Wie heeft belang bij zonnepanelen?

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

eerste onderwerp

Bericht door maarten »

ik keer weer ff naar het begin terug, de vraag van frans.
er word alijd heerlijk afgedwaald op het forum.

het "verdienen" .
ik had een auto nodig, auto's kosten heel wat en er komt nog veel meer bij ,
belasting , verzekering, brandstof, reparatie , keuring etc. en na pak m beet 10 jaar is ie op.[het is nu de bedoeling dat je gaat rekenen ]
ik heb een auto gekocht , een suzukie , doet 1 op >20. voor 1000 euro.
ik heb 16000,- euro panelen gekocht in 2006 zo dat ik jaarlijks geen energiebedrijf meer hoef te betalen voor de + - 2500kw stroom.
dat is bespaart ,niet verdient.
nu wel het bespaarde op de bank zetten.

mijn hout kachel , kostte 4000,- gulden , brand al 25 jaar en bespaart mij + - 2000 m3 gas wat ong. 1000,- euro is .
1000 x 23 = 23000,-
ook op de bank gezet.

maw. mijn panelen zijn "gratis" en er kan ook nog een berg kachel af !

en als t kleine karretje op is , kan er ook nog n nieuwe tweede hands auto af.

t leuke : er komt alleen maar geld bij !!

ja , ik weet het ,in voorgaande jaren , voor 2006,heb ik electra betaald.......? aan t energie bedrijf.
zou ik er van af moeten trekken zodat de verdienste minder is.
maar dat laat ik aan de rekentechneuten over die mee moeten nemen dat erbij mijn berekening geen besparings bedrag staat bij de zon panelen.

mensen !!! koop toch panelen !!! een goede kachel !! je "bespaart" er veel mee. en dan heb ik het alleen over GELD !!

en ik meen dat als je het geld leent van de bank je de rente ook kan aftrekken.
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Wie heeft belang bij zonnepanelen?

Bericht door frans »

Tja Maarten,
Paar opmerkingen, het gas koste 25 jaar geleden toch iets minder dan nu, kortom de rekensom gaat iets mank.
Overigens in de toekomst kijken is altijd wat moeilijk.
ca. 25 jaar geleden heb ik een bos van 3.7 Ha. gekocht, leek me toen leuk en ik stook al die jaren dus eigen hout.
Waar ik toen niet echt op gerekend had is dat de verschillende belastingen telkens nogal worden opgehoogd, en er nu zelfs onroerend goed belasting over betaald mag worden.
Sneu dat alleen de grote jongens zoals staats bosbeheer allemaal subsidies kunnen opstrijken, en een aantal van dat soort belastingen niet hoeft te betalen.
Hetgeen ik echter het meest vrees is dat er binnenkort een "schoorsteen" belasting o.i.d. wordt ingevoerd die het z.g. voordeel van je hout stoken teniet zal doen.
In dit land lijkt me dit niet echt ondenkbaar.
Hetzelfde zou dus ook kunnen gebeuren in de vorm van een "zon" belasting.
Waarom zou jij zoveel goedkoper aan je energie komen dan de rest is dan het argument.
Overigens is b.v. rente in dit geval ook al niet meer aftrekbaar vermoed ik.
Groet,
Frans.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: Wie heeft belang bij zonnepanelen?

Bericht door maarten »

frans,
ik ben het met je eens .
mijn reken som klopt ook niet HELEMAAL , maar wel voor een groot deel. t gas kostte minder maar mijn inkomen was ook minder . inkomen en uitgaven zijn min of meer evenredig omhoog gegaan .voor 1000 gulden kocht ik toen net zoveel als nu met 1000 euro.
[snap je het wat ik bedoel ? , lijkt mij wat krom overkomen ]

en tot zover heb ik al wat bespaart in euro's en ook het milieu wat gespaart/bespaart.

omdat ik nu dus wat "over" hou kan ik weer een stapje verder doen, zo als een betere , ff afwachten ,kachel.

t is ook maar als klein voorbeeld bedoeld , dat je zelf maatregelen nemen moet en niet wachten op de regering. als je daarop wacht kost t je geld !
hier in nederland is er al eens sprake geweest over belasting op openhaard stokers. ging niet door, gelukkig.

energie bedrijven kopen ook nu al aandelen van bedrijven waar zonpanelen gemaakt worden, en ze kopen vast ook de bedrijven zelf....
denk zelf maar door........

kijk es op :www.top50solar. Polderjongen en Floris Wouterlood schrijven geen onzin !
Plaats reactie