Zelfvoorziening en laagdrempelig rentenieren

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Plaats reactie
studio
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 sep 2007, 21:03

Zelfvoorziening en laagdrempelig rentenieren

Bericht door studio »

Zelfvoorziening en laagdrempelig rentenieren,
zie,
http://www.zelfvoorziening.nl/nieuwsbrief_24.html
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Zelfvoorziening en laagdrempelig rentenieren

Bericht door frans »

Niet trouwen, of als je trouwt nooit scheiden.
Altijd alleen tweede hands auto's kopen.
Dan kan je ook jaren eerder stoppen met werken.
Groet,
Frans.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zelfvoorziening en laagdrempelig rentenieren

Bericht door Dutch John »

Aardig artikel.

Maar als ervaringsdeskundige kan ik vertellen dat het wel even duurt voordat je dit in de praktijk kunt brengen. Als je tenminste niet wilt parasiteren op overheidsgeld. Mij heeft het 20 jaar stom hard werken gekost om zover te komen. Zoveel uren maken dat je geen tijd hebt om het op te maken. De vraag is of het verstandig is, die 20 jaar weg te gooien om daarna in bescheiden luxe te kunnen leven. Niettemin hebben wij geen spijt van deze keuze.

Het artikel is waarschijnlijk opgesteld door een kamergeleerde zonder praktijkervaring. Bouwvergunning in het buitengebied, laat me niet lachen. Als burger al helemaal niet.
Ik prijs het doel en idealisme van de schrijver, maar de weg ernaartoe zie ik graag toegelicht.

Frans, tweedehands is nog te goed. Sloopauto's moeten het zijn..... Trouwen kan juist een voordeel zijn, als je de juiste kun kiezen....... En met kinderen kun je het hele feest wel vergeten...... Die mag je naar mijn mening niet beperken tot een primitieve leefstijl.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Zelfvoorziening en laagdrempelig rentenieren

Bericht door frans »

De belangrijkste tip was ik nog vergeten, bouw eigenhandig je eigen huis.
Ik heb het twee keer met veel plezier gedaan
Nu genieten we al weer drie jaar van onze vrijheid, ik ben gestopt op mijn 55e :lol:
Groet,
Frans.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
studio
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 sep 2007, 21:03

Re: Zelfvoorziening en laagdrempelig rentenieren

Bericht door studio »

Niet dat het voor iedereen een twee drie of sowieso weggelegd is, maar twee voorbeelden toch al van mogelijkheden ertoe.

Buitengebied: gebied buiten grote steden en randstad, bv. Gorredijk. Prijzen voor [opknap] woninkje met tuin, of bouwkavel soms, daar aanzienlijk lager.
Huizenbezitters in de Randstad die de sprong wagen maken zo gauw een ton, tien jaar rentenieren ? winst.

Qua bouwkavels zou het erom kunnen gaan tekeningen voor vergunninggeschikte supergoedkope zelfvoorzienershuisjes beschikbaar te hebben, scheelt gauw een halve ton.

Gezamelijk kopen en bewonen van boerderijen of andere objecten met grond is wat lastiger vanwege de samenwerking en soms ook vergunningen, maar in principe een optie.

Hoe dan ook, de combinatie van consuminderen en doe het zelven, in natuurlijk ecologise zin, spaart [veel] geld uit en huren in het buitengebied zou ook nog kunnen.

Studio

ps. zie evt. ook Koop minder, koop anders, produceer zelf.
http://www.zelfvoorziening.nl/nieuwsbrief_21.html#koo
adk
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 nov 2008, 14:57

Re: Zelfvoorziening en laagdrempelig rentenieren

Bericht door adk »

Dit is precies wat ik en mijn vrouw gaan doen. We hebben in Hongarije een boerderijtje gekocht met 8500 m2 grond. Over drie jaar zullen we ons daar definitief vestigen. Nu zijn we bezig alle aanpassingen die we willen, te realiseren. We zullen onze eigen moestuin hebben die groot genoeg zal zijn om het hele jaar door in onze behoefte aan groenten en kruiden te voorzien. Verder zullen we schapen en kippen gaan fokken. Tevens zullen we elk jaar een biggetje opfokken. Daarmee zullen we in onze vleesbehoefte kunnen voorzien. De kosten van levensonderhoud e.d. zullen daardoor laag zijn. In Nederland konden wij ons deze stap niet veroorloven.
studio
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 sep 2007, 21:03

Re: Zelfvoorziening en laagdrempelig rentenieren

Bericht door studio »

Nou, ik bedoel maar ...

Gaan jullie daar nog iets doen met zonnecollectoren ?
adk
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 nov 2008, 14:57

Re: Zelfvoorziening en laagdrempelig rentenieren

Bericht door adk »

Dat overwegen we. We verwachten dat zonnecellen de komende jaren veel goedkoper zullen worden (o.a. Nansolar). Verder moet het in Hongarije ook toegestaan zijn om terug te leveren aan het net. Als dat zo is, dan zullen we dat zeker doen.
Voor verwarming laten we op dit moment centrale verwarming aanleggen, maar ook twee houtkachels. Die zullenals hoofdverwarming dienst gaan doen.
Voor water zijn we aangesloten op het drinkwaternet, maar we hebben een diepe put die altijd water levert. Daar komt komend voorjaar een bronpomp in met ondergrondse leidingen naar de moestuin, het weiland en de gewone tuin. Daardoor hebben we overal water voor sproeien en als drinkwater voor de dieren.
Verder heb ik een composttoilet bestelt voor de buiten WC. Als dat goed bevalt, wordt de binnen toilet vervangen door een tweede composttoilet. Daarmee besparen we al veel water.
Ik moet nog uitzoeken of het water uit de put ook voor de was gebruikt kan worden en voor de afwas.
studio
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 sep 2007, 21:03

Re: Zelfvoorziening en laagdrempelig rentenieren

Bericht door studio »

Ik bedoelde meer de zonnecollectoren uit profiel Adk. Meer voor nieuwbouw wellicht, de passieve en actieve invang van zonnewarmte.

Verder, geen regenwateropvang ? Of is het daar te droog met het landklimaat. Zou een toilet gemakkelijk mee kunnen worden gespoeld naar Septic tank en Helofytenfilter of wellicht beter nog naar een Compool, zie http://www.zelfvoorziening.nl/nieuwsbrief.html#com .

Hoe dan ook, goede voortgang met het project. Er zullen inmiddels meer landgenoten zijn neergestreken.
adk
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 nov 2008, 14:57

Re: Zelfvoorziening en laagdrempelig rentenieren

Bericht door adk »

Het huis helemaal met zonnecollectoren verwarmen is technisch welliswaar mogelijk maar de investering is te groot. Omdat er een put is, overweegt ik nog niet om regenwater op te vangen hoewel het er regelmatig regent. We zitten in het Medsec gebergte net boven Pecs. Het is een groene, vruchtbare omgeving met veel landbouw. Mocht de put te weinig water leveren dan zal ik het regenwater wel gaan opvangen. Met zo'n 200 m2 dak moet dat voldoende opleveren.

We zijn nog niet op het riool aangesloten en moeten onze septic tank nu en dan laten leegpompen. Maar zodra we er gaan wonen zal ik een helofyten filter plaatsen om het water te zuiveren en te kunnen hergebruiken.

De composttoilet wordt ook niet doorgespoeld en levert daarnaast nog compost op die we voor de bloembedden zullen gebruiken.
Jan Zonnebrand
Berichten: 142
Lid geworden op: 17 aug 2006, 11:44

Re: Zelfvoorziening en laagdrempelig rentenieren

Bericht door Jan Zonnebrand »

frans schreef:Niet trouwen, of als je trouwt nooit scheiden.
Altijd alleen tweede hands auto's kopen.
Dan kan je ook jaren eerder stoppen met werken.
Groet,
Frans.
Nog goedkoper, helemaal geen auto kopen. ;)
Plaats reactie