Voorstellen en R177-virus

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Voorstellen en R177-virus

Bericht door SanderL »

Hallo beste forumleden en lezers,

Mijn naam is Sander Lelie, sinds jaar en dag ben ik geïnteresseerd in techniek en nu heeft het Rocket Virus mij te pakken. :D
Eigenlijk is mijn hobby radiografisch modelzweefvliegen, dus ik ben ook actief op modelbouwforum.nl. In mijn vakantie, de laatste 3 weken heb ik veel gelezen op het ecologie en technologie-forum.

Als experiment heb ik 2 rocket stoves van gasbeton gebouwd. Voor de R177 had ik geen deurtje en ook geen materiaal voor het p-kanaal. De R177 kon ik helemaal aan de gang brengen zonder ook maar een sliertje rook. Na een aanmaakblokje brandend ver achterin de stookkamer gelegd te hebben begon ik met een dun takje, als deze goed brandde de volgende, enz. Wat mij verbaasde is dat toen het eerste dunne takje brandde de vlam al mooi de tunnel in verdween en in de riser uit kwam.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Inmiddels begrijp ik denk ik een beetje hoe de R177 in elkaar zit en wat de belangrijkste aandachtspunten zijn, zoals isolatie materiaalkeuze, afmetingen krimpen en uitzetten, enz.
Waar ik nog helemaal geen snars van snap dat is de verdere opbouw naar een kachel.
Ik woon in een vrij doorsnee tussenwoning met een open doorgang naar de keuken. (totaal 90M3) Het is mijn bedoeling om als we 's-avonds thuis komen de woonkamer lekker warm te kunnen stoken en de woonkamer na de stook gedurende 4 uur comfortabel te houden. In de weekenden mag de temperatuur wel verder zakken als we niet thuis zijn en anders is vaker stoken geen probleem voor mij. (we hebben ook een CV installatie).
Wat ik niet weet is hoe je een bell zo maakt dat deze in een bepaalde tijd zijn warmte af geeft, en met welk vermogen hij dit doet. Dus hoe je bepaald welke afmetingen een bell moet hebben, 1 of 2 bells, welke wanddikte en massa enz.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Voorstellen en R177-virus

Bericht door Dutch John »

Welkom,

Met de vermogensberekeningen worstelen wij ook nog. Je hebt het vermogen van het stookdeel en het vermogen van het warmte wisselende deel. En die laatste wisselt 2 keer: eerst van rookgas naar vast materiaal en daarna van vast naar de ruimte. Daarbij gaat een deel van de warmte naar de kamerlucht en een deel ervaar je als straling. En een deel slaat voor langere tijd op in de massa en komt vertraagd af.
Het vermogen van het stookdeel is redelijk te berekenen door de energie-inhoud van het verstookte (droge!) hout per tijdseenheid op elkaar te delen.

Voor het wisseldeel ligt het een stuk moeilijker. Ik denk aan de volgende variabelen:
-debiet van de rookgassen
-delta T tussen rookgas en vaste massa en delta T tussen vast en kamerlucht
-continuïteit van de binnenste delta T (continu stoken of batchgewijs)
-binnen- en buitenoppervlakte van de massa
-dikte en gewicht van de massa
-warmtegeleidingscoëfficiënt van de massa
-mate van vervuiling van het binnenwisseloppervlak

Het is gewoon natuurkunde en daarmee theoretisch te benaderen. Maar ik vermoed dat iemand die 10 of meer kachels gebouwd heeft een betere natte-vinger-inschatting kan maken, dan drie pagina's berekeningen.... Er zullen best ervaren kachelbouwers meekijken. Maar of die bereid zijn hun kennis te delen?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Voorstellen en R177-virus

Bericht door SanderL »

Hoi John,

Bedankt voor je reactie. Voor het bepalen van de bell zou ik het al mooi vinden als iemand mij kan vertellen wat bijvoorbeeld invloed heeft op de tijd dat het ding warmte af geeft. Dus bijvoorbeeld: te wanddikte bepaald de afkoeltijd, of bijv. de materiaalsoort.
Zoals ik al aan gaf wil ik proberen iets te bouwen dat ongeveer 4 uur de woonkamer warm kan houden.
Stel dat je de bell helemaal van stenen maakt en het dak van bijvoorbeeld vuurbeton, heb je dan nog genoeg stralingswarmte om vrij snel na het aansteken de kachel al als lekker warm te ervaren? Of moet je dan altijd een deel van de bell van metaal maken?

Een single bell lijkt mij het makkelijkst is om mee te experimenteren, dus dat lijkt mij goed om mee te beginnen.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Voorstellen en R177-virus

Bericht door peterberg »

carbonglider schreef:Ik woon in een vrij doorsnee tussenwoning met een open doorgang naar de keuken. (totaal 90M3) Het is mijn bedoeling om als we 's-avonds thuis komen de woonkamer lekker warm te kunnen stoken en de woonkamer na de stook gedurende 4 uur comfortabel te houden. In de weekenden mag de temperatuur wel verder zakken als we niet thuis zijn en anders is vaker stoken geen probleem voor mij. (we hebben ook een CV installatie).
Wat ik niet weet is hoe je een bell zo maakt dat deze in een bepaalde tijd zijn warmte af geeft, en met welk vermogen hij dit doet. Dus hoe je bepaald welke afmetingen een bell moet hebben, 1 of 2 bells, welke wanddikte en massa enz.
Hallo Sander, welkom op het forum.
Voor een massakachel is het handiger om uit te gaan van vierkante meters in plaats van kubieke meters. En dan is het ook nog heel belangrijk wat de isolatie toestand van je woning is. Wil je snel warmte, dan wordt het een enkelwandige single bell met een kleine wand dikte. Misschien zelfs gedeeltelijk van metaal. Is je huis redelijk ingepakt en heb je veel hout dan ligt het meer voor de hand om een zware kachel te bouwen, die kan 24 uur overbruggen. Hoeveel vermogen van de kachel af komt is uiteraard sterk afhankelijk van hoeveel hout je per avond verstookt. In principe komt van een stenen oppervlak 0,5 kW/h per m2 af als de temperatuur van die oppervlakte gemiddeld 55 graden is. Voor een R177 heb je ongeveer 6m2 binnenwand nodig, daarbij wordt de vloer en de vuurkamer zelf niet mee gerekend. Die bell kan gebouwd worden als small en hoog, gedeeltelijk als een bank of een combinatie van die twee. Je zou bakstenen en chamotte stenen kunnen gebruiken of een combinatie van leemstenen en chamotte. Als je voorkeur uitgaat naar leempleister uiterlijk dan heb je meer keuze wat materialen betreft, schoon metselwerk kan natuurlijk ook maar als je niet goed kunt metselen dan wordt het altijd wat rommelig.

Voor de rest kan ik je niet helpen met rekenen aan vermogen enzo, maar ik heb wel veel ervaring met schatten van de nodige cijfers. Dus laat maar eens weten hoe het huis in elkaar zit, isolatie, hoe het op de zon ligt, enzovoort. Nog een tip: stel een gerichte vraag per keer en vooral niet algemeen, dan zijn er meer mensen die er op reageren.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Voorstellen en R177-virus

Bericht door SanderL »

Hallo Peter en anderen,

Ik zal proberen te omschrijven wat de isolatie toestand van onze woning uit 1971 is. De beglazing is dubbel glas, weliswaar geen HR+. Kozijnen zijn van hout. De kozijnen en het glas zal binnen 5 jaar vervangen worden door goed geisoleerde kozijnen met HR++ glas. De vloer is opgebouwd uit broodjes die tussen betonnen balken liggen. Daarop ligt parket. De vloer is niet geisoleerd, maar ik ben van plan om in de kruipruimte isolatie aan te brengen. De vloer tussen begane grond en 1e etage is ook van steen, een holle baksteen. Om de afmetingen te verduidelijken het ik een schets gemaakt, (het scetchup bestand zelf is helaas te groot om als bijlage toe te voegen):
Afbeelding

Het aanzicht dat je ziet is de noord kant. Het totale oppervlak van woonkamer + keuken is 34m2 Momenteel is er een open haard aanwezig met een rookkanaal van 125mm.
Het rookkanaal is rond aan de binnenkant en recht over de hele lengte. Er staat een gemetselde schoorsteen op de nok die gedeeld wordt met de buren. In huis op de verdiepingen zie ik een gemetselde omkasting van 33x47 cm.
In mijn vorige post had ik wat vragen over een bell, maar ik denk dat ik beter bij het begin kan beginnen met bepalen wat er aan de schoorsteen moet gebeuren en of deze geschikt is. Ik twijfel tussen: deze schoorsteen gebruiken zoals hij nu is, of vervangen voor een 150mm kanaal. Hopelijk kan iemand daar met deze gegevens al wat over zeggen.
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Voorstellen en R177-virus

Bericht door SanderL »

Is voor 34m2 oppervlak een R177 of een R123 het meest geschikt? Ik vraag dit omdat we een schoorsteenkanaal van 125mm hebben.
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Voorstellen en R177-virus

Bericht door SanderL »

Inmiddels (ruim een maandje geleden) heb ik de schoorsteen nog eens goed bekeken aan de binnen zijde met behulp van een felle ledlamp.
De diameter gezien vanaf de open haard leek mij veel groter dan 125 mm. terwijl op het dak de binnen diameter toch echt 125 mm is! Het bleek dat er een ceramisch of stenen element aan het eind van de schoorsteen is gebruikt. In een kwartiertje had ik het ding er uit geslagen en daarna heb ik met 2 latten de diameter van het rookkanaal van bovenaf nog eens goed opgemeten, deze blijkt 180mm te zijn. De bovenste meter is zelfs nog groter en niet rond zoals de rest van het kanaal, maar vierkant. Nu heb ik een rvs pijp van 180mm in de schoorsteen laten zakken totdat deze na ongeveer 1,2m steunt op de bestaande schoorsteen elementen. Daarna de ruimte om de ronde pijp afgestort met vermiculiet-cement mengsel.
resultaat: openhaard trekt nu als een gek, terwijl ik daarvoor alle mogelijke moeite moest doen om het vuur aan te houden.
Schoorsteen lijkt me nu wel goed, nu nog een rocket stove bouwen..
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Voorstellen en R177-virus

Bericht door ritsaert snijder »

Carbonglider,
Het juiste vermogen inschatten is lastig. Mijn huidige (ongeveer vergelijkbaar qua isolatie?) huis is 12 keer 5 en we hebben ook cv. Ik heb daar een snelle kachel gebouwd met een vat en een dunne laag leem, ik geloof zo een 7 cm dik. Hij staat hier beschreven: viewtopic.php?f=3&t=3926.
De kachel is na een stook met een drie kwart vulling na ongeveer 30 minuten tussen de 70 en de 140 graden en dat is na 3 uur ongeveer 50 graden, de warmte is dan verdeeld. Ik kan de ruimte er mee warm stoken. Voordeel van een snelle kachel is dat je langer kan doorstoken.

Na wat minder dan een jaar stoken heb ik zelf wel een voorkeur voor mijn massakachel (die staat in mijn nieuwe huis). Een snelle kachel vind ik meer voor werkplekken en plaatsen.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Voorstellen en R177-virus

Bericht door SanderL »

Vandaag een proef gedaan met het storten van beton. Ben benieuwd of het wat wordt. De rocket177 wil ik zelf storten, dus wat ervaring op doen kan geen kwaad lijkt mij..
Ik heb een bakje gemaakt van mdf en deze gedeeltelijk gevuld. Er gaat meer beton in dan ik dacht, dit is 2kg. Ik heb een paar minuten getrild en er kwamen kleine luchtbelletjes uit.
De zaagtafel waar alles op staat heeft een motor met in plaats van een zaagblad 2 bouten uit het midden ingeklemd.

Afbeelding

Afbeelding
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Voorstellen en R177-virus

Bericht door marini »

he die triltafel is leuk, heb je een foto van die bout, ik kan er wel een gedachte bij maken maar zien is beter...
Ik heb mijn rocket ook zelf gegoten, goed te doen, zoals snijder al aan gaf kan je met een rocket zowel snel als traag verwarmen, maar met een matig geisoleerd huis begin je best met een snelle kachel dus dunne wanddikte, zwaarder maken kan altijd , lichter maken is moeilijker heb ik aan den lijve ondervonden.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Voorstellen en R177-virus

Bericht door swake »

Leuke oefening. Is dit als een specifiek stuk voor jouw rocket of gewoon zomaar proberen? En heb je al vuurvast spul gebruikt?
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Voorstellen en R177-virus

Bericht door marini »

het is om zeep, als je een rockettestopstelling in je tuin hebt geprobeert ben je binnen twee maand gaten in muren aan het kappen. Meegemaakt, het is verslavend.
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Voorstellen en R177-virus

Bericht door SanderL »

he die triltafel is leuk, heb je een foto van die bout, ik kan er wel een gedachte bij maken maar zien is beter...
Afbeelding
En heb je al vuurvast spul gebruikt?
Ja, dit beton is Curon 160HS.
..., maar met een matig geisoleerd huis begin je best met een snelle kachel dus dunne wanddikte, zwaarder maken kan altijd , lichter maken is moeilijker heb ik aan den lijve ondervonden.
Een snelle kachel daar wil ik ook mee beginnen, daarom denk ik aan zo iets:
Een basis van steen met daarop een ton. Voordeel is dat je de ton en het betonnen deksel er makkelijk af kunt halen als je iets aan de rocket wilt doen. De rookgas uitgang komt onder in de stenen basis aan de zijkant.

Afbeelding
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Voorstellen en R177-virus

Bericht door SanderL »

Gisteravond de mal open geschroefd van het proefstukje.
Wat mij opviel is dat het beton erg makkelijk lost van het MDF met laklaag. Dat is positief!
Er luchtbellen zijn blijven hangen in het beton, onder het MDF van de schuine zijde.
De luchtbelletjes komen wel omhoog uit het beton, maar eenmaal onder de schuine afdeklaag van MDF gaan ze niet verder omhoog. Wellicht moet ik langer trillen. (als iemand nog een tip heeft..)

Afbeelding

De onderzijde is wel mooi glad geworden. Het beton zakt dus wel goed in de mal.
Afbeelding
Duc748
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 dec 2012, 16:23
Locatie: Maasmechelen

Re: Voorstellen en R177-virus

Bericht door Duc748 »

In de bovenkant van u bekisting zou je een aantal gaatjes kunnen boren in het mdf. Dan kan de lucht ontsnappen en is de bovenste schuine zijde ook mooi.
Plaats reactie