Hout kappen op zeer steile helling.

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Hout kappen op zeer steile helling.

Bericht door Sandman79 »

Hallo,

Ik kan van een bekende een klein stukje bos van een 30 are overkopen.
Het spul ligt langs de spoorlijn en hierdoor moet het bvb minimaal alle 9 jaar kortgehouden worden.
Er staat veel robinia op.

In sé allemaal mooi om wat hakhoutbeheer op te doen, enkel 1 nadeel wat ook voor mezelf een nadeel is, en dat is dat het op een erg steile talud ligt, met een hoogteverschil van een 8-10 meter.

Wie heeft tips om het hout op een ok manier te vellen en te verwerken? onderaan op het stuk is nog een beetje vlak land waarop gewerkt kan worden, stammetjes kunnen dus denk ik naar omlaag vallen of getrokken worden, het hout erna moet ook weer naar omhoog...

Ik heb nog geen specifiek materiaal liggen, ik heb een grote houtkar waarop ik meterstukken kan vervoeren, dat wel.

Dit lijkt me wel leuk: Afbeelding

nu dit is ook wel een beetje prijzig :) wat zijn andere opties? :)
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Hout kappen op zeer steile helling.

Bericht door jwardenier »

trekpaard?
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Hout kappen op zeer steile helling.

Bericht door Sandman79 »

Geen optie. Stuk ligt te ver voor mij om een paard naar te vervoeren, en ik heb geen paard , nog kennis ervan. plus ruimte om een paard te houden
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Hout kappen op zeer steile helling.

Bericht door David86 »

Beter een (pak) ezeltje inzetten die doen het beter op zulk slecht terrein dan paarden. Een ezel kan aardig wat de heuvels op sjouwen. Eenmaal op de weg kan ze nog veel meer trekken als je het op een kar gooit. (Zeven keer het eigen gewicht trekken is vaak geen probleem)

Misschien beter een partner met een ezel zoeken dan een peperdure rupskruiwagen kopen...
..
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Hout kappen op zeer steile helling.

Bericht door Sandman79 »

Ik denk ook niet dat een ezel op deze hellingsgraad nog veel grip gaat hebben.
Daarenboven ligt dit wel op enige afstand, maar voor mij is het op weg naar mijn werk of dichtbij 1 van de stations waar ik kan opstappen naar het werk.
Ook hou ik liever geen rekening met de beschikbaarheid van helpers, meesal is hun agenda minder compatibel dan ze in eerste instantie zeggen.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Hout kappen op zeer steile helling.

Bericht door David86 »

Als een ezel er niet kan werken is er geen voertuig dat dat wel kan.

De beste hoefsmeden komen uit het Zwitserse leger, de artillerie gebruikt daar muilezels om materieel de bergen in te slepen, ver voorbij het bereik van hun rups voertuigen en vrachtwagens. ...
..
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Hout kappen op zeer steile helling.

Bericht door Sandman79 »

Ok David, ik ben minder een expert op paard en ezels dan jij als als (ex) hoefsmid . :) En een ezeltje is zeker goedkoper in aanschaf, maar ik heb momenteel ook geen hond omdat ik de benodigde tijd niet heb. :(. Daarenboven heb ik thuis ook geen ruimte genoeg voor een weide voor zo een beestje.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Hout kappen op zeer steile helling.

Bericht door David86 »

Dan is een stevige lier misschien een betere oplossing..
..
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Hout kappen op zeer steile helling.

Bericht door Sandman79 »

een warn winch die een soortement bolderkar omhoog kan trekken? of eerder een soort slee?
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Hout kappen op zeer steile helling.

Bericht door David86 »

Een kale stam is slee genoeg. In de bosbouw doen ze het zo ook met trekpaarden (op vlakke bodem)
..
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Hout kappen op zeer steile helling.

Bericht door Tim »

Hahaha,

Als mijn vrouw dit zou lezen, zou ze zich toch echt af vragen of jullie het over een dier hadden.

Tim
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Hout kappen op zeer steile helling.

Bericht door David86 »

dan snap ik dat jij nog steeds gelukkig met dr bent :D
..
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Hout kappen op zeer steile helling.

Bericht door Sandman79 »

ik denk dat ik eens ga proberen met een slede te maken voor mijn houttransportkar, en de stukken beneden op het stuk in meterstukken zet, en dan per slede omhoogtrek tot de aanhanger boven.
De takken en stammetjes wil ik ter plaatse op meterstukken verwerkt hebben, omdat dat een pak efficiënter is qua vervoer, Beneden op het stukje bos is een plek waar ik wat kan werken aan de bosrand, boven is niet echt veel plaats. Ben blij als ik de aanhanger ergens kwijt krijg langs de weg...
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hout kappen op zeer steile helling.

Bericht door Dutch John »

Wat een gedoe voor een beetje hout. Ik zou er niet voor betalen, eerder onderhoudsgeld erbij uit vragen. Kun je niet beter de lokale jagers vragen? Die pachten vaak land van staatsbosbeheer voor een paar euro per jaar, maar nemen door dat geringe bedrag de onderhoudsplicht op zich. En janken vervolgens dat ze geen tijd hebben om het bij te houden.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Hout kappen op zeer steile helling.

Bericht door Sandman79 »

De trein passeert op tien meter. Mag niet gejaagd worden. De grond zou voor een bakje bier ofzo van mij kunnen worden. Won kan voorzien in ongeveer de helft van mijn toekomstige jaarlijkse houtbehoefte. Lijkt erop dat ik met niet teveel extra materiaal toch relatief vlot het hout eraf zou kunnen krijgen. andere percelen gaan hier een heel stuk duurder. Voor drieduizend vierkante meter meestal een 8000 vraagprijs. Ik kan nu in mijn eigen gemeente nog gratis vogelkers uit de bossen halen. Maar dat gaat over jaar of tien ook stoppen. Net over de Duitse grens vragen ze al ettelijke tientallen euros om brandhout uit het bos te mogen kappen... afin... ieder maakt zijn rekening he dj. Ik wou alleen discuscieren over hoe ik het hout er vlot uithalen.
Plaats reactie