Herstellende landbouw

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Herstellende landbouw

Bericht door Krelis »

Dutch John schreef:Ik heb het boek inmiddels ook gelezen en vermoed dat mijn verwachtingspatroon wat te hoog lag. De praktische feitjes passen op 50 pagina's. De overige 250 bestaan uit de bekende wollige permacultuurmantra's, wel honderd keer herhaald. Erger nog, een conventionele agrariër die zijn blik wil verruimen, zal afgestoten worden door de bozige tirades tegen de huidige manier van werken. Die telkens terugkomende tirades breken het boek af. Verder schopt de schrijver telkens tegen de eenjarigen, maar aan het eind lees je wel dat ze op zijn bord landen. Maar nergens hoe hij ze teelt.

De voorgestelde technieken zullen alleen kleinschalig kunnen, zoals de landbouw van honderd jaar geleden. Machinaal oogsten lijkt me onmogelijk, al is machinaal afvoeren van het land wel mogelijk. En wat moet je dan met die enorme hoeveelheden tamme kastanjes en frambozen? Ik zou pleiten voor veel meer diversiteit en nog kleinschaliger.

Resumerend: redelijk boek voor degenen die al half overtuigd zijn van permacultuur. Degenen die al verder zijn, hebben er niet veel aan. Zij die nog moeten beginnen, zullen het waarschijnlijk niet uitlezen. En zoals zoveel moderne boeken: teveel poeha, teveel herhalingen, te weinig feiten. Ik wil boeken die na een paar jaar beduimeld, verkreukeld en half uit elkaar liggen. Geen salonliteratuur.

Groet,
DJ
Perma is inmiddels wollige business? Cursussen en workshops verkopen hè als we het een beetje vanuit de donkere hoek bekijken. Agrariërs overtuigen? Niet aan beginnen, ze gaan nog liever traditioneel via de bank naar het loket van de sociale dienst. Bio of anderszins, het maakt niet uit. Meesten lijden toch aan het groei- en schuldsyndroom. Triodos is inmiddels de nieuwe Boerenleenbank heb ik in mijn kennissenkring kunnen opmaken. ff Kort door de bocht.....vanavond weer een paar emmers bessen mogen plukken :fff
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Herstellende landbouw

Bericht door Krelis »

pelletpower schreef:Ja, inmiddels ben ik tot dezelfde conclusie gekomen. Het boek heb ik bij een aantal boeren onder de aandacht proberen te brengen om te peilen wat hun mening is. Is helaas nog niet gelukt. De manier van schrijven leest makkelijk. Toch wel een aantal ideetjes aan overgehouden
Die boer is nu veel te druk met biologische zomerappeltjes en vroege pruimen :wink:
Modern: Poolse plukkers en >10ha. Als dat niet afstompend is? Die gaat 's avonds echt geen boek lezen.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Herstellende landbouw

Bericht door Dutch John »

Dat bedoel ik nou met nog kleinschaliger, maar meer diversiteit. We hebben dit jaar een pruimenboompje dat het kennelijk nodig vond de gemiste oogsten van afgelopen jaren in te halen. Na pruimenjam, pruimenmoes, ingemaakte pruimen, pruimenvlaai, ingevroren pruimen, pruimensap, pruimenwijn en vele emmers voor de omgeving, begint het boompje er eindelijk wat luchtiger uit te zien. Zelfs de kippen kunnen geen pruim meer zien. Hoe zou je in vredesnaam 10 boompjes, laat staan 1 hectare, moeten oogsten?

Ik heb nu 3 permacultuurboeken. En allemaal wollig. Meer geschreven om de lezer te motiveren dan te informeren. En dat is jammer. Wordt toch weer het wiel zelf uitvinden.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Herstellende landbouw

Bericht door kockie »

Dutch John schreef:geschreven om de lezer te motiveren dan te informeren
Dat vind ik wel een mooie zinsnede. Gemotiveerd ben ik al wel, maar geïnformeerd valt nog tegen. Ook ik heb geen idee wat ik met beukennootjes en kastanjes moet gaan doen. Ik heb ook eigenlijk geen zin om voor een ander te gaan produceren; dan wordt het weer werk en dat heb ik al genoeg. Ik blader nog maar eens verder in het fruitboek, die vind ik wel bijzonder informatief.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Herstellende landbouw

Bericht door Sandman79 »

http://nl.wikipedia.org/wiki/Beukennootje

Dit jaar ook eens proberen te verwerken :).

Kastanjes kan je ook poffen of puree van maken, ook als saus bij wild of als soep te gebruiken. Ik heb thuis een kastanjelaar die redelijk wat oplevert, ga er dit najaar eens wat van proberen. ;) Als ik de eekhoorns te snel afben natuurlijk :)
Puree etc is redelijk lang houdbaar, tot een jaar.

Verder wil ik dit najaar een deel appelboompjes zetten. Voor verse appeltjes, maar ook voor appelmoes en appelsap.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Herstellende landbouw

Bericht door Dutch John »

Als je 1 of 2 kastanjes hebt, dan is dat voldoende voor een gezin, lijkt me. Jammer dat je ze vrij vlot moet verwerken, omdat ze anders vrij snel verpieren. Walnoten laten zich jaren bewaren. Al gaan die hier tegenwoordig na droging een keer door de vriezer om eventuele beestjes of larven te doden. Nu nog iets vinden om walnootolie te persen, zonder de bast te verwijderen. Of een methode om snel van grotere hoeveelheden noten de bast te verwijderen. Walnootolie is een aantrekkelijk en kostbaar goedje.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Herstellende landbouw

Bericht door Krelis »

Dutch John schreef:Dat bedoel ik nou met nog kleinschaliger, maar meer diversiteit. We hebben dit jaar een pruimenboompje dat het kennelijk nodig vond de gemiste oogsten van afgelopen jaren in te halen. Na pruimenjam, pruimenmoes, ingemaakte pruimen, pruimenvlaai, ingevroren pruimen, pruimensap, pruimenwijn en vele emmers voor de omgeving, begint het boompje er eindelijk wat luchtiger uit te zien. Zelfs de kippen kunnen geen pruim meer zien. Hoe zou je in vredesnaam 10 boompjes, laat staan 1 hectare, moeten oogsten?

Ik heb nu 3 permacultuurboeken. En allemaal wollig. Meer geschreven om de lezer te motiveren dan te informeren. En dat is jammer. Wordt toch weer het wiel zelf uitvinden.

Groet,
DJ
Wij oogsten nu 3 pruimenboompjes en gelukkig nog een paar bessen......en dat allemaal in tijdsbestuk van nog geen twee weken.
Bio fruitboer heeft dan ook nog een 25 soorten appel ;-)
(Fortier, the marketgardener, is weer wel een meester in de beperking)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Herstellende landbouw

Bericht door jwardenier »

http://www.levendehave.nl/nieuws/furazo ... aardenvoer .

Weer een reden om of geen vlees te eten of je eigen dieren voer te verbouwen en dan vervolgens vlees van uitsluitend eigen dieren te eten .
Onlangs het boek ook maar aangeschaft , mijn nieuwsgierigheid heeft het gewonnen van de vraag niet weer een boek zonder inhoud te kopen . Ik kreeg 2,50 cadeau en ook de verzend kosten , een of andere actie .
Aan het lezen ben ik nog niet toegekomen , net 4,5 ha hooi door handen gehad .Een week lang hobbelen op de trekker ,afgelopen vrijdag en zaterdag de klok rond gewerkt om het hooi binnen te krijgen .
Inmiddels 2,5 ha afgestoten , in de hoop minder werk te krijgen en meer met paard te kunnen doen .
Nu uitrusten en inzicht op doen om anders te gaan werken , gr John
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Herstellende landbouw

Bericht door Dutch John »

Ben nu van een kleine halve hectare handmatig de eerste snede aan het wegkruien. Wel laten maaien en één keer draaien. Het halfdroge hooi vormt nu een bijna kniehoge mulchlaag in de bostuin in wording. Wat leren we hiervan? Dat het behoorlijk arbeidsintensief is, als je handmatig voor de wintervoorraad van een beest moet zorgen. Dan is het een luiere manier om meerdere kleinere dieren op een gras/bosperceel te houden en die in de loop van de herfst/vroege winter de nek af te doen.

Voor de zuivel zouden runderen wel interessant kunnen zijn, als je de melkproducten, maar ook het werk (!), kunt delen met meerdere gezinnen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Herstellende landbouw

Bericht door Anne2 »

Kastanjes kan je ook invriezen. Of drogen en tot meel vermalen.

Ik heb ze vorig jaar voor het eerst geoogst. Iemand nam mij mee naar een plek waar er veel in het wild staan. Wat een megaklus is dat schoonmaken. :( Ik geloof niet dat ik iets weet wat meer werk is. Eerst die harde schil eraf en dan het vliesje. Dat en dat ze laat vrucht dragen, maakt dat ik niet enthousiast ben. Ik vind ze ook niet heel erg lekker en bijzonder smaken, gewoon wel lekker.

Walnotenolie heeft een hoog joodgetal en is niet lang houdbaar. Kan je ook niet verhitten, en is heerlijk in de salade! Ik heb ooit een flesje van iemand gekregen, heerlijk. Het zou fijn zijn als ik hier ergens een walnotenboom kan vinden.

Wat ik fijn vind aan walnoten is dat je een hand pakt om ze te eten, meer vind ik teveel werk. Ideaal als je geen vlees eet. Als ik (cashew) noten in een zakje koop eet ik ze allemaal in 1x op, te lekker.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Herstellende landbouw

Bericht door Krelis »

Anne2 schreef:Kastanjes kan je ook invriezen. Of drogen en tot meel vermalen.

Ik heb ze vorig jaar voor het eerst geoogst. Iemand nam mij mee naar een plek waar er veel in het wild staan. Wat een megaklus is dat schoonmaken. :( Ik geloof niet dat ik iets weet wat meer werk is. Eerst die harde schil eraf en dan het vliesje. Dat en dat ze laat vrucht dragen, maakt dat ik niet enthousiast ben. Ik vind ze ook niet heel erg lekker en bijzonder smaken, gewoon wel lekker.

Walnotenolie heeft een hoog joodgetal en is niet lang houdbaar. Kan je ook niet verhitten, en is heerlijk in de salade! Ik heb ooit een flesje van iemand gekregen, heerlijk. Het zou fijn zijn als ik hier ergens een walnotenboom kan vinden.

Wat ik fijn vind aan walnoten is dat je een hand pakt om ze te eten, meer vind ik teveel werk. Ideaal als je geen vlees eet. Als ik (cashew) noten in een zakje koop eet ik ze allemaal in 1x op, te lekker.
Ik zie cashews nooit meer in de aanbieding.....bakje 170gr. €3,49(?) veel inflatie verwerkt in notenprijzen. Doosjes waren een paar jaar geleden 2ons m.i.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Herstellende landbouw

Bericht door Dutch John »

Dutch John schreef:................bozige tirades.......
Ik ben het boek voor de tweede keer aan het lezen en moet mijn eerdere mening wat nuanceren. Als je alle boosheid negeert, dan biedt het boek zeker een basis voor een nieuwe start voor de landbouw. Uiteraard met het nodige vallen en opstaan, maar dat is normaal bij nieuwe systemen. Met name de verwerking en oogst zal goed overdacht moeten worden. Zo zal machinaal frambozen plukken niet meevallen als je ze heel wilt houden. .

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Herstellende landbouw

Bericht door kockie »

Is het dan ook niet een geval van techno-optimisme?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Herstellende landbouw

Bericht door Dutch John »

Mijn idee van de toekomstige landbouw is in elk geval minder energie-intensief en meer arbeidsintensief, dan het beeld dat Mark Shepard schetst. Bovendien kleinschaliger en meer divers in soorten. Nu is Shepard een Amerikaan en hun land zit geografisch wat anders in elkaar dan het prachtig versnipperde Nederland, waar grootschaligheid onnodig is. Niettemin blijft het boek een stap in de goede richting. Nu nog de implementatie die hier past. Ik vermoed een mengvorm van het aloude gemengde bedrijf op de manier die hier werkte en van permacultuur, want dat de huidige manier van landbouw geen stand kan houden, is duidelijk. Maar we mogen het tijdperk daarvóór niet negeren.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Herstellende landbouw

Bericht door Lieve »

Anne2 schreef:Kastanjes kan je ook invriezen. Of drogen en tot meel vermalen.

Ik heb ze vorig jaar voor het eerst geoogst. Iemand nam mij mee naar een plek waar er veel in het wild staan. Wat een megaklus is dat schoonmaken. :( Ik geloof niet dat ik iets weet wat meer werk is. Eerst die harde schil eraf en dan het vliesje. Dat en dat ze laat vrucht dragen, maakt dat ik niet enthousiast ben. Ik vind ze ook niet heel erg lekker en bijzonder smaken, gewoon wel lekker.

Walnotenolie heeft een hoog joodgetal en is niet lang houdbaar. Kan je ook niet verhitten, en is heerlijk in de salade! Ik heb ooit een flesje van iemand gekregen, heerlijk. Het zou fijn zijn als ik hier ergens een walnotenboom kan vinden.

Wat ik fijn vind aan walnoten is dat je een hand pakt om ze te eten, meer vind ik teveel werk. Ideaal als je geen vlees eet. Als ik (cashew) noten in een zakje koop eet ik ze allemaal in 1x op, te lekker.
Met kastanje meel maak je de meest perfecte genoise (biscuit).
Kastanje puree is ook een lekkernij, je kan het ook in blik kopen.
Ik heb vorige herfst geprobeerd kastanje meel te maken, maar we hebben opgegeven.
Vorige herfst waren er erg veel noten allerhande.
Walnotenolie staat hier gewoon in de supermarkt, wel niet goedkoop. Kan je het zelf maken?
Van de buitenste pel van de walnoot maakte mijn vader een soort loog waarmee hij hout behandelde. (pellen in water laten trekken)
Plaats reactie