Boiler, Platenwisselaar en Zonnepaneel als Warmtewisselaar

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Boiler, Platenwisselaar en Zonnepaneel als Warmtewisselaar

Bericht door Atlas »

Heb met heel veel interesse het door Frans in gang gezette item "" een warmte wisselaar van een boiler maken".

Na veel wikken en wegen zijn we er op uitgekomen onze bijna versleten hout kachel te vervangen door een hout-cv kachel

Mijn vraag is nu:
Als de kachel op bedrijfstemperatuur is wil ik de warmte uitwisselen naar het cv-cicuit. ook vanwege dat de kachel een open cirquit heeft.
Doe ik dat via een boilervat op dezelfde wijze zoals Frans dit gedaan heeft? of gebruik ik hiervoor platenwisselaar?
Zelf denk ik in eerste instantie een boilervan van ca 80 liter (makkelijk en goedkoop aan te komen) te gaan gebruiken voor de uitwisseling. Wat zijn hiervan de voor- danwel nadelen ten opzichte van een platenwisselaar?
Laatst gewijzigd door Atlas op 15 apr 2008, 12:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Boiler of platenwiselaar gebruiken als warmtewisselaar?

Bericht door frans »

Ik heb gebruik gemaakt van een klein boilertje.
Het is zo'n ding die in een cv ketel is ingebouwd.
Die kan het wat betreft capaciteit goed doen.
Bovendien makkelijker weg te werken en te isoleren.
Als je voordelig aan een platenwisselaar kan komen dan is dat ook wel een goede optie lijkt me.
Succes,
Frans.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Boiler of platenwiselaar gebruiken als warmtewisselaar?

Bericht door Atlas »

Frans,

Dank je voor je antwoord. Ik zag op je website hoe je het een en ander voor elkaar gebokst hebt. Mooi werk!

Dat een dergelijke boiler van 15 (toch?) liter 15 Kw af zou kunnen geven
Diameter is ca.30 cm.en de hoogte idem.
n.b. Ik heb vandaag een zelfde afmeting boilertje gehaald bij de oud ($$$$$$!!!!!) ijzerboer.
Daar staat op dat de capaciteit 30 kw. bedraagt.
M.a.w. Dan komt het wel goed met de afvoer van de warmte.
vraag ik mij af.
De nieuwe boilers van welk bekend merk dan ook geven allemaal bij 80 -120 liter (zitten dezelfde leiding spiralen in neem ik aan) ca 35 Kw af.
Wanneer het klopt wat jij zegt zou dat trouwens wel mooi zijn; voor 2 van deze kleine boilers van 30 cm omtrek heb ik beter ruimte dan één zo'n joekel van 80 liter.
Ik zou voor 2 van 15 liter deze boilertjes kiezen, en niet 1. Dit omdat dat ik er zeker van wil zijn dat de kachel zijn warmte ook kwijt kan wanneer het retourwater van het totale cv-circuit al warm is. Op dat moment moet de warmte ook afgevoerd worden. Ook wanneer ik zou kiezen voor platenwisselaars zou ik gaan voor een flink grotere wisselcapaciteit, wellicht 2 wisselaars . Dit alles om de grootst mogelijke veiligheid te bereiken. (onze toekomstige kachel trouwens geeft aan waterzijde max. 13,2 Kw)

Stel dat ik makkelijk aan beiden kan komen wat is dan beter; een plaat- of boiler wisselaar?
Ik zie op internet geweldige temparatuurverschillen tussen aan en afvoer temperaturen bij tabellen http://cgi.ebay.de/Waermetauscher-ZB-30 ... dZViewItem (even doorscrollen naar onderzijde pagina) van platenwisselaars. Ik had eigenlijk niet verwacht dat je er zoveel warmte "in moet stoppen" tegenover de temperatuur wat er uit komt. (zijn er ook dergelijke tabellen te vinden voor boilers?)
Een nadeel van platenwisselaars lijkt mij ook dat de kleinere kanalen sneller verstopt raken. En... is er niet veel meer druk nodig om het water door de wisselaar te persen t.o.v de boiler?
Weet jij wat de uitgangs temperaturen van het "kachelwater" en "vloerwater" zijn in je boiler?
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Boiler of platenwiselaar gebruiken als warmtewisselaar?

Bericht door frans »

In mijn keuze heb ik me laten leiden door de prijs.
De erop gemelde capaciteit zal wel afhankelijk zijn van de temperatuur van het water.
Tijdens gebruik stroomt er natuurlijk koud water in.
Maar met mijn experiment heb ik wel geleerd dat water een enorme hoeveelheid warmte opneemt.
In mijn huidige kachel stroomt het water door een 12 mm. pijp en die is ca 50 meter lang.
Toch wordt de warmte gemakkelijk uitgewisseld met het boilertje.
Ik heb de verschillende temperaturen er wel bij gezet, alleen die wisselen nogal.
Ik denk dat je je niet echt zorgen hoeft te maken dat je te veel warmte opwekt.
Zelf ben ik aan het broeden op een nieuw systeem, en dan zal de capaciteit alleen hoger moeten worden.
ik ben n.l. wel zeer tevreden met mijn tegelkachel = is vloerverwarming, die door het hele huis ligt.
n.b. Het aardige en vervelende van dit soort werk is dat het altijd weer anders kan, m.a.w. het kan altijd beter. :wink:
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Boiler of platenwiselaar gebruiken als warmtewisselaar?

Bericht door Atlas »

Misschien heb je het wel ergens vermeld, maar weet je bij benadering hoeveel Kw je zo met de tegelkachel opwekt?
Heb ook nogmaals naar je schema gekeken; het klopt toch dat je eerst je boiler verwarmt en daarna de vloer?

Weet iemand anders iets over warmteoverdracht bij boilers?
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Boiler of platenwiselaar gebruiken als warmtewisselaar?

Bericht door frans »

Een kg. hout verbranden = c.a. 4 kw.
Toch zou ik er geen uitspraak over durven doen wat mijn kacheltje presteert.
De stroming bij mijn opstelling zorgt er voor dat de boiler op temperatuur blijft en dat de retour naar de kachel toch altijd weer behoorlijk kouder is.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Boiler of platenwiselaar gebruiken als warmtewisselaar?

Bericht door Atlas »

Vraag uit vorige blijft staan:
Heb ook nogmaals naar je schema gekeken; het klopt toch dat je eerst je boiler verwarmt en daarna de vloer?
Dus je kachel warmt niet alleen je warm gebruikswater boiler op maar ook steeds je vloerverwarming!?

Zou naar aanleiding van je verhaal het volgende idee kunnen uitvoeren: eerst 2 van die kleine boilertjes installeren (om veiligheidsredenen) en hiermee experimenteren. later evt. één verwijderen als ik wat meetgegevens heb. Een dergelijk boilertje moet je voor ca een tientje toch kunnen krijgen lijkt me.

Ik hoop het water van de warmwatergebruiksboiler (schakel hem net zo als jij in je schema gedaan hebt) op minstens 60 gr te krijgen. Dat moet lukken lijkt mij. De overige warmte zou naar de radiatoren moeten nadat de 120 liter tapwater warm is. Ter verdere verwarming van de benedenverdieping.
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Boiler of platenwiselaar gebruiken als warmtewisselaar?

Bericht door frans »

Ik laat een thermostaat tegen de waterleiding mijn vloerverwarmingspomp regelen.
Daarmee bepaal ik de temperatuur van het boiler water.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Boiler of platenwiselaar gebruiken als warmtewisselaar?

Bericht door Atlas »

Frans,

Was jij ook niet diegene die voor een paar 100 euro een zonnenwarmte wisselaar gebouwd heeft?
Zo ja heb je daar documentatie van?
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Boiler of platenwiselaar gebruiken als warmtewisselaar?

Bericht door frans »

Ik heb er niets van opgeschreven,alleen een foto.
Ik ben uitgegaan van wat ik kon krijgen, twee enkelplaats radiatoren.
Daar heb ik een multiplex bak voor gemaakt, zodat ze er in pasten.
De opbouw is : bodem bak, plaat isolatie materiaal 4cm. radiator ca. 5cm ruimte en dat afgedekt met een thermopane ruit. (gekocht bij de glasboer die verkeerd bestelde ruiten aanbied, toen voor 25 p/m2)
Op de ruit heb ik van aluminium hoekprofiel randen geplakt zodat de ruit niet van de bak afglijd.
Toen een frame in elkaar gelast en daar zit de doos op bevestigd.
Jammer genoeg was het zonnig en had ik de zaak nog niet gevuld bij de plaatsing, na het koffiedrinken was het binnen blad al gebarsten.(tja, je snapt het, het zit er nog altijd zo op)
Bijlagen
boiler klein.jpg
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Boiler of platenwiselaar gebruiken als warmtewisselaar?

Bericht door Atlas »

Frans,
Ik heb je nog niet bedankt voor het steeds antwoorden van mijn vragen.
Ook al ga je niet direkt in op mijn vraag; wat je schrijft is steeds interessant.

Ook dit weer:
Kreatief werk, je zonnepaneel. Jammer van die barst..maar het experiment heeft zeker iets opgeleverd bemerk ik uit je verhaal.
Die barst zit die op de plaats waar die schuine strip over heen is geplakt?

Ik ben in de toekomst van plan ook zelf een zonnecollector te bouwen als aanvulling in de zomer wanneer mijn houtkachel niet brand .
Die van de gevestigde bedrijven echter zijn wel heel erg duur. Verder heb ik naar zelfbouw-sites gekeken in Belgie: zal allemaal prima werken maar.... wat een klus. Ben dus op zoek naar het meest praktische en makkelijke. Als dat dan ook een goede opbrengst geeft... dan kan ik dat toch beter doen? Aan de materialen welke jij beschrijft is geen gebrek en ze zijn zeker niet duur.
Hier tegenover zal als nadeel natuurlijk staan dat het iets (hoeveel schat jij? heb je een idee?) minder opbrengst heeft dan die dure fabrieksmatig gefabriceerde collectoren. De minder opbrengst zou gecompenseerd kunnen worden met een groter opppervlak.
Nog een paar vragen:
Wanneer sluit jij de kacheltoevoer (en warmte dus) naar je Warm Tap Water boiler af en ga je over op zonnewarmte?
Kun je ook iets zeggen over de behaalde temperaturen in voor, najaar en zomer?
Wat is trouwens de oppervlakte van je paneel?


Groet,
Hans
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Boiler of platenwiselaar gebruiken als warmtewisselaar?

Bericht door frans »

Normaal heb ik de schakelaar op "zon" staan.
Als de temperatuur in de collector hoger is dan in de boiler dan gaat de pomp draaien.
Als ik de kachel voor de boiler/vloer opstook dan zet ik de schakelaar op "vuur"
In dat geval blijft de pomp draaien en gaat de drieweg klep om.
Ik geloof dat de twee radiatoren 50 x 120 cm. zijn.
In de zomer is dat voldoende om het water in het ca 100 l vat zo heet te krijgen dat je de circulatie pijp niet te lang kunt vast houden, waardes heb ik niet
In het voor en najaar stelt het niet veel voor, maar alle beetjes helpen.
Het grote voordeel is ik hoef er niet op te letten, het gaat vanzelf.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Boiler of platenwiselaar gebruiken als warmtewisselaar?

Bericht door Atlas »

Frans,

Petje af voor je inventiviteit. Ik wist niet dat er zoveel te winnen was met het oppervlak van een paar simpele radiatoren. In de zomer goed warm dus. En… inderdaad alle kleine beetjes helpen.
Ben van plan het ook te gaan doen. Heb ergens al gelezen dat alles toch redelijk zelf te fabriceren is o.a. door pijpen hard te gaan hard solderen en deze op en koperen plaat te bevestigen/solderen.

Ik zie vaak echter onderlinge afstanden van ca 15-20 cm tussen de koperen pijpen.
Weliswaar brengt de plaat de warmte over aan de pijpen en zodoende de vloeistof, maar ik vraag mij af wat de meest voordelige afstand /opbrengst is.
Heb het gevoel dat bij een afstand van 20 cm niet alle zonnewarmte effectief op de pijpen overgebracht wordt.

Heb jij of heeft iemand anders idee van wat het effectiefst is?
Dus hoeveel pijpen van welke doorsnede hoever hard op hard naast elkaar gelegd?
Plaats reactie