebung. Zorg dat je de kacheltemperatuur een beetje hoog houdt, er mag best water van 80 graden of meer uit komen zeker als het nog een beetje gaat winteren.
Bij mijn eerste conventionele hout CV was ik te voorzichtig. De kachel rustig laten branden, vroeg naar beneden laten regelen met de luchtklep. Het resultaat was een te koude kachel, rook en roetvorming, teer dat uit de kachel liep, een grote bende.
Met een week de schoorsteen en de warmtewisselaar in de kachel helemaal dichtgekoekt.
Na verloop van tijd de kachel een stuk warmer ingesteld en ziedaar, de kachel en de schoorsteen brandden schoon, nagenoeg geen rook, weinig as, kortom stookplezier.
Als bij-verwarming zul je steeds op moeten letten dat de kachel zijn warmte kwijt kan, anders zal hij ook gaan knijpen met dezelfde problemen als beschreven.
Je ontkomt dan bijna niet aan een buffervat om overtollige warmte op te slaan en later te gebruiken, je hoeft dan niet te knijpen en kunt het volle vermogen benutten.

Ben benieuwe hoe je installatie verder is ingericht, buffer, koelspiraal, overdrukventiel, expansie.

met vriendelijke groet,

Jos.
Hallo Jos,

Je beschrijving helpt me, maar geeft me ook wat nwe vragen. Je schrijft o.a. dat je bij geen extreme kou het water vanaf 55 graden het radiatoren systeem in gaat. Een eindje verder gaat het over het 'opwarmen' van retourwater ter voorkoming van condensvorming tot zo'n 60 graden.... Als ik dit goed lees/begrijp is je retourwater warmer dan dat het je systeem in gaat ?? Waarschijnlijk snap het niet geheel. Kan je eens een foto bijvoegen van hoe je het e.e.a. hebt ingebouwd ? Ik probeer me een beeld te vormen hoeveel plaats e.e.a. in beslag neemt.

Over het knijpen of stoppen met stoken heb ik ook nog een vraag. Is het zo dat wanneer je stopt met hout toevoeren dat de klep (voor water naar radiator door te laten) automatisch sluit wanneer het water beneden de 55 graden komt ? Ontstaat er dan nog steeds condens ? de evt. condens blijft dan toch in de kachel ?

Bijvoorbaat dank voor je toelichting.

Groet
Jeroen
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Wie kent deze houtkachel met CV aansluiting????

Bericht door bonkelaar »

Hallo jeroen,

Die 55 graden komen uit het citaat van Beetle. Ik heb hem enkel geprobeerd te waarschuwen voor een te lage kacheltemperatuur en de 60 graden als norm genoemd.

Vanzelfsprekend is het retourwater kouder dan het aanvoerwater. Om het retourwater op te warmen wordt een gedeelte van het warme aanvoerwater via een mengventiel teruggevoerd naar de retour. Hierdoor wordt het retourwater opgewarmd tot de ingestelde waarde. Al het overige warme water gaat het verwarmingssysteem in en verwarmt de woning.

Het mengventiel is een klein (ca 10 x 10 x 6 cm) blokje van brons met daarop geplaatst een thermostaatknop met afstandvoeler. Het neemt nagenoeg geen plaats in.

Knijpen is voor mij het afsluiten van de luchttoevoer bij een nog grotendeels gevulde kachel. De kachel blijft te koud en vocht uit het hout gaat teer vormen of condens in de schoorsteen. Het vuurtje geeft veel rook, roet, je schoorsteen zit in no time dicht.

Aan het eind van een goede stooksessie is het hele systeem van kachel en schoorsteen opgewarmd en in de ketel bevinden zich gloeiende resten van het houtvuur waaruit het vocht al lang verdampt is en geen condens kan geven.
Zodra er niet voldoende warmte meer uit het vuur komt gaat de driewegklep weer terug in zijn opwarmstand en probeert hij de kachel zo lang mogelijk warm te houden.
Gaat het vuur uit wordt ook de kachel koud.
Zodra er weer vuur is warmt de kachel weer op en is hij boven de ingestelde retourwatertemperatuur dan geeft hij weer warmte aan het systeem. Werkt prima, je hoeft er niet bij te blijven.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, het heeft bij mij ook even geduurd voordat ik het begreep en kon aanleggen. Het mengventiel had ik er in eerste instantie ook verkeerd tussengezet, het ging kloppen en trillen. Op de site van de fabrikant van mijn drieweg mengventiel Heimeier.com vond ik onder de FAQ snel de oplossing.

met vriendelijke groet

Jos.
eicherwijs

Re: Wie kent deze houtkachel met CV aansluiting????

Bericht door eicherwijs »

dit is een Prity kachel, de importeur zit in friesland, nl. in Tzum. zie de website www.pritykachels.nl
Plaats reactie