Rutland 910 (bj 1990) windmolen komt niet tot laden 12V accu

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

omweg
Berichten: 165
Lid geworden op: 15 mar 2007, 14:34
Locatie: Olburgen
Contacteer:

Re: Rutland 910 (bj 1990) windmolen komt niet tot laden 12V

Bericht door omweg »

Het heeft er dan alle schijn van dat het dynamo gedeelte werkt, dat een dynamo niet met boormachine aan het laden te krijgen is lijkt mij logisch de wind levert meer kracht dan een boormachine.
Ik krijg niet helemaal helder hoe de stator geschakeld is omdat er vier draden uit komen, het zou een sterschakeling kunnen zijn. De weerstand van de stator spoelen heb je doorgemeten neem ik aan, volgens mij moet je dan kunnen herleiden hoe de schakeling in elkaar zit.
Als de stator en de rotor er nog onbeschadigd uitzien dan is het een indicatie dat dit gedeelte goed is. Om uit te sluiten dat het de externe choke spoel is zou je met twee gelijkrichters kunnen schakelen zoals op blz 13 van de fault manual.
Verder heb je nog niets gezegd over de koolborstels, in een eerdere post heeft iemand aangegeven dat hij op dat punt een keer problemen heeft gehad, het zijn per slot slijt onderdelen.
Wanhoop is geen raadgever, techniek blijft logica. Ik neem aan dat je regelmatig in nederland bent je zou de molen ook mee kunnen nemen en in het oosten van het land kunnen droppen dan wil ik me er verder in verdiepen om te zien of ik het probleem voor je kan tackelen.
The planet of my dreams is bulging at his seems
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Rutland 910 (bj 1990) windmolen komt niet tot laden 12V

Bericht door m.bouwer »

@Omweg,
.... dan wil ik me er verder in verdiepen om te zien of ik het probleem voor je kan tackelen.

leuke geste.

Groet Rinus
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Rutland 910 (bj 1990) windmolen komt niet tot laden 12V

Bericht door xychix »

omweg schreef:Het heeft er dan alle schijn van dat het dynamo gedeelte werkt, dat een dynamo niet met boormachine aan het laden te krijgen is lijkt mij logisch de wind levert meer kracht dan een boormachine.
Daarom heb ik de molen weer opgezet en wacht ik een eerstvolgende storm af.
Ik wil graag uitsluiten dat mijn 3 meter hoge mast, (10 meter van het huis, op de heuvelkant waarvandaan ik meestal wind heb) te laag is oid.
Ik krijg niet helemaal helder hoe de stator geschakeld is omdat er vier draden uit komen, het zou een sterschakeling kunnen zijn. De weerstand van de stator spoelen heb je doorgemeten neem ik aan, volgens mij moet je dan kunnen herleiden hoe de schakeling in elkaar zit.
Ik kan de windingen van de stator ook niet zien.
4 draden uit de stator zijn.

2x Fase
2x 'rem'

De roze fase draden meten 7 Ohm (conform manual)
de gele thermostaat draden meten 0 Ohm (conform manual)
Als de stator en de rotor er nog onbeschadigd uitzien dan is het een indicatie dat dit gedeelte goed is.
Ik heb deze open gehaald en dat ziet er netjes uit. Aan beide kanten van de windingen bevinden zich magneten (de magneten draaien in de zware kop terwijl de windingen stil staan, maar dat is neem ik aan, altijd zo...

de voorste magneet heb ik niet kunnen zien omdat deze lager niet los wilde komen, de achterste lager wilde de achterste draaiende hub-helft met magneten wel loslaten. De grote magneet (leek wel een cd, een groot geheel) was wel op 2 plekken gebarsten maar zag er nog mooi uit.)
Om uit te sluiten dat het de externe choke spoel is zou je met twee gelijkrichters kunnen schakelen zoals op blz 13 van de fault manual.
De spoel meet ook 0 Ohm (koud) en ik heb de fase draad ook al rechtstreeks naar de brug gezet waarbij de gele draden aan de spoel (of kortgesloten) bleven.
Verder heb je nog niets gezegd over de koolborstels, in een eerdere post heeft iemand aangegeven dat hij op dat punt een keer problemen heeft gehad, het zijn per slot slijt onderdelen.
- de brug is vervangen
- connectoren zijn opnieuw gesoldeerd
- slipringen (en die blokjes die daar tegenaan lopen) zijn schoongemaakt. Dat zijn toch de koolborstels?
- oude banaanstekkertjes in de mast vervangen door soldeerwerk.
Wanhoop is geen raadgever, techniek blijft logica.
Mee eens, dat is de reden dat ik blijf proberen. Of de molen het nu uiteindelijk wel of niet gaat doen... Ik moet en zal het snappen.
Ik neem aan dat je regelmatig in nederland bent je zou de molen ook mee kunnen nemen en in het oosten van het land kunnen droppen dan wil ik me er verder in verdiepen om te zien of ik het probleem voor je kan tackelen.
Dat vindt ik een geweldig aanbod. Ik wil ook eens zien of ik een windmeter kan vinden. Voor nu moet het nog op "mijn gevoel" van windsterkte. En dat is nou niet bepaald wetenschappenlijk.
Echter bij 9.8m/s moet hij 50 Watt doen. Als hier de takken van de bomen breken meet ongeveer 1 a 1,5 ampere op 12 volt. Ik neem aan dat eikentakken niet breken bij minder dan 9.8 m/s :)
(bovenstaande stormpje is nog van voor de schoonmaak actie van slipringen en solderen. Slipring naar molen had behoorlijk weerstand, dat is na licht opschuren hopelijk opgelost).

De 2e tekening in de manual (met de 2 gelijkrichtersbruggen) kan ik wel nabouwen maar dan ga ik de thermostatische winding met 0ohm weerstand als 'opwek' winding gebruiken.


Wat maar in mijn hoofd blijft tollen:
Aangezien de molen bij een zuchtje wind moeiteloos naar de accuspanning schiet maar niet tot leveren komt moet er ergens nog een slecht contact zitten. Goed genoeg om een spanning over te meten maar zodra er een aantal milliamps doorgaan wordt dit warm en neemt de weerstand rap toe.

Nu heb ik me al helemaal suf gemeten op alle aansluitingen, en het geheel vanaf de brug door de slipringen tot aan de accuaansluiting, dus of er nog weerstand te vinden is vraag ik me af.
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Rutland 910 (bj 1990) windmolen komt niet tot laden 12V

Bericht door xychix »

Blijkbaar wordt er wel degelijk steeds een beetje geladen.

Hier een nieuwe opstelling op mijn dakterras in Amsterdam. Mecht een 4bft wind (buienradar), bij 3bft deed hij gisteren nog niets.

Afbeelding

Het gaat niet hard maar mijn nieuwe monitor (Arduino met 20A Current meter en een voltage divider voor voltage metingen die over serieel data naar een laptop stuurt) kan ik toch mooi zien wat er gebeurd. Is een stuk beter dan bij iedere windvlaag naar de ampere meter rennen.
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Rutland 910 (bj 1990) windmolen komt niet tot laden 12V

Bericht door xychix »

Nu duidelijk is geworden dat de molen het wel degelijk doet maar gewoon maar zeer weinig stroom kan opleveren bij beperkte windsnelheden hoop ik dat ik met een iets zwaardere molen wat meer resultaat boek.

Mijn oog is gevallen op:
https://www.istabreeze.com/online/index ... duct_id=50

Dat in de hoop dat deze dan wel gemiddeld 2~3A (24~36 watt) kan leveren bij ~3 tot 4 Bft.

Voornamelijk vanwege de prijs, een molen van 600E kan bij ons met ons gebruik niet uit. dan liever wat vaker de generator aan op de bewolkte dagen. :? :shock:

Dit is echter een 1 meter diameter, dat is fors minder dan de in het piggot topic beschreven 180cm (welke blijkbaar een 350 watt maakt).
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Rutland 910 (bj 1990) windmolen komt niet tot laden 12V

Bericht door kockie »

Durf je het niet aan om zelf een pigott te bouwen? Er is een Nederlandse bouwhandleiding te koop van deze molen. Er is gezegd dat zelfs ik het daarmee zou moeten kunnen ;)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Rutland 910 (bj 1990) windmolen komt niet tot laden 12V

Bericht door xychix »

kockie schreef:Durf je het niet aan om zelf een pigott te bouwen? Er is een Nederlandse bouwhandleiding te koop van deze molen. Er is gezegd dat zelfs ik het daarmee zou moeten kunnen ;)
Ga ik vast nog een keer doen maar ik heb er de tijd niet voor de komende jaren.

Ik moet nog:
- een schuur afbouwen (nok hoogte 5 meter, we, ik en vriendin, zijn nu op 2 meter hoog.)
- een hatz generator restaureren
- afwatering om het huis storten
- binnenmuren voegen
- enz enz.
omweg
Berichten: 165
Lid geworden op: 15 mar 2007, 14:34
Locatie: Olburgen
Contacteer:

Re: Rutland 910 (bj 1990) windmolen komt niet tot laden 12V

Bericht door omweg »

Now we are talking,

Er is in ieder geval resultaat, zover ik weet is de rutland een goede molen en moet je daar een redelijk resultaat mee kunnen halen. Ik ken voor de rest jouw lokale situatie niet maar je zult er in ieder geval voor moeten zorgen dat de molen in een goed windmolen gebied komt te staan, dus het liefste hoog boven de dicht bijzijnde obstakels zoals bomen etc. Een investering in een mast is daarom erg belangrijk, zonne panelen moet je ook niet in de schaduw leggen. Als je ruimte hebt voor tui draden dan kun je met een relatief lichte constructie flink de hoogte in.
The planet of my dreams is bulging at his seems
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Rutland 910 (bj 1990) windmolen komt niet tot laden 12V

Bericht door xychix »

de wind komt vaak uit het dal op het noorden. dus als ik op het noordelijke heuvel vlak 3 meter boven de grond sta zou ik die wind al moeten vangen. Als dan de wind een keer vanuit het zuiden komt heb ik pecht want daar staan op eigen grond ~ 15 meter vanaf de windmolen 2 mooie eiken van ~15~20 meter hoog. En die gaan echt niet wijken voor een molen :D

Wind uit het oosten is ook lastig ivm locatie v/h huis
Wind uit het westen zou ik beter kunnen maken door een oude beuk weg te halen, dat is te overwegen..

Ik ga zeker proberen van ~3 meter naar 6 meter of mogelijk 8 te komen.
De mooie RVS mast leg ik even weg en ik zal eens kijken of ik bij een ijzerhandel voor een geschikte prijs buizen van ~6 meter kan krijgen. De 3 meter RVS kan ik dan mogelijk als strijkinstallatie/hefboom (net als bij een zijlboot) gebruiken om met beperkte kracht de mast te hijsen.
omweg
Berichten: 165
Lid geworden op: 15 mar 2007, 14:34
Locatie: Olburgen
Contacteer:

Re: Rutland 910 (bj 1990) windmolen komt niet tot laden 12V

Bericht door omweg »

The planet of my dreams is bulging at his seems
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Rutland 910 (bj 1990) windmolen komt niet tot laden 12V

Bericht door Dutch John »

xychix schreef: Voornamelijk vanwege de prijs, een molen van 600E kan bij ons met ons gebruik niet uit.
Dat geld ben je voor de onderdelen van een 3 meter Piggott ook kwijt. En een 1 meter kost niet een derde... Zoals omweg stelt: allesbepalend is of je in een goed windgebied zit. Geen enkele turbine kan iets oogsten uit lage windsnelheden, wat de fabrikanten ook zeggen. De turbine is niet meer dan een gereedschap dat zich houdt aan natuurkundige wetten. Bijna alle windturbines beginnen te leveren bij windkracht 3. Dus ik zou die Rutland nog niet opgeven.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Rutland 910 (bj 1990) windmolen komt niet tot laden 12V

Bericht door xychix »

wat ik nog steeds zie is dat de windmolen, wanneer deze een open lijn heeft met de accu, gaat slingeren. De weerstand lijkt te groot.

Nu zou ik met een arduino en SSR een schakeling kunnen maken die de spanning van de windmolen meet en deze op accuspanning + 1V probeert te houden door op een snel schakelende uitgang een SSR te schakelen.

Zo blijft de molen met zijn zware vliegwiel hopelijk mooi draaien in de wind en is hij niet steeds zoveel tijd kwijt aan het weer opgang komen. Hoe harder het waait de te sneller zal het voltage omhoogschieten des te zwaarder wordt de dutycycle die het SSR 'dicht' laat staan.

Zou zoiets werken? Zou het iets opleveren is een interesantere vraag. Bouw kosten zijn nihil want ik heb het allemaal al liggen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Rutland 910 (bj 1990) windmolen komt niet tot laden 12V

Bericht door kockie »

Een ssr werkt niet met gelijkspanning.... Dan zou je een dikke transistor of FET moeten nemen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Rutland 910 (bj 1990) windmolen komt niet tot laden 12V

Bericht door xychix »

kockie schreef:Een ssr werkt niet met gelijkspanning.... Dan zou je een dikke transistor of FET moeten nemen.
http://dx.com/s/SSR+DC

de eerste hier
http://dx.com/p/ssr-25dd-solid-state-relay-238639

Input: 3~32V DC; Output: 12~220V DC; Current: 25A
ze hebben ook een AC versie.

Dus blijkbaar kan het op een of andere manier toch? of jokken ze een beetje bij dx.com (zou ook nog zomaar kunnen)
Ik heb het SSR al wel getest maar niet door m heel snel te laten schakelen met een DC load.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Rutland 910 (bj 1990) windmolen komt niet tot laden 12V

Bericht door kockie »

Naar mijn beste weten schakelen ssr's uit bij een 0-doorgang. Deze heb je niet bij DC. Misschien kunnen de echte kenners er wat over zeggen?
Eerste wijziging:
http://en.wikipedia.org/wiki/Solid-state_relay schreef:The relay may be designed to switch either AC or DC to the load.
Kan dus wel.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie