Vacuümbuizen beter drukloos en met leegloop?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

groenhuis
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 okt 2012, 16:37

Vacuümbuizen beter drukloos en met leegloop?

Bericht door groenhuis »

Zorgen Solesta vacuumcollectoren voor lager rendement dan RIVUSOL in de tussenseizoenen? Laatstgenoemde boilers zijn matig geïsoleerd : 4 cm
SOLESTA LEEGLOOP Dubbelwandige VACUUMCOLLECTOREN.Bescheiden doorstroomboiler van 100 L. In de tusssenseizoenen moet (voor)verwarmd water bijverwarmd door externe boiler.
Positief : Geen onderhoudskosten zoals glycol of druk bijstellen om de meerdere jaren. Door overdimensionering verhoogt rendement.
'www.solesta.com
Zouden CPC (spiegelreflectoren) het rendement van vacuum niet eerder verlagen dan verhogen? de warmtecoëff (zo hoog mogelijk), verliescoeff (zo laag mogelijk) scoren lager dan vacuum zonder CPC..
Dank bij voorbaat voor reacties
Groenhuis
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: vacuumbuizen beter drukloos en met leegloop?

Bericht door pelletpower »

Reflectoren verhogen het rendement, dit heeft niets met de isolatiewaarde van de buis te maken. Het Solestasysteem heeft ook mijn voorkeur om de redenen die jij aangeeft (leegloopsysteem). Als de buizen goed zijn en de boiler matig met 4cm, pas je toch een andere boiler toe. Vooropgesteld dat het isolatie materiaal en daarmee de waardes in beide boilers hetzelfde is.
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: vacuumbuizen beter drukloos en met leegloop?

Bericht door sathopper »

Wij hebben een 100L solesta boiler met 2 panelen. In het voorjaar, zomer levert dit een fixe besparing op. In een zonnig weekeinde hebben we met een gedemonteerde CV ketel niet zonder warm water gezeten (incl. Douchen). Op een zonnige winterdag warmt hij ook goed op maar zoals eerder opgemerkt door de matige isolatie koelt hij snel af.
Voor ons geen probleem omdat de houtCV boiler het touwtje overneemt. :D
Voordeel van de boiler is dat hij liggend geplaatst word en mooi onder een schuin dan geplaatst kan worden zoals dit bij mij het geval is.
Geen ervaringen met andere systemen ik ben benieuwd of er systemen zijn die in de donkere maanden nog voldoende warmte kunnen opwekken cq op slaan.


Gr

SH
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
MarcDL
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 okt 2012, 12:21

Re: vacuumbuizen beter drukloos en met leegloop?

Bericht door MarcDL »

Heb net ook een Solesta installatie, 4 collectoren van 20 heatpipes + opslagvat 100 liter.
Op een half uur is het vat vandaag (mid october, zonnig) op de maximumtemperatuur...
Ik benut dus slechts misschien 10 % van de beschikbare zonneenergie op een zonnige dag...

Waar vindt ik een extra groter opslagvat (200 liter, 300 liter, 500 liter ) dat aansluitbaar is op mijn bestaande installatie...
Moet dus een open, drukloos opslagvat zijn dat de leegloop van de collectoren ondersteunt (als maximum temp in vat bereikt --> terugloop activeren)...

Thx
Marc
Martin
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 okt 2012, 22:02

Re: Vacuümbuizen beter drukloos en met leegloop?

Bericht door Martin »

Ben ook druk doende met een leegloopsysteem met 100 st. vacuum heatpipes.
Kwam terecht bij AGRITEC, een perfect systeem doch schikbarend duur.
http://www.agritec-solar.eu/index.html
Hebben opslagvaten van kunststof en daardoor geen verkalking en corrosie.
Zeer uitgebreid mailcontact met hen gehad (duits) en erg veel van geleerd.
Zit nog erg te dubben vanwege hoge prijs!
Eu 9000 excl. montage!
Ik zal iets moeten doen want m´n ketel is al 33 jr. oud maar nooit warmer geweest dan 65 gr. vanwege
aanwezige vloerverwarming.
Ook de gasboiler, 150 liter, is aan einde levensduur.
Extra info is dat ik vanuit het buffervat wil invoeden op cv ketel en voorverwarming SWW.
Vlgs. Agritec zou ik ca. 1200 m3 gas kunnen besparen.
jandb
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 jan 2013, 14:38

Re: Vacuümbuizen beter drukloos en met leegloop?

Bericht door jandb »

Hier wat ervaring van een zeer ontevreden gebruiker (of moet ik zeggen niet-gebruiker) va een Solesta zonneboiler. :evil:

Op aanraden van mijn installateur (officieel Belgische invoerder van Solesta) heb ik gekozen voor 3x20 heatpipes (Westelijk georiënteerd) op een 100L.

Waarom deze configuratie:
-Een klein vat, zodat dat bij matige zonne-instraling toch snel opwarmt
-Heatpipes omdat deze efficiënter zijn bij lage omgevingstemperaturen
-Solesta omdat zij een leegloopsysteem (drain-back) aanbieden. Dit zou een veel eenvoudiger systeem zijn en heel wat onderhoudsvriendelijker zijn.
-60 heatpipes omdat er in de winter (bij lage zonnestand) nogal wat schaduw op valt, en er toch wat opbrengst zou overblijven.
Als er extra na-verwarming nodig is, zou een elektrische doorstroom-verwarmer bijspringen (de CV-installatie staat vrij ver van de badkamer..)

MAAR....
-In de zomer krijg ik het vat moeilijk warm, omdat de pomp al snel wordt stilgelegd door een over-temperatuur-beveiliging. Er komt namelijk kokend water in het vat binnen. Vaak is de rest van het vat dan nog niet opgewarmd, en blijf ik met een half-opgewarmd vat op het einde van een zonnige dag zitten... :(
-In de winter krijg ik het ook al niet warm omwille van de beperkte instraling.
-Enkel in het tussenseizoen lukt het nog min of meer.

Waarom al deze problemen?
-Zoals reeds eerder vermeld: een temperatuurschakelaar (60°C) legt de pomp stil zodra het water bovenin het vat 60°C bereikt. In tegenstelling tot andere systemen waar de warmte van onderen wordt aangevoerd, wordt bij Solesta de warmte van boven aangevoerd. Als hier de bovenkant 60°C bereikt, is de rest van het vat daarom nog niet (meestal niet) op temperatuur...
-Als ik gemiddeld verdeeld over heel het vat aan 50°C kom (60°C bovenaan en 40°C onderaan) is er niet veel warm water ter beschikking om zonder naverwarming te douchen. :cry:
-In hun reclame geven ze echter het voorbeeld van 210 L warm water (zonder naverwarming)... dikke leugens dus ! :evil:
-De isolatie van het Solesta-vat deugt niet, en dus koelt het water 's nachts enorm af.
's Ochtends is er dan niet veel warm water over hoor. :(
-De plastieken verbindingsslangen tussen de collectoren en het voorraadvat zijn ondertussen zodanig gekrompen (door de hitte) dat er enorm veel spanning op staat, en alles scheef trekt. Volgens de fabrikant is 5% krimp "normaal". Dat betekent dat er op de ca. 8m slang die de collectoren met het voorraad-vat verbinden, ongeveer 40cm "tussenuit" is gekrompen ondertussen. Dat is heel wat hoor ! :cry:
-De isolatie van de verbindingsslangen is aan de aansluitingen met de collectoren ook al helemaal gesmolten, dus isolatie is daar gewoon weg... onderhoudsvrij zoals ze beweren is het systeem ook al niet ! :evil:

De invoerder is ondertussen failliet, en Solesta Nederland wil mij een “oplossing” (zeggen ze) verkopen aan 550€ :?: :?: :?: om een nooit werkend systeem toch operationeel te krijgen.
Onnodig te zeggen dat ik daar niet op in ga, ik heb gewoon geen vertrouwen meer in deze rotzooi ! :evil: :evil: :evil:
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Vacuümbuizen beter drukloos en met leegloop?

Bericht door frans »

Martin schreef: Zit nog erg te dubben vanwege hoge prijs!
Eu 9000 excl. montage!
Heb je al uitgerekend hoe veel jaar je nog moet douchen voordat dat rendabel wordt?
Je kan met zo'n bedrag heel wat doen...
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Vacuümbuizen beter drukloos en met leegloop?

Bericht door pelletpower »

Jammer Jandb. Het Solesta systeem inspireert. Het nadeel vindt ik de beperkte boilers. Hier lijkt een ontwerpfout van de invoerder de oorzaak te zijn van je problemen. Misschien toch nog een keer communiceren om de zaak vlot te krijgen. Nu heb je in feite niets en Solesta slechte reclame. Een werkend systeem is ook in hun voordeel.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Vacuümbuizen beter drukloos en met leegloop?

Bericht door Pietje »

Ik kan me niet anders voorstellen dat als de pomp op een andere plaats komt, of de sensor (of beiden ;-) ) dat het probleem al opgelost is.

Heb je een schema?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Vacuümbuizen beter drukloos en met leegloop?

Bericht door pelletpower »

Wat ik vooral interessant vind is een systeem waar de pomp aangestuurd wordt door een pv paneel, veel zon veel debiet, weinig zon etc. Was hier iemand op 't forum. Lijkt me bijzonder op zijn plek hier. Maar nogmaals, het is zeker in 't belang van Solesta dat het systeem werkt. Slechte reclame is hardnekkiger dan goede.
jandb
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 jan 2013, 14:38

Re: Vacuümbuizen beter drukloos en met leegloop?

Bericht door jandb »

schema Solesta systeem.JPG
Hierboven een schemaatje van het Solesta terugloop-systeem.
Ik zal een poging doen om de werking zo duidelijk mogelijk (en beknopt) uit te leggen.

Er zit geen deltaT regeling in, enkel een aantal schakelaars die de pomp aan/uit zetten, afhankelijk van een aantal parameters.

Het pompje (eigenlijk afkomstig van de PC-wereld, waar het gebruikt wordt om PC's te koelen) heeft een vast debiet, en is dus onafhankelijk van de temperatuur van het retourwater (= eerste beperking). Ik heb dit ooit gemeten en ik kwam (in mijn situatie) uit een heel laag debiet (ik ben de waarde even kwijt). Andere fora-leden hebben me al aangeraden om een flow-restrikter uit de leidingen te halen op hete dagen, zodat er toch wat meer flow zou zijn, en heel de zaak niet begint te koken....
De flow-restrikter dan in de wintermaanden weer terug te plaatsen, is dan weeral extra werk, niet echt gebruiksvriendelijk hoor !

nu betreffende de "sturing":
Eén schakelaar zit in een collector (Tc), op het ogenblik dat de temperatuur hoger dan 70°C is, schakelt die aan.
T1- schakelaar zit aan de bovenkant van het vaatje, en schakelt uit als de temperatuur boven de ca. 64°C komt.
T2-schakelaar zit aan de onderkant van het vaatje, en schakelt uit als de temperatuur boven de ca. 45°C komt.
(Dit zijn gemeten waardes, niet opgegeven door Solesta... zij beweren in hun brochures dat het water in het boiler-vaatje kan opwarmen tot 90°C.... )

Dus als de collector warm is (>70°C) en het vat is nog niet op temperatuur, begint de pomp te draaien.
Als dan één van de temperatuurschakelaars in het vat (T1 of T2) boven hun schakel-temperatuur komt, valt de pomp uit... onafhankelijk of heel het vat al op temperatuur is of niet.

Belangrijk om weten is dat het om een leegloopsysteem gaat waar het hete water (afkomstig van de collectoren, zie schema rode pijn 4) bovenaan in het vat "valt" en er onderaan weer wordt uitgepompt. Zo warmt het vat van boven naar beneden toe op.
Opgelet: de warmtewisselaar die op de tekening te zien is, dient om het sanitaire water op te warmen. In het buffervat zit er water dat naar en van de collectoren gaat (omgekeerd dus zoals bij de meeste andere systemen)

Deze beperkte regeling kan (heeft) er voor zorgen dat op een hete zomerse dag de pomp begint de draaien, er onmiddellijk zeer heet water naar het boiler-vat stroomt. Dan schakelt de bovenste temperatuurschakelaar de pomp uit, en blijft het vat voor de rest van de zonnige dag koud ! Absurd hé... echt meegemaakt.

Gezien de constructie van de Solesta (voorgevormd vat met alle componenten er mooi in weggewerkt), valt dus niets te verplaatsen aan sondes, want die zitten op een vaste plaats in het vaatje, en aan de collectoren. Ook de pomp zit vast, want die heeft een eigen plaats in een uitsparring van het vaatje.

Het enige wat ik zie om in te grijpen in deze beperkte "sturing" is de waardes waarop de schakelaars in het vat schakelen te veranderen (= andere schakelaars steken), of ze er zelfs helemaal uithalen. Er zijn echter limieten, want het water mag niet gaan koken omwille van het plastieken opslagvat, en ook het pompje kan deze hoge temperaturen ook al niet aan.

Dus in plaats van te gaan experimenteren, en gevaarlijke situaties te gaan creeren, denk ik er aan om heel hat vat met pomp en schakelaars te vervangen door iets degelijks (groter vat, hogere temperaturen, betere pomp en een echte regelaar)

Als er zijn die de Gouden Tip kennen ???? ik luister graag !
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Vacuümbuizen beter drukloos en met leegloop?

Bericht door Pietje »

Als alles zo vast staat, waarom:
1) werkt het niet? Want elke solesta is dan toch hetzelfde aangelegd?
2) waarom heeft Solesta Nederland een aanbod gedaan iets te fixen wat jou geld gaat kosten?

Dit systeem zit verkeerd in elkaar. En dat kan weer gefixed worden.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
jandb
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 jan 2013, 14:38

Re: Vacuümbuizen beter drukloos en met leegloop?

Bericht door jandb »

Iedere Solesta zonneboiler is niet hetzelfde...
In Nederland worden die blijkbaar enkel verkocht in de configuratie "1 zonnecollector aan 1 voorraadvaatje van 100L". Dit systeem wordt dan gebruikt om het tapwater voor te verwarmen, en daarna door een naverwarming (CV-systeem) verder door te warmen tot op ca. 60°C.
In de winterperiode zal het water bvb tot op 30°C voorverwarmd worden, en dan verder door een CV installatie tot 60°C.
In de zomer "kan" het water heter worden, en hoeft de CV niet meer bij te verwarmen.
Ik zeg wel degelijk "kan" want zoals ik het zelf heb meegemaakt, is een hete dag niet goed voor de Solesta zonneboiler, want omwille van de beveiliging (zie uitleg hierboven) stopt de opwarming van de zonneboiler al voor het vat helemaal warm is !

Hier bij mij is het systeem verkocht geweest om meer autonomie te hebben, ook in de winter. Daarom zijn er 3 collectoren aangesloten (oorspronkelijk was het zelf voorzien voor 4 !) om aldus ook in de winter over voldoende warmte-capaciteit te hebben om heel het vat op te warmen (onder voorbehoud dat de zon wel wat moet schijnen...).
De 3 collectoren maken het probleem van oververhitting in de zomer uiteraard nog groter, en daarom heb ik er 2 "uitgeschakeld" in de zomermaanden. Dan zat ik met een "standaard configuratie", maar dan nog werkt het systeem niet naar behoren ! (zie heel de uitleg hierboven).

Dat hun systeem niet werkt, zullen de meeste andere eigenaars niet doorhebben, want de naverwarming camoufleert het feit dat de zonneboiler niet opgewarmd is... er komt uit de douchkraan nl altijd warm water (onbeperkt). Wat je echter niet weet, is hoeveel van de warmte geproduceerd is door de zonneboiler, en hoeveel door de CV-installatie.

Bij mij is het van aanvang altijd zo geweest dat de zonneboiler "op zich zelf" staat, en mijn douchewater enkel uit de zonneboiler komt. Ik weet dus exact of de zonneboiler voldoende opgewarmd is of niet. Volgens de verkoper en de Solesta brochures kon een volledig opgewarmde zonneboiler tot 210L warm water produceren... daar kan je zelf een behoorlijke badkuip mee vullen. het aantal keren dat ik na 3min al een frisse douche had, zijn echter niet meer te tellen ! Een bad laten vollopen met warm water is mij NOOIT gelukt, zelfs op een hete zomerdag niet !

Om de zon-arme dagen te overbruggen heb ik uiteraard nog altijd mijn standaard warm-watervoorziening. Ik moest enkel een bolkraan omdraaien om om te schakelen.

Waarom ik dan wel die keuze heb gemaakt ?
Als ik de specificaties van de zonnecollectoren bekijk (vacuumtubes- en NIET gemaakt door Solesta !), heb ik een totaal van 3x1198W (max) op mijn dak liggen... daar kan je al wat water mee opwarmen hoor, ... mocht de rest van het systeem werken, en die warmte ook effectief in het vat krijgen....
(Voor de techneuten: 11,10GJ/jaar opbrengst voor de collectoren en 7.77GJ/jaar opbrengst voor het systeem)
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Vacuümbuizen beter drukloos en met leegloop?

Bericht door Tim »

Hey,

Kunststof en 90grC. Klinkt leuk, maar dan krijg je dit.

Verkalking in rvs is, mocht het je ooit dwars zitten, simpel te verwijderen met wat zuur.

Mijn advies, weg met die plastic vaten en ledingen. Alle andere oplossingen blijven pruts.

Tim
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Vacuümbuizen beter drukloos en met leegloop?

Bericht door Paide »

Dit is een speelgoedsysteem en zal nooit een fatsoenlijke opbrengst geven. Te klein boilervat, geen gelaagdheid en een regelsysteem met erg lage settings.
Ik zou de collectoren laten liggen en een fatsoenlijk vat met een normale regeling eraan plaatsen.
Zie ook het andere actieve topic over zonneboilers.
Plaats reactie