rocket zwembadverwarming

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

TomDS
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 feb 2014, 22:05

rocket zwembadverwarming

Bericht door TomDS »

Sinds we vorige zomer een tweedehands zelfdragend vinylzwembad op de kop konden tikken, en ook nog een tweedehands zandfilter, hebben we er menig spetterend uur in de tuin opzitten. Helaas begon toen het goede weer begon te minderen, en het water zakte in temperatuur. Verwarmen met de zon is weliswaar het meest ecologische, maar wat doe je dan als de zon een tijdje helemaal niet meer schijnt? Niets zo vervelend als de pH en het chloorgehalte op punt houden van een zwembad waar geen hond in gaat zwemmen.

Dus: op www onderzoek getrokken hoe ik het zou aanpakken om een goedkope houtgestookte (want dat heb ik in overvloed beschikbaar) zwembadverwarming in elkaar te knutselen.

Eerste stop was youtube, maar de daar met enige trots door hobbyisten voorgestelde houtgestookte misbaksels vielen al snel af wegens rokerig, en wschl niet genoeg vermogen.
Zin om ettelijke duizenden euro's uit te geven voor commerciële modellen had ik ook niet, dus nog wat verder gezocht.

De eerste valabele mogelijkheid leek mij de waterheater die ik vond in de publicatie "capturing heat 2" van aprovecho research center. (Daar las ik trouwens eerst over de rocket stove). http://www.aprovecho.org/lab/index.php? ... format=raw
Op pagina 30 van die publicatie staat een plannetje voor een J tube rocket (zonder heat riser) onder een boilertank, waarbij de rookgassen door de dubbele wand naar boven gevoerd worden en dan door een kort schoorsteentje vrijkomen.
aprovecho boiler.jpg
Op kapaza bleek in oktober vorig jaar een RVS boiler (nodig voor dat gechloreerd water) met dubbele wand te koop. De avontuurlijke en impulsieve ik heeft meteen toegeslaan, en die lapesa GX-200s boiler (35kW) werd gekocht. In oktober, met de vallende bladeren etc was het wat te laat om er mee verder te gaan, maar sinds januari ben ik me verder mentaal aan het voorbereiden, en mijn plannen verder aan het uitwerken, om zo hopelijk tegen de lente klaar te zijn.

Ik zou al bijna aan het bouwen geslagen zijn, ware het niet dat ik intussen toch mijn bedenkingen heb bij dat design om volgende redenen:
-Geen heat riser, dus misschien nog roet tegen de boiler, en rook? (volgens de publicatie nochtans niet)
-Die topzware toren met bovenin 200Kg water plus het gewicht van de boiler, zie ik toch niet meer zo zitten, qua verankering.
-Ik ben bang dat er wel eens problemen met condens kunnen optreden dat van die boiler afdruipt, wat dan moeilijk af te voeren valt in dat design.
-Het lassen van een schoorsteen aan die boiler is ook een drempel, vermits ik dan weer iemand moet nalopen, want dat kan ik zelf niet.

Maar gelukkig, na veel nadenken, en hier lezen over de batch rocket, heb ik nu (volgens mezelf althans) een goed plan.
batch rocket boiler.jpg
Mijn intentie is om een bel op te trekken uit ytongblokken van 10cm breed, 20cm hoog, en 60 cm lang. De binnenkant, in contact met de hete gassen, zou ik dan verder nog beschermen met een dunne vermiculietplaat. De boiler wil ik ontdoen van zijn dubbele wand (die buitenwand bleek helaas carbon steel te zijn dus kan niet gebruikt worden om het zwembadwater door te voeren), om hem dan met zijn onderkant in de hete bel te zetten. Onder de boiler kan ik dan nog een inox tray maken wat eventuele condens opvangt en afvoert via een pijpje tot in de grond waar het op gebouwd wordt. Bovenaan een dikke vermiculietplaat als afdekking, en daaroverheen een inox deksel.

Als "aandrijving" wilde ik de batch rocket177 gebruiken. Uiteraard heb ik ook nagedacht over de nodige beveiliging tegen drukopbouw in de tank, zijnde een vrije pvc slang zonder afsluiter van de uitgang tot in het zwembad, plus een overdrukventiel vlak bij de boiler. Als de pomp stilvalt, en het vuur brandt lang genoeg om die volledige 200L tot koken te brengen (binnen 45 minuten naar ik begrijp) dan denk ik dat dat toch voldoende moet zijn, de tank kan acht bar aan, maar zoveel kan er nooit opgebouwd worden door de vrije uitgang. Door de goede isolatie van de bel zal de verwarming hopelijk ook snel stoppen wanneer het vuur uitgaat.

Graag jullie mening over mijn plannen. Behoudens zeer negatieve commentaar die mij nog eens zouden doen twijfelen ga ik er de komende weken (maanden?) aan beginnen, en de progress hier posten.

Kan ik van iemand een gegoten rocket core en riser kopen? De totale hoogte van de core met riser zou ik op het minimum willen houden om de oven in mijn tuin niet al te opvallend groot te moeten maken.

Eventueel zou ik ook een deurtje willen kopen (hoeft niet perse met glas te zijn), als een versie die tegen het buitenklimaat bestand is tenminste betaalbaar is.

groetjes!

Tom
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: rocket zwembadverwarming

Bericht door Johndc »

Kan ik van iemand een gegoten rocket core en riser kopen?
Ja! Dat kan! Hierzo commerciele link verwijderd :wink:
TomDS
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 feb 2014, 22:05

Re: rocket zwembadverwarming

Bericht door TomDS »

ok, bedankt, dan zal ik me daar maar eens gaan melden.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: rocket zwembadverwarming

Bericht door Tim »

Tom,

Er zijn inmiddels veel gietstukken gebruikt, ze blinken niet echt uit in scheur vastheid.

Voor je zwembad kun je dat misschien wagen, maar ik zou voor een kachel in huis toch zeker chamotte steen pakken.

Tim
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: rocket zwembadverwarming

Bericht door Johndc »

Tim schreef:Tom,

Er zijn inmiddels veel gietstukken gebruikt, ze blinken niet echt uit in scheur vastheid.

Tim
Dat moet ik toch tegenspreken! We zijn nu zover dat de delen zijn opgedeeld, zodat scheurvorming zo goed als onbestaande geworden is.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: rocket zwembadverwarming

Bericht door Pieke »

Hoi Tom,ik heb even door mijn eigen archief geneusd. Ik heb deze zomer ook een zwembad(je) verwarmd met een rocketje. Rocketje was 100 bij 100 mm, L-tube.
Opstelling hier >> http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 475#p52169 getoonde boiler heeft een ww/spiraal waar ik het zwemwater doorheen pompte.

Resultaat hier >> http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 475#p52197 Ik geef toe, niets om van achterover te slaan, maar om je zwemwater op temperatuur te houden voldoet het.

S6 Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
TomDS
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 feb 2014, 22:05

Re: rocket zwembadverwarming

Bericht door TomDS »

Hey pieke,

bedankt, dat lijkt wel wat op hetgeen ik van plan ben!


mvg Tom
TomDS
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 feb 2014, 22:05

Re: rocket zwembadverwarming

Bericht door TomDS »

Goeienavond allemaal,

Ik wilde even deze oude thread nieuw leven inblazen, want het is eindelijk zover, mijn zwembadverwarming is klaar. Het is iets speciaals geworden, al zeg ik het dan zelf. Ik heb namelijk een rocket 177xl-aangedreven pizzaoven/zwembadverwarming gebouwd. Dit weekend heb ik de verwarming voor het eerst gebruikt, en mijn zwembad van 16m3 op kunnen warmen van 20 naar 30 graden, met drie kruiwagens hout, gestart vrijdagavond 18u, warm zondagmiddag.. Zondagavond hebben we dan in de oven die als neveneffect ook heetgestookt was, pizza's gebakken.

In bijlage enkele foto's. zoals jullie zien moet ik wel nog opvroegen en een inox deksel als dakafwerking ontbreekt nog.
Ik moet ook nog wat aanplanten en afwerken errond uiteraard.

Maar voorlopig dus heel tevreden. Het pizzagedeelte hebben we trouwens al enkele maande in gebruik, zonder problemen. De rocket trekt goed genoeg, wanneer de ovenholte open blijft staan.


Mvg

Tom
image.jpg
Bijlagen
image.jpg
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: rocket zwembadverwarming

Bericht door SanderL »

Gaaf ding, ziet er mooi uit! 2 vliegen in 1 klap, lekker eten en warmwater!
Hoe heb je nu de rocket gebouwd/aangeschaft? Gestort in vuurbeton?
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: rocket zwembadverwarming

Bericht door Sandman79 »

en hoe heb je de warmtewisselaar uitgevoerd? :)
TomDS
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 feb 2014, 22:05

Re: rocket zwembadverwarming

Bericht door TomDS »

Hoi, bedankt voor de lof. De rocket heb ik zelf opgebouwd door vuurvaste stenen van 32mm dikte in verstek te slijpen, en nadien op te metsen met vuurvaste mortel geschikt voor 1400°C. Nadien heb ik het geheel omgeven met vermiculiet.

Als warmtewisselaar heb ik de boiler van lafesa gebruikt, maar ik heb de plaatstalen buitenmantel eraf geslepen. De onderkant daarvan heb ik wel gebruikt om een opvangbak te maken voor condenswater. Ik heb er een gat in laten maken en een bocht en buisje op laten lassen, zodat condens naar buiten afgevoerd wordt. Maar goed dat ik dat gedaan heb, en niet voor het aprovecho plan gekozen heb, want wanneer het zwembadwater opgewarmd werd kwam er een constant straaltje condens uit de afvoer.

De rookgassen gaan via een afsluitbaar luik achter in de pizzaoven naar de ruimte met de boiler. Die ruimte is geisoleerd met superwool. Tussen de boiler en de superwool is 2 a 3 cm ruimte waar de gassen afkoelen op de boilerwand, en daardoor naar beneden gaan. Via de schouw ontsnappen ze dan onderaan, bij een temperatuur van 40-50 graden en gaan dan via de dubbelwandige geisoleerde schouw naar omhoog. Dat moet ik nog nameten, maar ik kan er zo mijn hand in houden.

Als mijn zwembadwater warm genoeg is, maar de oven nog heet, (weinig waarschijnlijk scenario, ik vind het niet snel te warm) dan kan ik de voorste ovendeur openen, en de achterste sluiten, zodat de hete gassen langs voor ontsnappen.

Ik heb uiteindelijk om de prijs te drukken ook zelf een dubbelwandig geisoleerd deurtje geplooid van 1mm dikke inoxplaat die ik hier nog had liggen.

mvg

Tom
Bijlagen
369 - kopie.JPG
TomDS
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 feb 2014, 22:05

Re: rocket zwembadverwarming

Bericht door TomDS »

Voor de geïnteresseerden, er is een reportage van de bouw van deze zwembadverwarming te vinden onder:
http://donkey32.proboards.com/thread/17 ... ater-build

mvg

TomDS
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: rocket zwembadverwarming

Bericht door kockie »

Een mooi voorbeeld voor publicatie op batchrocket.eu (zie viewtopic.php?f=8&t=5676)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: rocket zwembadverwarming

Bericht door mro »

Sterk staaltje!

Combinatie zwembad/pizzaoven/(terrasverwarmer?) vind ik zeer goed bedacht.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: rocket zwembadverwarming

Bericht door peterberg »

Tom,
Zou ik jouw verhaal op de site die Kockie noemt mogen publiceren? Uiteraard met naam en woonplaats van de bouwer.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Plaats reactie