Houtkachels

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Houtkachels

Bericht door David86 »

Houtkachels zijn het paradepaardje van dit forum, alle soorten en vormen houtkachels worden besproken, over de opslag en verwerking van brandstof kan men urenlang praten. Er worden prachtige gereedschappen gemaakt en getoond om bij te staan in de werkzaamheden die gerelateerd zijn aan houtkachels.

Maar.... Hoewel de houtkachel op zich veelvuldig besproken is heb ik nog geen draadje gezien over wat die houtkachel nou zo goed voor de wereld zou maken. In mijn optiek zou het enthousiasme voor de houtkachel behoorlijk genuanceerd mogen worden, Het argument "ja maar mijn brandstof is hernieuwbaar" komt vaak voorbij als zo'n stinkend stuk gietijzeren ellende verdedigd moet worden. Dat brandstof hernieuwbaar is is natuurlijk fantastisch maar doe je dat ook ? Hernieuw je daadwerkelijk je brandstof ?

Een houtkachel is alleen energie en co2 neutraal als je daadwerkelijk brandhout verbouwd, dat doen maar weinig houtstokers zelf.. Veel houtstokers zullen nu zeggen ja maar mijn co2 word opgenomen door bomen buiten mijn beheer, dat klopt. De co2 uit de gaskachel van de buren ook... die boom maakt geen onderscheid, jouw co2 vervuilt de atmosfeer dus net zoveel als die van de buren die geen hout stoken...en dan hebben we het nog niet eens gehad over de overige ellende die de gemiddelde Nederlandse houtkachel uitwasemt over woonwijken en over het bedroevende rendement waarmee deze vaak veel te goedkope brandstof verstookt word.

Het doet me wat denken aan het gebruik van fossiele brandstoffen, zolang het maar goedkoop is word er naar rendement en uitstoot niet gekeken.

Hout stoken is daarmee in mijn optiek in veel gevallen niet meer dan het nuttig gebruiken van afvalstromen, niet veel anders dan het (correct) opstoken van gebruikte minerale en plantaardige oliën, niet recyclebare plastics (ja hij zegt het echt), oud papier, bermhooi, etc.

Ik verheug me op een pittige discussie :)
..
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Houtkachels

Bericht door jwardenier »

Wij stoken al meer dan 30 jaar hout , bij verbouwingen gaat het sloop houd de kachel in en ja ik kocht of schooide mijn hout bij elkaar .
3 jaar teug heb ik me zelf ook de vraag gesteld die jij, zij het mooier verwoord nu op het forum stelt .
En omdat ik probeer zelfvoorzienend te leven heb ik ook de daad bij het woord gevoegd en heb een 1000 m aan bos walletjes, en daarnaast nog een 120 wilgen geplant . het zal nog een paar jaartjes duren maar dan hebben we ons eigen stookhout .
Vorig jaar heb ik nog eens 300 wilgenstokken gepoot ,een gedeelte zal verdrogen de rest staat bij in de bos walletjes, dit jaar heb ik nog een gerief bosje op het programma staan om aan te planten . Maar ook al heb ik straks eigen hout ,de bos wal en het bos waar ik voorheen hout kapte moeten blijvend gesnoeid worden , de groot bos beheerder zal voor de bio verbrander gaan de wal tegenover ons huis , ja die zal straks iemand anders gaan zagen die zelf geen hout heeft .
Dat ik tot eigen aanplant ben over gegaan heeft ook mede te maken met de prijs ophoging door verbranding als bio brandstof ,en ik hoef straks niet meer te vragen mag ik , zo doe ik het .gr J W
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Houtkachels

Bericht door Dutch John »

Hier idem. Het eigen hout groeit harder dan ik het kan opstoken. En met een carbon footprint van minder dan 1 aarde en dalend, voel ik me totaal niet schuldig als we een extra houtje opgooien. Niettemin is een kritische beschouwing op houtstook zeker op zijn plaats.

Hout is nog goedkoop, maar dat is wel aan het kantelen.

Wat betreft CO2. Hout dat rot, vergaat tot CO2 en CH4. Is ongeveer gelijk aan hout opstoken, afhankelijk van de hoeveelheid CH4 en hoe slecht je stookt. Als je naar kunststoffen kijkt, dan is het misschien beter om de CO2, maar bijvoorbeeld ook chloor, gebonden te houden en het materiaal te storten ipv te stoken.

Het grote probleem met hout is de beperkte beschikbaarheid. Of omgekeerd: er is teveel Homo Sapiens voor de korte koolstofkringloop. Waarschijnlijk een combinatie van de twee.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Houtkachels

Bericht door David86 »

John,

Wbt het vergaan van hout. We kunnen er ook voor kiezen om alle hout oogst die geen eigendom is van de stoker om te zetten in elementair koolstof (biochar) en die koolstof in de bodem verwerken. Zo word co2 uit de kringloop gehaald en de bodem verbeterd.

Strekking van het verhaal: hout kan meer dan branden en rotten. Waarom vind men verbranden dan zo groen. ?
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Houtkachels

Bericht door Dutch John »

David,

Bio-char als bodemverbeteraar is zeker aan te bevelen. Maar de installatie om op een schone manier bio-char te maken is nogal complex, vergeleken met een kachel. Ik zie het als een extra toepassing voor gebieden waar bodemverbetering nodig is. Eenmaal in de grond gewerkt, blijft de koolstof daar en hoeft nooit meer aangevuld.

Helaas kunnen we door helemaal te stoppen met het stoken van hout, geen miljoenen jaren CO2 binding gaan goedmaken. Zelfs niet een klein beetje. En inderdaad kun je met hout veel meer. Het zou eerst een nuttig leven als constructiemateriaal moeten krijgen.
Ik zie steeds dunner hout verzameld worden. Over 10 jaar stoken we weer musterd.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Houtkachels

Bericht door David86 »

Kern energie, crude kraken en flat screen televisies zijn ook complex, toch fixen we het allemaal.

Er is waarschijnlijk nog nooit serieus over nagedacht om hout te gebruiken voor een schoner lucht. Schone lucht verdiend niemand wat aan / bespaard niemand wat mee :)

We bestempelen alles dat brand tot brandstof zelden denken we na over een bestemming die groter is dan ons persoonlijk belang in het hier en nu
..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Houtkachels

Bericht door kockie »

Ik zie om mij heen de houtbronnen ook een voor een opdrogen. Dat is ook een van de redenen dat ik zelf het een en ander heb aangeplant. 2 Jaar geleden 120 wilgen, afgelopen jaar 150 mini wilgjes, dit jaar maar 10 :oops: :oops: Er staan er nog een heleboel op de planning, maar dat is er nog niet van gekomen... Ook wil ik es, els, populier en een stel fruitbomen gaan aanplanten. Ik denk dat mijn kachel wel schoner verbrandt dan een gemiddeld gietijzeren -het wordt te warm dus ik gooi de luchtschuiven dicht- exemplaar. Afgelopen jaar heb ik mijn gasmeter laten afsluiten. Vanwege de kosten, maar eigenlijk ook uit principe. Het stoken van alleen hout maakt je bewust van je energieverbruik en laat je er echt voor werken. Ja, ook het uitdenken van een gemakkelijker werkwijze van zagen-kloven-etc hoort daarbij.

Over het kleiner en fijner stoken: mijn buurjongen en ik richten ons inmiddels al op deze reststroom.... Alle hout dat voorheen in een groot paasvuur ging wordt nu gebruikt en een 2-tal tuinders brengt af en toe snoeihout bij ons. Win-win.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Houtkachels

Bericht door Pietje »

David, als je de koolstof uit hout wilt opslaan, dan moet je dat dieper wegstoppen dan in de bouwvoor ("zwarte bank"). Koolstof in de bouwvoor wordt door bodemleven opgenomen en als CO2 uitgescheiden. Dus weer terug in de kringloop.

Teveel bodemleven kan trouwens ook schadelijk zijn (met name overactiviteit van bacterien). Charcoal is nog niet zo bewezen als geclaimd...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Houtkachels

Bericht door Sandman79 »

het grootste deel van mijn hout komt uit de stadsbossen. Deze zijn FSC-beheerd. HEt hout wat ik eruit mag halen, is beperkt tot 1 soort Boom, Amerikaanse Vogelkers, die bestreden wordt om de oorspronkelijke fauna en flora meer kansen te geven.

Ikzelf plant idd geen andere bomen aan, maar mede door mijn zaagwerk krijgt de oorspronkelijke flora meer groeikansen in het bos.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Houtkachels

Bericht door David86 »

Pietje schreef:David, als je de koolstof uit hout wilt opslaan, dan moet je dat dieper wegstoppen dan in de bouwvoor ("zwarte bank"). Koolstof in de bouwvoor wordt door bodemleven opgenomen en als CO2 uitgescheiden. Dus weer terug in de kringloop.

Teveel bodemleven kan trouwens ook schadelijk zijn (met name overactiviteit van bacterien). Charcoal is nog niet zo bewezen als geclaimd...

Prima toch genoeg diepe gaten waar kolen uitgekomen zijn :)
..
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Houtkachels

Bericht door deleted »

David,

Het is me een beetje onduidelijk wat je bedoelt:
1. Hoeveel we verwarmen is niet (altijd) te verantwoorden ?
2. Het toestel waarmee we dat doen is niet te verantwoorden ?
3. De brandstof waarmee we dat doen is niet te verantwoorden ?

De eerste twee zijn vaak maar al te waar, maar gaan ook op voor andere brandstoffen.
Blijft Punt 3:
Hout kan inderdaad best eerst voor andere zaken gebruikt worden voor het opgestookt wordt.
Maar hout heeft ook het voordeel dat het daartoe in staat is.

Helaas wordt in het moderne hoogtechnologische productieproces erg veel lijm en kleurstoffen door het hout gemengd zodat het niet meer verantwoord stookbaar is.
Dat is echter niet de schuld van het hout ...
David86 schreef:Een houtkachel is alleen energie en co2 neutraal als je daadwerkelijk brandhout verbouwd, dat doen maar weinig houtstokers zelf..
Niet de kachel, maar het hout is CO2 neutraal. En ook niet omdat het vervangen wordt door ander hout, maar door de CO2 dat het tijdens de vorming van dat stukje hout al heeft opgenomen.
En als hout niet vervangen wordt, stopt de houtstook wel een keer ...
Hopelijk leggen de olie- en gasstokers ook een nieuwe voorraad aan in de ondergrond voor hun verstookte aandeel ...

G
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Houtkachels

Bericht door David86 »

G,

Jij voelt me, punt 1 en 2 wil ik voornamelijk ter discussie stellen. Men denkt dat het allemaal niet op kan als je maar hout stookt maar zo werkt het natuurlijk niet.

Een hout stoker zou net zo goed een trui aan moeten in huis als een gas stoker en een kachel zou een optimaal rendement moeten hebben ongeacht de soort brandstof. Zaken die men snel vergeet als de brandstof zo spotgoedkoop is...
..
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Houtkachels

Bericht door deleted »

Met de grootte van de te verwarmen ruimte zou al veel opgelost zijn.

Er van uitgaande dat je toch nog moet koken en een een beetje warm water mag verbruiken zou je in een niet te grote ruimte met deze activiteiten al geen kou meer mogen hebben ...

De rest kan je dan als luxe beschouwen.

Hier ook nog veel luxe ...



Grootte zou natuurlijk wel in functie van het aantal personen moeten bekeken worden natuurlijk.
Mijn huis is bijvoorbeeld niet te groot, maar er zijn momenteel wel te weinig personen in gehuisvest. Of er is te weinig activiteit in.

G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Houtkachels

Bericht door Dutch John »

Precies, dat wordt klein wonen in te grote huizen, of bij elkaar kruipen.

Buiten dat vind ik de discussie vrij smal. Het gaat om het totaalverbruik van een persoon. Iemand met een passiefhuis zou met een bestraffend vingertje mogen wijzen naar de vervuilende houtstoker in een slecht geïsoleerd huis. Terwijl de laatste misschien geen auto heeft en de passieve 40.000 km per jaar rijdt. Of vliegreizen maakt. Of 10 kinderen heeft.

Het gaat om de totale koolstof-voetafdruk. Inclusief wat je voor je werk verbruikt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Houtkachels

Bericht door pelletpower »

2 dingen:

1 het is mooi om je eigen te verbranden koolstof gaat kweken. Dat is de basis voor een duurzame benadereing (de co2 opgeslagen in fossiel is ook eens uit de kringloop genomen). Je neemt dan eerst co2 op, ipv dat je achteraf gaat compenseren. Dat is een beetje hetzelfde als een krediet nemen: nu geld en straks aflossen.

2 knotwilgen liggen dan meedst voor de hand. Waar moet je om en nabij op tellen per boom/boomdiameter?
Plaats reactie