biogas digestaat aanbrengen op je moestuin

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: biogas digestaat aanbrengen op je moestuin

Bericht door David86 »

De uitgewassen brillo sponsjes dienen als h2s filter. H2s (waterstofsulfide) is een onaangenaam, brandbaar, giftig, corrosief en stinkend goedje dat veel voorkomt in aardolie en aardgas (en biogas). Als je die h2s langs staalwol laat stromen (de uitgewassen brillo sponsjes) dan reageert de zwavel met het ijzer naar ferrosulfide (of ferri ?), alleen de waterstof zou dan in het gas blijven, dat maakt niet uit.

De gasdroger is een kaarsfilter gevuld met de inhoud van een vochtvreter, een calciumzout geloof ik. Als dit verzadigd is word het vervangen door een regenereerbaar absorbtie middel.

Als ik verbruikscijfers heb zal ik je op de hoogte stellen
..
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: biogas digestaat aanbrengen op je moestuin

Bericht door Pieke »

http://www.limburger.nl/article/2013102 ... ontlasting

Los van het feit dat op kleine schaal wordt toegepast, lijkt me dit niets nieuws.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: biogas digestaat aanbrengen op je moestuin

Bericht door Tim »

Pieke,

Er staat nergens dat het nieuw is, sterker nog, het wordt in diverse "arme" landen veel toegepast. Echter in ken in NL alleen David die het doet. De rest praat alleen, incl ondergetekende.

Echter als je het artikel goed leest, doen ze wel iets nieuws. DJ kan binnenkort in z'n kofferbak poepen en daarop rijden. Mooi stukje journalistiek.

Tim
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: biogas digestaat aanbrengen op je moestuin

Bericht door kockie »

artikel schreef:Na de vergassing blijft restwater over.
Waar blijft de rest van de poep dan? Bij mestvergisters wordt vaak geschermd dat het DE oplossing voor het mestprobleem is. Volgens mij verminderd de totale hoeveelheid helemaal niet; wordt zelfs meer omdat er andere prut (mais etc) bij in geknoeid wordt....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: biogas digestaat aanbrengen op je moestuin

Bericht door David86 »

Pieke schreef:
Los van het feit dat op kleine schaal wordt toegepast, lijkt me dit niets nieuws.
Stoken op hout, moestuinieren,warmtepompen, elektrisch vervoer, houtvergassing, windenergie, isolatie en consuminderen ook niet.. toch lullen we er gigabytes vol mee ;)

Vaak is het leuker om te knutselen aan oude techniek dan om te babbelen over de nieuwste..
..
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: biogas digestaat aanbrengen op je moestuin

Bericht door Pieke »

Tim, ik beweer ook niet dat het iets nieuws is.Bedenk me dat ik een tijdje terug 'ns een filmpje heb bekeken van een producent van zo'n micro-installatie.
Tim schreef: De rest praat alleen, incl ondergetekende.
Volgens mij heb je toendertijd toch zelf de eerste stapjes gezet?
David86 schreef:
Vaak is het leuker om te knutselen aan oude techniek dan om te babbelen over de nieuwste..
Volledig mee eens en het houdt je van de straat.Ik heb overigens wel 'ns het verwijt gekregen dat ik het wiel opnieuw aan het uitvinden was.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: biogas digestaat aanbrengen op je moestuin

Bericht door David86 »

Sterker nog Tim heeft de installatie " geleverd" incl. de benodigde kennis, de filters en het start digestaat. Ik heb hem alleen in elkaar geschroefd en gooi er wat troep in.
..
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: biogas digestaat aanbrengen op je moestuin

Bericht door David86 »

Ik heb er nog wat langer over gedacht en heb het idee opgedaan dat het scheiden van het digestaat in een "vaste" en een vloeibare fractie een oplossing bied . Het composteren van het onbewerkte digestaat is moeilijk omdat het heel veel water bevat. Indien gescheiden kan ik de vaste fractie composteren in de compostbakken aangevuld met meer organisch materiaal. De vloeibare fractie kan bewaard worden om aangebracht te worden op de tuin op de momenten dat het nodig is.

In de vloeibare fractie van digestaat bevind zich het overgrote deel van de stikstof en de kalium, in de vaste fractie bevind zich de rest.

Ik denk dat het veilig aanbrengen van de meststoffen op deze wijze makkelijker word, het vloeibare deel kan aangelengd met water middels druppel leidingen bij de wortels worden aangebracht en de co-gecomposteerde (is dat een woord?) vaste fractie kan na het teeltseizoen in de bodem worden gewerkt. Op deze manier word direct contact tussen digestaat en het eetbare deel van de plant geminimaliseerd.

Nu het digestaat dus scheiden, het liefst zonder extra energie input. Ik zit te denken aan bezinken en zeven middels zwaartekracht. Tips en tools zijn welkom...
..
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: biogas digestaat aanbrengen op je moestuin

Bericht door David86 »

Ik ben na een seizoen vergisten overtuigd geraakt van de toepasbaarheid van thuisvergisting, nu wil ik een grotere vergister maken, ik zit te denken aan een duizend liter vergister met electrisch roerwerk en een gasblaas als opslag. De digestaat scheider wil ik een vaste plaats geven in de proces line-up en de vergister wil ik opstellen in een broeikas.

Nu heb ik een vraag (eigenlijk aan tim): als ik de inhoud van mijn vergister met een factor 5 vergroot, hoever kan ik de temperatuur dan laten zakken als ik een gelijke productie wil draaien ? Kun je daar uberhaupt een natte vinger schatting over doen ?
Laatst gewijzigd door David86 op 20 feb 2014, 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
..
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: biogas digestaat aanbrengen op je moestuin

Bericht door deleted »

@David,

Staat de installatie buiten ?
En wat is de opbrengst met de lage (winter)temperaturen ?

G
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: biogas digestaat aanbrengen op je moestuin

Bericht door David86 »

G,

hij staat uit, 's winters stook ik een aga fornuis om op te koken en de keuken warm te houden.. volgende maand ga ik de vergister weer opstarten
..
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: biogas digestaat aanbrengen op je moestuin

Bericht door Tim »

David,

Lees dit maar eens: http://www.infomil.nl/onderwerpen/landb ... chrijving/

Het hangt erg af van veel dingen. Je zou op de pH af kunnen gaan (omdat je veel water erin hebt). Een graad per week zakken, zakt de pH, dan voer je teveel of is ie te koud. Kans dat je biologie dan kapot gaat is erg groot. Lage temperatuur is veel lastiger.

Ik zou eerder een zwarte IBC pakken, isoleren, in de kas zetten en een kleine zonnecollecor in elkaar plakken van scrap, waar het solar pompje schakelt op de temperatuur van de IBC teveel zakt.

Elektrisch roerwerk hoef je niet, na het voeren even met de hand roeren is genoeg.

Tim
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: biogas digestaat aanbrengen op je moestuin

Bericht door David86 »

Ik wil uitvoeriger roeren omdat de digestaat afvoer zo vaak verstopt zit, ik vermoed dat er het een en ander bezinkt wat zich nu niet los laat roeren maar wat dus wel in de weg zit.

heb jij hier ideeen over ?
..
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: biogas digestaat aanbrengen op je moestuin

Bericht door jwardenier »

in een werkmap ,staat wel het een en ander staan hoe je dat zou kunnen oplossen ,werkmap is ooit uitgegeven door de kleine aarde .
Er staan verschillende installatie,s in uitgetekend . gr J W
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: biogas digestaat aanbrengen op je moestuin

Bericht door Tim »

David86 schreef:heb jij hier ideeen over ?
Hihi,

Ja, een hele mooie, die kant en klaar bij je vergister zat....

viewtopic.php?f=13&t=3460

Als je ze niet gebruikt, wil ik ze wel terug (die zwarte platen).

In een IBC is het wat lastiger, omdat de inhoud groter is. Maar zou ook moeten gaan met een plaat menger. Aandrijving door een buis die ver onder het niveau uitkomt.

Groet,
Tim
Plaats reactie