Besparen tot je een ons weegt

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

ebkef
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 sep 2013, 13:49

Besparen tot je een ons weegt

Bericht door ebkef »

Ik heb afgelopen jaar over de 600 euro aan gas bespaard door alleen van de houtkachel gebruik te maken.
Komende winter zal ik nog iets meer kunnen besparen daar ik de kachel pas in april ergens had.
VET!!

Maar.. ik ben nogal aan het rekenen en kan maar niet onder de 600 euro per maand aan kosten komen.
Beetje slecht verhaal natuurlijk daar niemand mijn situatie kent.
Zit nu op 250 euro hypotheek en dan krijg ik nog zorgverzekering (100) en wat benzine, wegenbelasting (alleen motor).
Heb ook de jaarlijks terugkerende kosten berekend maar hoe ik het ook doe, ik kom niet lager uit.
Eten heb ik ook op normale proporties.

Het lijkt erop dat het basis leven al dermate veel kost dat je al weer goed aan de bak moet wil je dit kunnen betalen.

Iemand nog tips?
Denk aan minder belasting als je weinig verdient of zo.
Ik kan maar zoveel aflossen per jaar, zoveel budget heb ik ook niet meer.
In feite heb ik zeer lage kosten en ben (nu) niet arm per se maar wil kijken wat de mogelijkheden zijn.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Besparen tot je een ons weegt

Bericht door Sandman79 »

Ze iq op zich ook weinig mis met werken voor geld ? :)
ebkef
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 sep 2013, 13:49

Re: Besparen tot je een ons weegt

Bericht door ebkef »

Gut, was ik nooit opgekomen.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Besparen tot je een ons weegt

Bericht door Dutch John »

Basiskosten voor een basisleven in de moderne maatschappij. Dan doe je het met 600 euro per maand helemaal niet slecht. Besparen is alleen mogelijk op directe persoonlijke uitgaven. Je zou de vaste (verplichte?) lasten kunnen delen door met meer personen te gaan samenleven.

En inderdaad, je ontkomt er niet aan om een paar dagen voor een inkomen te werken. Complimenten, want dat trek je met een paar dagen per maand. Zijn er niet veel die dat kunnen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Besparen tot je een ons weegt

Bericht door Tim »

Ebkef,

Als wij rond zouden kunnen met 600 zou ik direct weer zelfstandige worden. Je hebt dan tal van mogelijkheden weinig te betalen en toch wat meer af te lossen. Plus dat je elke maand kan kiezen of je werk voor geld doet, of een dienst voor een wederdienst.

Ik bedoel niet zelfstandige met een bepaald vak, gewoon doen wat je kunt krijgen. De dingen waar je goed in bent zijn er toch meestal wel.

Zo zie ik de toekomst met pensioen/AOW ook. Niemand bepaald hoe lang ik moet blijven werken. Hoe ouder je wordt, hoe minder je nodig hebt. And then you die.

Tim
ebkef
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 sep 2013, 13:49

Re: Besparen tot je een ons weegt

Bericht door ebkef »

Ik vind 600 euro nog steeds een hoop geld.
Stel als je vakkenvuller zou zijn krijg je daar ws maar 1000 a 1100 bruto voor?
Of zie ik dat fout?

(Ben je wel lekker 40 uur/week onder de pannen :) )

Wat bedoel je met zzp'r, dat kan volgens mij alleen belastingtechnisch een voordeeltje zijn over je werkzaamheden toch?
Ik bedoel dat andere zaken dan niet goedkoper worden denk ik zoals zorgverzekering en belasting over woning zaken bijvoorbeeld.
Je hoeft me niet alles uit te leggen maar als er voordelen zijn mbt zzp'r kijk ik er wel naar..
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: Besparen tot je een ons weegt

Bericht door tiho »

voordeel is mi dat je de 600 binnen 1,5 dag hebt. Ik tenminste.
ebkef
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 sep 2013, 13:49

Re: Besparen tot je een ons weegt

Bericht door ebkef »

Moet je wel een goede baan hebben..
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Besparen tot je een ons weegt

Bericht door Pietje »

Baan en ZZP, das niet hetzelfde... ;-)

Een ZZP'er is vrij in het afspreken van tarieven en werkzaamheden en duur etc. Dus al ben je timmerman, dan kun je als ZZP'er gewoon een betaalde dag afspreken met een bevriende hovenier om een tuin leeg te halen, of je bent goed in het bouwen van een lemen muur etc.
ZZP geeft je de mogelijkheid je leven vorm te geven zoals je dat zelf wilt (mits je bereid bent te werken en je weerstanden aan de kant te zetten).

En over verdiensten: je zal (even de bouwsector buiten beschouwing gelaten ;-) ) verbaasd zijn van de tarieven voor ZZP- ers. Die 600.- zal je binnen een paar dagen verdiend hebben, als je je werkzaamheden en netwerk op orde hebt. En de rest van de maand...? :-)

(basis-)scholen zijn heel goed in het met de beste bedoelingen indoctrineren van leerlingen om hard te studeren, en daarna een baan te zoeken bij een groot bedrijf. Dat is het beste en het veiligst. Nou, helaas, dat was misschien 30 jaar geleden zo. Nu kun je maar beter flexibel zijn. :wink:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Besparen tot je een ons weegt

Bericht door David86 »

Als je als zzper maar een paar dagen per maand wil werken zul je veel nee moeten verkopen, je weet wat er gebeurt met ondernemers die veel nee verkopen toch ? Die hebben elke maand een beetje meer vrije tijd :)
..
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Besparen tot je een ons weegt

Bericht door OBL-Rien »

ebkef schreef:Maar.. ik ben nogal aan het rekenen en kan maar niet onder de 600 euro per maand aan kosten komen.
Beetje slecht verhaal natuurlijk daar niemand mijn situatie kent.
Zit nu op 250 euro hypotheek.
Gefeliciteerd, want dan zit je wel aan de limit imo. Waarschijnlijk reken je nu ook geen kosten voor het onderhoud van je huis. Die zijn normaal toch ook zo'n 1-2% van de waarde van je huis (op jaarbasis).

Wel een interresante oefening (de getallen zijn enkel ter discussie:)

€ 80 Eigenwoningforfait
€ 40 Verzekering
€ 40 Gemeente & Waterschap belasting
€ 100 Zorgverzekering
€ 200 Gas licht en water
€ 50 telefoon & internet

€ Ben ik nog wat vergeten?

Totaal: 510 euro per maand

Daar zit jij duidelijk onder gezien het feit dat je 250 hypotheek hebt.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
ebkef
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 sep 2013, 13:49

Re: Besparen tot je een ons weegt

Bericht door ebkef »

Ik krijg ~800 euro terug dit jaar, dus forfait reken ik nog niet apart.
40 verzekering/jaar
water 160 (!!) per jaar
350 gemeente per jaar
100 zorg/m
60 euro gas/licht per maand (kan nog iets af)
20 adsl/m
5 euro belkosten / m
tv 0 euro (schotel/ ~2 milliard kanalen :) )
250 / m hypotheek, in 2015 ~ 200 euro na aflossing
75 beleggingsverzekering/m maar deze gaat er dus uit in 2015 + is mijn eigen geld.
x bedrag voor eten.., ach ik gebruik niet veel.
200 wegenbelasting / j voor 2 motoren.
150 verz/j voor die 2
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Besparen tot je een ons weegt

Bericht door OBL-Rien »

Heb je geen huis/huisraad verzekering?
Of is dat die van 40 euro/jaar ?
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
ebkef
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 sep 2013, 13:49

Re: Besparen tot je een ons weegt

Bericht door ebkef »

ja 40 a 50 euro, niet veel dus.
Ik woon goedkoop :)
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Besparen tot je een ons weegt

Bericht door Tim »

Pietje schreef:ZZP geeft je de mogelijkheid je leven vorm te geven zoals je dat zelf wilt (mits je bereid bent te werken en je weerstanden aan de kant te zetten).
Juist, als je gaat grasmaaien bij de grijze golf, heb je in een paar dagen 600 euri.

€10 per tuin, 6 op een dag = 10 dagen werken. Heb je nog 20 dagen over. En wel op stroom, anders heb je weer kosten.

Tim
Plaats reactie