cv ketel vervangen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
chriske
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 feb 2014, 18:49

cv ketel vervangen

Bericht door chriske »

heb nu een cv ketel op gas namelijk een

buderus logamax plus 142-30 in combinatie met een
buderus logamax s160 (boiler denk ik )

zou deze met tijd graag vervangen door een cv ketel dat met hout gestookt word
zou met hout briketten zijn ( binnen 10 dagen komen ze met mijn brikettenpers )

welk type en merk zou ik daar best voor nemen of info voor vragen

grtz chriske
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: cv ketel vervangen

Bericht door pelletpower »

Houtvergasser.
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: cv ketel vervangen

Bericht door bonkelaar »

Hallo Chriske,

Bij zo'n nieuw verwarmingssysteem gaat het niet alleen om de ketel maar ook om alles eromheen. Maar misschien heb je dat allemaal al helder.

Advies houtvergasser is al prima.
Als je thuis werkt kun je wellicht toe met een geringer vermogen, als je enkel 's morgens en 's avonds kunt stoken heb je een groter type nodig en voldoende buffervolume.
Ketel en buffers moeten ergens staan, het liefst zo dat de brandstof eenvoudig aangevoerd kan worden.

Wat ketel betreft is hoofdzakelijk de vraag of je de ketel al het instelwerk en de bewaking daarop wilt laten doen, of dat je met een eenvoudiger hand-ingestelde ketel uit de voeten kunt.
Er zijn prachtige Duitse en Oostenrijkse ketels die primaire en secundaire luchttoevoer regelen, de rookgastemperatuur en het rest-zuurstofgehalte meten en nog meer waarden.
Daarnaast zijn eenvoudiger modellen te koop meestal van oost Europese makelij waarover voldoende bekend is om er vertrouwen in te kunnen hebben maar die niet al die automatische functies hebben.
De bekendere merken hebben ook alle toelatingen om bijvoorbeeld toegelaten te zijn in Duitsland waar een schoorsteenveger elke ketel jaarlijks controleert.
De uitgebreide modellen zijn bijv. KWB, Lopper, Fröling, en er zijn er meer.
Eenvoudiger modellen zijn bijv. Viegas, Atmos, Attack.

Zelf heb ik een eenvoudige Atmos 35 KW met 3000 ltr buffer en dat gaat wel goed. De ketel heb ik iets aangepast, er is een rookgastemperatuurmeter geplaatst in de schoorsteenpijp net achter de kachel.
En door het Duitse Atmos Forum word je dingen gewaar, hoe je instellingen kunt doen e.d. Vooral instellingen die je doet om een optimaal rendement uit je brandstof te halen, het controleren van je luchttoevoer en het meten van rookgastemperatuur.
Lijkt wel dat hoe eenvoudiger de ketel is, hoe minder je wordt verteld hoe instellingen moeten zijn. Je moet dan zelf iets handiger zijn om het juist ingesteld te krijgen.

Verder kun je met je houtstook het best in een omgeving wonen waar de buren op grotere afstand zitten. Heeft een kachel of ketel eens geen zin en rookt wat, dan heb je niet direct belletjes van mensen die overlast hebben.

Groet Jos.
chriske
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 feb 2014, 18:49

Re: cv ketel vervangen

Bericht door chriske »

heb nu al een houtkachel staan een saey 90 denk ( zou eens moeten kijken )
dus van rook hebben de buren niet echt last
( ene gebuur heeft ook een houtkachel en andere gebuur is goeie familie )

of komt er meer rook vrij van zo n houtvergasser

grtz chris
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: cv ketel vervangen

Bericht door bertocello »

Ik stem helemaal in met Bonkelaar. Ik ga trouwens binnen nu en 6 maanden ook een houtvergasser installeren, waarschijnlijk een Atmos 25 kw samen met een extra buffervat van 2500 liter.
Bertocello.
chriske
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 feb 2014, 18:49

Re: cv ketel vervangen

Bericht door chriske »

denk dat ik juist een probleem zal hebben voor een buffervat te plaatsen van 2000L ofzo
hoe groot is da ongeveer , zo n 2000L vat

want denk hoe dichter deze bij de houtvergasser staat hoe interessanter zeker????

grtz
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: cv ketel vervangen

Bericht door bonkelaar »

De buffer staat het best binnen de woning zo dat warmteverlies van de buffer bijdraagt aan verwarming van de woning.

Klinkt mooi maar lukt bijna nooit.

Buffer kan in principe overal staan, leidingen naar en van de buffer vanuit de ketel moeten optimaal geïsoleerd zijn.

Geldt ook vanaf buffer naar de woning.
Om te voorkomen dat het hete water uit de buffer ook zo warm de woning ingaat heb ik een mengventiel geplaatst zodat de temperatuur van het aanvoerwater kan worden ingesteld.
Mijn aanvoer-temperatuur de woning in bedraagt normaliter 50°C en vanaf 0 graden 55 tot 60°C. Zo kan ik langer met mijn hete buffers.

groet Jos.
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: cv ketel vervangen

Bericht door bonkelaar »

chriske schreef:denk dat ik juist een probleem zal hebben voor een buffervat te plaatsen van 2000L ofzo
hoe groot is da ongeveer , zo n 2000L vat

want denk hoe dichter deze bij de houtvergasser staat hoe interessanter zeker????

grtz

Kunnen ook twee of die kleinere zijn als je die beter kunt plaatsen.
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: cv ketel vervangen

Bericht door bonkelaar »

bertocello schreef:Ik stem helemaal in met Bonkelaar. Ik ga trouwens binnen nu en 6 maanden ook een houtvergasser installeren, waarschijnlijk een Atmos 25 kw samen met een extra buffervat van 2500 liter.
Bertocello.
Een mooi span, kan een leuke installatie worden.
chriske
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 feb 2014, 18:49

Re: cv ketel vervangen

Bericht door chriske »

bonkelaar schreef:
chriske schreef:denk dat ik juist een probleem zal hebben voor een buffervat te plaatsen van 2000L ofzo
hoe groot is da ongeveer , zo n 2000L vat

want denk hoe dichter deze bij de houtvergasser staat hoe interessanter zeker????

grtz

Kunnen ook twee of die kleinere zijn als je die beter kunt plaatsen.

dan zal twee kleinere mss wel iets zijn
moeten door een deurgat van 80cm kunnen

en de ruimte waar de cv ketel nu staat op gas is 1.57m br en 2.45m ho
diepte kan aangepast worden of buffer s in ruimte daarachter ( moet dan wel een deel van mijn muur uitbreken )
maar moet de living ook nog verbouwen daarmee da ik het nu wil bekijken of het mogelijk is

grtz
Plaats reactie