Marini's batch rocket bell

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Marini's batch rocket bell

Bericht door JantjeV8 »

Mooi design ontwerp, ziet er keurig uit. Ik kan alleen niet goed zien hoe het detail van de deur er uit ziet, de groef waar het koord ingelegd word. Zoals ik het kan zien heb je dat IN de groef gelast? Daar komt je koord verder naar buiten toe dan op andere plekken.
midas
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 sep 2013, 21:24

Re: Marini's batch rocket bell

Bericht door midas »

waarmee werk je het staal nu het beste af voor zo'n kachel?
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Marini's batch rocket bell

Bericht door marini »

de groef is een u buis die ze bij de grote ijzerleveranciers verkopen, afmeting 10x10(x1 dacht ik ) , ik heb het randje van de U aan de opstaande kant van de 5mmplaat gelast. Ik heb ook een tig dus gewoon in elkaar gesmolten maar met een half automaat en dan proper slijpen moet ook lukken, de koord zal overal evenver uitsteken door de U.

Ik ga de deur stralen en dan lakken met een vuurvaste matte zwarte verf denk ik(kachelverf). Antraciet bestaat ook dacht ik. Dan ziet de binnenzijde er ook mooi uit, dat is geen must maar wel netter dan de lasvlekken zoals op de foto. Ik had alleen geen zin om dat allemaal op te schuren voor de foto. :twisted:

Ik had eerst wat schrik voor het niet evenwijdig krijgen van de deur in de kader maar dat bleek geen probleem, het laatste dat je vast last zijn de scharnieren en daardoor mooi uit te lijnen.
Ik zou volgende keer trouwens de kader ook in elkaar lassen en niet meer plooien, met alleen de dxf daalt de prijs spectaculair per deur, iets van een 60euro moet wel te vinden zijn denk ik.
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Marini's batch rocket bell

Bericht door marini »

ik heb vandaag de dekplaat gegoten met een deling in S vorm zodat er twee delen ontstaan,
een deel is niet afgedekt geweest tegen uitdrogen, toch wel een scheur zeker. En dan juist aan de schouw natuurlijk. :evil:
5 zakken van 25 kg is trouwens te veel voor 5cm , ik had 6cm en nog een boordsteen over aan materiaal.
Ik heb ook te lang getrild in een stuk, de plaat verpulverd op de hoek omdat er alleen grind is .
En wat hebben we geleerd vandaag?
Afdekken is nodig tijdens uitharden.
5 zakken is te veel.
Je kan te lang trillen.

Morgen foto van het geheel.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Marini's batch rocket bell

Bericht door peterberg »

marini schreef:En wat hebben we geleerd vandaag?
Afdekken is nodig tijdens uitharden.
5 zakken is te veel.
Je kan te lang trillen.
Vuurbeton lijkt gewoon beton en dat laatste is zo algemeen dat we denken te weten hoe dat gaat. Maar die vuurvaste materialen hebben heel andere eigenschappen en niet alleen als uitgehard product.

Zo weinig mogelijk water gebruiken, met de hand mengen of met een dwangmenger, betonmolen is niet geschikt, dan moet er teveel water in om balvorming tegen te gaan.

Je kunt het gewicht dat je nodig hebt uitrekenen, 1,92 kg per liter inhoud bij gebruik van Curon 120 HS van Gouda Vuurvast.

Afdekken is gunstig voor de uitharding en het kost heel weinig om te doen, een paar verknipte vuilniszakken of boodschappen tasjes zijn al genoeg.

Tijdens het trillen opletten of er op het water van die vreemde "soep-ogen" gaan drijven, dan moet je stoppen met trillen. Het verschijnen van die soep-ogen is het signaal dat er scheiding van de materialen plaats vindt, de zwaarste beginnen naar beneden te zakken.

Het hele proces van aanmaken en trillen en eventueel verplaatsen moet liefst binnen een half uur uur gebeurd zijn, daarna niet meer aanraken.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Marini's batch rocket bell

Bericht door marini »

tja , de fouten van een beginner stapelen zich op. ik heb de betonmolen gebruikt, waarschijnlijk te veel water gebruikt want dat kwam boven drijven,
te lang getrild en de soep-ogen niet gevonden...maar het was leuk :D

Niet te min heb ik vandaag een beetje verder gewerkt....
foto's dus....
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Marini's batch rocket bell

Bericht door marini »

In omgekeerde volgorde maar het is bijna gedaan....
Bijlagen
de afsluitklep met bedieningsstang onderaan in de schouw, door het latje valt ze mooi toe tegen de kant.
de afsluitklep met bedieningsstang onderaan in de schouw, door het latje valt ze mooi toe tegen de kant.
de deur moet nog gelakt en vastgemaakt worden maar het is gedaan
de deur moet nog gelakt en vastgemaakt worden maar het is gedaan
jasje aan, het was niet simpel om de jas aan te doen.
jasje aan, het was niet simpel om de jas aan te doen.
deze klep is voorzien van een koord achter de klep gelijmt, ze sluit naar mijn gevoel niet goed genoeg maar het is dan maar zo, hier moet nog een systeem bij de bediening op ze open te houden, ik had beter het model van de afsluitklep gebruikt.
deze klep is voorzien van een koord achter de klep gelijmt, ze sluit naar mijn gevoel niet goed genoeg maar het is dan maar zo, hier moet nog een systeem bij de bediening op ze open te houden, ik had beter het model van de afsluitklep gebruikt.
als de klep open staat stopt ze door het latje tegen de kant, ze blijft dan ook mooi openstaan
als de klep open staat stopt ze door het latje tegen de kant, ze blijft dan ook mooi openstaan
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Marini's batch rocket bell

Bericht door marini »

hoeveel isolatie moet er eigenlijk bovenop het afsluitdeksel?
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Marini's batch rocket bell

Bericht door marini »

En ja het goedkoop watergekoeldetegeltafelzaagmachientje (wat een naam) wint van de 1200watt slijpschijf, als was het boter(ok dat is overdreven) ging het zaagmachientje door vuurvaste steen,
Ik kan alleen niet goed zien hoe het detail van de deur er uit ziet, de groef waar het koord ingelegd word. Zoals ik het kan zien heb je dat IN de groef gelast
Mijn euro viel niet direct maar ik heb in een van de vorige pagina's een pdf met plannen achtergelaten waar de exacte maten en afmetingen in staan. 8)
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Marini's batch rocket bell

Bericht door marini »

Jep in gebruik,
Ik ben momenteel met kleine vullingen de kachel aan het instoken.
Ondertussen twee dagen daar mee bezig en ik moet zeggen, er zit wel wat traagheid op het systeem. Hopelijk in de andere richting ook 8)

Eerste bemerkingen,

Een Bypass klep is met een schouw van 200mm dubbelwandig compleet overbodig.
Nog straffer, als ik de afsluitklep onderaan toezet(85% toe) dan geeft dat amper verschil,(ook de bypass klep toe natuurlijk).
Als ik de kleppen in de deur toe zet dan fluit hij als .... een fluit. Trek in overvloed dus.
Aan steken is dan ook iets van niets. beetje aanmaakhout, even brandertje er tegen en klaar.
Een tweede keer vullen en van achter naar voor stoken geeft de rustigste stook.
De grendel van de deur is hanteerbaar , niet te warm maar ook niet koud natuurlijk.
Ik moet dringend naar een glas op zoek want momenteel is dat nu een plaat inox.

Alleen het afregelen van de luchttoevoer is moeilijk. Compleet geen idee hoeveel die moet open staan.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Marini's batch rocket bell

Bericht door peterberg »

Gefeliciteerd!
Dit ding is sterk afhankelijk van een hoge gas snelheid. Kennelijk heb je heel weinig frictie in het systeem zitten en brult het ding gewoon vrolijk door. Hou de schoorsteen buiten in de gaten en verminder de primaire lucht toevoer totdat het ding duidelijk inhoudt. Komt er rook uit de schoorsteen dan ben je te ver gegaan en moet er weer wat lucht bij.

Met jouw opstelling heb je de kans om het ding met een heel krappe lucht overmaat te laten werken. Het kan best zijn dat de eind temperatuur vrij hoog blijft maar dat is van geen belang als er vrij weinig lucht wordt opgewarmd en afgevoerd. Dit is een situatie die ik momenteel steeds vaker probeer te bereiken, weinig liters lucht bij een relatief hoge temperatuur levert toch een sterke trek op. En als bonus blijft de verbranding op een erg hoge temperatuur werken, weinig afkoeling.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Marini's batch rocket bell

Bericht door marini »

Kennelijk heb je heel weinig frictie in het systeem zitten en brult het ding gewoon vrolijk door
ik herken de beschrijving, een 200mm dubbelwandige is overkill, dat is duidelijk, ik kan de primaire lucht op 1/3 zetten, dan nog gaat hij door.

Even iets anders, tijdens de gloeifase treedt er een hoge piek op in CO, moet de luchttoevoer in die eindfase meer of net minder zijn, of gewoon laten staan?

Mijn vrouw was een non-believer. Ze rook stooklucht, iets waar ze helemaal niet mee gedient was...... Het bleek de buur te zijn. Onze neuzen staan op scherp dat is wel duidelijk.
Nu wil ze zelfs weten hoe te stoken, wie had dat gedacht. 8)

@ Peter , kan je je adres in PB opsturen? Een goede fles wijn is wel het minste dat ik kan opsturen....
Jimmeuh
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:46
Locatie: Borgloon

Re: Marini's batch rocket bell

Bericht door Jimmeuh »

Knap resultaat! Proficiat!
Huisje breek mij niet...
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Marini's batch rocket bell

Bericht door peterberg »

marini schreef:
Kennelijk heb je heel weinig frictie in het systeem zitten en brult het ding gewoon vrolijk door
ik herken de beschrijving, een 200mm dubbelwandige is overkill, dat is duidelijk, ik kan de primaire lucht op 1/3 zetten, dan nog gaat hij door.
Zou wel interessant zijn om te weten wat de lucht overmaat is...
marini schreef:Even iets anders, tijdens de gloeifase treedt er een hoge piek op in CO, moet de luchttoevoer in die eindfase meer of net minder zijn, of gewoon laten staan?
Die piek is er altijd, die valt niet te vermijden. Een van de manieren is door laten gaan dan ben je er het snelst vanaf. De andere manier is alle luchtinlaten sluiten maar niet de schoorsteen klep, dan daalt de temperatuur van het gloeibed en wordt er minder CO gevormd als ik me goed herinner. Bij jou een beetje lastig, het ding gaat staan fluiten dus zijn er wat kieren waar ongecontroleerd lucht doorheen komt.
marini schreef:Mijn vrouw was een non-believer. Ze rook stooklucht, iets waar ze helemaal niet mee gedient was...... Het bleek de buur te zijn. Onze neuzen staan op scherp dat is wel duidelijk. Nu wil ze zelfs weten hoe te stoken, wie had dat gedacht. 8)
Dat gebeurt vaker, ik heb hier mensen gehad die zeer sceptisch binnenkwamen: "Geen rook uit de schoorsteen? Je kan me veel wijs maken, daar geloof ik geen mieter van.", maar bekeerd vertrokken.
Zorg zo snel mogelijk voor een ruitje in die deur, dan wil ze het ding de hele avond wel stoken.
marini schreef:@ Peter , kan je je adres in PB opsturen? Een goede fles wijn is wel het minste dat ik kan opsturen....
Goeie suggestie, ik stuur mijn adres. Ik zal op jouw gezondheid en het welzijn van je hele gezin het glas heffen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Marini's batch rocket bell

Bericht door marini »

Zou wel interessant zijn om te weten wat de lucht overmaat is...

Je bent van harte uitgenodigd... :fff Dan moet rond die flessen wijn alleen nog een strikje, ik betaal met plezier de kosten.
Bij jou een beetje lastig, het ding gaat staan fluiten dus zijn er wat kieren waar ongecontroleerd lucht doorheen komt.
Ja ik heb ondertussen ontdekt dat het de ruit is, tis te zeggen het ontbreken van.
Ik moet dringend nog een ruit zien te vinden maar de kerel die ik ken is momenteel gesloten en op verlof, dat wordt dus wachten tot 8jan.

Enkele updates , ik heb heel de atelier afgezocht naar enkele temperatuurmeters die daar moesten liggen. Ik heb ze.
Vaststellingen:
Ik krijg de indruk dat een schouw 200mm overkill was, die beslissing nam ik omdat ik oorspronkelijk een finoven wilde plaatsen en daar was dus 200mm nodig.minder mag 180mm is denk ik beter in verhouding voor de R177 en je kan altijd nog een R254 zetten.

Ik krijg ook het gevoel dat ik wat heb overdreven wat betreft massa, het is een log systeem, de eerste dag was er amper temperatuurverhoging, de muur was licht opgewarmt.
Ik weet jammer genoeg niet wat op dat moment de schouwtemp was. Ik schat de massa op 4x800kg leem en nog eens een 200kg vuurvast en 100kg lijm =3500kg

Ik heb ondertussen gemeten, ik was al twee dagen aan het stoken, ik geeft toe dat ik maar met kleinere vullingen stook, maar regelmatiger.
In het begin had de buitenmuur een temperatuur van 35° bovenaan en onderaan eigenlijk kamertemp.
Momenteel is de muur 40° bovenaan (handwarm) en onderaan iets boven kamertemperatuur.
Na een nacht is de muur eigenlijk amper gedaald in temp. morgen ga ik opnieuw meten wat het verschil is.
Je merkt ook duidelijk waar de vuurvaste steen begint, die zone is warmer maar dat kan ook komen door dat de riseruitgang daar begint.

Net mijn thermokoppel in het schouwinspectieluik gehangen, wat me al direct opviel was de enorme trek in de schouw ook als alles beneden toe is. Die ruit moet dringend gezet en afgedicht worden. Ik had op dat moment een schouwtemperatuur van 100°, de kachel brande op dat moment NIET.

Ik heb een batch gestookt (is momenteel bezig) en kreeg een schouwtemperatuur van 220° na 15min. Dat is aan de hoge kant, het kan zijn dat de kern de warmte niet genoeg kan doorgeven aan de volgende mantel, daar zit immers een soort van isolatie tussen om het uitzetten op te vangen.

Dat geeft wel een leuke bijkomstigheid want ik moet de badkamer toch nog verbouwen en kan daardoor een extra bell in de badkamer eventueel inbouwen, met een voeler kan dan de extra bell in geschakeld worden als de schouwtemperatuur te hoog oploopt. Een simpele regeling met aandrijving kan dat leuk opvangen.
Momenteel krijg ik de living, tweede living en keuken op 21°, daar zit dan nog een open trap bij die de warmte wegvoert. Momenteel is het buiten 8°
Plaats reactie