Innovators gathering

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Innovators gathering

Bericht door peterberg »

Afgelopen week heb ik de uitnodiging van Ernie en Erica Wisner aangenomen om in september naar Missoula, Montana USA te komen. Ik heb er eerst een poosje over na moeten denken of ik de uitgave er wel voor over heb want ik word er niet voor betaald. Ik word van het vliegveld opgehaald, ik krijg een slaapplek en voor eten wordt gezorgd, dat wel.

Maar... aan de andere kant is het een unieke kans om een paar van de bekendste figuren op het gebied van rocket mass heaters te ontmoeten. En samen met ze te werken, dat is zo mogelijk nog belangrijker. Het is eigenlijk heel opmerkelijk dat ik uitgenodigd ben, van met name Ernie weet ik dat hij uiterst kritisch is over wat ik heb lopen vogelen met die kacheltjes. Maar dat zal geen probleem zijn, ik neem ook mijn Testo meetapparatuur mee.

De website voor die workshops is online, zie http://richsoil.com/rmh-workshop.html

Ik ga proberen een verslag van de hele trip te maken, kan best interessant zijn.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Innovators gathering

Bericht door kockie »

Ik wacht met veel belangstelling. "Peterberg on tour" :!:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Freutel
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 apr 2011, 17:17
Locatie: Schalbruch (D)

Re: Innovators gathering

Bericht door Freutel »

Hallo Peter,
Fantastisch om te zien, lijkt me een geweldige ervaring. Ik heb de site en wat links bekeken en dat leverde me een vraag op. Ik zie dat de mass hetaere een open voeding hebben voor hout en zuurstof vanuit de te stoken ruimte.
Ik heb zelf bij een bergkachel een aanpassing gemaakt waarbij verse lucht van buiten wordt gehaald met een 15 cm pijp zodat er geen zuurstof en warme lucht uit de ruimte wordt getrokken. Zijn er bij de rocker mass heater ook zulke aanpassingen bekend? Ik zou het een voordeel vinden als ik er nog eens een zou bouwen in een volgend huis.
Omdat ik in Duitsland woon kijkt kijkt onze schoorsteenveger hier wat scherper op en heeft hij onze bergkachel met aanpassing goedgekeurd maar ik vraag me af of hij dat bij zo'n "open" mass heater ook zou doen.
Ik ben benieuwd of en hoe deze rocker massa heaters in andere landen gekeurd worden.
In elk geval veel succes en een veilige thuiskomst gewenst.

Groet freutel!
Groet, Freutel
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Innovators gathering

Bericht door Dutch John »

Peter,

Alle respect voor Ernie Wisner. Je komt hem overal op het internet tegen als het gaat om rocket stoves en mass heaters. Maar jouw batch rocket staat voor mij toch wat hoger dan zijn conventionele open rockets, die -zoals ik begrepen heb- in sommige staten inmiddels binnenshuis verboden zijn. Dus wie gaat wie wat leren?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Innovators gathering

Bericht door Tim »

Peter,

Een hele eer, als je het mij vraagt en zeker een leuke trip. Heb je nog begeleiding nodig :mrgreen: ?

Tim
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Innovators gathering

Bericht door peterberg »

Freutel schreef:Ik heb zelf bij een bergkachel een aanpassing gemaakt waarbij verse lucht van buiten wordt gehaald met een 15 cm pijp zodat er geen zuurstof en warme lucht uit de ruimte wordt getrokken. Zijn er bij de rocker mass heater ook zulke aanpassingen bekend?
Hi Freutel,
Ja, er zijn ook van die aanpassingen bekend. Denk aan een forse kookpan waar de bodem is uitgehaald en die boven op de feed tube staat. De lucht wordt dan aangevoerd via een buis door de zijkant van de pan. Door het deksel er op te zetten kun je het ding min of meer afsluiten van de lucht in de kamer.

Dank voor de goeie wensen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Innovators gathering

Bericht door peterberg »

Dutch John schreef:Alle respect voor Ernie Wisner. Je komt hem overal op het internet tegen als het gaat om rocket stoves en mass heaters. Maar jouw batch rocket staat voor mij toch wat hoger dan zijn conventionele open rockets, die -zoals ik begrepen heb- in sommige staten inmiddels binnenshuis verboden zijn. Dus wie gaat wie wat leren?
Eigenlijk zijn die rocket mass heaters nergens volgens "building code". Voor zover ik weet is er een definitie opgesteld in Oregon waar deze dingen onder zouden vallen. En degene die daar mee bezig is geweest is alweer Ernie Wisner. Logisch, zij leven van workshops geven en consultancy werk dus het is hun eigen belang om daar aan te trekken.

Mijn uitgangspunt is dat de conventionele J-tube Evans' style nog wel beter kan, ook beter dan waar ik het ding heb gekregen. Eenvoudiger te maken dan mijn geoptimaliseerde versie en dus een grotere bouwer-vriendelijkheid. Het stoelt maar op een enkel nieuw idee dat ik nog niet ga ventileren want het is nog niet getest, ik heb het plan om dat in Montana te doen. Bovendien, je weet maar nooit of er dan niet weer de een of andere bijgoochem is die achteraf beweert dat hij het bedacht heeft dus in dit stadium zeg ik niets.

En de batch box? Als die helemaal niet aan bod komt zal dat me zo een zorg zijn, het wordt sowieso druk genoeg. Mocht er wel belangstelling voor zijn dan probeer ik het ding te demonstreren met het beluchting portaal van Sjang van Daal. Dat is inmiddels zo ver dat pogingen om het ding door het lint te laten gaan niet meer lukken. Hij verdomt het om te gaan roken, lijkt het wel. Er moet nog wel serieus aan gemeten worden als Sjang er weer tijd voor heeft.

En ik denk dat als het goed is, iedereen er wat van kan leren. Dus ik zorg dat ik er in elk geval op de avond van de 19e september ben, ik wil de formele workshop ook wel meemaken. Wie weet hoor of zie ik nog wat nieuws.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Innovators gathering

Bericht door peterberg »

Tim schreef:Een hele eer, als je het mij vraagt en zeker een leuke trip. Heb je nog begeleiding nodig :mrgreen: ?
Ja, eigenlijk wel. Dit wordt de verste en ingewikkeldste trip tot nu toe in mijn leven. Als je mee zou willen om mijn hand vast te houden (lees: support leveren) dan moet je opschieten. :mrgreen:
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Innovators gathering

Bericht door Brit »

Geweldig Peter, veel plezier!
Ik heb het gevoel dat er 2 personen zijn die veel gaan leren en opsteken.....
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Innovators gathering

Bericht door kockie »

Hierbij een paar foto's van de innovators gathering waar Peterberg en zijn persoonlijk assistent Tim aan meedoen.
Commentaar bij de foto's is uit mijn persoonlijke duim afkomstig.
Ook daar kennen ze inmiddels een batch-box
Ook daar kennen ze inmiddels een batch-box
Batch-box met glasplaat. Nog lekkerder vuurtje kijken
Batch-box met glasplaat. Nog lekkerder vuurtje kijken
Al zijn ze hier met een ouderwetsche RMH bezig
Al zijn ze hier met een ouderwetsche RMH bezig
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Innovators gathering

Bericht door Tim »

Hey,

Dat was de eerste poging, momenteel is Peter binnen bezig met een Batch rocket 314, dubbelvat's bel op de heatriser, exta enkelvats bell erachter waarna de afgassen via een 10mtr warmtebank de workshop verlaat.

Foto's volgen, morgenmiddag gaat de fik er in.

Groet,
Peter en Tim.
Jimmeuh
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:46
Locatie: Borgloon

Re: Innovators gathering

Bericht door Jimmeuh »

Kijk uit naar het verslag!
Huisje breek mij niet...
Plaats reactie