Evenement: Zonnecollector bouwen

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Susanne
Berichten: 42
Lid geworden op: 31 dec 2007, 14:10

Re: Evenement: Zonnecollector bouwen

Bericht door Susanne »

Wij hebben ons ingeschreven voor het maken van deze zonnecollectoren. Hopelijk krijgen we snel te horen dat we mee mogen doen!
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Evenement: Zonnecollector bouwen

Bericht door kockie »

maarten schreef: ik denk dat het eigenlijk beter zou zijn geweest om hand gereedschap te gebruiken zonder mallen
Dan moeten we zelf maar eens iets dergelijks organiseren... Iemand interesse? Ook in het organiseren natuurlijk...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Evenement: Zonnecollector bouwen

Bericht door frans »

Het ziet er mooi (en koper duur uit)
Zelf heb ik gebruik gemaakt van gratis enkelplaats cv radiators.
Dat gecombineert met een schakelingetje van Conrad werkt eigenlijk best wel goed.
Het duurt iets langer voordat het water in de radiatoren warm is maar dan gaat er ook weer veel warmte in een keer het vat in als de pomp gaat draaien.
Groet,
Frans.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: Evenement: Zonnecollector bouwen

Bericht door maarten »

sorry kockie ,
ik krijg het niet voorelkaar om een foto van mijn paneel/collector op het forum te krijgen .
grt maarten
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Evenement: Zonnecollector bouwen

Bericht door kockie »

Stuur m maar even via email naar mij. Ecologieforum apenstaartje kockie punt nl. Wat gaat er mis?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: Evenement: Zonnecollector bouwen

Bericht door maarten »

ik begin te denken dat ik de enigste ben in nederland met een zelf gemaakte zoncollector voor warm water.?

in het filmpje zie je hoe de spiraal op een koperen paneel gemaakt wordt...........en dan ?
die spiraal moet nog achter glas , op hout met isolatie en ook nog water en tocht dicht.
op het dak geplaatst............etc
en dan , de boiler en de leiding[en] en evt een pomp.
al met al , toch wel een dure [ ? ] aangelegenheid en voor die gene die niet gewend is met leidingen te werken toch een hele opgave, maar niet ondoenlijk.
[ ik heb geen "voeling" met computers [ krengen ] maar probeer het toch! ]
ik denk dat een ontmoetings dag wel leuk is maar dat het eigelijk ondoenlijk is om zo een ding , op een dag , te maken .
rustig thuis beginnen en op /in eigen tempo beginnen is denk ik beter.
je bent algauw een week in de vrijetijd bezig met zo een paneel, ik ga dan uit van iemand met gezin en volle baan .
enig inzicht en tekening kunnen lezen is wel vereist denk.

ik zou het leuk vinden als ik niet mij niet meer zo "eenzaam" zou voelen met mijn eigen gemaakte zonboiler.

gewoon beginnen mensen , u zult zien : het is makkelijker dan gedacht, en heeft best wel resultaat.
de moeite waard !

als het goed gaat komen er ook een paar foto's van mijn paneel op t forum.
vraag gerust.

grt Maarten
ik leer graag
het gehele paneel, duidelijk te zien dat er twee spiralen in zitten .[ meer dan 30 m.leiding 12 mm  totaal ]
het gehele paneel, duidelijk te zien dat er twee spiralen in zitten .[ meer dan 30 m.leiding 12 mm totaal ]
de pomp met terugloop vat van AWB.en regelaar, t kleine kastje rechts.  Zou  de boiler boven het paneel zitten was er geen pomp nodig, nu zit de boiler onder het paneel.
de pomp met terugloop vat van AWB.en regelaar, t kleine kastje rechts. Zou de boiler boven het paneel zitten was er geen pomp nodig, nu zit de boiler onder het paneel.
detail foto, een sensor . als de zon schijnt zet deze sensor de pomp aan .
detail foto, een sensor . als de zon schijnt zet deze sensor de pomp aan .
thermo meter, in feb 2008, buiten temp. onder de tien graden om 2uur 's middags met een zonnetje op 30 graden water temp.
thermo meter, in feb 2008, buiten temp. onder de tien graden om 2uur 's middags met een zonnetje op 30 graden water temp.
mickenhans
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:58
Locatie: Elburg

Re: Evenement: Zonnecollector bouwen

Bericht door mickenhans »

Hallo Maarten,
Je staat niet alleen in de wereld met je zonneboiler. Ik heb ook een eigenbouw ding. Er staan wel wat foto's op internet, zoek ik wel op (Google: Hans van Andel). Het paneel is deels van een Solahart zonnecollector, ijzerarm glas 4 mm en de lamellen zijn van buis 15 mm met koperen vinnen, gecoat met chroomzwart. Oppervlak ca. 4 m2, opslagvat 160 liter. Thermosifon systeem.
Groeten van collega Hans
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: Evenement: Zonnecollector bouwen

Bericht door maarten »

hans,
ff google wezen kijken, een hoop Hans'en gevonden ,geen foto's gevonden , maar jij zou ze tonen begreep ik .
ben jij ook de zeiler ?
dan heb je de natuur beter begrepen dan vele anderen .

ik heb commentaar gekregen van de visite, mijn paneel zou te rechtop staan.
ik heb getracht uit te leggen wrom, maar telkens was het : ja ,maar...

het staat "te" recht op omdat 's winters de zon lager staat en ik de op brengst in de winter maximaal wil benutten .
's zomers wordt het ook echt wel goed warm hoor , dat water.

snappie ?

grt maarten
ik leer graag

ps.
ook de boiler is zelf aangepast. het was een gewone electr. boiler .120 ltr.
zelf een spiraal in gemaakt van 10 mtr leiding van 15 mm koper.
t electra gebeuren er uitgehaald.
Plaats reactie