Weigeren slimme meter

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door deleted »

Tim,

Ik kan me niet voorstellen dat je meent dat die flexibileit geen geld of energie zou kosten ? -Altijd al gekost heeft, los van de panelen-discussie.

Mét de panelen wordt de flexibiliteitsdruk nog groter (de energie-vraag volgt duidelijk NIET het energie-aanbod van zonnepanelen; eerder omgekeerd evenredig).
Méér flexibiliteit (hogere pieken, lagere dalen, grotere onstabiliteit in het aanbod, ...) zou dan gepaard gaan met minder/evenveel kosten (financieel of energetisch) ?
Geloof je dat nou zelf ?
In ieder geval zal de kost door minder mensen gedragen worden (In B betalen de huishoudens mét panelen niet meer mee aan de netkosten)

Dan spreek ik nog niet van de menselijke (Jevons-) paradoxen zoals huishoudens die ineens gaan investeren in elektrische verbruikers om hun JAARverbruik te compenseren. En wanneer zullen die elektrische verbruikers stroom verbruiken ?

De bus rijdt hier ook twee keer per dag voorbij. Of ik hem neem of niet, hij is altijd beschikbaar. Dat houdt een kost in. Het zou goedkoper kunnen door hem niet meer automatisch te laten voorbijrijden. Iedereen 2 maanden op voorhand laten reserveren zal veel geld en busritten besparen. Flexibilteit en permanente beschikbaarheid is comfort en komt met een kost.

De hoop van techneuten is momenteel gevestigd op 'slimme' apparaten. In de toekomst zou uw energieleverancier graag beslissen wanneer de diepvries of de wasmachine bij je thuis aanslaat. De marge in flexibiliteit zit duidelijk eerder aan de verbruikerskant dan aan de opwekkerskant. Op zich zou je daar nog wel neutraal tegenover kunnen staan. Er geldt hier een argument van 'energetische optimalisatie'. De discussie zal dus niet lang zijn of enkel de 'meter' slim moet worden ...

Op termijn zal men verschillende flexibiliteits-abonnementen hanteren. Degenen die niets willen wijzigen en dus elk moment onbeperkt willen kunnen afnemen en terugleveren zullen elk moment het duurste tarief aangerekend krijgen. Dat je dan de oude meter wenst te behouden zullen ze niet aan hun hart laten komen, een fors maandelijkse vaste kost jouw deel ...

G
Laatst gewijzigd door deleted op 28 mei 2014, 00:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Ingir »

Pietje schreef:
Ingir schreef:Direct gebruik van zonnestroom is wel degelijk duurzaam omdat hiermee fossiele netstroom uitgespaard wordt.
Ahum... dat is nog maar de vraag... Er moet nogal wat power standby staan als er wat wolken langs komen.

En het volgende niet-duurzame is: is het nodig datgene met je zonnestroom te doen, of kan het ook zonder? Geen energie gebruiken is nog duurzamer.

En het laatste: de apparaten die die stroom gebruiken gaan helaas verdacht kort mee in deze consumptie-maatschappij.

Ik zie weinig duurzaams :wink:
Als je duurzaam en niet-duurzaam als twee uitersten beschouwd dan is vrijwel elk stroomverbruik nooit duurzaam of niet-duurzaam, maar vrijwel altijd ergens daar tussen... Je hebt dan meer of minder duurzaam. Voor wel of geen stroom verbruiken geldt eigenlijk hetzelfde, het stroomverbruik is meer of minder dan de referentie. Iets met zwart, wit en grijstinten... Dan is er nog de Trias Energetica die het voorkomen van stroomverbruik een hogere prioriteit geeft dan het duurzaam opwekken ervan. Daar ben ik het ook helemaal mee eens en is dan ook niet de essentie van deze topic.

De back-up met fossiele opwekkers zal heus wel het nodige kosten (economisch) maar door het gebruik van duurzame bronnen kan de inzet van die capaciteit en dus het verbruik van fossiele grondstoffen wel beperkt worden. En dat is volgens mij wel duurzaam.

En wat de levensduur van elektrische apparaten betreft: ik heb hier een paar elektrische kacheltjes die al 30 jaar oud zijn en nog steeds perfect werken. Maar ook het koffiezetapparaat met thermoskan gebruiken we al 20 jaar, de waterkoker gaat ook al meer dan 10 jaar mee, de airco draait al 8 jaar zonder enig onderhoud, wasmachine (AEG Lavamat) draait al 18 jaar zonder storingen. Misschien ligt het niet aan de elektrische apparaten maar aan de gebruikers die te snel voor een nieuw model kiezen.

@Gandalf: in België betalen bezitters van zonnepanelen ca. € 60 per kWp per jaar voor gebruik van het netwerk.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door deleted »

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Tim »

G,

Precies, en of je nu heen of terug gaat met de bus, de bus is er al. Die flexibiliteit zit er al in.
Gandhi schreef:Flexibilteit en permanente beschikbaarheid is comfort en komt met een kost.
Inderdaad, en die gebruiken we allen al volledig, anders kan de waterkoker, de wasmachine en de stofzuiger alleen nog aan als het past in het net. Of de zon nu schijnt of niet.

Of wou je de was en je kop thee 2 maand vooraf gaan reserveren? Niet dus, als de zon op komt drukt moeders de thee aan en papa de Sensoe aan. 7:00 en direct 4000Wattpiekjes verbruik. Als we dat maar redden.

De opwekkers draaien op vraag. Dat doen ze al zolang we ze hebben. En omdat er miljard verbruikers en kleine opwekkers achter zitten, spelen ze handig in op de pieken en dalen. Komen er meer inflexibele opwekkers dan ons minimale verbruik, dan komen pas de problemen die je beschrijft.

En dat duurt nog wel even. Zullen wij (NL) het overschot dan naar België dumpen? :mrgreen: DL is al vol :lol: .

Ik denk zelfs dat de decentrale opwekking de verliezen kleiner maakt. Wist je dat in NL het net van de overheid is. En weet je wat de grote opwekkers aan netvergoeding betalen? Juist, niets.

Tim
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Tim »

Hey,

Wil trouwens niet zeggen dat ik niet bereid zou zijn een berag te betalen voor het bufferen van mijn zonnestroom. Maar ik stuiter wat tegen die mooie netbeheer verhalen aan.

Het doet ze zo'n zeer niet alles zelf meer te bepalen. Levert niets voor hen op!

Tim
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Ingir »

Dat maakt zonnepanelen ook leuk, een dikke middelvinger naar de overheid.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door deleted »

Tim schreef:G,

Precies, en of je nu heen of terug gaat met de bus, de bus is er al. Die flexibiliteit zit er al in.
Inderdaad. Alleen wil je nu voortaan ook af-en-toe ,als het jou past, als chauffeur plaatsnemen en weer afstappen waar dat jou uitkomt. En nog voor de rit betaald worden ...
Tja, de stand-by chauffeur mag dan even uitrusten zeker ? Win-Win ???
Komen er meer inflexibele opwekkers dan ons minimale verbruik, dan komen pas de problemen die je beschrijft.
Dat is nu al bij elke zonnige periode. Op dat moment keldert de kW-prijs tot de absolute bodem. Dwz veel aanbod en geen vraag. Met die waardeloze stroom dek je geen enkele rekening. Zeker niet de dure rekening in de winter.
Maar ik stuiter wat tegen die mooie netbeheer verhalen aan.
Het doet ze zo'n zeer niet alles zelf meer te bepalen. Levert niets voor hen op!
Ik denk dat hun winsten nog nooit zo hoog geweest zijn. Van die kant hoor ik weinig klachten.
Ook de eigenaars van zonnepanelen hebben zich eigenlijk langdurig aan de netbeheerders en electriciteitseleveranciers gebonden met hun investeringen. Looptijden die je vroeger enkel bij banken zag ...
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Dutch John »

Paul Joosten schreef:Alternatief is het omdijken van een flink stuk Noordzee en de ontstane plas leegpompen met (overschot aan) wind- en zonne-energie.
Zeker maakbaar. Maar of het ook haalbaar is? Kost wat, zo'n betonnen stuwdijk. Je hebt misschien wel factor 10 of 100 meer beton nodig dan bij een normale stuwdam voor een waterkrachtcentrale. En bij de laatste hoef je niet eens zelf te pompen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Paul Joosten »

Waar baseer je die factor 10 tot 100 op? Hoeft helemaal niet! Je kunt ook een drie kilometer breed ringvormig kunsteiland aanleggen. Baggerend Nederland likt zich de vingers al af, het bouwmateriaal ligt op de bodem in de buurt. Je hoeft dan helemaal geen steil talud te hebben en de bekleding hoeft zeker geen meters dik te zijn. Grootste hoogteverschil tussen bodem en bovenkant dijk in de orde van grootte van 100 meter, teken het maar uit. Op die ring zet je meteen nog een aantal windturbines, heeft niemand last van allemaal. Dikke kabels naar alle omringende landen en ook Noorse waterkrachtenergie komt in beeld om de pieken op te vangen. Op die ring zijn nog allerlei activiteiten mogelijk, recreatief maar ook industrieel.

Beetje groots denken en er zijn al ingenieursbureau's mee bezig.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Dutch John »

Ik wil niet meer groots denken in materiële dingen, dat komt tegenwoordig zo wanhopig over. De menselijke maat is mij genoeg.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Paul Joosten »

Was dat maar mogelijk voor iedereen DJ. Zolang er elk jaar nog tientallen miljoenen aardbewoners bij komen is dat niet houdbaar en *moeten* we wel opschalen. Daar is niets wanhopigs aan, integendeel. Niets doen maakt het toekomstbeeld om wanhopig van te worden. Dan is zo'n plan voor een energie-eiland nog zo gek niet.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Krelis »

Dutch John schreef:Kockie,

De link staat ergens op het forum. Een Spaans onderzoek, door G gevonden. Och, wist ik maar waar het te vinden.... Digitaal kan ik nooit wat terugvinden. In m'n papieren bibliotheek wel. En meteen.

Groet,
DJ
Digitaal vastleggen.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Krelis »

Dutch John schreef:Ik wil niet meer groots denken in materiële dingen, dat komt tegenwoordig zo wanhopig over. De menselijke maat is mij genoeg.

Groet,
DJ
Lievense Ijsselmeer.......denk groot!

http://www.delta.tudelft.nl/artikel/-pl ... rgie/17639
Paul Joosten schreef:Was dat maar mogelijk voor iedereen DJ. Zolang er elk jaar nog tientallen miljoenen aardbewoners bij komen is dat niet houdbaar en *moeten* we wel opschalen. Daar is niets wanhopigs aan, integendeel. Niets doen maakt het toekomstbeeld om wanhopig van te worden. Dan is zo'n plan voor een energie-eiland nog zo gek niet.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Krelis »

Tim schreef:G,

Precies, en of je nu heen of terug gaat met de bus, de bus is er al. Die flexibiliteit zit er al in.
Gandhi schreef:Flexibilteit en permanente beschikbaarheid is comfort en komt met een kost.
Inderdaad, en die gebruiken we allen al volledig, anders kan de waterkoker, de wasmachine en de stofzuiger alleen nog aan als het past in het net. Of de zon nu schijnt of niet.

Of wou je de was en je kop thee 2 maand vooraf gaan reserveren? Niet dus, als de zon op komt drukt moeders de thee aan en papa de Sensoe aan. 7:00 en direct 4000Wattpiekjes verbruik. Als we dat maar redden.

De opwekkers draaien op vraag. Dat doen ze al zolang we ze hebben. En omdat er miljard verbruikers en kleine opwekkers achter zitten, spelen ze handig in op de pieken en dalen. Komen er meer inflexibele opwekkers dan ons minimale verbruik, dan komen pas de problemen die je beschrijft.

En dat duurt nog wel even. Zullen wij (NL) het overschot dan naar België dumpen? :mrgreen: DL is al vol :lol: .

Ik denk zelfs dat de decentrale opwekking de verliezen kleiner maakt. Wist je dat in NL het net van de overheid is. En weet je wat de grote opwekkers aan netvergoeding betalen? Juist, niets.

Tim
Wordt tijd voor een slimme waterkoker.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Krelis »

OBL-Rien schreef:
Ingir schreef:Huishoudens zouden beter de nieuwe meter weigeren en zo de mogelijkheid open houden om het net als opslag van stroom te kunnen blijven gebruiken.
Wel asociaal gedrag natuurlijk: anderen laten opkomen voor kosten die jij veroorzaakt....

Btw, als energie leverancier heeft men natuurlijk ook de optie om mensen zonder slimme meter te weigeren, of meer voor de energie te rekenen.
Aso....ooit gekeken bij project in Almere: bouwen in de tuin o.i.d. Vrijheid blijheid en op iedere schets pvpanelen. Om van NUON af te komen moest er €6000 (of meer) betaald worden. Nuon had namelijk had daar het recht om 'restwarmte' van centrale Diemen daar te slijten.
Plaats reactie