aanslag in spoelbakken (regenwater) toilet geeft geurhinder

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
already
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jul 2014, 10:58

aanslag in spoelbakken (regenwater) toilet geeft geurhinder

Bericht door already »

Hallo,
We zijn al bijna 1 jaar een oplossing aan het zoeken voor het bovenstaande probleem. Onze water put is geledigd geweest en gereinigd +/- 1 jaar geleden. We hebben in deze put een pomp met filter en vlotter zodat we geen vuiligheid op pompen. Dit water gaat nog naar een 3 delige BWT Pluvio filter, waarna we het water gebruiken voor de wasmachine, een buiten kraan en onze toiletten. En bij het laatste komt dus het bovenstaande probleem voor. Het water geeft geurhinder door een bruine aanslag die zich vast zet langs de binnenkant van onze inbouw spoelbak. Het probleem komt steeds terug en we krijgen de aanslag niet weg met ecologische middelen (Azijn of producten met enzymen).
Enkel de spoelbakken met de hand uitkuisen helpt voor een korte tijd alhoewel we de toiletten elke dag gebruiken. Bleek middel willen we niet gebruiken omdat dit onze septische put zou 'in de war' sturen we hebben nl geen aansluiting op riolering. Heeft iemand al hetzelfde probleem gehad of waar kunnen we terecht voor een oplossing te vinden? Het water aan de kraan of aan de wasmachine geeft wel wat geur maar dit stelt niets voor met het omschreven probleem. Alvast bedankt voor iedere raadgeving.
Vriendelijke groeten
Al
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: aanslag in spoelbakken (regenwater) toilet geeft geurhin

Bericht door Dutch John »

Je zou een tussenopslagvat kunnen plaatsen waar zich een biofilm ontwikkelt. Die film "eet" organisch materiaal. Waarschijnlijk heb je nu die film in de stortbak.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: aanslag in spoelbakken (regenwater) toilet geeft geurhin

Bericht door Tim »

Al,

Een ozon bruissteentje in de opslag tank laten bubbelen, evt met timer?

De ozon desinfecteert het water (net als in aquaria) en eenmaal uit de put wordt de ozon zo weer zuurstof. Alleen een halve dag voor het betreden van de put het ozon systeempje uitzetten.

Beter zou zijn het water voor de put beter te zuiveren, met een bak als John beschrijft en/of filter.

Tim
already
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jul 2014, 10:58

Re: aanslag in spoelbakken (regenwater) toilet geeft geurhin

Bericht door already »

Hallo John,
Bedankt voor je snelle reply. Heb je een link naar een website met meer informatie over een tussen opslagvat. Waar moet die komen tussen regenput (pomp) en binnen filter of .... ? Waar kan ik tercht voor deze een oplossing? Heb zitten te googlen maar kan niet onmiddellijk iets vinden

Tim jij ook bedankt voor je antwoord maar ik heb geen mogelijkheid om een 2de stroom kabel naar de put te brengen.

Vriendelijke groeten

Al
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: aanslag in spoelbakken (regenwater) toilet geeft geurhin

Bericht door Dutch John »

Heb ik niet, want ik denk maar wat hardop. Hier loopt het regenwater in een bezinkvat van 60 liter, dan via een grof filter van vliegengaas in 3 stuks 200 liter vaten. Het bezinkvat en de filter zijn een smurrie van berkenzaad. Het lijkt me logisch dat de 3 vaten een biofilm hebben, want de stortbak heeft al die jaren nog geen problemen of geuroverlast gegeven. En ook het bezinkvat is nog nooit schoongemaakt :oops:

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
already
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jul 2014, 10:58

Re: aanslag in spoelbakken (regenwater) toilet geeft geurhin

Bericht door already »

Hallo,
Ik kom even op dit onderwerp terug.

BWT heeft al een tijdje een 3 delige pluvio filter met een UV lamp. Zou dit nt het uitkuisen van mij spoelbakken een oplossing zijn voor geen aanslag (bacterien ?) in de spoelbak van de toiletten te krijgen?

De investering is wel heel duur +/- 500 euro + montage op huidige 3delige filter. En dan reken ik nog geen vervanging van de lamp na X tijd.

Iemand goede ervaringen met UV lampen of is het maar niks?

Groeten

Al
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: aanslag in spoelbakken (regenwater) toilet geeft geurhin

Bericht door hotglass »

Mijn systeem - "bronwater" dat uit de berg loopt- loopt via een betonnen reservoir van 3 m3 naar een UV lamp en vandaar ons waterleidingnet in.
Dat heb ik niet bewust gekozen, maar het zat gewoon in het huis. De "regel-unit" van de lamp
geeft al tijden ca. 30% aan.(?) Het water drinken we zonder dat we daar ooit problemen mee hebben gehad.
Het smaakt als fris en zeer zacht bronwater en ruikt ook zo :off .
De officieel bijbehorende zandfilter en chlooreer-installatie hebben we afgekoppeld.
De UV filter is om een eventuele "organische" vervuiling te bestrijden, maar het systeem stroomt
meestal zo snel door dat daar ook zonder UV filter waarschijnlijk nauwelijks sprake van is.

Groet,

Ed
Sem A
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 mei 2014, 17:39

Re: aanslag in spoelbakken (regenwater) toilet geeft geurhin

Bericht door Sem A »

hotglass schreef:Mijn systeem - "bronwater" dat uit de berg loopt- loopt via een betonnen reservoir van 3 m3 naar een UV lamp en vandaar ons waterleidingnet in.
Dat heb ik niet bewust gekozen, maar het zat gewoon in het huis. De "regel-unit" van de lamp
geeft al tijden ca. 30% aan.(?) Het water drinken we zonder dat we daar ooit problemen mee hebben gehad.
Het smaakt als fris en zeer zacht bronwater en ruikt ook zo :off .
De officieel bijbehorende zandfilter en chlooreer-installatie hebben we afgekoppeld.
De UV filter is om een eventuele "organische" vervuiling te bestrijden, maar het systeem stroomt
meestal zo snel door dat daar ook zonder UV filter waarschijnlijk nauwelijks sprake van is.

Groet,

Ed
Laat je het wel eens bemonsteren?
already
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jul 2014, 10:58

Re: aanslag in spoelbakken (regenwater) toilet geeft geurhin

Bericht door already »

Hallo Ed,

Dank voor je reactie maar ik denkt dat bronwater iets iets heel anders is dan regenwater (Lees meer invloed van het milieu)

Iemand goede ervaringen met UV lampen bij gebruik van regenwater?

Het is helemaal niet de bedoeling dat we ons kunnen wassen, douchen of zelf drinken van het water. Gewoon even het probleem oplossen van de geur aan het toilet.

Want bij de kraantjes en wasmachine hebben we ''helemaal'' geen geur.

Groeten

Al
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: aanslag in spoelbakken (regenwater) toilet geeft geurhin

Bericht door hotglass »

Bronwater hier is overigens bijna regenwater. Ik bedoel dat het niet van uit een diepte wordt opgepompt maar natuurlijk door een berghelling gefilterd regenwater is.


Laat je het wel eens bemonsteren?

Staat wel op de lijst om te doen.
Frankrijk heeft officiële instanties voor zoiets, die doen dat voor krankzinnige prijzen.
Een verzoek bij een Nederlandse instantie werd geweigerd omdat onderzoek binnen 24 moet gebeuren.
( die instantie zou het gezien de reisafstand wel moeten kunnen doen)
Ik moet nog eens even rondkijken in zuid-Duitsland welke opties ik daar heb.
Iemand goede contacten ?


Groet,

Ed
Laatst gewijzigd door kockie op 02 aug 2014, 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast
already
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jul 2014, 10:58

Re: aanslag in spoelbakken (regenwater) toilet geeft geurhin

Bericht door already »

Hallo Ed,

Dat regenwater bijna hetzelfde is dan bronwater kan bij jou wel kloppen gezien je locatie.

Zelf hier in België hadden we in ons vorige huis een natuurlijke bron in de kelder met een prima water kwaliteit maar met weinig debiet.

Voor regenwater is het hier wel wat anders gezien de invloed van het milieu.

Groeten

Al
Plaats reactie