Zelf priklimonade maken

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Zelf priklimonade maken

Bericht door Dutch John »

Op Luc's wijnblog vond ik dit juweeltje: http://wijnmaker.blogspot.nl/2007/06/ze ... maken.html
Je maakt dus van slappe aanmaak een frisse priklimonade door baksoda en citroenzuur toe te voegen. Toch een bedenking: je krijgt op deze manier extra natrium binnen. Kan dit kwaad of is de gebonden vorm geen bezwaar voor het lichaam?

Mijn methode om bruisen tijdens het toevoegen te voorkomen is de volgende:
-eerst het citroenzuur in de fles
-daar bovenop de dikke siroop
-dan voorzichtig het aanmaakwater erop
-en als laatste de baksoda.

Dan heb je even de tijd om de trechter af te nemen en de fles te sluiten. Beugelflessen laten zich zeer snel sluiten. De inhoud mengt zichzelf. Neem alleen zeer sterke flessen!

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Zelf priklimonade maken

Bericht door pelletpower »

Waarom zou je dit maken? Smaak of houdbaarheid?
Onze kinderen zijn helemaal af van de siroop, prik was al geen optie. Er wordt eigenlijk alleen kraanwater gedronken.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Zelf priklimonade maken

Bericht door OBL-Rien »

Dutch John schreef:Toch een bedenking: je krijgt op deze manier extra natrium binnen. Kan dit kwaad of is de gebonden vorm geen bezwaar voor het lichaam?
Ik heb even lopen zoeken, maar niets gevonden. Waarschijnlijk is het ongevaarlijk.
Wel kwam ik een tabel met leuke toepassingen voor sodabicarbonaat tegen:

http://www.gezondetips.nl/het-gezonde-e ... eringszout
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zelf priklimonade maken

Bericht door kockie »

Ik ben ook al eens aan het experimenteren geweest om CO2 te maken met zijn en "gewone" soda voor andere doeleinden. Jouw variant lijkt me smakelijker ;)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zelf priklimonade maken

Bericht door Dutch John »

pelletpower schreef:Waarom zou je dit maken?
Aan dood bier vind ik ook niks aan.... Zonder gekheid: gewone aanmaaklimonade knapt er echt van op. Zure bessensap idem. In dat geval hoef je er trouwens geen citroenzuur bij te doen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Zelf priklimonade maken

Bericht door Tim »

Hey,

Het meeste wat je teveel binnenkrijgt plas je weg. Maar Natrium speelt wel een rol in hoeveel vocht je in je lichaam hebt.

Of een glas prik daar van op invloed is?

Ik zou het eerder gaan combineren met wat anders, zuur met bv vlierbloesem oid.

Tim
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Zelf priklimonade maken

Bericht door David86 »

Fyi,


Soda komt nu in twee draadjes ter sprake. Wat wel even belangrijk is is dat hoewel allebei de goedjes soda heten (wat eigenlijk alleen een verwijzing is naar een natrium verbinding) zijn het niet dezelfde stoffen, schoonmaak soda is niet voor consumptie geschikt, baking soda kun je echter ook prima mee schoonmaken...
..
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zelf priklimonade maken

Bericht door jwardenier »

Ik maak ook sappen en siropen maar een bruisend goedje nee dat is mij nog niet gelukt , wel met wijn en bier .Ook wel eens dat spontaan de doppen van de fles vlogen en we de hele voorraadkast konen schoonmaken .
Kun je ook een preciezere maat geven bv op 1 l siroop , ik hou namelijk ook niet van bier zonder schuimkraagje en siroop is soms ook wel een leuker drinken als het sprankelt . gr J W
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zelf priklimonade maken

Bericht door Dutch John »

JW,

Luc gebruikt 6 gram citroenzuur en 6 gram zuiveringszout (of baksoda) voor een halve liter aanmaak. Dat is meer dan genoeg, ik gebruik momenteel een grammetje minder. Vlierbloesem aanmaaklimonade was al lekker, maar gekoeld en met prik beter dan iets dat je in de winkel kunt kopen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie