Woning isoleren (advies)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Woning isoleren (advies)

Bericht door deleted »

Tobsie,

Het wordt zeker lastig genoeg...

De plaat noemen ze hier in B 'Multiplex'.
En daar zijn helaas vele soorten van. Iemand een idee welke Sd-waarde daar op te kleven in 1985 ?

Op de schets hierboven geef je de isolatie aan van de zoldervloer en een kort schuin stukje in de slaapkamer. Maar ... daarmee ben je nog helemaal niet tot op de buitenmuren.
Achter de slaapkamermuur loopt het dak gewoon verder (welliswaar achter een verloren ruimte...) Hoe ga je dat daar doortrekken ?

G
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Woning isoleren (advies)

Bericht door Mees* »

http://www.prosman.com/dak.htm

Ventileren op platen.

Een schroef door een dampdichte folie lijkt me geen probleem, als deze maar dik en taai genoeg is
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Woning isoleren (advies)

Bericht door deleted »

Mees,

Jij hebt tussen de houtwwolplaat en het riet ook een geventileerde laag ?

G

NB De isolerende werking van het riet is sowieso met een dikke korrel zout te nemen. (of het nu een klassiek, schroefdak of gouden tussenoplossing is)
Een mooi voorbeeld van de theoretische en werkelijke u-waarde van vochtbufferend materaal dat werkelijk aan het vochtbufferen is ...

Theoretisch zou er niks meer geïsoleerd moeten worden onder 30cm riet U=0,210 ... http://www.u-wert.net/berechnung/u-wert ... &outside=0
Mensen met een rietdak weten wat daar in de praktijk van overblijft.
Vochtbufferende materialen en isolatiewaarde ....

G
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Woning isoleren (advies)

Bericht door Ingir »

tobsie schreef:Hier wat screenshots van de bouwtekening.
Wow, mooie woning hoor. Het dak heeft ook een zeer geschikte dakhelling voor rietbedekking zodat regenwater snel wordt afgevoerd. Je zou de ruimte tussen de gordingen kunnen isoleren met 20cm minerale wol, dampremmende folie en daarover latten haaks over de gording om de afwerking op te bevestigen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: Woning isoleren (advies)

Bericht door tobsie »

Gandalf schreef:Tobsie,
Op de schets hierboven geef je de isolatie aan van de zoldervloer en een kort schuin stukje in de slaapkamer. Maar ... daarmee ben je nog helemaal niet tot op de buitenmuren.
Achter de slaapkamermuur loopt het dak gewoon verder (welliswaar achter een verloren ruimte...) Hoe ga je dat daar doortrekken ?
G
Dat is een goede vraag. Overigens is dit zo in de badkamer en aan 1 kant in 1 van de slaapkamers. Maar hier kom ik dus niet meer achter. Ik ging er van uit dat die tussenruimte (tussen schuine wand en metselwerj) wel voldoende zou isoleren.
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Woning isoleren (advies)

Bericht door Ingir »

Mees* schreef:http://www.prosman.com/dak.htm

Ventileren op platen.

Een schroef door een dampdichte folie lijkt me geen probleem, als deze maar dik en taai genoeg is
Over de rieten kap: de levensduur van de rietkap wordt vooral bepaald door de dakhelling, steile daken voeren het regenwater meer langs de rietoppervlakte af, bij flauwere daken (en dan vooral bij dakkapellen!!) dringt het regenwater dieper in het riet en is er meer behoefte om onderlangs te ventileren om het riet te drogen. Overigens is het veelzeggend dat rietdekker Prosman zelf een vraagteken zet bij de gulden middenweg.

Over de dampdichte folie: dampdichte bouwconstructies bestaan niet, wel bouwmaterialen die op zich dampdicht zijn maar het is onmogelijk een samenstelling van diverse bouwmaterialen volledig dampdicht uit te voeren. De genoemde folie is in hoge mate dampdicht maar eenmaal aangebracht zoals in genoemde dakconstructie is het meer een geperforeerde folie en dan ook zeker niet meer zo dampdicht als de folie zelf. Daarbij komen dan nog de uitvoeringsfouten (ontbrekende folie, scheuren, open naden, aansluitingen op aansluitende bouwdelen) die de dampdichtheid plaatselijk teniet doen. In de genoemde dakconstructie is dat echter geen probleem omdat de 22mm OSB voldoende dampremmend is ten opzichte van de rest van de dakopbouw zodat geen vochtproblemen verwacht hoeven worden.

Over de zolder van Tobsie: de ruimtes achter de slaapkamer en badkamer kunnen misschien niet meer van binnenuit geïsoleerd worden, maar zodra je de rieten kap gaat vervangen kan dit alsnog van buitenaf gedaan worden.
Laatst gewijzigd door Ingir op 16 mei 2014, 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: Woning isoleren (advies)

Bericht door tobsie »

Ingir schreef: Wow, mooie woning hoor. Het dak heeft ook een zeer geschikte dakhelling voor rietbedekking zodat regenwater snel wordt afgevoerd. Je zou de ruimte tussen de gordingen kunnen isoleren met 20cm minerale wol, dampremmende folie en daarover latten haaks over de gording om de afwerking op te bevestigen.
Wat bedoel je precies met de gordingen. Bedoel je hiermee de schuine wanden in de slaapkamers? Ga ik door mijn oorspronkelijke plan (rode gemarkeerde lijnen in de beginpost) problemen krijgen met vocht?
Ik vraag me dit namelijk af, omdat boven de badkamer (en waarschijnlijk ook de hal) wel is geisoleerd (van onderuit). Hier zit gewoon galswol/steenwol tussen zonder dampdichtefolie (alleen het wol). Uiteraard kan ik dit wel verwijderen en dan de zolder alsnog isoleren volgens mijn plan (folie op zoldervloer, daarop isolatie en dan aftimmeren met platen). Alleen heeft dit wel zin, als ik bv de schuine wanden nog niet doe.
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Woning isoleren (advies)

Bericht door Ingir »

tobsie schreef:
Ingir schreef: Wow, mooie woning hoor. Het dak heeft ook een zeer geschikte dakhelling voor rietbedekking zodat regenwater snel wordt afgevoerd. Je zou de ruimte tussen de gordingen kunnen isoleren met 20cm minerale wol, dampremmende folie en daarover latten haaks over de gording om de afwerking op te bevestigen.
Wat bedoel je precies met de gordingen. Bedoel je hiermee de schuine wanden in de slaapkamers? Ga ik door mijn oorspronkelijke plan (rode gemarkeerde lijnen in de beginpost) problemen krijgen met vocht?
Ik vraag me dit namelijk af, omdat boven de badkamer (en waarschijnlijk ook de hal) wel is geisoleerd (van onderuit). Hier zit gewoon galswol/steenwol tussen zonder dampdichtefolie (alleen het wol). Uiteraard kan ik dit wel verwijderen en dan de zolder alsnog isoleren volgens mijn plan (folie op zoldervloer, daarop isolatie en dan aftimmeren met platen). Alleen heeft dit wel zin, als ik bv de schuine wanden nog niet doe.
Je hebt gelijk, het detail geeft een gordingenkap maar op de foto zie ik een spantenkap. In dat geval isoleer je tussen de spanten waarbij de isolatie volgens de rode lijn loopt. Ik zou daar sowieso een dampremmende folie aanbrengen. Voor de bestaande ruimtes die wel geïsoleerd zijn zonder dampremmende laag zou je kunnen kijken of je alsnog een dampremmende afwerking kunt plaatsen. Vochtproblemen kunnen vermeden worden door de badkamer te voorzien van mechanische ventilatie.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Woning isoleren (advies)

Bericht door Mees* »

Gandalf schreef:Mees,

Jij hebt tussen de houtwwolplaat en het riet ook een geventileerde laag ?

G

NB De isolerende werking van het riet is sowieso met een dikke korrel zout te nemen. (of het nu een klassiek, schroefdak of gouden tussenoplossing is)
Een mooi voorbeeld van de theoretische en werkelijke u-waarde van vochtbufferend materaal dat werkelijk aan het vochtbufferen is ...

Theoretisch zou er niks meer geïsoleerd moeten worden onder 30cm riet U=0,210 ... http://www.u-wert.net/berechnung/u-wert ... &outside=0
Mensen met een rietdak weten wat daar in de praktijk van overblijft.
Vochtbufferende materialen en isolatiewaarde ....

G
Nou..........'da's geen ventilerende laag hoor. :wink: Daar waait het al als er buiten een klein briesje staat. Daarom inderdaad bij brand een beetje link. Maar ja, bij de nieuwe daken wordt ook nog steeds gedekt met ijzerdraad wat bij blikseminslag ook fungeert als gloeispiraal voor de rest van het dak. Ik vind die methode met die beperkte ventilatie zo gek nog niet. Als net als vroeger de eerste laag riet bestaat uit de lange grove bossen van een meter of vier heb je toch op elke lat mooie kleine ventilatiegaatjes; kan nooit slecht zijn voor het riet.
Mooi op een leuk oud huisje (we zijn best tevreden), maar verder een grote sterfhuisconstructie; het blijft (veel) geld kosten.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Woning isoleren (advies)

Bericht door ritsaert snijder »

Ingir,
Dat is theorie, de praktijk laat anders zien. Het verschil zit in de verkeerde aanname dat de ruimten onder het dak altijd slecht geventileerd zijn in de winter om energieverlies te beperken. Moderne woningen worden echter wel goed geventileerd en tegenwoordig ook energiezuinig met balansventilatie. Bovendien kan de dakconstructie dampregulerend gemaakt worden met vochtbufferend materiaal (isolatiematerialen en leemhoudende platen) zodat tijdelijke pieken in luchtvochtigheid (badkamers) opgevangen kan worden om daarna alsnog weg geventileerd te worden. Van het veronderstelde vochttransport in de rietkap hoeft dus zeker geen sprake te zijn.

Als je uitgaat van een slecht geventileerde woning dan klopt het dampdichte verhaal, maar dan ga je voorbij aan de vooruitgang in ventilatietechniek. Ik ken best wel wat schroefdaken van zo'n 15-20 jaar oud en die zien er stuk voor stuk nog prima uit.
In aanvulling van het antwoord van Gandald. Ik ken een paar voorbeelden van geschroefde daken die binnen de 10 jaar op een aantal plekken goed waren verrot.

Ik heb zelf een schroefdak en isolatie aan de binnenkant. Mijn doel is om alles 100 % dampdicht te maken. Daarnaast probeer ik waterdamp (keuken en douche) zoveel mogelijk te vermijden en wat onvermijdelijk is af te zuigen.

In de herfstperiode wordt het riet al heel vochtig. Als er van binnen uit ook nog eens vocht bij komt raakt de kap dat niet kwijt en gaat het mis! Dat vocht van binnen uit is ook niet goed te compenseren door het verbeteren van het drogen van de kap (geen schaduw, geen vuil, voldoende helling en zoveel mogelijk zon).

Bij het maken van een nieuw dak is een dampdichte constructie goed te realiseren als de dampdichte laag in een stuk op de sporen kan worden geplaatst.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Woning isoleren (advies)

Bericht door deleted »

tobsie schreef:
Gandalf schreef:Tobsie,
Op de schets hierboven geef je de isolatie aan van de zoldervloer en een kort schuin stukje in de slaapkamer. Maar ... daarmee ben je nog helemaal niet tot op de buitenmuren.
Achter de slaapkamermuur loopt het dak gewoon verder (welliswaar achter een verloren ruimte...) Hoe ga je dat daar doortrekken ?
G
Dat is een goede vraag. Overigens is dit zo in de badkamer en aan 1 kant in 1 van de slaapkamers. Maar hier kom ik dus niet meer achter. Ik ging er van uit dat die tussenruimte (tussen schuine wand en metselwerj) wel voldoende zou isoleren.
Het heeft weinig zin om een hoge isolatiewaarde te realiseren in een stuk van een ruimte als meer dan de helft niet geïsoleerd kan worden. (gescheiden wordt door 2cm multiplex van de buitenlucht)
De koudebrug is hier groter dan het geïsoleerde vlak !

De plaatsing hier lijkt me ook helemaal niet evident met al die details. Je moet al heel erg handig zijn om dat tot een goed einde te brengen.
Bovendien concludeer ik uit enig gegoogle dat die oudere multiplexplaten behoorlijk dampdicht zijn. Dat zou een probleem kunnen zijn. Als je merk en type kan achterhalen zou je de Sd-waarde kunnen opvragen bij de fabrikant.

Ik denk dat je best een balans op maakt hoe je op lange termijn het rieten dak ziet evolueren.
Als vervanging niet voor de eerste decennia is (en dat neem ik aan bij goed onderhoud van zo'n klassieke kap), dan zou ik mijn licht eens gaan opsteken bij een SERIEUZE firma die bijvoorbeeld cellulose inblaast. Vraag eens een advies/offerte. Vraag ook hoe zij de ononderbroken aanslluitingen overal zullen realiseren. En of de multiplexplaten langs de buitenzijde problemen kunnen opleveren. Zij kunnen ook achter die holle ruimtes celluloze inblazen. Maar vergis je niet, ook voor cellulose zal er een en ander aan binnenafwerking opnieuw moeten gebeuren.
Zal een hele ingreep worden, maar dan heb je ook een hele goede isolatiewaarde en vooral een ononderbroken geïsoleerde schil.
Misschien heb je ook wel recht op subsidie en BTW-verlaging voor zoiets in NL. (weet ik niet)

G
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Woning isoleren (advies)

Bericht door Ingir »

ritsaert snijder schreef:In aanvulling van het antwoord van Gandald. Ik ken een paar voorbeelden van geschroefde daken die binnen de 10 jaar op een aantal plekken goed waren verrot.

Ik heb zelf een schroefdak en isolatie aan de binnenkant. Mijn doel is om alles 100 % dampdicht te maken. Daarnaast probeer ik waterdamp (keuken en douche) zoveel mogelijk te vermijden en wat onvermijdelijk is af te zuigen.

In de herfstperiode wordt het riet al heel vochtig. Als er van binnen uit ook nog eens vocht bij komt raakt de kap dat niet kwijt en gaat het mis! Dat vocht van binnen uit is ook niet goed te compenseren door het verbeteren van het drogen van de kap (geen schaduw, geen vuil, voldoende helling en zoveel mogelijk zon).

Bij het maken van een nieuw dak is een dampdichte constructie goed te realiseren als de dampdichte laag in een stuk op de sporen kan worden geplaatst.

Ritsaert
Nogmaals: dampdicht is een illusie. Je kunt daar veel energie in steken en dan kan het nog misgaan. Veel zinvoller is het om woonvocht zelf aan te pakken door te zorgen voor goede ventilatie, vochtbuffering en -regulering waardoor pieken/dalen in de RV vermeden worden en vochttransport door de constructie kan worden beperkt tot hoeveelheden die door de constructie opgevangen kunnen worden. Dampremmende en regulerende constructies zijn daardoor ook minder kwetsbaar voor (onvermijdelijke) uitvoeringsfouten.

Een vochtige badkamer kan voorkomen worden door mechanische ventilatie toe te passen en die op een hogere stand te zetten tijdens het douchen. Nog beter is het om de badkamer te bekleden met vochtregulerende materialen, bijvoorbeeld leem-houtvezelplaten voor wanden en plafond en deze af te werken met leemstuc (tegels in douchehoek). Dit werkt zo goed dat tijdens het douchen de ventilatie in laagstand kan blijven staan, het overtollige vocht wordt door de plaat geabsorbeerd en na het douchen weer afgegeven aan de doucheruimte waarna het alsnog wordt afgevoerd in laagstand. Minder ventilatieverliezen en nauwelijks vochttransport door gevel/dakconstructie.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: Woning isoleren (advies)

Bericht door tobsie »

Allen,
Ik heb het isolatie project even een tijdje op een laag vuurtje gezet. Maar wil nu graag weer beginnen en heb me wat verder verdiept.
Wat ik van verschillende personen hoor is het nieuwe wondermiddel PIR (van bv Recticel). Deze platen zijn al dampdicht en hierbij zou een dampscherm niet meer nodig zijn.

Mijn idee is om de hele zoldervloer te bekleden met deze platen. Deze platen zijn ook beloopbaar en aangezien ik de zolder als vliering/opberg gebruik lijkt dat voor mij prima. Constructie van de zoldervloer wordt dus als volgt van onder naar boven:
1. draagbalken (aanwezig)
2. underlayment/osb platen (aanwezig)
3. pir platen

Daarnaast wil ik soortgelijke platen ook gebruiken voor de schuine wanden (bv 70mm platen). In dit geval dus de bestaande afwerking verwijderen en dan tegen de laten de PIR platen (PIR platen zien dus aan 1 kant het riet, zit wel 20 cm ruimte tussen). Vervolgens deze PIR platen weer afwerken met gipsplaten (of PIR platen kopen met gipsafwerking aan 1 kant).
Volgens mij zit ik dan alleen nog met een goede aansluiting van de schuine wand op de eerste verdieping en de zoldervloer.

Wat denken jullie ervan. Nog tips?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Woning isoleren (advies)

Bericht door kockie »

tobsie schreef:Nog tips?
Dat niet, maar ik ga het wel volgen. Zit aan iets dergelijks te denken voor isolatie van het dak van mijn ouders. De pannen daar worden slecht en als ze er toch af moeten, is het misschien verstandig om ook de isolatie eens aan te pakken...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: Woning isoleren (advies)

Bericht door tobsie »

Nog even als aanvulling. De underlaymentplaten die in de afbeelding in mijn openingspost staat, zijn dus straks weg. Ik zie dus alleen het riet en wat panlaten waar ik de PIR platen op kan schroeven/spijkeren.
Plaats reactie