Aggregaat mee het bos in, en electrisch zagen?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
EcoArnhem
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 aug 2013, 14:21

Aggregaat mee het bos in, en electrisch zagen?

Bericht door EcoArnhem »

Dag,

Ik heb een discussie met een vriend van mij. Eens kijken hoe jullie er in staan!

Hij heeft een benzine-zaag waarvan de motor onlangs kapot is gegaan. Nu is hij dus gecharmeerd van electrisch zagen, want een electromotor gaat (in vergelijking) veel minder snel kapot.
Daarin wil ik wel meegaan. Een electromotor gaat gewoon langer mee.
Maar is het ook handig&praktisch?

De argumenten vóór om electrisch te zagen in het bos:
+ je gebruikt een electromotor en die gaat veel minder snel stuk dan benzine.
+ de electromotor maakt veel minder herrie dan een 2-takt motorzaag
+ een aggregaat is 4 takt, is zuiniger en stiller
+ met een 4 takt aggregaat heb je geen geknoei met mengsmering.

Argumenten tegen electrisch zagen in het bos:
- Een aggregaat weegt 15-25 kilo en dat moet je meenemen.
- je verlengsnoer gaat zich om allerlei bomen en struiken wikkelen
- Kan een aggregaat het starten/stoppen wel aan? Het gaat wel over 2000Watt die telkens aan/uit/aan/uit gaat.
- voor de prijs van een aggregaat heb je snel twee goedkope motorzagen (dus één voor onderdelen)


Wat denken jullie? Kan een aggregaat het voortdurende stoppen en starten wel aan? Is het handiger en stiller?
Of wil je jezelf na een uur zagen ophangen aan dat verlengsnoer dat overal in blijft haken? Is er iemand die dit wel eens geprobeerd heeft?
Laatst gewijzigd door EcoArnhem op 17 feb 2014, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Aggregaat mee en electrisch zagen? Of niet doen?

Bericht door bertocello »

Ik heb het zelf ooit geprobeerd, het is ondoenbaar, de stroomkabel blijft iedere 3 seconden ergens achter haken, ik ergerde mij kapot daarop.
Met de kettingzaag werken moet soepel en beheerst kunnen gebeuren en dat is onmogelijk als je een verlengkabel meesleurt.
Bertocello
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Aggregaat mee het bos in, en electrisch zagen?

Bericht door JantjeV8 »

Als je een goede motorzaag koopt is dat argument absoluut niet geldig.

Je kunt beter een goede gebruikte Stihl/Dolmar o.i.d. aanschaffen dan een 'goedkope' nieuwe motorzaag van een of ander tjaptjoymerk. Is altijd beter dan electrisch het bos in te gaan.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Aggregaat mee het bos in, en electrisch zagen?

Bericht door Pietje »

Er zijn tegenwoordig een aantal merken die goede accuzagen maken (tophandle). Snoeizagen, dat wel...

Verder heeft Pellenc een elektrische zaag met meer vermogen met een accu op je rug. Maar voor die prijs heb je een set motorzagen die je niet snel stuk krijgt...

Een aggregaat draait continu, dus kwa brandstofverbruik zal het elektrisch zagen niet veel voordelen meer hebben ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Aggregaat mee het bos in, en electrisch zagen?

Bericht door bonkelaar »

Hallo,

Om reden van het akelige verlengsnoer knip ik nu mijn heg, ca. 50 meter, ook met een motorschaar. Ik moet zeggen, een verademing. Was je in het verleden druk met het uitrollen van snoeren en na gedane arbeid weer aan het oprollen, momenteel pak ik de machine, trek aan het startkoord en ik ben aan het werk.
Vooral als je het werk in etappes doet bijv. 's avonds na je werk dan is niets fijner dan te kunnen beginnen en stoppen zonder aandacht voor kabels.

Zoals Jantje al aangaf een zaag van een degelijk merk zelfs gebruikt die heb je bijna voor het leven als je alleen voor jezelf hout zaagt.
Als dat gedoe met aggregaten kabels en elektrische zagen er echt toe deed dan deden professionals het ook zo.
In plaats van één motorkettingzaag kun je nu malheur krijgen met je aggregaat, je kabels, je zaagmachine. Driemaal meer spullen die aanleiding zullen geven tot storing.
Iemand zonder gevoel voor techniek krijgt alles kapot en het ligt altijd aan het apparaat. Daar helpt niets tegen.

Goeie zaag, goed afgesteld, scherp houden, zelf leren vijlen, het liefst een tweede zaag om uit te snoeien en om een keer je eerste zaag vrij te kunnen snijden als een zwaard vastklemt (mij nog nooit gebeurd.....) is naar mijn idee het beste advies.

Groet Jos.
EcoArnhem
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 aug 2013, 14:21

Re: Aggregaat mee het bos in, en electrisch zagen?

Bericht door EcoArnhem »

Bedankt voor de input!

Ik vindt het argument 'als het zo handig was deden de professionals het ook' wel sterk.
Plaats reactie