Isoleren van Binnen?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Isoleren van Binnen?

Bericht door Ernest Dubois »

Hallo,

Gisteren de achterdeur, in de wintertijd is die altijd op slot met keren gedicht, open gemaakt voor de vers lucht en licht. Dit jaar heb ik voor het eerste ook een paar isolatie dekens, cellulose, dus dampopen, van 80 mm dik voor de deur geplaatst met de gordijn ervoor om ze strak tegen de deur te houden. Fout, Fout, Fout. Wat blijkt? nat, schimmel, hout uitgezet zodat de deur vast geklemde in de kozijn zat, klink en hengsel geroest, en ramp. Gelukkig zat er kalkverf op anders was de verf daar ook kapot. Wat kan het beteken? Isoleren van binnen - slecht idee. Nu ben ik blij met de beslissing om de dak van buitenaf te isoleren.

Groette,

E.DB.
Werken, das leuk.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Isoleren van Binnen?

Bericht door ritsaert snijder »

EdB,
Maar als je 80 mm gaat isoleren met dampopen materiaal dan trek je het condensatiepunt naar binnen en als het dan dampopen isolatie is dan weet je toch zeker dat het in het pakket gaat condenseren?
Mijn conclusie is nog steeds dat isoleren aan de binnenzijde mogelijk is en dat het zeer gecompliceerd is, vooral ook in de praktijk en dat je het heel goed in de gaten moet houden. Maar dat het vervolgens wel mogelijk is.
groet!

Ritsaert
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Isoleren van Binnen?

Bericht door Ernest Dubois »

Ik ben helemaal met je eens Ritsaert. Dit kan niet gezien als representatief maar als illustratief van een principe en wat kan geburen en dat voorzichtigheid is geboden zoals jij dat onderschrijft[/quote]
ritsaert snijder schreef: isoleren aan de binnenzijde mogelijk is en dat het zeer gecompliceerd is, is.
Maar jij denkt dat als de isolatie material van de buitenkant dampdicht was had dit de condensatie tussen isolatie en deur vermindert?

E.DB.
Werken, das leuk.
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Isoleren van Binnen?

Bericht door JantjeV8 »

Jazeker, Nu heb je de deur geisoleerd van het binnenhuis, de deur is dus compleet in de kou gezet. Had je de isolatie aan de buitenkant tegen de deur gezet, was de deur aan de warme kant van de isolatielaag komen te zitten.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Isoleren van Binnen?

Bericht door Ernest Dubois »

JantjeV8 schreef: Had je de isolatie aan de buitenkant tegen de deur gezet, was de deur aan de warme kant van de isolatielaag komen te zitten.
Precies, dit vind ik de meest verstandig manier van achteraf isoleren.

Groette,

E.DB.
Werken, das leuk.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Isoleren van Binnen?

Bericht door kockie »

Mooi dat het proefondervindelijk is vastgesteld en dat het maar om een deur gaat..... Voor hetzelfde geld was het een complete kap van een huis geweest. Ik hoop dat veel mensen dit lezen en zich eens achter de oren krabben.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Jimmeuh
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:46
Locatie: Borgloon

Re: Isoleren van Binnen?

Bericht door Jimmeuh »

Is het grootste probleem hier niet het ontbreken van een damprem?

Warme lucht van binnen, dringt door de isolatie naar buiten.
Deze raakt de koude deur, en condenseert daar bijgevolg.
Huisje breek mij niet...
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3509
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Isoleren van Binnen?

Bericht door Pietje »

Als je je lukt volledig dampdicht te isoleren, en de muur/deur is naar buiten toe dampopen, dan heb je een kans. Maar je krijgt het meestal niet volledig dampdicht. Een houten plafondbalk die in de muur gestoken is, is een niet dampdicht te krijgen constructie en die balk zal het zeker gaan begeven.

Met lichtleem (leem met isolerende toevoegingen zoals zaagsel) is verbetering te krijgen omdat dit redelijk dampremmend is, een beetje isoleert en vooral in staat is om condens weer naar de warmte kant af te voeren. Misschien kan DJ of Gandalf hier iets over vertellen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Isoleren van Binnen?

Bericht door ritsaert snijder »

@ Pietje, kalk is vaak nog beter in staat om het vocht af te voeren.

Wat mij betreft is het zonneklaar dat buitenom isoleren absoluut de voorkeur heeft. Maar dat kan in veel gevallen niet. Dan is een beetje isoleren van binnenuit wel mogelijk en moet je natuurlijk al goed gaan opletten. De vraag is of je ook goed kan isoleren aan de binnenkant. Dat vraagt om kennis van zaken en is altijd maatwerk. Maar het zal soms wel mogelijk zijn en soms om draconische maatregelen vragen (complete isolatieschil in het huis of het weghalen van rijen balken zodat die kunnen worden opgevangen binnen de schil). En bij oude huizen met hele dikke muren is het als nel verstandig om (bijna) niet te isoleren.

Ik ben blij dat ik door Gandalf uitgebreid ben gewaarschuwd (van buiten isoleren was trouwens uitgesloten) en dat ik veel aan mijn oren heb mogen krabben, maar ik ben ook blij dat ik van binnen heb geisoleerd (dunne muren/ 12 cm).
groet!

Ritsaert
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Isoleren van Binnen?

Bericht door marini »

Als je je lukt volledig dampdicht te isoleren, en de muur/deur is naar buiten toe dampopen, dan heb je een kans
Juist.

Ter vervollediging.
Wanneer je binnenhuis na isoleert dan kan je best dampdicht werken. Anders condenseert vocht zich uit de afkoelende lucht zich in de isolatie , zoals hierboven aangehaald.

Dampopen bouwen is echter meer en meer in opmars, dikwijls in houtbouw. Daar kan je mooi de juiste lagen opbouwen. Maar ook strobaalbouw en leembezettingen en dergelijke valt onder deze categorie.
Vaste regel hierin is steeds meer damp-open niveau's.
bv , van binnen naar buiten eerst OSB3 waar alle kieren afgeplakt worden om te veel luchtdoorvoer (en water) tegen te gaan isolatie die iets meer dampopen is, weer een soort kartonachtige isolatie die meer dampdoorlaatbaar is. Soms wordt er nog een laatste dampscherm aan de buitenzijde geplaatst die nog meer dampopen moet zijn.
Je kan de technische schacht voor die OSB ook nog vol steken met isolatie, ook hier weer goed de naden aftapen. (lastige job)

In het vorige verhaal van de deur, is de deur duidelijk niet dampopen genoeg :twisted:
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Isoleren van Binnen?

Bericht door marini »

oh ja, dikwijls bij isoleren en zelfs damptoe, krijg je een nieuw probleem , je sluit immers het vocht op door damptoe te bouwen. Je ramen die dikwijls van de zelfde kwaliteit (slecht isolerend) zijn als je oorspronkelijke muren gaan dan aanslagen. in nog een later tijdstip krijg je schimmel op je ruiten .Bij overmatig isoleren moet je ook actief VENTILEREN.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Isoleren van Binnen?

Bericht door Ernest Dubois »

Hallo,

Wat mij opvalt hier is een uitgangspunt van een passief benadering aan de kant van de bewoners. "Isoleren tegen de onderkant van het dakbeschot, das lekker makkelijk." Dampdicht, hier lees ik chemische wat in meeste gevallen olie bijproducten, met duobuis effectiviteit, maar een hoog gehalte van PR achter zich, isoleren, oops vies binnen klimaat, hup ventilatie systeem er in... en zo gaat het voorts als een gekkenhuis. Maar de installateur, hij blijft lachen.

Groette,

E.DB.
Werken, das leuk.
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Isoleren van Binnen?

Bericht door marini »

tja , het een is een logisch gevolg van het andere.
Mijn ervaring is toch dat iedereen ondertussen wel het nut ziet van isolatie maar welke je dan best gebruikt om een gezond binnenklimaat te bekomen is blijkbaar toch net iets moeilijker.
Een ventilatiesysteem wordt toch dikwijls als laatste aangeschaft en dat is onontbeerlijk als je lage energie in voor ogen hebt en nog schone lucht wil bekomen.
En je zit natuurlijk nog met de geschiedenis, er staat al dikwijls een te strippen huis....dat maakt het niet makkelijker
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Isoleren van Binnen?

Bericht door ritsaert snijder »

Wat ik niet begrijp in de dampopen benadering (waarbij dan stevig wordt geïsoleerd) dat dan de muren vochtig worden, dat vocht gaat er dan wel uit. Maar ondertussen is je isolatiewaarde zwaar verlaagd door het vocht. Ik zou dan kiezen voor een gematigde damopen isolatie en tempurierung. De droge muren isoleren uiteindelijk beter.
groet!

Ritsaert
Plaats reactie