Zieke kersenboom

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Zieke kersenboom

Bericht door Dutch John »

Onze oudste kers (halfstam, maar groot gegroeid, 20 jaar) bloeit in het voorjaar als nooit tevoren. Maar er komt heel weinig blad aan. De kersen rijpen te vroeg af en blijven veel kleiner dan voorheen. Ze zijn nog steeds smaakvol en redelijk sappig, dus niet die ingedroogde pitten-met-schil. Opbrengst een geschatte 20 kg, althans, daar waar ik bij kan. Voor de hele boom factor 2-3 meer. Wat zou ie mankeren? Laatste jaren stierven de onderste gesteltakken af. Bast van de stam droogt er pleksgewijs in lengterichting af.

Nog even aanzien of een keer kachelhout van maken?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zieke kersenboom

Bericht door kockie »

Wij hebben een boom met precies hetzelfde probleem. Er is een stuk hek ingegroeid, maar aan die kant is ie nog groen. De andere kant is dood.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Zieke kersenboom

Bericht door holtere »

Hier gaat de ene na de anders kers dood en we hebben al diverse soorten geprobeerd. Eerst verdrogen de dunne takjes, later veel gommen en uiteindelijk...
Volgens mij is dat monilia? Een sapstroom-aantasting.
Ik heb me laten vertellen dat die ziekte is komen overwaaien uit zuid-amerika. Vroeger had iedereen hier kersenbomen en kon je als vakantiewerk morellen plukken. Nu staat er niets meer dat de moeite waard is.
Weet iemand een remedie?

grz,
Holtere
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Zieke kersenboom

Bericht door MatthiasD »

Ik heb hier een vergelijkbaar probleem met een pruimenboom! Van t voorjaar heeft ie uitbundig gebloeid, zit ook behoorlijk veel vrucht in maar bijna geen blad!
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Zieke kersenboom

Bericht door Brit »

Klinkt als een schimmelaantasting die in het hout zit. Als je een redelijk oude tak erafzaagt en er zitten zwarte kringen in die niet specefiek de jaarringen hoeven te volgen, dan is dat het geval. Kan even niet meer op de naam komen, maar het is vroeg of laat einde oefening. Als er gallen uitkomen is het tijd hem voor te berijden voor de houtkachel, want dan gaan ze zich verspreiden.
Tot die tijd kan elke 6 tot 8 weken een houtas gift dit nog langer uitstellen/voorkomen.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zieke kersenboom

Bericht door kockie »

is dat ook zinvol voor gezonde bomen?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Zieke kersenboom

Bericht door Brit »

Zeker, dat is het voorkomende gedeelte....
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Zieke kersenboom

Bericht door Pietje »

John, kun je een foto van het blad posten? Die zeggen meer dan 1000 woorden ;-) Ik denk niet aan Monillia, omdat de vruchten het goed doen. Bij Monillia moeten daar meteen rijen bultjes op verschijnen.

Brit, elke oude tak heeft donkere ringen die niet de jaarringen volgen. Dat heet "kernhout", en is inderdaad dood. Maar dat is niet het gevolg van een schimmel, maar van de boom zelf die ouder spinthout gecontroleerd laat afsterven. Soms gebeurt dit afsterven ook met jaarringen (bij eik goed zichtbaar), zodat het last wordt de leeftijd te bepalen.

Sommige aantastingen kunnen heel onschuldig zijn, maar de reactie van de boom is zo zwaar verdedigend, dat 'ie er zelf aan onderdoor gaat. Iepziekte is daar een voorbeeld van. Als je van zo'n aantasting een tak afzaagt, dan zie je een zwarte ring in de laatste jaarring. Door deze zware afgrendeling sluit een boom haar eigen vochtaanvoer af...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Zieke kersenboom

Bericht door Brit »

Hoi Pietje,

Dat klopt, daarom had ik het ook over zwarte kringen. Het kernhout heeft vaak een mooie rooie tot paarse kleur en loopt keurig met de jaarringen mee. De zwarte kringen die ik bedoel lijken meer op watervlekken die je nog wel eens ziet en het komt zowel in kern- als spint-hout voor. Ik kom ze erg vaak tegen in Acers.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zieke kersenboom

Bericht door Dutch John »

Boom staat pierig in het blad. De bloei was daarentegen zeer uitbundig.
IMG_2114-2.JPG
De stam heb ik ooit ingesmeerd met houtteer om te verhinderen dat beestjes zich nestelen. Misschien beter kalk gebruiken?
IMG_2115-2.JPG
Vruchthout lijkt wat breekbaarder dan voorheen. Veel hout is bedekt met korstmos. Al met al valt de oogst niet tegen. Kersen blijven wel kleiner dan gewoonlijk. Een grote spreeuweninvasie is tot nu toe uitgebleven, zodat we nog steeds plukken.
IMG_2116-2.JPG
Een deel van de vruchten van de arbeid. Staat toch een winkelwaarde van meer dan 100 euro...
IMG_2131-2.JPG
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Zieke kersenboom

Bericht door Pietje »

De potjes doen een hoop goed! :lol:

Wat heb je precies met houtteer gedaan? Over het algemeen is een boom prima zelf in staat om aantastingen te weerstaan (dat doen ze namelijk al miljoenen jaren ;-) ).

Wat opvalt is dat de kroon overal dun is, en nergens echt kaal. Meestal duidt dat op dat de boom een "klap" heeft gekregen, bijv. extreem droog voorjaar, verandering in de standplaats oid.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zieke kersenboom

Bericht door Dutch John »

Er nestelden nogal wat pissebedden onder de schors, die steeds verder los liet. Na de houtteer was dat afgelopen. Een extreem droog voorjaar hadden we zeker. De buien fietsten telkens om ons heen. De kers is echter de enige die er wat pierig bij staat. De afgezaagde gesteltakken waren al afgestorven toen ik ze wegzaagde. Dit jaar voor het eerst geen dode gesteltakken in enkele jaren tijd. De oogst valt niet tegen en de spreeuwen laten ons dit keer met rust. Ik zie het nog een jaar aan.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Zieke kersenboom

Bericht door Pietje »

Die pissebedden zijn geen probleem, die komen pas "secundair". Eerst moet "ergens door" de schors loslaten, en dan wordt het een heerlijk plekje voor van alles. Met de houtteer hou je misschien de onschuldige pissebedden tegen, maar niet de oorzaak van het schors loslaten.

Gooi maar een lekkere mulchlaag onder de boom (5 - 10cm), of hou de standplaats begroeid (schaduw), en kijk het inderdaad maar aan. Een paar jaar geleden hebben we heel droge voorjaren gehad, en bomen teren dan echt in op de reserves. Gevolg: gevoeliger voor elke aantaster, en fruit heeft daar nogal wat van... ;-)

@Brit: het vormen van kernhout gebeurt meestal niet volgens de jaarringen, maar golft er een beetje omheen. En acers hebben inderdaad vaak vlekken (kringen ;-) ), verspreid over de doorsnede. Dat is geen echt kernhout, maar afgegrendeld hout, en wordt veroorzaakt als reactie op houtboorders (kevers), of spechten die door de schors prikken wat later weer overgroeid raakt.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Zieke kersenboom

Bericht door Brit »

Hoi Pietje,

Wat ik bedoel is een vorm van de verwelkingsziekte, waar de iepziekte ook een vorm van is in ieder geval. In het engels heet het dieback disease.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Zieke kersenboom

Bericht door Pietje »

Dan hebben we het over hetzelfde! :-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie