wat te doen en wat is slim - Houtvergasser

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

WernerDeJong
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2014, 11:54
Locatie: Lettele

wat te doen en wat is slim - Houtvergasser

Bericht door WernerDeJong »

Beste allemaal,

Na zon beetje alle draadjes te hebben doorgenomen op dit forum m.b.t. houtvergassers waag ik me toch aan een vraag voor aanschaf van een houtvergasser aan de vele experts die hier op het forum ronddwalen. (Tevens geweldig om te zien hoe behulpzaam en informatief iedereen is naar elkaar toe. Ik hoop hier mijn steentje aan te kunnen bijdragen)

1e post, en in traditie wat ik zo zie..... Even voorstellen. :D

Ik ben Werner de Jong, in bezit van 1x vrouwlief en 2x kleine wezentjes die rondhuppelen (ook wel kinderen genoemd). Ik woon in het mooie Overijsselse landschap in een bijna vrijstaand huis dat voornamelijk afgewerkt is op de mooi (Wisten we ook niet toen we het 1,5 jaar geleden kochten) gesitueerd in het buitengebied. Ik ben dyslectiedinges dus ik hoop dat jullie door de D's en T's verwisseling heen willen lezen. :) Tevens draai ik nog wel eens getallen om (53 ipv 35) wat erg handig is bij rekenen dus pls dont shoot me als ik een getal roep dat niemand begrijpt. :mrgreen:

Mijn situatie is dat ik in stookseizoen 2013 circa 5800 m3 gas had verstookt. ( :evil: JIKES :evil: ) Zomer tot zomer zitten we op dit moment rond de 3800 m3. Begin 2013 ging de vrij oude HR cv ketel (14 jaar) kapot ging en hebben we een nieuwe Nefit Trendline HRC 25 laten installeren. Wellicht was de kapotte ketel de oorzaak van het extreem hoge verbruik maar 3800 met de nieuwe ketel vind ik nog altijd fors.

Nu lees ik altijd, isoleren is beter dan meer warmte erin stoppen want je verliest een boel en dat ben ik dan ook vrolijk aan het doen (Spouw is al gevuld en het dak ben ik aan het beplaten) Maar ik heb het idee dat ook de ramen (nu oud dubbelglas) en wellicht meer grappen en grollen langs gaan komen wil ik optimaal geisoleerd zijn. Dat kan ik niet allemaal zelf dus tijd voor iets anders om het milieu te besparen (en indirect ook weer centjes te genereren voor toekomstige isolatie) Hout kan ik vrij goedkoop krijgen en uit de omringende bossen (lees buurman) dus ondanks slechte isolatie lijkt me een houtvergasser een uitstekend alternatief. Pelletkachels zijn teveel fijne techniek en zelf pellets maken is een vrij grove investering.

Op basis van dat idee ben ik ook op dit forum gestuit en al meerdere setups gezien in schema met verschillende appendages om het te regelen. Ik heb een jaar geleden PV - Zonnepanelen op het dak geplaatst welke exact volgens verwachting werken. (Leuk spul!) dus dat smaakt naar meer.

In putje winter + de slechte isolatie is het verval dag - nacht in de woonkamer ca 5 graden. (Als ik de ketel uit zou zetten - buiten 0 binnen 20 graden) 1e verdieping is circa 130 m2 en 2e verdieping is circa 70m2. Ik ga dus even uit van 500m3 te verwarmen. Er is een bad aanwezig en de kids gaan daar graag in (is ook wel nodig zo in het buitengebied) en er word graag veel gedouched. Ik begroot het ww gebruik dan op ca 500 m3 van het totaal. Blijft er 3300 m3 over voor de verwarming.

Nu is vrouwlief erg kritisch en wil of een mooie houtkachel met vlammetjes die op de cv kan, of als ik een industrieel lelijk ding wil (wat ik stijlvol en strak eruit vind zien) dan mag die buiten onder een afdakje staan. Aangezien ik een stijlvol ding wil gaat het dus een vergasser onder een afdakje worden! :D

Budget is circa 5500 - 6500 euro voor installatie, vaten en kachel.

Op basis van deze gegevens een aantal vragen.

1. Hoeveel KW adviseren jullie op basis van de energievraag 3800 m3 gas per jaar ik wil de SWW en CV.

Ikzelf kwam uit via houtkachel websites dat ik dan tussen de 15 en 20kw nodig heb voor de 130 m2 (immers slecht geisoleerde ramen) als ik een houtkachel wilde plaatsen (directe warmte die alleen avond, nacht en ochtend nodig is) en heb getracht dat te vertalen naar een houtvergasser die moet bufferen en de verliezen die daarbij komen kijken. Ik kwam uit minimaal 25 kw tot maximaal 40 kw. Mijn voorkeur is maximaal 1 stooksessie per dag / volstoppen met hout en voor de rest van die dag niet meer om kijken. (Met mijn eigen kunnen kwam ik uit op, Pyroburn, Burnit Alpha, VIGAS, Proburner welke allemaal ongeveer evenveel kosten / Kw)

Mijn huidige voorkeur gaat uit van de VIGAS omdat het lijkt alsof ik die direct op de cv kan aansluiten of omschakelen naar buffers maar ik kan hier erg weinig reviews over vinden dan wel setups dan wel gaat dat automatisch of moet er handmatig gekozen worden hoe de verwarming gaat.


2. Wat voor buffers stellen jullie voor als ik dus daadwerkelijk ding volstop en niet meer omkijken, rekening houden met het verlies dat alles buiten onder een afdakje komt. (Welliswaar met extra isolatie om de buffers aangezien standaard isolatie maar een beperkte delta heeft.

Mijn eigen overwegingen. Ik heb meerdere opstellingen gezien qua configuraties. Ik ga uit van 50 liter per KW dus de range op basis van 25kw to 40kw zit op 1250 - 2000 liter. Ik heb gelezen dat meer buffer = groter comfort inhoud maar natuurlijk weer meer verlies van opgewekte warmte. Tevens voorzie ik een nadeel dat als ik mijn SWW wil betrekken uit de buffer ik ofwel 1 buffer met INOX ketel dan wel een hygiene buffer met doorloop spiraal erin moet hebben en 1 buffervat zonder (uit kosten overweging) en die paralel aan elkaar schakel zodat ze allebei tegelijkertijd opwarmen. In de zomer is er nagenoeg geen warmtevraag anders dan voor SWW en om veel liters warm te stoken om te douchen lijkt onhandig. Een paralelle opzet zal dus met een schakelaar geregeld moeten worden dat de buffer zonder SWW koud blijft.

Ik weet echter niet hoe lang ik mijn woning (in mijn situatie van warmteverlies) kan verwarmen op bijvoorbeeld een buffer van 2000 liter.


3. Houtverbruik.
Nu heb ik de volgende berekening gemaakt dat ik circa 15 m3 tot 20 m3 hout moet verstoken voor 3800 m3 gas maar lees dat de ene houtvergasser zuiniger met hout omgaat dan de andere. Kw speelt hier natuurlijk een rol in. Echter maak ik op uit verschillende draadjes dat lagere Kw perfect eenzelfde buffer kan heet als een grotere ketel maar het kost meer tijd. Een hoger kw ketel doet dat veel sneller. In wat voor mate word het houtgebruik beinvloed door KW bij eenzelfde buffer?


4. Buiten opstelling......
Ik heb op het forum 1 lid gezien die onder een afdakje een opstelling heeft gemaakt (drukloos / expansievat in de hoogte) waarbij ook de opslagtanks buiten staan. Waar moet ik rekening mee houden qua plaatsing. Ik kan bijvoorbeeld eenvoudig een muurtje metselen om de ketel + vaten en daarboven een dak plaatsen. Maar leidingwerk naar binnen, buiten toe is spannend in de wintertijd. Als ik het draadje las, produceert de kachel genoeg restwarmte om het hokje boven de vorstgrens te houden maar gaat dit nog wel op met mijn wens 1x te stoken. Ik ben wel van plan het hokje dicht te maken zodat restwarmte niet met de wind mee gaat.


5. Wat voor installatiekosten zijn er als je dit allemaal laat aansluiten / kennen jullie mensen die dat doen?
Ik lees vaak genoeg dat er loodgieters zijn die maar wat roepen en niet de detail kennis om dit soort systemen aan te sluiten. Zelfs de schoorsteen boer vond een rookkanaal voor 25 kw - 35 kw kachel al een unieke situatie... :S schept niet echt vertrouwen.


In ieder geval dank allemaal voor de inzichten en tips en tricks dan wel adviezen dan wel correcties op alle dingen die ik opsomde.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: wat te doen en wat is slim - Houtvergasser

Bericht door Pietje »

En toen bleef het een beetje stil...

3800m3 gas per jaar is een hele hoop, 20m3 hout ook. Een vergasser buiten zetten is vloeken in de kerk; zonde van je restwarmte. En wat heb je aan een stijlvol ding als je 'm toch buiten zet?

Ik heb het idee dat je huis groot genoeg is voor een buffervat, dus een massakachel met drukloos buffer gekoppeld aan de CV lijkt me een veel betere oplossing.

Isoleren heeft in elk geval prio nr1: als je je installatie neerzet op het huidige gebruik en de isolatie kan het huidige gebruik halveren, dan heb je daarna een te grote installatie.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: wat te doen en wat is slim - Houtvergasser

Bericht door deleted »

Of 9(7) maanden per jaar groot wonen en 3(5) maanden per jaar klein ...
Hout zal in de (nabije ?) toekomst ook duur worden. Alle energieprijzen hangen namelijk een beetje samen, daar zorgt de marktwerking wel voor. (vraag-aanbod)

Met het beschikbare budget moet het toch mogelijk zijn om een klein gedeelte op een goed isolatie-niveau te krijgen ?
Dan heb je aan een simpele verwarmingsbron (massakachel of houtfornuis) ook voldoende voor deze ruimte.

G
WernerDeJong
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2014, 11:54
Locatie: Lettele

Re: wat te doen en wat is slim - Houtvergasser

Bericht door WernerDeJong »

Ha Pietje en Gandalf,

Ik ben wel erg blij dat er een reactie is!

Groot en klein wonen. Dat is een leuk plan, maar niet haalbaar aangezien het grootste probleem de woonkamer is waar veel glas zit en alles aan de noordkant. (Ik ben van plan de glazen platen nog met achter / voorzetramen te isoleren, scheelt ook weer wat) Maar op dit moment hebben we al behoorlijk veel geld in de isolatie van dak en spouw gestoken.

Wij waren ook bij de eerste rekening voor 5800 m3 erg stil geworden... Onze huidige 3800 is inderdaad ook nog heel erg veel. De vorige bewoners hebben het huis grondig verbouwd en het er mooi laten uitzien maar niets geisoleerd. Op zolder was het van de winter 14 graden / de mussen waren blij met ons.

Ik heb zitten nadenken over een massa kachel en gecharmeerd van de opzet en stookwijze maar dat is een veel grotere investering dan de vergasser. De ruimte is er maar de vloer is niet berekend op dat gewicht (houten balkjes uit de jaren 40). Vloeken in de kerk snap ik in verband met de restwarmte die je niet gebruikt dus het rendement zal dan iets lager zijn.

Je tip om te plannen voor minder kw (want we gaan nog meer isoleren in de toekomst) is super. Heb ik totaal niet bij stil gestaan. We zijn al druk doende geweest met isolatie (dak en spouw) maar de investeringen die nog gedaan moeten worden betreffen het glas en kozijnen, zit een beetje op het zelfde nivo als een massa kachel.... van mijn land krijg ik circa 4 m3 hout per jaar aan snoei spul.

Als er meer meningen / suggesties zijn dan hoor ik het graag.

Wellicht is mijn idee van de kosten van een massa kachel wel helemaal verkeerd bijvoorbeeld!
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: wat te doen en wat is slim - Houtvergasser

Bericht door deleted »

Hoe goed is het dak nu geïsoleerd ? Zitten daar dakramen in op de zuidkant ?
Welke ruimtes zitten er onder het dak? Tot welke temperatuur worden deze (geïsoleerde) zolderruimtes verwarmd ?

G
WernerDeJong
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2014, 11:54
Locatie: Lettele

Re: wat te doen en wat is slim - Houtvergasser

Bericht door WernerDeJong »

Ha Gandalf,

- Geen ramen op zuidkant enkel in de keuken (waar vloerverwarming zit)
- Vanauit de keuken naar woonkamer loop je van warm naar koud qua gevoel. Dat heeft voornamelijk te maken met type convectie.
- Verdiepingsvloeren naar zolder toe zijn niet geisoleerd, andere vloeren geen idee. (Ik ga er nu even van uit dat ze enkel betimmerd zijn)
- Dakbeschot bestaat uit 4 delen, totaal oppervlakte circa 100m2, 3 delen zijn " geisoleerd"
- 1 deel (wat ikzelf heb gedaan) heeft een Rd waarde 5 middels 20 cm isolatie. De andere 2 delen geen idee hebben de vorige bewoners glaswol ingevrot zonder af te timmeren / dus niet optimaal. Laatste deel zit achter een gipsbeton muur waar ik tot nu toe niet goed bij kan omdat er geen ondervloer is maar je voelt de wind daar vrij spel hebben. Gaat aangepakt worden voor de winter komt!!
- Geen verwarming op zolder / de kamers eronder zitten op 19 graden

Ik ga er dan ook vanuit dat de isolatie die ik ga doorvoeren al een groot stuk van het probleem oplost / de energie behoefte omlaag brengt. We zijn immers al van 5800 naar 3800 m3 gegaan!! :roll:
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: wat te doen en wat is slim - Houtvergasser

Bericht door Sandman79 »

van die 5800 naar 3800 nog niet te veel hoera roepen.

A) je woont er anderhalf jaar, en je bent 2 stookseizoenen/complete jaren aan het vergelijken. In het eerste stookseizoen heb je er misschien nog niet zelf volledig in gewoond tijdens het piekverbruik van dat stookseizoen. (november-maart)

B) Niet elk jaar is hetzelfde qua gebruik. Het vorige jaar was erg koud en heeft hier in België tot een meerverbruik van een 20% gezorgd tov een gemiddeld jaar. Afgelopen winter was erg zacht, wat weer tot een minderverbruik van een 20% heeft gezorgd tov het gemiddelde jaar. In ieder geval een erg koude winter vergelijken met een erg zachte, dan moet je zeker een beetje corrigeren.

5800kuub / 1.2 = 4833 kuub
3800kuub * 1.2 = 4560 kuub

Of op eerste zicht amper verschil. Maar ik heb amper zicht op wanneer je beter hebt geïsoleerd, en vooral op het verchil in gebruik tussen seizoen 1 en 2.

In ieder geval, sluit ik me aan bij de 2 mensen voor me: Eerst isoleren, en dan kijken wat je nodig hebt.
Een website die ik soms gebruik om te kijken wat welk effect heeft qua isolatie is deze: link

Een houtvergasser is zeker een mooi ding. Koop er een geschikte buffer bij, en achteraf kan je er nog eventueel een zonneboiler mee integreren. Maar eea kost natuurlijk wat. Voor je budget moet het zeker kunnen lukken. Een vergasser heb ikzelf niet, een buffervat wel, ik ben tevreden van mijn hellmann hygienespeicher vat. (stevige constructie, en extra grote warmtewisselaars)

Indien een massakachel een optie is, daar is ook op dit forum veel van te vinden. De rocket 177 brandkamer kan je hier zeker veel over vinden, en een lemen bell kost ect niet zoveel. De brandkamer kan je zelf maken, laten maken of zelfs kopen. zicht op vlammetjes kan eventueel ook. Er zijn hier mensen die een massakachel voor een paar honderd euro maken. Maar reken toch op een 1500-2000 euro ofzo als je wat onderdelen kant en klaar koopt (deur/ brandkamer) nieuwe leemstenen, wat schoorsteenbuis als dat niet geschikt aanwezig is etc... natuurlijk kan het ook snel duurder worden.

Maar begin eens met te isoleren, liefst zo kiervrij mogelijk, maar hou dan ook je ventilatie in het oog.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: wat te doen en wat is slim - Houtvergasser

Bericht door Lieve »

Is al die energie wel nodig, zijn slaapkamers op 19° gezond?
Hoeveel van die mooie warmte gebruik je echt?
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: wat te doen en wat is slim - Houtvergasser

Bericht door Sandman79 »

Slaapkamers moet iedereen voor zich uitmaken. Meestal kan een 15-16 al ruim voldoende zijn. Maar hou ook rekenign dat het wel op temperatuur gebracht kan worden. Ik heb jaren gestudeerd met een deken over me heen, dat was ook niet alles!!!!!!
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: wat te doen en wat is slim - Houtvergasser

Bericht door Albert van WdJ »

@Werner

Ik ben in ieder geval degene geweest die een houtvergasser onder een afdak heeft gehad, met ook de buffers dus buiten onder dat afdak.
Je hebt dan behoorlijk restwarmteverlies, sowieso vanuit de kachel. Maar niet ieder vergasser verliest veel restwarmte. Een Attack in ieder geval wel! Die had iedere winterdag ca. een half uur nodig om volledig op temperatuur te komen.

Er zijn wat redenen geweest waarom ik die vergasser heb weggedaan. Dat kun je lezen in dit draadje: viewtopic.php?f=3&t=3996

Daar zie je ook het alternatief wat ik daarna in de woning heb geplaatst.

Ik kan je zeggen dat het voor gasverbruik bij mij geen verschil maakt. Ik heb echter nog geen volledig stookseizoen gehad, want deze kachel draait pas sinds half december, en de houtvergasser was begin november al weg.
Wel heb ik nu dagelijks (in het stookseizoen) een mooi vlammenspel in de kamer, zit meer gezellig binnen, dan buiten bezig ben met m'n houtvergasser. Ook is het stookwerk niet meer dan bij een normale houtkachel.

Nadeel van een hout-cv kachel is dat hij nu niet meer te stoken is om bijv. warm sanitair water te maken. Maar daar heb ik een zonneboiler voor op het dak.

Al met al heb ik zeker geen spijt van mijn systeemwisseling.

Albert
Change, before you have to.
WernerDeJong
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2014, 11:54
Locatie: Lettele

Re: wat te doen en wat is slim - Houtvergasser

Bericht door WernerDeJong »

Ha Sandman,
Je hebt gelijk. Het is een erg milde winter geweest. Vandaag een kokende dag alhier en de zolders werden vrolijk warm. De schuur waar ik alles al goed dicht heb zitten qua isolatie (donker ijzeren dak) bleef de gehele dag in de zon, op een comfortabele 22 graden maar dat was dan ook makkelijker te realizeren dan ons huis waar ik (nog) nergens bij kan anders dan 1/4e deel van het dak.

Lieve, sommige mensen hebben inderdaad genoeg aan een lagere temperatuur op de slaapkamers. Wij kiezen ervoor om dat rond de 19 te houden.

Albert. Dank je wel voor je reactie. Ik had je post al gelezen voordat ik mijn vraag stelde (en ook dat je gewisseld was) Ik heb de bedenkingen niet die jij had qua rookneerslag en ipv een attack wil ik het allemaal automatisch hebben :) Echter jouw ervaring is zeer relevant m.b.t. warmte verlies. Dank voor je info dat de kachel zo sterk afkoelde. Was dat ook het geval met de buffers?

Wellicht kan ik de kachel binnen in de bijkeuken plaatsen en de buffers buiten. (Ik begrijp dat een warme kachel beter stookt dan een koude kachel die buiten staat)

Na het lezen en overdenken van de gemaakte opmerkingen zit ik te denken aan een 25kw kachel met 1500 liter buffer (ik hou de 50 liter / kw aan) De suggestie om een drukloos systeem toe te passen lijkt me een mooie. Input is zeker welkom :D

Als ik het goed begrijp voor een drukloos systeem:

Het buffervat en de kachel vorms dan 1 kring (hitte in buffers)
- Kachel is beveiligd met overdruk ventiel (in geval stroom uitvalt) dat dan gaat lozen. Als ik op de hete aanvoerbuis het open expansievat zet gaat daar de stoom uit (kortste weg)

Vraag:
- Lijkt me dan dat het expansievat buiten de woning moet komen?
- Hiernaast kachel aansluiten op koud water om te koelen en ook dat moet geloost worden?


De cv met kleppen om de warmte te onttrekken vormen de 2e kring.
- Buffervat met doorstroomspiraal voor cv?

De SWW is de 3e kring

Vraag:
- Buffervat met doorstroomspiraal voor cv of een boiler keteltje bovenin een buffervat?

Het open systeem komt op druk door het open expansievat dat minimaal 0.5 meter boven het buffer staat en 10% van de grootte van het buffer aan kan. (1500 liter = minimaal 150 liter vat liever 200?) In het buffer het liefst piepschuim brokken om ervoor te zorgen dat de warmte niet weggaat en verdamping minimaal is. (Geen olie e.d.)

Kan ik het buffervat ook aflsuiten met een rubber vlies / balon constructie?

Dank wederom voor de suggesties en adviezen! Alles is welkom :)
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: wat te doen en wat is slim - Houtvergasser

Bericht door deleted »

Werner,

Als ik dat allemaal zo lees lijk je me vaak de wagen voor het paard te spannen. (dat bedoel ik niet als verwijt; noem het een conclusie uit ervaring waarbij ik zelf ook oa van mijn eigen stommiteiten heb geleerd... )

Ik schat je verbruik op 30 kuub per jaar. Je moet 3 jaar vooruit werken. (hout moet drogen). Om te starten heb je dus een voorraad van 90 kuub nodig.
Ik zou je adviseren om eerst die volledige voorraad eens aan te leggen voordat je ook maar iets van kachel of CV aanlegt.
Misschien is het enthousiasme dan al binnen enkele weken voorbij.

Bedenk ook dat je meerdere keren per dag gaat moeten stoken met zo'n buffercapaciteit. Dat zijn snel enkele uurtjes per dag dat je stookketel en je houthok je agenda bepalen....
De 50 liter pet KW is een veiligheidsmarge ketelzijdig. Om de nacht door te komen en een beetje 'een leven' te hebben moet je echter makkelijk 8 tot 12 uren kunnen overbruggen met de buffer, dus dat wordt wellicht wat meer dan het minimum dat de ketel nodig heeft ...
Buffervaten en leidingen probeer je altijd binnen de verwarmde schil te houden, anders heb je enorme verliezen en heb je nog meer hout nodig (en nog meer stookuren)


Met een mooi, nieuw/vernieuwd gelijkvloers dat echter erbarmelijk geïsoleerd is met bovendien een nieuwe gasketel ... zou ik adviseren om een warm goed geïsoleerd winterleefruimte onder het dak te maken. Het gelijkvloers is een luxe voor een jong gezin buiten stookseizoen en het zou een kapitaalsvernietiging zijn om hier weer grote werken in te beginnen. Dus dat verdiep zou ik zo laten en optimaal van genieten(in de vele maanden dat er niet gestookt moet worden) De wintermaanden houdt je die ruimte dan met de bestaande installatie op een minimumtemperatuur, dwz vorst en vochtvrij. Ergens rond een graad of 12(zo weinig mogelijk en eerder op vocht sturen dan op temperatuur, de ruimte als het ware laten 'overwinteren'/temperieren). Eventueel situeer je in dit koele (vochtvrij) deel ook de slaapruimtes. Dat zou een decimering van het gasverbruik moeten zijn.

Het dak is het makkelijkst op een hoog niveau te isoleren en met het dak moet je sowieso beginnen. Als je er je winter-leefruimte van maakt kan je na deze werken ook meteen stoppen met verbouwen. Een goedgeïsoleerde ruimte komt toe met een paar kuub hout per jaar. Eenmaal per dag gestookt vanuit de zetel in een massakachel of een houtfornuis.

Met jouw budget kan je makkelijk het dak buitenom (op de kepers en dan pannen er terug op) op een hoog niveau isoleren.

Maar je doet natuurlijk wat je wil.

G
WernerDeJong
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2014, 11:54
Locatie: Lettele

Re: wat te doen en wat is slim - Houtvergasser

Bericht door WernerDeJong »

Ha Gandalf,

Dank voor je uitgebreide antwoord. Zie ook mijn oorspronkelijke post voordat de isolatie discussie om de hoek kwam kijken. Ik wilde graag ontwoord hebben op de vragen. Je geeft nu enkel antwoord op de vraag of een 1500 liter buffer voldoende is. En dat is nee.

2. Wat voor buffers stellen jullie voor als ik dus daadwerkelijk ding volstop en niet meer omkijken.

Het afdakje buiten laat ik nu even buiten beschouwing aangezien ik de kachel binnen situeer. Hout is not zo'n probleem. Zoals gemeld is mijn buurman perfect in staat om een aantal kuub per jaar aan afvalhout aan te leveren en heeft de overbuurman een bos met daarin dode bomen die er al een paar jaar dood staan te wezen. Hiernaast hou ik rekening mee met het feit dat ik een boel hout moet aanschaffen. De investering zet ik in eerste instantie uit tegen alles kopen.

Meer buffer is beter, dus los van het wagen en paard ;) adviseer je een groter buffer.

Als ik bijvoorbeeld een rvs buffer van 3000 liter in een drukloos systeem plaats met bijvoorbeeld een Platenwisselaar naar de tank, heb ik dan genoeg buffer voor 1x per dag stoken? En is een 25 kw kachel voldoende om dat in 1 stooksessie warm te krijgen?

Op een aantal sites zie ik geadverteerd dat 35kw 2000 liter in 1x stoken warm heeft dus ik verwacht het niet. :)

In ieder geval, je visualisatie van de hoeveelheid hout 90 m3, om 3 jaar mee voort te kunnen, en hoe dat eruit gaat zien op mijn terrein was wel een mooi plaatje om in gedachte te houden. Hoeveel m3 hout stoken andere forumleden in een jaar weg?

Wederom alle tips en adviezen overdenkingen zijn meer dan welkom. Ik ben iemand van het type, beter veel ideen en dan besluiten toch maar niet te doen, dan zomaar iets doen op goed geluk.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: wat te doen en wat is slim - Houtvergasser

Bericht door deleted »

Werner,

Ok. Van het eigenwijze soort ...

De energie om 1 liter water 1°C op te warmen bedraagt 1,16 Wh.
Met dat gegeven kan je het grosso modo inschatten.

Stel dat je afgiftesysteem water van 40°C nodig heeft(dit is te laag voor bijvoorbeeld radiatoren !) en de buffer op 90°C als vol beschouwd wordt, dan heb je een nuttige/bruikbare Delta T van (90-40=) 50°C.
Per 1000 liter water kan je dan (50 X 1000 X 1,16)=58.000Wh = 58 kWh opslaan/bufferen.

Met radiatoren neem je bijvoorbeeld een minimumtemperatuur (anders geven ze nauwelijks warmte af) van 60°C. Delta T wordt dan 30.
En per 1000 liter kan er dan nog 'slechts' 34,8 kWh geladen worden.

De capaciteit van de buffer wordt dus ook mede bepaald door het afgiftesysteem. (en de verliezen onderweg uiteraard)

Als je éénmaal per dag wil stoken moet je dus weten hoeveel warmte je verliest op een koude winterdag. Het meest realistische beeld daarvan zal je van je huidige gasketel gekregen hebben.

Daarmee kan je nu naar de twee voorbeelden hierboven zelf berekenen hoe groot de buffer moet zijn.

Buffervermogen (voor jouw specifiek afgiftesysteem) delen door ketelcapaciteit geeft dan het aantal stookbeurten per 24 uur. Als je slechts één keer per 24 uur de ketel wil volladen en er niet meer naar omkijken, moet dit dus beide even groot zijn.

Het nuttig vermogen van de ketel moet je echter vermenigvudigen met het ketelrendement.
Als ketel en/of opslag buiten de geïsoleerde schil staan moet je ook rekening houden met een verminderd systeemrendement.
Ook houtsoort en vochtgehalte van het hout geven variaties in het rendement.
Idem onderhoud ketel: niet regelmatig schoonmaken van de wisselaar doet het werkelijk rendement kelderen.

Maw niet elke kw die in het hout zit komt ook als warmte in het huis terecht.


Licht hout (den, wilg,...) neemt meer volume in per kg(en dus per kWh). Dus dat wordt ook meerdere malen stoken vermits je toch met een beperkte branderruimte zit, of de ketel zal fors overgedimensioneerd moeten worden. In deze (geschatte)vermogens lijkt me éénmaal stoken per 24 uur gewoon niet realistisch.

Hetgeen ketelfabrikanten opgeven is vaak het 'verbrandingsrendement' in ideale omstandigheden. En het maximale (potentiele)vermogen van de wisselaar die in de ketel zit.
Neem dat in een opstelling met buffers buiten de geïsoleerde schil en met hout van diverse kwaliteit maar met een dikke korrel zout.



G
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: wat te doen en wat is slim - Houtvergasser

Bericht door Pietje »

WernerDeJong schreef:In ieder geval, je visualisatie van de hoeveelheid hout 90 m3, om 3 jaar mee voort te kunnen, en hoe dat eruit gaat zien op mijn terrein was wel een mooi plaatje om in gedachte te houden. Hoeveel m3 hout stoken andere forumleden in een jaar weg?
Op zich is het niet belangrijk hoeveel anderen stoken. Het is belangrijk dat dit "weinig" is, want hout stoken is vellen, kleinzagen, transporteren, kloven, drogen, naar binnen slepen, in de kachel duwen. Oftewel: werk, werk, werk.

Als je gaat visualiseren hoeveel 90m3 hout is, visualiseer er ook bij hoeveel dagen werk het is om dit klein te zagen, te kloven etc. Visualiseer ook hoeveel en vooral WANNEER je je kachel MOET vullen (in de regen/sneeuw hout halen etc). En visualiseer ook eens om hoeveel kilo hout het (in de winter) PER DAG gaat. Economisch gezien kan je beter werken en de gasrekening ophoesten.

Isoleren, isoleren isoleren ;-)

Ik stook 6m3 in verwarm minimaal met gas bij.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie