Wordt ZZP-er, een uitstekende manier om te consuminderen

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Wordt ZZP-er, een uitstekende manier om te consuminderen

Bericht door Krelis »

Dutch John schreef:Omdat we overal een prijs op plakken en die collectief accepteren, zonder de actuele waarde te kennen.

Groet,
DJ
:!:
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Wordt ZZP-er, een uitstekende manier om te consuminderen

Bericht door David86 »

Als iets te mooi lijkt om waar te zijn is dat het meestal ook, de meeste zzp komen daar tussen het derde en vijfde jaar ook achter.

Alles leuk en wel tot het een keer echt tegenzit, dan kun je kiezen tussen je eigen voorbij werken of aan de geeuwhonger met je gezin.

Been there, done that, bought a t-shirt, ik ben oprecht een Gelukkige loonslaaf. Ik doe op me werk ook maar waar ik zin in heb, zie me baas hooguit twee uur per week , werk de helft van de gewone uren voor het dubbele van het gewone geld en als me wat overkomt blijft dat nog zo ook! Geen stress...

K!t geld...
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Wordt ZZP-er, een uitstekende manier om te consuminderen

Bericht door Dutch John »

David86 schreef:Ik doe op me werk ook maar waar ik zin in heb.
Het doet me goed dat je consequent bent...

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Wordt ZZP-er, een uitstekende manier om te consuminderen

Bericht door Ingir »

Inmiddels ben ik bijna 20 jaar zzp'er en dat bevalt dus prima. Veel vrije tijd, tijd om dingen te doen op tijdstippen dat anderen verplicht op het werk zitten. Daardoor bespaar ik weer veel kostbare tijd omdat ik niet in de rij hoef op zaterdag/zondag met loonwerkers (overvolle winkels, parkeerplaatsen). Ook leuk als je een dagje Efteling doet op een maandag en dan net zo lang in de Python blijven zitten tot je er kotsend uit moet. Ik werk meestal 's avonds en in de weekenden, overdag een beetje tuinieren (moestuin!), internetten, huis opknappen, mantelzorgen en huisman. Altijd thuis als de kinderen uit school komen, tijd voor hobby's van kinderen... Vakantie doen we met mate, we wonen zo ruim en mooi dat we niet zo nodig weg hoeven, 's zomers zetten we een grote bungalowtent in de achtertuin, met uitzicht over de natuur. Tot 's avonds laat BBQ-en, en borrelen bij fakkellicht en daarna lekker slapen in eigen slaapkamer met airco...

Het werk is behoorlijk teruggelopen tijdens de crisis maar inmiddels beginnen de opdrachten weer binnen te komen. Dankzij de vele besparingen en hebben we geen last gehad van de crisis.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Richard-III
Berichten: 59
Lid geworden op: 10 aug 2009, 19:40

Re: Wordt ZZP-er, een uitstekende manier om te consuminderen

Bericht door Richard-III »

Dit komt bij mij over ,als een neo-liberale gedachten gang met een groen en duurzaam sausje er overheen
daar moet ik van kotsen
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Wordt ZZP-er, een uitstekende manier om te consuminderen

Bericht door David86 »

Niks voor mij, mijn kinderen zitten op maandag op school, zonder hun naar de efteling om in de python mee te rijden tot ik misselijk word past me niet zo, kijken mensen niet raar naar je als he dat doet Ingir ?

Airco op me slaapkamer slaat nog harder op me luchtwegen als op me portemonnee. Toen ik nog zzp was maakte dat niet uit toen smeerde ik me keel met de aller duurste honing die ik in liet vliegen uit Kenia en waar ik intens van genoot. Geld was geen probleem, men rekende met me af in bakwagens vol geld Ipv tientjes en ik hoefde er niets voor te doen! Het was nog beter als de staatsloterij winnen.. maar nu ben ik weer een armzalige loonwerker en gaan zulke dingen niet meer..
..
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Wordt ZZP-er, een uitstekende manier om te consuminderen

Bericht door Ingir »

Die maandag (19 mei) op de Efteling was echt perfect, heerlijk warm weer en geen drukte in het park... Kijk, de Efteling is veel te duur om 50% van de dure tijd weg te smelten in lange wachtrijen. De grootste wachtrij was in Joris en de Draak, 10 minuten dus goed te doen. Ook wel grappig dat we nog 2 zieke kinderen van dezelfde school zijn tegengekomen, echt :mrgreen: en :o
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Wordt ZZP-er, een uitstekende manier om te consuminderen

Bericht door Pietje »

David, Ingir zou nooooit iets doen dat financieel niet aantrekkelijk is.... :roll: :wink:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Wordt ZZP-er, een uitstekende manier om te consuminderen

Bericht door Ingir »

Dankzij mijn werk als zzp'er heb ik meer vrije tijd gekregen, soms bij gebrek aan opdrachten maar meestal omdat ik zo meer inkomsten kan genereren in kortere doorlooptijd. Die tijd heb ik steeds gebruikt om mijn woning te verbeteren. Met de verbouwing van de zolder ben ik uiteindelijk 3 jaar bezig geweest maar wel alles zelf gedaan: Veluxen plaatsen, gordingen verstevigen, stalen spant plaatsen, kapdragende wanden slopen, nieuwe dragende wand in HSB maken, topgevels isoleren, dak isoleren, vide trapgat, rechte steektrap, baluster van gelaagd glas, elektra, verwarming, ventilatie, complete badkamer met douche/wc/wastafel, waterleidingen, binnenriolering, afwerking met glasweefselbehang, verlaagd plafond met inbouwspots, glasdeuren, hang en sluitwerk, afwerking knieschotten, schilderwerk, vloerbedekking leggen... Materiaalkosten zo'n 9K, verspreid over drie jaar en van een bevriende makelaar hoorde ik dat mijn woning door die verbouwing 25K meer waard is geworden dankzij de 50m² bewoonbare oppervlakte die hierdoor gemaakt is.

Het is nu zo'n beetje mijn hobby geworden, ondertussen heb ik ook de woningen van familieleden verbouwd/geïsoleerd waardoor zij ook flink besparen op energiekosten. Daardoor kunnen we meer aflossen op de hypotheek en zijn onze woningen een stuk comfortabeler geworden. Mijn ouders zijn vrij van hypotheek en kunnen de extra financiële ruimte nu gebruiken om wat extra zorg in te kopen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Wordt ZZP-er, een uitstekende manier om te consuminderen

Bericht door Ingir »

OBL-Rien schreef: 11 jun 2014, 16:29 Ik ben nu sinds begin dit jaar zzp-er.
Wellicht ben ik niet typisch voor alle zzp-ers, want ik verkeer in de redelijk riante positie mijn werk te kunnen kiezen. I.e. ik hoef niet het hele jaar te werken om in mijn levensonderhoud te kunnen voorzien.
Vrije tijd is enorm kostbaar, niet alleen vanwege het genot om dingen te doen die je leuk vind maar ook omdat je met meer vrije tijd veel kosten kunt besparen. Ga maar eens een vakantie boeken in het hoogseizoen of een paar weken daarbuiten. Uiteraard ben je gebonden aan schoolvakanties maar tijdens die jaren zijn we zo weinig mogelijk op vakantie gegaan. Niet nodig met een eenvoudig zwembadje in de tuin, een ingegraven trampoline en een bungalowtent in de boomgaard achter de woning.

Maar als je een beetje handig bent kun je veel geld besparen en zelfs verdienen door onderhoud en verbetering van je woning zelf uit te voeren. Zoals gezegd gingen we beperkt op vakantie, kinderen in de achtertuin in het zwembadje en ik ondertussen het huis verbouwen.

Mijn laatste uitbreiding (2016) voordat wij onze NL-woning verkocht hebben is een dubbele carport met tuinberging. De carport biedt met 6x6m² (kolomvrij) genoeg ruimte voor twee auto's. In de zomer hebben we deze buitenruimte gebruikt als feestruimte, verjaardagen, afstudeerfeestje, vrijmibo's, familieweekenden... De tuinberging werd dan ingericht als buitenkeuken.

Alles zelf ontworpen uiteraard maar ook zelf de draagconstructie berekend met een houten kokerligger om 6 meter te overspannen. Alleen het grondwerk (zware rivierklei) heb ik uitbesteed maar de rest allemaal zelf uitgevoerd: fundering/riolering, bestrating, HSB-wanden, dakliggers/beschot, dakbedekking (EPDM), gevelafwerking met thermisch bewerkt hout, binnenafwerking met OSB, elektra/verlichting en water. Buiten de feestjes om gebruikte ik de grote ruimte voor het vervaardigen van houten meubels (ook weer flinke kostenbesparing). Heerlijk buiten werken maar toch altijd droog, niet in de zon en goede ventilatie.

https://ibb.co/LzRVNZT
Laatst gewijzigd door Ingir op 03 mar 2023, 03:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Wordt ZZP-er, een uitstekende manier om te consuminderen

Bericht door Ingir »

Achteraf gezien ben ik misschien wel verhuisd omdat de NL-woning 'af' was, er waren nog wel wat onderhoudsklusje maar dat gaat altijd door. Ik heb ze liefdevol overgedragen aan de nieuwe eigenaren.

Op Curaçao biedt de relatief jonge woning (bj 2004) weer veel mogelijkheden om te verbouwen en te verbeteren. Denk daarbij aan simpele dingen als het veranderen van de draairichting van deuren, het plaatsen van 220V WCD's, stucen en schilderen van wanden, de leukere zaken zoals het maken van een werkplaats voor mijn hobby's, het herindelen van de woning zodat mijn dochter een eigen appartement binnen de woning heeft en als grootste uitdaging het veranderen van de achterporch. Dit project vergt veel voorbereiding en berekeningen want ik wil een grote overkapping maken door uitbreiding van het bestaande dak zonder kolommen. Daarbij worden bestaande betonkolommen en betonbalk gesloopt om het uitzicht op de achterliggende natuur te maximaliseren. Die draagconstructie is zo complex dat hiervoor een bevriende constructeur uitgenodigd wordt voor een weekje 'logeren' in de vakantiewoning.

Kortom, in NL was ik klaar met de woning, was ook klaar met NL door die onzinnige corona-maatregelen, en heb nu weer voor vele jaren werk omhanden. Niet alleen voor onszelf maar ook voor familie en vrienden op Curaçao. Het is hier veel gebruikelijker om elkaar te helpen waar dat mogelijk is.

Mijn eerste klusje buiten de deur is het opknappen van een buurthuis waarvan de betonconstructie is aangetast door het agressieve zeemilieu. Leuk werk met lokale bevolking. Zo leer je mensen die jou weer kunnen helpen met bouwklussen. En zo is hier een complete informele economie die draait op ruildiensten. Zoveel mogelijk werken met gesloten beurs... De materiaalkosten voor dat buurthuis worden tot een minimum beperkt door materialen zoveel mogelijk te hergebruiken en door BBQ's te organiseren waar echt honderden mensen op afkomen (dit jaar ruim 600).

Vandaag nog een nieuw klusje aangenomen... een lokale broodbakkerij met een winkeltje aan een drukke doorgaande straat. Ze verkopen slechts 3 soorten brood: pan Frances (een pistolet), pan dushi (een krentenbol) en mankaron (een kokos-cupcake). De verkoopprijzen zijn idioot laag, mede door verplichte prijsplafonds. Ik heb ze geadviseerd belegde broodjes te gaan verkopen want hun brood is werkelijk hemels. Snij zo'n pan Frances open, leg er wat kaas/vlees/salade op en je hebt een belegd broodje dat voor 10x het prijsplafond verkocht kan worden. Maar ze hebben vooral praktische hulp nodig met de winkelinrichting, dus vitrines, wandrekken met broodmanden, verlichting, koeling... Nu kom je een lege winkel binnen, met alleen een prijskaart van de drie producten. Achterin is de broodbereiding, ovens en personeelruimte... met een beetje pech is er zelfs geen personeel in de winkel als je binnen stapt. Aan de gevel geen naambord of aanduiding bakkerij of dergelijke, alleen een bordje met openingstijden. Ook weer genoeg te doen hier.

De bakkers zijn net begonnen met hun ZZP-avontuur, het is een gezin dat intensief samenwerkt om de bakkerij van de grond te krijgen. Geld lenen bij de bank is moeilijk hier en dus met spaargeld begonnen. Consuminderen is voor hen een must om te overleven.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: Wordt ZZP-er, een uitstekende manier om te consuminderen

Bericht door Slooij »

ik heb ook nog een idee voor een lekker belegd broodje.
broodje worst.jpg
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: Wordt ZZP-er, een uitstekende manier om te consuminderen

Bericht door Slooij »

en dit is een broodje deluxe :lol:
broodje.jpg
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Wordt ZZP-er, een uitstekende manier om te consuminderen

Bericht door Ingir »

Ik zie dat je culinair al grote hoogten bereikt hebt... In plaats van de Unox knak zou je ook eens een Hugo de Jonge Frikandel kunnen proberen. Je weet niet wat er in zit en je gaat er in ieder geval langzamer aan dood dan aan de C19-vaccins. :mrgreen:
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: Wordt ZZP-er, een uitstekende manier om te consuminderen

Bericht door Slooij »

Het waren overigens knaks van de plusmarkt. En de samensteling van het vlees is vermalen en tot een product gemaakt dit omdat er geen mooi stuk vlees van gemaakt kon worden.
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Plaats reactie