pelletpers

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: pelletpers

Bericht door Dutch John »

Inderdaad, dat is de meest fundamenteel ecologische vorm. Wat ik wilde aangeven is, dat tussen de extremen best aardige compromissen te vinden zijn. Iedereen heeft een eigen balans tussen tussen comfort (status?) en EROEI. En dat is best, zolang je de afweging maar bewust maakt, door er aan te rekenen. Tel eens een keer uit wat een verwerkte kuub hout kost.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: pelletpers

Bericht door marini »

klopt , maar ik overweeg die verschillende vormen, die palletten hebben al een leven gehad, dat vind ik een belangrijk punt, een boom om doen voor stookhout is dan toch minder interessant lijkt me? Een dubbel rendement is beter dan .
ik heb verschillende vormen overwogen voor pallet verkleinen, persen, zagen, zelfs knippen.
Praktisch kom ik altijd uit op shredderen.
Momenteel zaag ik alles in stukken maar energetisch kan dat beter. schaalvergroting is niet altijd slecht hoor.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: pelletpers

Bericht door Dutch John »

Gewoon gaan meten en rekenen. Of het een boom is of een pallet, maakt niet uit. Het gaat erom wat je erin stopt en wat eruit komt. Hang een kWh meter tussen een elektrische zaag. En/of meet hoeveel benzine de ketting zaag voor een bepaalde hoeveelheid hout nodig is. Benzine bevat ongeveer 10 kWh per liter. Hout ongeveer 4 kWh per droge kg, afhankelijk van de efficiëncy van de kachel.

Over het algemeen kun je stellen: hoe kleiner het hout wordt, des te meer energie het kost. Schaalvergroting kan efficiënter zijn. Maar dan denk ik aan groottes zoals in de industrie gebruikt.

Nb: voor ons kleine jongens is het houttransport de ware EROEI killer. Daar werkt schaalvergroting altijd prima. Of paard en wagen gebruiken....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: pelletpers

Bericht door JantjeV8 »

marini schreef:klopt , maar ik overweeg die verschillende vormen, die palletten hebben al een leven gehad, dat vind ik een belangrijk punt, een boom om doen voor stookhout is dan toch minder interessant lijkt me?
In mijn ervaring is dat de bomen die ik omzaag toch noodzakelijk zijn om de ander er omheen te laten groeien. Onderhoud dus.

Om wat rekengetallen aan te voeren:
Een seizoen zagen, heb ik ongeveer 30kuub gekloofd en strak gestapeld, dus laat zeggen: 17 ton hout.
Daarvoor heb ik nodig:
- (inschatting) maximaal 1,5 kan Aspen, dus 7 a 8 liter.
- Ook zoiets aan kettingolie, bioolie.
- diesel voor de Unimog om op en neer te rijden: 30 liter, ruim ingeschat.
- diesel voor de Unimog om te kloven: maximaal 10 liter, ruim ingeschat.

Wat kun je hier van maken?
Ik besef nu dat je dan ook gelijk onze jaarlijkse energierekening in beeld, qua gasverbruik dan.

2 kannen peut, 40euro, olie daarbij, 80 euro, 40L diesel maakt bij elkaar amper 130 euro... :lol:
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: pelletpers

Bericht door MatthiasD »

En de extra bammetjes die je eet? Je verbruikt zelf ook energie als je lekker bezig bent met stookhout zagen/kloven/stapelen.

Als je dat allemaal moet gaan rekenen wordt het wel erg gecompliceerd denk ik.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: pelletpers

Bericht door pelletpower »

Precies, minder is meer. Als je perse paletten wil verkleinen, ben je toch gebonden aan een cirkelzaag al of niet in tafelvorm en arbeid. Hier een schredder voor zoeken is vergeefse moeite, nog afgezien van de energieinput. Zelf gebruik ik een hoog toerige metaalafkortzaag die geen moeite met spijkers heeft. Bak naast de afkortzaag scheelt weer een handeling. Dan is er in een halve dag aardig wat weg te werken.

Voor een pelletpers is het onontbeerlijk. Je moet wel erg veel tijd hebben om je hout je gaan verschrapen naar 2 of 4 mm.
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: pelletpers

Bericht door marini »

Ik gebruik nu een tafelcirkelzaag maar idd meten is weten, toch eens meten wat ik verbruik. De palletten staan aan de overkant van de straat dus dat valt wel mee.
lasser
Berichten: 51
Lid geworden op: 01 dec 2013, 07:02

Re: pelletpers

Bericht door lasser »

lasser schreef:Vandaag mijn pellet pers wezen halen in Kampen. Vanmiddag de boel eens in elkaar gezet en op gestart. Ik had maar even tijd om proef te draaien, want we hebben weer een verjaardag :? , normaal niet erg maar nu had ik er echt geen zin in :D :D :D
Een partijtje stro er door gegooid, en toen eens aan het wegen gegaan. 350cc pellets van de pers in een maatbeker gedaan, gewicht 242 gram Toen 350cc pellets van de zakken die ik heb liggen ( zijn din++ pellets) die wogen 236 gram. Nu zal het as gehalte wel hoger liggen, dan dat van hout, maar het gewicht stemt me alleszins positief. de stro pellets zijn zeker harder dan de hout pellets uit de zak dat kun je voelen met een mesje.
Ben er wel achter gekomen dat ik korter moet hakselen, maar daar wordt aan gewerkt. Hoe fijner het in de pers gaat des te sneller heeft ie er een pellet van gemaakt. Ik ga volgende week weer verder testen en hou jullie op de hoogte gr Lasser
Gelukkig nieuwjaar allemaal
Even een update over de ervaringen met de pelletpers.
Na diverse proeven met diverse materialen gedaan te hebben, de voorlopige conclusies:
1- Het te persen materiaal hout, stro, en bermafval (maaisel) is vaker te nat dan te droog. Bij droog materiaal sluit ik de invoer trechter deels af en gebruik zo de vrijgekomen stoom als bevochtiging van het materiaal.
2- Het persen gaat uitstekend, ondanks dat ik een pers op de pto van een tractor heb aangeschaft. Het toerental is te laag om deze massaal uit de machine te krijgen. De electrische variant heeft een motor toerental van ongeveer 1200 op de ingaande as van de machine, de pto gaat er (ik draai weliswaar stationair) met 300 toeren in. Dat is nog al een verschil. Ik heb nog een aandrijfkast die 1;2,5 versneld, en ga die er ook tussen bouwen.
3- de hardheid van de pellets doen niet onder voor de din++ pellets van mijn leverancier.
4- Het gebruik van nu stro pellets doet niet onder voor de houtpellets. De kachel gedraagt zich hetzelfde, dwz geen storingen, het as gehalte kan ik ook niet van zeggen dat het meer is, misschien iets maar niet echt meetbaar meer. De warmte afgifte is naar mijn idee ook identiek, althans de kachel doet er net zo lang over om de ruimte te verwarmen..
In deze setup achter de tractor draai ik nu rond de 65 kilo per uur, ik verwacht niet met een versnelling er op dat dat 200 kilo wordt maar 120a130 moet wel lukken lijkt me. Van het grootste belang is een gelijkmatige invoer van het materiaal. De rollen moet net zichtbaar blijven, en het vormen van een bergje materiaal in het midden van de draaiende matrijs is uit den boze. Ik heb daar ook een hoedje in geknutseld.
Wanneer er een hoopje materiaal onder de rollen schiet is de as krom. Bi mij ook gebeurd natuurlijk :shock: Ik heb samen met een collega die draaier is, de as eens aan een grondig onderzoek onderworpen, en we zijn tot de conclusie gekomen dat zowel de as als de lagers van pannenkoeken ijzer zijn gemaakt.Nu ben je van Chinese makelij eigenlijk ook niet meer gewend :D Maar dit is een aanfluiting. Deze draaier heeft een as vervaardigd van c45k staal, en de pingpong lagers zijn vervangen door de echte van SKF en nu is het lek boven lijkt het. met de rollers op de matrijs is de kracht gigantisch natuurlijk, en als daar een prop onder schiet niet eens te meten denk ik. Morgen gaan we volop draaien en een reportage maken,die ik Zaterdag of Zondag hier zal posten. met film en foto materiaal. gr lasser
Laatst gewijzigd door lasser op 01 jan 2014, 10:57, 2 keer totaal gewijzigd.
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: pelletpers

Bericht door MatthiasD »

Netjes, hoeveel kg pellets heb je ongeveer nodig per jaar?
lasser
Berichten: 51
Lid geworden op: 01 dec 2013, 07:02

Re: pelletpers

Bericht door lasser »

MatthiasD schreef:Netjes, hoeveel kg pellets heb je ongeveer nodig per jaar?

ik schat een ton of 4 Matthias, wanneer ik een pelletketel plaats. Dat is als dit een beetje lukt met het persen de bedoeling van de zomer. We draaien ze nu in een mcz pelletkachel, die in de kamer staat. Naar het schijnt is een ketel minder gevoelig qua voer dan een kachel.
Ben wel een poosje aan het pionieren geweest hoor, met het uitvogelen om fatsoenlijke pellets te produceren. Het is niet een kwestie van de machine aanzetten en draaien. Vooral de vochtigheid is een groot item in deze.
Daarbij maakt de grofte van het materiaal niet eens zo veel uit, de machine vermaalt het in een ogenblik.
Heb me er zeker met zaagsel te lang blind op gestaard, dat het te droog zou zijn. het tegendeel blijkt vaak waar te zijn. Nu hangt dat ook vaak af van welk hout het zaagsel is. hout wat langer gedroogd is in droogkamers perst heel anders als korter of jonger hout. Ook is de aandruk kracht van de rollers van belang.
Ik had vorig jaar een takken hakselaar met hamermolen aangeschaft, en had eerst het idee dat hij het materiaal te grof vermaalde. Toch zijn de stro deeltjes van ongeveer 4 cm perfect om te persen. Op een moment kan naar mijn idee ook te fijn worden gemalen, waardoor de pellet losser en slapper wordt.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: pelletpers

Bericht door pelletpower »

Lachen!

Wat heb je nu voor een pers? Een 120?

Opbrengsten lijken me nog een beetje optimistisch, of het moet door het zachte materiaal komen.

Stookgedrag is ook een meevaller! Geen last van slakvorming?
lasser
Berichten: 51
Lid geworden op: 01 dec 2013, 07:02

Re: pelletpers

Bericht door lasser »

pelletpower schreef:Lachen!

Wat heb je nu voor een pers? Een 120?

Opbrengsten lijken me nog een beetje optimistisch, of het moet door het zachte materiaal komen.

Stookgedrag is ook een meevaller! Geen last van slakvorming?
Heb een 200 pelletpower, had eerst wel slak maar de pellets waren te lang. Teveel aanvoer ten opzichte van het verbranden
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: pelletpers

Bericht door pelletpower »

Ok, die heb ik ook met 7,5 kW motor. Deze heb ik nog vervangen door een 11 kW maar bleek achteraf niet nodig. Komt bij mij ongeveer 75 kg/uur uit. Motor draait 3000-min. Dus al heel knap dat je op 65 kg/uur zit bij 300 -/min. Misschien moet er bij mij een freq reg tussen om te experimenteren.

Je materiaal te nat? Wat gebruik je dan. Dat kan ik me voorstellen voor gras, maar hout uit timmerwerkplaats te nat?

Als het te nat is met een kleine marge (heb je al een vochtmeter?) kun je deeltjes ook iets groter houden. Door de extra warmte in de pers droogt het iets.
lasser
Berichten: 51
Lid geworden op: 01 dec 2013, 07:02

Re: pelletpers

Bericht door lasser »

pelletpower schreef:Ok, die heb ik ook met 7,5 kW motor. Deze heb ik nog vervangen door een 11 kW maar bleek achteraf niet nodig. Komt bij mij ongeveer 75 kg/uur uit. Motor draait 3000-min. Dus al heel knap dat je op 65 kg/uur zit bij 300 -/min. Misschien moet er bij mij een freq reg tussen om te experimenteren.

Je materiaal te nat? Wat gebruik je dan. Dat kan ik me voorstellen voor gras, maar hout uit timmerwerkplaats te nat?

Als het te nat is met een kleine marge (heb je al een vochtmeter?) kun je deeltjes ook iets groter houden. Door de extra warmte in de pers droogt het iets.
Ik ben er wel van overtuigd dat de machine te hard kan draaien. De tijd die het materiaal nodig heeft om door de matrijs geperst moet worden, lijkt me wel bepalend. je kan er wel met een noodgang met de rollen overheen draaien, maar je maalt het naar mijn idee te fijn dan. Dan wordt het een soort ( te fijn?) poeder wat naar het lijkt niet zo makkelijk te verplaatsen is door de matrijs. Het lijkt er eerder op dat het poeder, zo noem ik het maar even, door de rollen eerder naar het midden van de matrijs word geperst, dan er doorheen

Met stro heb ik weinig problemen gehad pelletpower. Stro uit een normale zomer is rond de 17% vocht. Toch komt er tijdens het pelletteren veel stoom vrij :?: . Er verdampt voldoende om binding te krijgen maar toch. In de boerderij die ik destijds kocht liggen op de zolders, of tillen zoals ze dat hier noemen, nog 2000 balen stro :lol: :lol: :lol: . Destijds daar neer gelegd als isolatie voor de aardappel bewaar cellen. Dit is er volgens de vorige eigenaar omstreeks 1958 op gelegd. Dit stro van 55 jaar oud gaat als de brandweer door de machine heen. Een vochtmeter heb ik nog niet, maar dit oude stro moet wel droger zijn dan vers.

Het eiken zaagsel wat ik heb is naar mijn idee te nat. Er komt verschrikkelijk veel stoom vrij. Zo veel dat je niets ziet in de trechter, ook is de binding niet in orde. Dit gooi ik 2x achter elkaar door de machine, en dan is het een perfecte pellet, hard en mooi glimmend. Dat lijkt er met het beetje ervaring wat ik er nu van heb toch op te veel vocht. Ook de drukkracht van de rollen kan misschien nog invloed hebben, maar zo ver ben ik nog niet.
Ik ga voor een mix van stro en (hardhout?) zaagsel. gevoelsmatig lijkt me dit een zeer rendabel mengsel voor een pellet, al kan ik er ook nog finaal naast zitten :D :D :D

Zaagsel van hardhout is nog niet gelukt te pelletteren, ik heb het vermoeden dat daar wel veel te weinig vocht/ lignine in zit. Dus vandaar is het testen met mengen met stro de volgende stap.
Zo ben ik er wel achter gekomen dat je niet even een pellet in elkaar flanst, er komt aardig wat kennis bij kijken, die je zelf op moet doen, en moet ondervinden door schade en :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
Wat me verbaasd is dat je met een 7,5kw motor kan pelletteren, ik heb er mn oude trekkertje voor staan, t beestje is 42pk op de motor, dus met wat wrijvings verlies er bij en het feit dat ik net van stationair af draai, zou er toch minimaal 20 pk op de aftakas over blijven. Toch geeft de motor een flink kreuntje op het moment dat ik er materiaal in gooi. Bij het bedrijf in kampen draaide hij de proef met de zelfde machine. die trok 30Ampere zag ik, op het moment dat hij er materiaal in gooide. Haal jij dat ook die 30A?
Maar ik vindt het tot op heden een verschrikkelijk leuk project, en het moet ook allemaal niet vanzelf gaan joh dan is het ook niet leuk.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: pelletpers

Bericht door pelletpower »

Standaard is 7,5kW met 200 pers denk ik (controleer het maar). Ik wilde de zaak een beetje opvoeren, de pers liep regelmatig vast en dacht een 11 kW te monteren. Als de zaak lekker rolt komt het opgenomen vermogen toch rond de 6 a 7 kW. Overbodige actie dus. Maar dat kwam door het niet goed doseren. Dat dit belangrijk is, ondervindt je nu ook. Als dit onder controle is, dan wordt de deeltjesgrootte belangrijk. En dan de vochtigheid. En dan de capaciteit, volgens mijn bevindingen dan. Jij perst er aardig wat uit!
Plaats reactie