As als bemesting

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

As als bemesting

Bericht door Brit »

Hoi Allemaal,

Is er iemand die de as vanuit de kachel heeft gebruikt als bemesting voor de planten? Zo ja, wat zijn de ervaringen?

Valt er iets op aan de planten na verloop van tijd? Bijvoorbeeld vruchtdracht, bladkleur en bladgrote.
Is er wel eens teveel gebruikt?
Waren er planten die opvallend beter of slechter reageerden? Zo ja, welke planten (ook wetenschappelijke namen graag)?
Manieren om toe te dienen?
Enz, enz?

Veel effecten zullen op het gazon goed te zien zijn maar misschien ook te proeven aan de groenten en Fruit!

Alvast weer bedankt :P
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: As als bemesting

Bericht door mark »

Volgens mij heeft Dirk Bauwens er wel eens over geschreven maar waar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Even in tikken bij zoeken op dit forum. Hij was niet specifiek over planten soorten maar wel waar de as aan moet voldoen.

groet Mark
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Re: As als bemesting

Bericht door exroom »

http://www.natuurrijketuinen.nl/Houtasalsbemesting.html

misschien dat je daar wat aan hebt.

Persoonlijk verspreid ik het as door de composthoop, en 1 keer per jaar verspreid ik de compost door de border. (composthoop bestaat echt uit een hoop waar ik altijd het gras en onkruid neergooi, gooi geen andere dingen neer aangezien er anders nogal wat enge beesten opafkomen :twisted: , ratten genoeg hier)

op het gras heb ik het ook wel eens uitgestrooid, maar dat doe ik nooit meer, als hier en daar wat teveel tercht kwam had je een mooie bruine plek. op de plekken waar het wel mooi dun werd gestrooid werd het gras wat donkerder qua kleur (beetje hetzelfde resultaat als bloedmeel).
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: As als bemesting

Bericht door Brit »

mark schreef:Volgens mij heeft Dirk Bauwens er wel eens over geschreven maar waar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Even in tikken bij zoeken op dit forum. Hij was niet specifiek over planten soorten maar wel waar de as aan moet voldoen.
Dat ben ik volgens mij ook wel eens tegen gekomen, en dat kwam neer op schoon onbewerkt hout. 8)
exroom schreef:op het gras heb ik het ook wel eens uitgestrooid, maar dat doe ik nooit meer, als hier en daar wat teveel tercht kwam had je een mooie bruine plek. op de plekken waar het wel mooi dun werd gestrooid werd het gras wat donkerder qua kleur (beetje hetzelfde resultaat als bloedmeel).
Weet je ook nog of het gras dan sneller groeide of juist wat trager?
Als het veel sneller groeit bevat het veel stikstof en als het trager groeit is dat waarschijnlijk fosfor en/of andere spore-elementen!
Zag je toevallig ook een verschil met het onkruid in het gras (of heb je een perfect gazonnetje? :lol: ) of met eventueel mos?

Om het probleem van teveel strooien te voorkomen kan je het ook mengen met zand (1 op 1), dan wordt het een beetje vochtig zodat het niet stuift en het versprijd makkelijker! :wink:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: As als bemesting

Bericht door Brit »

exroom schreef:http://www.natuurrijketuinen.nl/Houtasalsbemesting.html

misschien dat je daar wat aan hebt.
Het verhaal wat ze hier vertellen is wel waar :? As kan worden beschouwd als de eerste natuurlijke kunstmest. Ze hebben het probleem dat bij gebruik van te grote hoeveelheden er een hoop van uitspoeld naar het grondwater. Aangezien bijna alle landbouwers er te veel van gebruiken (productie per hectare maximaliseren) wordt het grondwater steeds zouter en ontstaat er een drinkwater-probleem :mrgreen:

Als je bijna geen verschil merkt tussen wel of niet bemesten, heb je niet te veel gebruikt! Maar z'n resultaat is voor de meeste mensen niet genoeg :cry:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: As als bemesting

Bericht door Brit »

Hier vond ik ook weer iets erover. Hier beweren ze dat het een vervanger kan zijn voor kalk (niet direct, maar dat maak ik eruit op 8) )

http://www.in-de-tuin.dds.nl/nl-tuinen/FAQ/faq10c.htm
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Re: As als bemesting

Bericht door exroom »

maar brit, niet raar bedoeld :roll: ,

heb nu toch een vraag aan je, heb je zoveel as dat je er daadwerkeijk iets mee kan doen?
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: As als bemesting

Bericht door Brit »

Hoi Exroom,
exroom schreef:maar brit, niet raar bedoeld :roll: ,

heb nu toch een vraag aan je, heb je zoveel as dat je er daadwerkeijk iets mee kan doen?
Als ik as wil hebben zal ik dat uit de kachel van mijn ouders moeten halen, want ik heb alleen cv :cry:
Dit is ook bedoeld om mijn klanten van goede info te kunnen voorzien als zij een hoeveelheid hebben. Het zou toch erg rot zijn als ze er fout mee bemesten op mijn advies :wink:

Ook kan ik nu al concluderen dat het beter is om niet te veel te hebben en te gebruiken, want anders is de kans op schade erg groot :roll:

Groeten Brit
Laatst gewijzigd door Brit op 14 jan 2008, 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: As als bemesting

Bericht door maarten »

ik heb jaren lang de as over de tuin [ + - 100m2 ] gestrooit de sla ,tomaten ,kool ,bessen etc. etc. smaakten altijd prima.
mijn achter buur deed dit vroeger , voor hij gas kreeg,altijd want zijn vader "deed het ook altijd ".......zijn vader werd 87 en de buurman 86, de buurvrouw leeft nog en is bijna 90 .
wellicht wat simpel gedacht maar ik denk dus dat het geen kwaad kan .
grt Maarten
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: As als bemesting

Bericht door maarten »

even een toevoeging : ik praat over HOUT as van schoon hout en dus geen kolen.
de kolen werden voor het pad gebruikt om over te lopen/fietsen.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: As als bemesting

Bericht door Brit »

Dank je Maarten!

Ik ga er inderdaad van uit dat mensen alleen as van schoon hout gebruiken.
Kun je me ook vertellen wanneer en hoeveel je gebruikt en waar wel of juist niet.

Het is me in ieder geval wel duidelijk dat je er geen negatieve ervaringen mee hebt :lol:

Groeten Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: As als bemesting

Bericht door maarten »

ik stook al zeker 30 jaar hout en dat de laatste 12 jaar in deze woning waar ik een tuin bij bezit.
voordien nooit een tuin gahad , leek mij leuk .
viel wel tegen al het werk er in .
ik vroeg mij voordien altijd af wat de mensen met groententuin er nou hele dagen te doen hadden.
ik weet het !!
ik heb van mijn oude buur de tip gekregen de as over de tuin te strooien ,wat ik dan ook telkens gedaan heb gedurende het stookseizoen en over de hele tuin verspreid.
de hoeveelheid as .......is niet veel vind ik. vanwege de gezondheid doe ik nu niets meer in de tuin en dump de as in een bak , zodoende durf ik te gokken naar de hoeveelheid as.
+ - 6 m3 verbrand hout jaarlijks is niet veel [ in mijn ogen ] als ik zeg [ ff gokken ] 40 liter, denk ik veel te noemen.
strooi nou eens 40 liter over 100 m2 grond zie je niets liggen !en als ik dan verder kijk [ volgende buurman/ vrouw] dan strooien die net zoveel kunst mest en ook nog restand van de koe en hebben een zelfde oogst [ ].
ik had wel meer last van mollen dan de buren , maar met het planten van wat 'koningskroon ' was dat ook over.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: As als bemesting

Bericht door Brit »

maarten schreef:+ - 6 m3 verbrand hout jaarlijks is niet veel [ in mijn ogen ] als ik zeg [ ff gokken ] 40 liter, denk ik veel te noemen.
strooi nou eens 40 liter over 100 m2 grond zie je niets liggen !
Dat is inderdaad niet veel, dus zal dan ook nauwelijks problemen geven.
maarten schreef:ik had wel meer last van mollen dan de buren , maar met het planten van wat 'koningskroon ' was dat ook over.
Is er ook een andere benaming voor Koningskroon, want ik kan hem niet vinden in mijn plantenkennis (samen met mijn boeken en google is dat erg veel :wink: ), ik hou namelijk wel van zulke tips. :D
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: As als bemesting

Bericht door maarten »

brit
moet ik even verder gaan vragen .
je hoort t nog van mij .
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Re: As als bemesting

Bericht door exroom »

Hierna volgt een leuke synoniemen lijst van kruiden die je in middeleeuwse receptenboek soms ziet staan!


koningskroon:alsem

Toch liever geen mollen in de tuin, plant dan wijnruit en bittere alsem de doordringende geur verdrijft slakken en mollen
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
Plaats reactie