dubbelwandige schoorsteen zonder omkokering voor houtkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
romille
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 aug 2014, 20:47

dubbelwandige schoorsteen zonder omkokering voor houtkachel

Bericht door romille »

Mijn eerste vraag aan dit forum: (tot nu toe meelezer..)
Ik wil een dubbelwandige schoorsteenpijp door ons bakstenen huis met twee verdiepingen, dakpannen en houten vloeren. Voor het jotul houtkacheltje dat ik al heb staan. En met zo min mogelijk werk, maar wel goed en vooral veilig. Een pijp in de kamer vindt ik mooier dan een omkokering. Voor de verzekering wil ik dat alles onderbouwd is.
Nu heb ik me op internet ingelezen: bij de meeste merken is een omkokering nodig. Bij twee niet: het al eerder op dit forum genoemde isoduct en ook het bedrijf “s choorst eenwinkel “ in dronten claimt onder verschillende bedrijfsnamen dat hun product premier iso tube of iso tube pro zonder omkokering veilig gebruikt dan worden, dit laatste bedrijf is zeker een derde goedkoper.. Ze voldoen volgens hun site aan de nen norm. (maar dit zegt niets over de noodzaak tot omkokering?)
Echter: ik kom nergens ervaringen met deze pijpen tegen, wel een bericht van weer een ander bedrijf dat de dubbelwandige pijpen van het bedrijf in dronten niet goed getest zijn en dat een omkokering altijd nodig is. (en zij leveren de beste pijp die dan wel omkokerd moet)

Mijn vragen: Heeft iemand ervaring met het zonder omkokering plaatsen van dubbelwandige pijp en de reactie van verzekeringen e.d.?
Ieman ervaring met de goedkopere pijpen van b.v. premier iso tube - zij claimen goedkeuring en veiligheid - of tips voor betere oplossingen? Zijn er nog dingen waar ik op moet letten? -
Is het met houten vloeren mogelijk om het geluid tussen de verdiepingen met de niet omkokerde pijpen een beetje te beperken? - heeft iemand hier ervaring mee?


http://www.boyenmontage.nl/uploads/1/3/ ... 8_orig.jpg
Dit is de link naar een certificaat voor de buizen, ziet er niet echt vertrouwingwekkend uit..
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: dubbelwandige schoorsteen zonder omkokering voor houtkac

Bericht door hotglass »

Kun je niet door een buitenmuur en dan langs een gevel naar boven ?

Groet,

Ed
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: dubbelwandige schoorsteen zonder omkokering voor houtkac

Bericht door dormos »

Ziet er inderdaad niet vertrouwenwekkend uit, alleen keramische wol als isolatie. Bij een schoorsteenbrand wordt de buitenkant dan ontzettend heet.
Isoduct heeft een betere isolatie, en de pijpen zijn dus ook een stuk zwaarder. Ik heb twee rookkanalen van Isoduct, en heb er drie bij familie aangelegd. Heb zelf twee keer (door fout stoken/foute klep open) vlam in de pijp gehad zonder probleem of schade. Een pijp met alleen steen of glaswol is na zoiets niet meer betrouwbaar.
Zolang mijn kinderen en ik wonen en slapen onder het dak waar de schoorsteen doorheen gaat neem ik geen risico voor een paar honderd euro.

Groet,

Hans
Stefan Hoogland
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 jun 2009, 18:39

Re: dubbelwandige schoorsteen zonder omkokering voor houtkac

Bericht door Stefan Hoogland »

Hallo,

Zodra een rookgasafvoer door de gevel of door het plafond gaat, dient deze geïsoleerd te zijn. Officieel dient in de woning, zodra men in een andere ruimte komt, een kanaal altijd omkokerd te zijn. Het merk Isoduct maakt reclame met het feit dat het bij dat kanaal niet verplicht is. Maar uit de praktijk blijkt dat de kanalen aan de buitenzijde goed warm (heet) worden. Er mag ook nooit iets tegen aan komen of tegen aan liggen.

Vandaar dat een omkokering met brandvrij materiaal altijd beter is.

Isoduct / Poujoulat en diverse andere merken zijn goede rookgaskanalen.
Op de verpakking van een een goed rookgaskanaal staat aangegeven wat de afstand moet zijn tot brandbare materialen.
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: dubbelwandige schoorsteen zonder omkokering voor houtkac

Bericht door hotglass »

Waarbij Poujoulat (Frans) in Frankrijk onbehoorlijk duur is in vergelijk met bijvoorbeeld Duitse producten.


Groet,

Ed
romille
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 aug 2014, 20:47

Re: dubbelwandige schoorsteen zonder omkokering voor houtkac

Bericht door romille »

Direct naar buiten wil ik graag (hebben een hoekwoning) maar ben bang dat ik daar geen vergunning voor krijg of gehandhaafd wordt, men vertelde mij dat een schoorsteen langs de buitengevel niet vergunning vrij is. De strijd met welstand wil ik hierover niet aangaan... (dan moet ik hem in steenstripmotief schilderen of horizontaal ophangen)
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: dubbelwandige schoorsteen zonder omkokering voor houtkac

Bericht door MatthiasD »

Is ook in zwart leverbaar volgens de website, misschien is dat een optie? Als het buitenlangs kan zou ik dat zeker doen, scheelt nogal in de ruimte en met al die isolatie eromheen heb je toch niks aan de warmte die zo'n kanaal nog zou kunnen afgeven.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: dubbelwandige schoorsteen zonder omkokering voor houtkac

Bericht door deleted »

Enkelwandig RVS in een bestaand gemetseld kanaal is de goedkoopste en veruit veiligste oplossing.
Is dat geen mogelijkheid ?

G
Picard
Berichten: 105
Lid geworden op: 11 aug 2012, 17:50

Re: dubbelwandige schoorsteen zonder omkokering voor houtkac

Bericht door Picard »

Enkelwandig RVS in een bestaand gemetseld kanaal is de goedkoopste en veruit veiligste oplossing.
Is dat geen mogelijkheid ?
Zo heb ik het ook gedaan, zelf met een hoogwerker en een lange stok boven de schoorsteen
om de RVS pijp langs de ruwe stenen te werken terwijl een vriendje de pijp van onder steeds
verder omhoog duwde. Daarna pijp onder met rvs klinknagels rondom vastgezet met beugels
de beugels meegemetseld met het weer sluiten van het gat in het gemetselde kanaal.

rond 150 RVS, alleen het stukje dat uitsteekt boven het dak, de laatste halve meter heb ik een
beetje aanslag elk jaar, voor de rest blijft die helemaal schoon.
Ik stook 10-12 m3 per jaar.
romille
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 aug 2014, 20:47

Re: dubbelwandige schoorsteen zonder omkokering voor houtkac

Bericht door romille »

De gemetselde schoorsteen heeft een vorige bewoner er ooit afgesloopt, dit is geen optie.
Begin toch weer te twijfelen, misschien toch maar proberen een omgevingsvergunning hiervoor te krijgen. Zwart is misschien een optie, dan valt hij minder op.
schoorsteenwinkel
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 sep 2014, 14:17

Re: dubbelwandige schoorsteen zonder omkokering voor houtkac

Bericht door schoorsteenwinkel »

Goedemiddag,

Graag wilde ik op het een en ander reageren vooral de ongefundeerde kritiek en uitspraken
t.o.v. het Premier Isotube kanaal.

Ten eerste: Bepalend voor het wel of niet omkokeren is de G-norm die
opgegeven wordt.
Deze G-norm geeft de afstand aan tot brandbaar materiaal.
De G-norm van Premier Isotube is gelijk aan isoduct nl. G10.
Dit betekend dat de afstand tot brandbare materialen 10mm moet/mag bedragen.

Ten tweede: Premier Isotube is getest volgens de Europese eisen, deze testen zijn gelijk aan
de testen waar Isoduct of andere kanalen mee getest worden.
De testrapporten en resultaten zijn bekend en gecontroleerd door het Ministerie.
Op onze site is de officiële DOP verklaring (Declarance of Performance) te vinden.
Premier Isotube is op een aantal onderdelen zelfs beter dan Isoduct.
De test houdt onder meer in dat het kanaal 30 minuten lang aan een temperatuur
van 1000 graden onderworpen wordt. De karakteristiek daarvan is zelfs beter dan Isoduct.

Tegen laster en leugens is het moeilijk verdedigen, maar het zegt meer iets over
het bedrijf die dat verspreid. Prijs is niet bepalend, het testresultaat wel.
Wilt u eerlijk vergelijken ?. Vergelijk dan de DoP verklaringen.
http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/ ... dex_en.htm
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: dubbelwandige schoorsteen zonder omkokering voor houtkac

Bericht door Mees* »

Mijn afvoer is onlangs gekeurd door de verzekeringsmaatschappij. Degene die de keuring uitvoerde vertelde me dat er inderdaad meerdere merken zijn waarbij aftimmering achterwege gelaten kan worden.
Plaats reactie